[Win2003][Win2003SBS] Server role verdelen

Pagina: 1
Acties:

• Mexxwelll
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-02 12:43
Beste Tweakers,

Hier op kantoor hebben we een SBS2003 server, is al aantal jaar oud en kan het allemaal niet meer aan. (denk aan traag netwerk, etc.)

Nu hebben wij er een nieuwe server bij gekocht, en hier gaan wij Windows 2003 standaard op draaien (ook voor de Terminal Services mogelijkheden).

Het plan was, om de Win2003 standaard te gaan installeren en als memberserver in het netwerk te hangen. Daarna de rollen verdelen over beide servers wat dus zorgt voor een ontlasting van de oude server.

Ik weet dat het mogelijk is om met Windows 2003 standaard DPROMO te draaien en er dus voor te zorgen dat hij gepromoveerd word naar een domein controller.

Maar nu vraag ik mij af of het mogelijk is om de SBS2003 te degraderen en als 'memberserver' aan te melden op de Standaard server zonder dat de SBS2003 server zijn exchange functionaliteit verliest.

Ik persoonlijk denk dat ik de Windows 2003 server moet gaan installeren, promoveren naar DC en alle taken die ik erop wil hebben installeren.

Daarna zal de Windows 2003 SBS server opnieuw geïnstalleerd moeten worden en aangemeld worden als memberserver. En daarna alsnog exchange en IIS (voor OWA, etc.)installeren.

Mijn vraag aan jullie, is het mogelijk om SBS 2003 als exchange server te gebruiken zonder dat hij zelf DC is. Ik heb gegoogled, veel dingen gevonden maar niet wat ik wou hebbben..

Alvast bedankt.

Verwijderd

SBS kan geen member zijn...
[edit]blijkbaar kan het dus wel maar moet je licentie op orde zijn [edit]

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 17:50 . Reden: Reden van edit is voor een beter topic ]

• Mexxwelll
En het is niet mogelijk om een SBS server en een standaard server beide als domeincontrollers in het netwerk te hangen?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02 14:06
op dat antwoord kun je zelf zoeken :)

technisch is het mogelijk, maar licentiewijs niet geloof ik

edit: geen flame hoor Einzeldrossel, maar je hebt geen gelijk. Dus zeker geen antwoord :/

[ Voor 31% gewijzigd door sjongenelen op 19-02-2008 16:31 ]

you had me at EHLO

Verwijderd

Ja hoor dat kan wel. Even googlen op` sbs domain controller' en ik kwam uit op:
http://www.microsoft.com/.../evaluation/topmyths.mspx

Edit: je moet natuurlijk wel je licenties op orde hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 16:14 ]

• Mexxwelll
Alle licenties zijn aanwezig, komen we tekort word er bijbesteld dus dat is geen probleem hehe...

Dus als ik het goed begrijp en de optie 'Additional domain controller for an existing domain' gebruik gaat hij alles syncroniseren.

Ik kan dan de SBS server opnieuw installeren, aanmelden op dezelfde manier en hij synct alles terug?

Houd dit dan ook in, dan de userID's weer overeen komen met de exchange database zodat ik de oude exchange db weer kan mounten en dus niets hoef te importeren?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mexxwelll schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:35:
Dus als ik het goed begrijp en de optie 'Additional domain controller for an existing domain' gebruik gaat hij alles syncroniseren.

Ik kan dan de SBS server opnieuw installeren, aanmelden op dezelfde manier en hij synct alles terug?

Houd dit dan ook in, dan de userID's weer overeen komen met de exchange database zodat ik de oude exchange db weer kan mounten en dus niets hoef te importeren?
Ehm.

Not quite.

je moet er iets meer moeite voor doen, dit is alvast een startlijstje.
alt-92 in "Exchange overzetten op nieuwe server SBS..."

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1