3 verschillende routers (merken) om singiaal te versterken

Pagina: 1
Acties:

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 09:31
Avond.

We hebben hier de volgende situatie:

1 kabel modem. 3 routers om singiaal door het huis/tuin te verspreiden.

Schets van wat we willen bereiken:
---> pc
kabelmodem --> msi wireless --> smc wireless --> broadband wireless --- > verschillende laptops door het huis/tuin.

Waarom het 3 verschillende merken zijn, weet ik niet, dit is het materiaal wat voorhanden is.

Het volgende probleem:

We kunnen vanaf de msi alles gebruiken. Zowel wireless als bedraad.
Zodra we de macs gaan overbrengen op de msi (de smc) dan lijkt het wel alsof de msi wireless eruit klapt. Bedraad werkt internet zonder problemen.
Vanaf de smc naar de broadband router, lukt het voor geen meter.

Wat we geprobeerd hebben: routers naar fabrieks instellingen gerest.
Router volgorde aangepast, geen effect. Dhcp uit op alle routers, handmatig ip ingesteld. Geen effect

Dhcp opo de laatste router aangezet, de rest uit. De ips van de routers handmatig ingesteld. Na save/reboot van de routers, pakken ze gewoon hun eigen subnetmask met eigen ipreeks.

We willen alles in de 192.168.1.1 reeks hebben met subnetmask 255.255.255.0

Ik zou dan zegen dat de msi de 192.168.1.1 krijgt, met genoemde subnet, met mac van smc.
De smc krijgt dan 192.168.1.2 met dezelfde subnet, en krijgt het mac van de msi.
De broadband krijgt het mac van de smc, met ip 192.168.1.3, en weer hetzelfde subnet. Zodra ze allemaal ingesteld zijn, gesaved en gereboot, gaat het mis. Routers (behalve msi) pakken hun eigen ips/subnets op.

Voorzover ik weet hebben de andere 2 (behalve msi) geen advanced options in hun menus zitten.

Wat kunnen we nog meer doen om met bovengenoemde hardware alles werkend te krijgen?

thx!!!! :D

Verwijderd

Je zegt:
"DHCP op de laatste router aangezet"
Is die router de broadband wireless? Want je moet DHCP aanzetten om de MSI wireless.

Verder, staat zit de MSI wireless op de WAN poort van de Smc wireless? Zoja, het moet op een LAN poort. Hetzelfde geldt voor de broadband wireless, die moet gewoon van een LAN poort van de Smc wireless naar een LAN poort op de broadband wireless.

Verder alle routingfuncties op de SMC en broadband wireless uitzetten.

Dan zou het moeten werken.

Succes,

Thijl.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
hebben de routers wel het zelfde IP?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BlackWhizz schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:37:
hebben de routers wel het zelfde IP?
Willen we dat? :+

Router die aan het kabelmodem hangt met DHCP aan. Op de rest uit. Vervolgens de handel aan elkaar knopen zonder gebruik te maken van de WAN-poorten. Dan moet het werken.

• fcs
ff ter verduidelijking:

Er lopen alleen kabels van de kabelmodem naar de msi. De rest is draadloos..

Dus het volgende schema:

Kabelmodem - (kabel)-> msi-(wireless)->smc-(wireless)->broadband-> wireless laptops

Het is de bedoeling dat vanaf de wireless alles draadloos verloopt, ivm de grote opvervlakte (vandaar 2 repeaters) (boren en kabels trekken is geen optie, aangezien de muren van het huis meer dan 1 meter bedragen (zeer oude huis, is rond 1800 :P ).
Beide repeaters hebben het ip van de msi (als gateway/dns en hetzelfde subnet).

Router opties staan op de andere 2 uit.
Als het me lukt (ivm werk) ga ik proberen om morgen of anders overmorgen voor 1 a 2 dagjes daarheen te gaan. Eens kijken of het lukt om het op te lossen.
Persoon in kwestie begon al over router uit het raam te smijten >:) :> .

Wanneer ik er ben, zal ik eens wat meer info over de routers geven.
Thx in ieder geval voor alle input !! (ook names hem, broer)

ermm... heb je laatste post niet gelezen :P :)

zal dat ff snel doorgeven :P

edit: routers hebben als gateway en subnet de ips van de msi. Routers op zich hebben elk een appart ip (zoals boven in de openings post aangegeve). Situatie is hetzelfde)

[ Voor 10% gewijzigd door fcs op 19-02-2008 22:19 ]

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
kunnen de andere routers in bridge mode werken dan?
Anders no go.

• fcs
ja. alle routers kunnen in brigde mode werken, ze vragen dan gelijk een mac op te geven van de te versterken router.

Edit: alle routers gebruiken dezelfde channel (11). Ze hebben dezelfde sssid naam. Instellinge zouden dus bijna gelijk moeten zijn, behalvde hun eigen ips, en de opgegeven mac. Die zijn uniek.

[ Voor 45% gewijzigd door fcs op 19-02-2008 23:07 ]

• jadjong
  • Niet online
Met de huidige apparatuur is het mogelijk om overal draadloos ontvangst te hebben. Dan geef je ze allemaal hetzelfde SSID/WEP/WAP/WOP key en zal je netwerkkaart de router met het sterkste signaal kiezen. Voorwaarde is dat alles via een draadje bij de MSI router uit komt. Als je dat zonder kabels wilt doen zal je een repeater moet hebben, dit apparaat kan deel uitmaken van twee draadloze netwerken(MSI router en kaartjes Laptop).Grote kans dat je huidige apparatuur deze functie niet heeft, dus dat raam was helemaal zo gek nog niet :P
fcs schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:05:
ja. alle routers kunnen in brigde mode werken, ze vragen dan gelijk een mac op te geven van de te versterken router.

Edit: alle routers gebruiken dezelfde channel (11). Ze hebben dezelfde sssid naam. Instellinge zouden dus bijna gelijk moeten zijn, behalvde hun eigen ips, en de opgegeven mac. Die zijn uniek.
Weet je zeker dat die bridge mode niets te maken heeft met de wan-poort? Bij de meeste routers(huis tuin en keuken) betekend bridge-mode dat de router DHCP e.d. van de ISP via de WAN-poort verwacht.

[ Voor 36% gewijzigd door jadjong op 19-02-2008 23:13 ]

• fcs
Weet je zeker dat die bridge mode niets te maken heeft met de wan-poort? Bij de meeste routers(huis tuin en keuken) betekend bridge-mode dat de router DHCP e.d. van de ISP via de WAN-poort verwacht.
Vermoed van wel. Alle routers hebben geen WAN-poort (als je de dsl poort bedoelt, rj 11 :X ). Alleen LAN poorten (rj 45).
Verdere info heb ik helaas niet (alle info is telefonisch door hem opgegeven). Vermoed dat ik morgen ff tijd heb om daarheen te gaan (reisje van 3 uurtjes. maar goed).
Voorwaarde is dat alles via een draadje bij de MSI router uit komt.
Dit is ook de bedoeling. msi moet dhcp uitgeven, de rest moet alleen forwarden.

Wanneer ik er ben, zal ik een aantal dingen proberen (incl andere volgorde ect. om er zeker van te zijn dat er niks mis mee is). Tevens neem ik ff wat kabeltjes mee, om te kijken of het op die mannier wel werkt :? 8)7 .

Raar config mbt tot de hardware, maar ja, dit was alles wat ze in de locate inet toko verkochten (kan je zegen, die msi en smc waren nog de beste koop (van wat ik van hem begrepen heb).

Helaas is het nu te laat om daarheen te bellen.

morgen heb ik meer info (tegen de avond, s ochtends moeten er nog een paar dingen gedaan worden)

laterz en thx

Verwijderd

WAN poort is gewoon een RJ45 maar dan bedoeld om op je modem aan te sluiten ;)

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 16:03:
WAN poort is gewoon een RJ45 maar dan bedoeld om op je modem aan te sluiten ;)
Of als er een modem in zit de eerder genoemde RJ11.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

Je kan eenvoudig op 2 manieren oplossen.
Met draadjes (1 router is de hoofdrouter, de andere gebruik je alleen lan poorten van).
lees dan deze link: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
En de stappen die daar beschreven zijn doe je dan dus voor beide routers. (uiteraard die dingen een verschillend ip geven).

Wil je het draadloos doen dan moeten je routers over wds beschikken.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33

BCC

[b][message=29633139,noline]versterken router.
Eigenlijk hoor je ze allemaal een ander kanaal te geven, omdat ze elkaar dan minder storen. Als het goed is begrijpen je computers dat dit nog steeds hetzelfde netwerk is door de SSID en de keys. Maar dit is waarschijnlijk geen onderdeel van je probleem.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• fcs
job: thx voor de link. Zoals aangegeven, moet het draadloos. bedraad is het niet mogelijk.
Alle routers hebben de functie wds (voor zover ik weet,zal dat nog eens nakijken, wds moet dus enabelt staan maak ik hierop uit...).

BCC: daar zal ik zo nog eens naar kijken (ben hier momenteel, dus kan makkelijker een aantal vragen beantwoorden :P).

Op het moment hebben we het als volgt voor een gedeelte opgelost:

Door de volgorde aan te passen van de plaatsing van de routeres, hebben we elke router op singjaal kunnen vinden. Het voglende dus:

kabel modem --> Broadband -> SMC -> msi.

Ze zien elkaar door de volgende mac config te gebruiken:

Broadband heeft mac van SMC. SMC heeft mac van broadband en MSI. MSI heeft mac van SMC.

Tot zover is alles ok. Singjaal sterke is ook ok tot zeer goed verspreid.
We hebben momenteel echter alleen internet op de broadband router.

De andere twee (SMC en MSI) staan op repeater ingesteld.

Ik vermoed dat ie andere 2 geen ips uitdelen, of conflicten zijn met ip's.
Voorzover ik weet moet er maar 1 router als dhcp server spelen en moet de andere 2 geen dhcp server hebben, klopt dit? (mag het hopen van wel :P anders is mijn kennis oud ijzer geworden ;) )

Jos, zal zo ff naar de channel ids kijken. Momenteel ziet de laptop gewoon de juiste channel/router wanneer ik langs de routers loop +/- 200 a 350M van de eerste router naar de 2de router.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

fcs schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 17:56:
job: thx voor de link. Zoals aangegeven, moet het draadloos. bedraad is het niet mogelijk.
Alle routers hebben de functie wds (voor zover ik weet,zal dat nog eens nakijken, wds moet dus enabelt staan maak ik hierop uit...).
enablelen, maar ook configureren.
In de handleiding van je routers zal ongetwijfeld uitgelegd staan hoe je de boel moet configureren.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-03 12:57
fcs schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:04:
ff ter verduidelijking:

Er lopen alleen kabels van de kabelmodem naar de msi. De rest is draadloos..

Kabelmodem - (kabel)-> msi-(wireless)->smc-(wireless)->broadband-> wireless laptops
Gebruik je wel WDS in de routers? of staan ze ingesteld als bridge (tussen bedraad en draadloos, NIET tussen draadloos en draadloos)?

• fcs
ls470 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:46:
[...]

Gebruik je wel WDS in de routers? of staan ze ingesteld als bridge (tussen bedraad en draadloos, NIET tussen draadloos en draadloos)?
sry ;)
ben deze topic helemaal vergeten :P

ben daarheen gegaan, heb het werkend gekregen, daarna routers elkaar automatich laten zoeken (let wel, je moet eerst bovengenoemde aanpassen, anders vinden ze elkaar niet) Op de volgende mannier:

op alle router hetzelfde ssid aangeven, zelfde channel.
Daarna mac adressen in de routers toegevoegd (msi krijgt smc, smc krijgt msi en broadband, broadband krijgt smc) Met de volgende constructie:

kabelmodem -> (bedraad, cross) msi -> (draadloos) -> smc -> draadloos broadband -> draadloos.

Volgorde dus omgedraaid. DHCP uitgezet op de broadband. Vast ip adres gegeven in de range van de msi, om geen conflicten te geven.
De smc had vreemd genoeg geen optie om het uit te zetten, maar deed er niet moeilijk over.
Die forward het ip adres van de msi, die wel DHCP aan heeft staan.

kortweg de oplossing:
1 moet dhcp hebben, de rest, voorzover mogelijk, uitzetten. Kun je bij eentje (had dat bij de smc) dat niet doen, dan moet die ergens in het midden geplaats worden zodat die alleen forward (weet ook niet waarom, maar het werkte).
De laatste router moet als optie hebben dhcp uitzetten, anders krijg je conflicten met de dhcp spool, wat ik dus op het einde had...

Op alle routers wds aangezet (stonden ze al op). Security uitgezet op de routers. Dat kan altijd aangezet worden.

PS: heb antwoord nog geplaats ivm evnt andere personen die zelfde soort constructie nodig hebben :)

Thx allemaal voor de hulp 8) :*)
Pagina: 1