Toon posts:

Homedir best practices

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik de laatste tijd meer en meer bezig ben met (virtuele) servers, en veel van mijn instellingen makkelijk wil kunnen overnemen, loop ik tegen een "design" probleempje aan.

Hoe kan ik op een mooie manier mijn homedir een beetje handig en opgeruimd houden?

Het gaat voornamelijk om Linux en FreeBSD servers. Linux op de desktop doe ik niet aan. Wat ik nu in mijn homedir heb staan en ik eigenlijk wel overal zou willen hebben is als volgt:

.bash_profile
.bashrc
.cvspass
.dircolors (eval "`dircolors -b ~/.dircolors`" in .bashrc)
.inputrc (export INPUTRC=~/.inputrc in .bashrc)
.lynxrc
.profile
.screenrc
.ssh/ (inclusief authorized_keys, id_rsa{,.pub} en known_hosts)
.vimrc

Hoe houd je dit nu op een mooie manier bij? Ik kan mezelf voornemen één systeem als leading te houden, en de wijzigingen aan die bestanden telkens te rsyncen met mijn "enige echte" homedir. Zou ik het dan zo doen dat als ik op een andere machine inlog, hij eerst deze bestanden in de homedir op dat systeem synct met de "master homedir"?

Er staan natuurlijk nog wel meer dingen in, zoals scripts die niet gegarandeerd op elk systeem werken, maar voorlopig ben ik tevreden als ik mijn belangrijkste preferences overal kan overnemen. Ik gebruik geen grafische omgeving, dit is puur voor servers.

Het gaat echt om tientallen servers, en het zullen er zeker meer worden. Het gaat sowieso al om CentOS, Debian en FreeBSD 6.x machines, een Mac OS X bak en ik verwacht dat er nog wel wat Linux distro's bij gaan komen.

Is hier een "standaard" manier voor om het op te lossen? Hebben jullie zelf goede ideeën over hoe dit soort dingen bij te houden?

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Misschien kun je in je .bashrc (of .bash_profile) een scriptje opnemen dat je settings rsync't op het moment dat je inlogt en vervolgens je "echte" .bashrc sourcet.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:30:
Hoe houd je dit nu op een mooie manier bij? Ik kan mezelf voornemen één systeem als leading te houden, en de wijzigingen aan die bestanden telkens te rsyncen met mijn "enige echte" homedir. Zou ik het dan zo doen dat als ik op een andere machine inlog, hij eerst deze bestanden in de homedir op dat systeem synct met de "master homedir"?
Ik denk dat dat the way to go is. Je zou nog kunnen overwegen om een cronjob dagelijks te laten runnen op elke machine die de homedir van de master leegtrekt. Eventueel kun je je homedir ook nog in subversion gooien en vanuit subversion updaten, ook in combinatie met cron

Verwijderd

Je zou natuurlijk iets van svn kunnen gebruiken om alles naar de servers te pushen (gebruiken wij ook op mijn werk) maar dat lijkt me wel een beetje erg ver te gaan. Waarom maak je niet per wijziging een tarball aan home-version-1.1.tar.gz home-version-1.2.tar.gz en scp je die naar je servers en pakt ze daarna in je homedir op je server uit.

Misschien nog een handig linkje: http://toykeeper.net/tutorials/svnhome

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 19:58 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

onhandig en space intensive bij veel binary prut ;)

waarom geen NFS share? anders idd rsyncen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:59:

Geen NFS share omdat niet altijd alle machines NFS filesystems willen mounten. Ik heb wel de zekerheid dat ssh en scp werken. Van rsync heb ik die zekerheid eigenlijk ook niet eens. Ik vind de tarball op zich wel een goed idee, maar ik wil ook relatief eenvoudig wijzigingen op één van de systemen kunnen terugzetten op de "master". Ik denk dat het toch een scriptje wordt dat alles op commando moet doen. Wat dat betreft kan ik volgens mij het best een ~/bin/sync-profile.sh scriptje maken waarmee ik van en naar de master server kan syncen.
Automatisch vind ik niet een heel prettig idee, omdat je dan bij een netwerkprobleem rare dingen gaat krijgen als je inlogt en de master niet te bereiken is.

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:59:

De topic starter had het niet over binary prut. Overigens is svn als je heel veel servers hebt te beheren superhandig. 1 en mijn 4 andere collega's onderhouden met svn circa 100 Debian servers. Moet er niet aan denken om het op een andere manier te doen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ok dan is svn idd wel weer aardig handig.
Feit is dat je server-afhankelijk bent doordat het een server-based version control system is.

Mischien eens naar darcs kijken? Dat werkt ook peer-to-peer :).

Verwijderd

Boudewijn bij ons mag die svn server best uitvallen ;) Ten eerste is die kans nihil en ten tweede : Stacheldraht mompelt iets over zaken als mirrors, heartbeat, failover etc etc.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, en je local repo is ook nog geldig.
Feit is dat er meer systemen zijn dan svn ;).

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik zou eens naar unison kijken. Die kan synchronseren tussen lokale dirs, over ssh en nog veel meer. Kan zowel met als zonder GUI gebruikt worden, waarbij het eerste voor jou niet interessant is.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan wellicht ook sshfs voor je homedir gebruiken i.p.v. NFS. Moet je wel nieuwe(re) kernels hebben met fuse module.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja en als de server down is heb je een probleem (geen homedir meer), lijkt me niet fijn.

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-01 18:30

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Ik denk toch dat de beste methode een mount zou zijn.
Maar als je dit liever niet wil wordt het denk ik wel lastig met wat je wilt...

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 15:18:
mja en als de server down is heb je een probleem (geen homedir meer), lijkt me niet fijn.
Dat gebeurt inderdaad ook met een NFS server, de reguliere manier om homedirs te delen. Shit happens.
Pagina: 1