Toon posts:

[Vista] M2A-VM RAID stopt ermee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te twijfelen waar ik dit topic moest plaatsen, maar gezien het probleem alleen bij Vista voorkomt lijkt me dit te juiste plaats.

Het probleem is als volgt:

Ik heb op mijn Asus M2A-VM een RAID 0 setup draaien waarop mijn OS en applicaties staan (opslag van bestanden is op een andere schijf, maar ook zonder deze andere schijf komt het probleem voor dus lijkt me dit niet relevant).

Op zo het lijkt random momenten loopt de hele boel vast, ik zie dan het HDD lampje niet meer knipperen en hoor geen HDD activiteit meer, het systeem blijft verder wel draaien (webradio speelt rustig door, applicaties doen rustig hun ding) totdat een applicatie HDD toegang wil hebben, dan loopt de betreffende applicatie vast.

Helaas ook voor Vista zelf waardoor een harde reset mijn enige optie is.

Toen ik het mobo kocht een half jaar terug had ik dit probleem, maar Vista was toen nog relatief nieuw op een relatief nieuw mobo dus ik denk: Dat zijn kinderziektes en heb XP geinstalleerd en een half jaar zonder problemen gebruikt.

Nu is het echter de situatie dat dit de enige PC met XP in huis nog was en ik deze dus graag over wou hebben naar Vista (zeker aangezien de specs het ruim aankunnen). Vol goede moed Vista geinstalleerd maar helaas is het probleem weer terug.

Het komt echt random voor, soms na 5 min, soms een hele dag niet.

Ik heb getest:

Hele oude drivers gebruikt (die bij het mobo zaten): Probleem was er nog
Nieuwere drivers gebruikt (nieuwste van de Asus website): Probleem was er nog
Gloednieuwe BETA drivers gebruikt (ook van Asus website): Probleem is er nog steeds.

Nieuw BIOS erin geflashed: Probleem is er nog steeds.

Specs:

Vista Business (32-bit, volledig up2date en legaal)
Asus M2A-VM (niet HDMI versie)
AMD BE-2350 (niet overgeclocked)
2x 1 GB DDR2 PC6300 Kingston geheugen (memtested, gaf na 8 uur 0 fouten) in Dual Channel
Ati X1950 Pro videokaart
2x 80GB Seagate SATA in RAID 0 op de onboard RAID controller

Iemand enig idee?

Verwijderd

Staan er meldingen in je event logs als het probleem zich voordoet?

Verwijderd

Topicstarter
Nope, omdat de HDD's niets meer doen op het moment dat ie vastloopt kan ie waarschijnlijk de melding in het eventlog niet wegschrijven (als die er al is, dat weet ik niet eens).

Even nog gechecked: In eventlog staat inderdaad niets meer nadat ie gecrashed is (ook echt gewoon niets terwijl er anders toch wel regelmatig iets in de log gezet wordt), na herstart schrijft ie weg dat de vorige shutdown unexpected was.

Ik heb em ook na het crashen even 5 min laten staan om te kijken of ie er op een of andere manier nog uit kon komen maar dat was niet het geval.

Nog even zitten testen in safe mode: Ook daarin crasht ie op dezelfde manier, dit geeft aan mij dus aan dat het haast zeker een driver probleem is en geen software probleem.

Ik heb van de Gigabyte website nieuwe drivers gehaald voor de RAID controller (veel nieuwer, GA-MA69G-S3H), tot nu toe nog geen crashes, hopelijk blijft dat zo.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2008 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update: Het probleem is er nog steeds, dit zijn de nieuwste drivers die ik kan vinden (april 2007), het gros is van januari 2007.

Op internet vind ik nog veel meer van dit soort verhalen, onder XP is er niets aan de hand.

Iemand enig idee?

Het stomme is dat als ie werkt ie ook echt goed werkt, de boel is supersnel, NCQ werkt zelfs, iets wat veel mensen niet voor elkaar kregen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 23:33 ]