Toon posts:

Asus P5E & Corsair Twin2x2048 CL4 Crashen en reboots

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb afgelopen week een nieuwe pc gekocht die bestaat uit de volgende onderdelen:
Asus P5E
Intel Core2Duo E8400 3 gig
Asus 8800GT
Corsair Twin2X2048
LG Power 550 Watt

Nou na het aanzetten van de pc begonnen de problemen eigenlijk al. Tijdens de installatie van Windows hing de pc 2 keer met de melding “LIRQ_NOT_OR_LESS”. Ook kreeg ik bij het opstarten de melding dat mijn CPU niet goed herkend was en dat ik een bios update moest uitvoeren. Na deze bios update verdween de foutmelding bij de installatie van Windows XP en heb ik alles netjes geïnstalleerd.

Ik dacht dus dat de bios update alles verholpen had totdat ik mijn pc zwaar ging belasten. Dan krijg ik spontane restarts “bluescreens” met meldingen over het geheugen. Na wat onderzoek op het internet ben ik bij een forum van asus en corsair uitgekomen.

Corsair forum:
Asus forum: http://vip.asus.com/forum...5E&page=1&SLanguage=en-us
http://vip.asus.com/forum...5E&SLanguage=en-us&page=4
Ander forum: http://www.asktheramguy.com/v3/showthread.php?t=65014
http://www.tomshardware.c...air-6400c4-memtest-errors

Nou blijkt het probleem dus te liggen in een combinatie van het Asus P5E moederboard met het Corsair 6400 CL 4 geheugen. Doordat het geheugen door meerdere fabrikanten gemaakt wordt is er een compatible probleem aanwezig. Dit is te controleren op de website: http://ramlist.ath.cx/ddr2/

De enige workaround die voor mij geholpen heeft is ervoor te zorgen dat ik bij het opstarten eerst mijn geheugen zwaar overclock waardoor de pc niet opstart. Daarna krijg ik de melding dat ik met “del” naar de bios kan gaan of met “f2” de settings kan resetten.
Alleen als ik dan op “F2” druk en niet in de bios ga werkt mijn pc gewoon goed. Weet iemand waar dit probleem kan liggen, want nu kan ik dus niet in mijn bios aanpassen.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Beetje laat maar toch:

Misschien dat je meer voltage of juist minder voltage aan je memory moet geven. Ik heb in andere threads wel eens gezien dat de P5E meer voltage geeft dan je instelt, veel meer zelfs. Of dat waar is weet ik niet.

Ik zit zelf te denken aan een upgrade naar een P5E. Dan in combinatie met 4x1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 800mhz of dit nieuwe geheugen: https://www.4launch.nl/sh...r2-sdram-pc6400-cl4-0-dhx

Maar jij hebt 2x1GB Corsair ofniet?

Nja. Als ik jou was zou ik eens kijken naar de voltages van je memory en chipset. Ik had laatst een biosupgrade gedaan bij mijn huidige P5W DH Deluxe en dat zorgde er voor dat ik bij OC-en meer voltage op mijn chipset moest gooien om überhaupt een POST te krijgen, dat hoefde eerst niet. Dus blijkbaar rommelt ASUS er nogal aan. Ik ga dan ook binnenkort weer downgraden van BIOS versie om te zien of ie dan beter OC-ed :)

Hopelijk heb je hier iets aan :)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 21:30

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Ook ik heb in deze "ellende" gezeten, zo erg zelfs dat je aan je zelf begint te twijfelen of je het nog wel goed doet of überhaupt iets begrijpt van de materie.

Optie1: terug flashen naar bios 107 is volgens mij geen optie, want dan werkt je E8400 niet meer.
Cpu Bios Overview

Wat info over de voltages vindt je hier en hier een post van mij op het Asus forum over hoe ik het heb opgelost.

Maar voor alle duidelijkheid, ik draai nu FSB 400x8 en Memory op 4-4-4-12@1,8 Volt en ben daar nu redelijk tevreden mee, is voldoende voor mijn HTPC setup en meer heb ik ook niet nodig.

Verder is raadzaam om deze threat te lezen over Bios 602 (BETA!!!!!) - ervaringen zijn wisselend !!!

Veel mensen riepen dat dit "moeilijkste" pc-project was wat ze ooit hadden gedaan en ik geef ze gelijk.... Met wat ik nu weet en ik zou het over moeten doen: P5E gelijk retour en een Maximus Formula of Commando halen, voor die (wat is het?) €30,- meerprijs, heb je aan het eind een hoop minder grijze haren en hou je d'r een beter gevoel aan over!

Wat mij nu tot nu toe het meest heeft verbaasd is de totale radiostilte van Asus zelf, onbegrijpelijk dat dit gebeurd!

Als laatste gaat er een gerucht dat Bios 6.05 er aan gaat komen... of dit ook zo is en wat er dan daadwerkelijk aan problemen gaat worden opgelost is dus onduidelijk.

GetaGrip is net een mens.......

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Maar met 800mhz geheugen zou je dit probleem dan niet moeten hebben begrijp ik uit jou posts op het Asus forum?

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Ik heb zoveel gelezen over dit probleem.... maar dus met name over problemen met DDR2-1066, wat mij wel opviel is dat het probleem zich verschuift, omdat ik dus soms ook berichten las van mensen met DDR2-800 die dus weer problemen hadden dit weer op b.v 4-4-4-12 te laten draaien en geen problemen hadden 667 te draaien, terwijl de spec gewoon 800 4-4-4-12 waren

Kijk dit mobo is oke.... maar gewoon heel picky qua geheugen en is zeker niet plug-and-play zoals de gebruiksaanwijzing loopt te verkondigen, want deze zegt basic - heb je DDR2-1066?, wat je ook doet eerst geheugen op DDR2-1066 zetten, de rest auto en het moet werken - want dit bord is geoptimaliseerd voor 1066 speeds.

Dus wat doe je dan? - wat in de gebruiksaanwijzing staat en vervolgens vliegen de BSOD en check-sum errors je om oren, totdat je uiteindelijk bijna je bios niet meer in kan(en dan wordt het niet meer leuk, kan ik je verzekeren) - ik heb 1066, maar met Bios 401 met alles op auto, no go - sterker nog, ik draai nu FSB 400x8-4-4-4-12@1.80 Volt - terwijl de info via CPU-z zegt 2.0 Volt, ga ik ook maar 0,02 Volt omhoog(of elk willekeurige voltage), is heel mijn systeem instabiel 8)7

Nu weet ik ook wel dat X38 een nieuwe chipset is en dat de P5E een van de eerste borden is wat Asus heeft uitgebracht, dus waarschijnlijk gaat het zich allemaal wel zetten en worden de problemen wel opgelost, maar echt soepeltjes ging het dus niet.

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 15:38

TheTeek

TheTeek

Heel erg bedankt voor je post GetaGrip _/-\o_ , ik heb ook sinds enige tijd onverklaarbare reboots met een P5E.

Mijn config:
Asus P5E Bios 607 beta
E8400 @4Ghz (1.38v in bios)
OCZ DDR2-1000@1066 (5-5-5-15 2T 2.1V in bios)
ATI HD3870 (core 820, mem 1200)
X-Fi extreme music PCI
1x Samsung F1 750GB
1x 250GB Maxtor 7200.9
Corsair 550Watt voeding

Mijn systeem heeft meerdere stabiliteits testen doorlopen, Orthos, 3DMark06, verschillende andere progjes, maar het uiteindelijke resultaat was dat m'n systeem super stabiel "leek".

Vreemde is dat alles de ene dag super stabiel is, ik kan alles doen wat ik wil, van het spelen van meerdere uren COD4 tot het parren van downloads en uitpakken van deze downloads, zonder ook maar 1 vastloper.
de andere dag kan het totaal omslaan, gisteren tijdens COD4 knalt m'n systeem volledig met een spontane reboot, vervolgens meerdere reboots zelfs voor Windows start, mijn eerste vermoeden is dan hardware.

Dit heb ik echter eerder gehad en zonder iets te veranderen is het de andere dag weer super stabiel, dan meerdere dagen geen problemen en dan ineens zoals gisteren weer een bak ellende.
Wat ik dan ook doe het systeem is niet meer stabiel te krijgen. :(
Ik dacht eerder aan m'n voeding of toch moederbord, maar nu ik dit zo lees is het misschien toch wel iets anders.

ben heel blij met je artikel en postjes van het Asus forum, want met die info kan ik weer verder puzzelen.
Als ik een oplossing heb meld ik het hier voor de geïnteresseerden!

overigens is er weer een nieuw bios, de 702, zelf heb ik de update van 605 naar 607 beta uitgevoerd, mogelijk zit hier het probleem van m'n vreemde reboots, las ergens dat het 607 bios wat met mem timings had veranderd.

[ Voor 13% gewijzigd door TheTeek op 29-05-2008 10:56 ]

No one knows what TheTeek is

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

TheTeek schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:51:
Heel erg bedankt voor je post GetaGrip _/-\o_ , ik heb ook sinds enige tijd onverklaarbare reboots met een P5E.

Mijn config:
Asus P5E Bios 607 beta
E8400 @4Ghz (1.38v in bios)
OCZ DDR2-1000@1066 (5-5-5-15 2T 2.1V in bios)
ATI HD3870 (core 820, mem 1200)
X-Fi extreme music PCI
1x Samsung F1 750GB
1x 250GB Maxtor 7200.9
Corsair 550Watt voeding
Geen dank, als ik een suggestie mag doen in verband met je probleem, probeer eerst je timeing's en fsb eens te verlagen, dus b.v FSB 800 en kijk wat er gebeurt, dan eventueel later je timeings van het geheugen - wat ook nog wel eens wilt helpen is je voltage naar beneden bij te stellen.

Later kan je altijd nog een bios update uitvoeren en kijken of dit dan stabieler is voor jouw setup.

Er staat genoeg in het Asus forum over deze problemen, alleen zijn de oplossingen divers.

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 15:38

TheTeek

TheTeek

Ja dank je, dat forum is idd wel een van de sources die ik ga aanboren.
blijf het wel vreemd vinden dat het van het een op het andere moment kompleet instabiel wordt.

Denk dat ik eerst het systeem eens volledig in de default settings ga zetten.
Dan weer van scratch af aan wat meer proberen.

sowieso ga ik terug naar bios versie 605, volgens mij zijn alle problemen begonnen vanaf 607beta en waarschijnlijk is 702 niet veel beter.

Ook is dit misschien wel een interessante link:
OCZ memory timing guide X38, X48

[ Voor 15% gewijzigd door TheTeek op 29-05-2008 11:56 ]

No one knows what TheTeek is

Pagina: 1