• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023
Ik wordt vader!

En een verse papa met een 40D moet natuurlijke elk klein mijlpaaltje van zijn kindje haarscherp vastleggen op de gevoelige plaat. Er zijn vast wel vaders op het forum met ervaring op het gebied van babyfotografie, die hun ervaring willen delen of goeie tips hebben.

Welk materiaal bijvoorbeeld?

Ik heb zelf een 17-85mm f4-5.6 IS, maar wil mijn baby het liefst zonder te flitsen vastleggen. Is een goedkope 50mm 1.8 lens een goeie lens, of toch liever 35mm? Toch een externe flitser op de body schuiven en bouncen? Veel scherptediepte of toch niet? Veel of weinig kleur, zwartwit?

Laat eens weten hoe jouw mooiste babyfoto's zijn gemaakt!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Waarom wil je het liefst zonder flitsen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Een aantal (van mijn neefje en nichtje) met de 50 mm, echter dan toch wel op minstens f/5.6, anders is de DoF veel te dun. Vaak gewoon met de 17-85 + externe flitser. Mijn nichtje is nu bijna 3, en die blijft niet stil zitten, dan vind ik een prime van 50 mm niet lekker werken. Als ik nu foto's van haar probeer te maken, gaat ze meestal pal naast (of op :) ) me zitten, dan werkt een 50 mm op een cropbody dus niet.

This footer is intentionally left blank

• sanderander
ThunderNet schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:41:
Waarom wil je het liefst zonder flitsen?
Omdat het niet fijn is voor een kind van twee weken oud om 20 keer per dag een flits te zien. Dus zonder flits is echt een pre voor mij! :)

[ Voor 38% gewijzigd door sanderander op 19-02-2008 13:46 ]

• sanderander
ajhaverkamp schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:44:
Een aantal (van mijn neefje en nichtje) met de 50 mm, echter dan toch wel op minstens f/5.6, anders is de DoF veel te dun. Vaak gewoon met de 17-85 + externe flitser. Mijn nichtje is nu bijna 3, en die blijft niet stil zitten, dan vind ik een prime van 50 mm niet lekker werken. Als ik nu foto's van haar probeer te maken, gaat ze meestal pal naast (of op :) ) me zitten, dan werkt een 50 mm op een cropbody dus niet.
Ja, dat zijn geen baby's, dus kan je ook wat meer de flitser inzetten.

Ik zoek echt naar tips voor de eerste 5-6 maandjes...

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

Niet flitsen is voor het kind wel zo prettig, alhoewel ik merk dat het ze vaak niet erg interesseert.
D'r zit overigens ook een leeftijdsafhankelijk verschil in hoe ze reageren op een camera. Tot een bepaalde leeftijd glimlachen ze zodra ze een camera zien.
Dan heb je nog een periode dat ze de lens willen pakken en ze er nogal bezig en geconcentreerd uit zien.
Daarna gaan ze alleen maar heel vreemd zitten kijken en is de truuk tot glimlachen als volgt:
-scherpstellen
-vasthouden
-je hoofd achter de camera vandaan halen.

Qua veel of weinig licht, scherptediepte, kleur of zwartwit etc...dat ligt uiteraard helemaal aan jouw eigen smaak.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

sanderander schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:47:
[...]
Ja, dat zijn geen baby's, dus kan je ook wat meer de flitser inzetten.

Ik zoek echt naar tips voor de eerste 5-6 maandjes...
Ik had het ook over de eerste dagen/weken/maanden. Dan liggen ze natuurlijk nog lekker stil in de box, maar voor een bruikbare DoF zit je dan al gauw op > f/5.6. Daar hoef je dus geen 50 mm voor te gebruiken (hij staat al wel in je sig?!?!), dan pak je gewoon je 17-85.
Als ze ouder worden, is de 50 mm vaak niet handig, dus pak je hem dan ook niet.

Als je je Direct Messages aanzet, stuur ik je even een link.

This footer is intentionally left blank

• sanderander
ajhaverkamp schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:54:
[...]

Ik had het ook over de eerste dagen/weken/maanden. Dan liggen ze natuurlijk nog lekker stil in de box, maar voor een bruikbare DoF zit je dan al gauw op > f/5.6. Daar hoef je dus geen 50 mm voor te gebruiken (hij staat al wel in je sig?!?!), dan pak je gewoon je 17-85.
Als ze ouder worden, is de 50 mm vaak niet handig, dus pak je hem dan ook niet.

Als je je Direct Mail aanzet, stuur ik je even een link.
Ja, die 50mm is in bestelling. Komt deze week binnen. Ik vind een klein DoF op zich wel mooi, maar niet op elke foto. Anderzijds, als je 's avonds een keer een foto wilt maken, moet je soms naar ISO 800, 1/30 sluitertijd en f/2 (bijvoorbeeld)...omdat er simpelweg te weinig licht is....toch?

Ik heb direct mail/messages aanstaan nu!

[ Voor 15% gewijzigd door sanderander op 19-02-2008 14:04 ]

Verwijderd

sanderander schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:00:
[...]

Ja, die 50mm is in bestelling. Komt deze week binnen. Ik vind een klein DoF op zich wel mooi, maar niet op elke foto. Anderzijds, als je 's avonds een keer een foto wilt maken, moet je soms naar ISO 800, 1/30 sluitertijd en f/2 (bijvoorbeeld)...omdat er simpelweg te weinig licht is....toch?

Ik heb direct mail/messages aanstaan nu!
Je hebt een d40, vrees niet om af en toe iso 1600 te gebruiken

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb mijn 50mm vaak voor babyfotografie gebruikt op F1.8
Gaat prima zolang je maar niet te dicht gaat staan.

De hotshoe van de camera kan heel handig zijn voor babyfotografie:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00CSnG
;)

• Wijnands
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik heb dit met een 50mm gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1313/1347335156_ad508a5472.jpg

Zeker voor de eerste tijd is het een fijn lensje. Zelfs in heel slecht licht op iso1600 en 1/30 en wijd open kun je best nog wel wat leuks schieten.

Flitsen is lastig omdat het huidje dun is en je snel vreemde huiskleuren krijgt.

Is de kleine wat ouder dan is een wat langere zoom zoals je 17-85 prettig omdat je dan foto's kunt maken zonder dat ze het door hebben.

Samengevat, ja, ik denk dat die 50mm, als die enigszins lijkt op de nikon versie, zeker heel bruikbaar is voor die eerste maanden.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• sanderander
Twister336 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:42:
Ik heb mijn 50mm vaak voor babyfotografie gebruikt op F1.8
Gaat prima zolang je maar niet te dicht gaat staan.

De hotshoe van de camera kan heel handig zijn voor babyfotografie:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00CSnG
;)
Sweeeeeet _/-\o_

Verwijderd

Tip die ik heb gelezen in een Anne Geddes boek of artikel: zorg dat de kamer goed warm is, dan blijven ze lekker doorslapen!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
YellowCube schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:47:
Niet flitsen is voor het kind wel zo prettig, alhoewel ik merk dat het ze vaak niet erg interesseert.
Hangt idd ook van de kleine af; de onze zat er totaal niet mee, een kleine van een stel vrienden werd he-le-maal gek ervan! Mijn algemene ervaring is: als je maar niet met je flitser zo-goed-als tegen de neus van de kleine staat valt het wel mee.
Dan heb je nog een periode dat ze de lens willen pakken en ze er nogal bezig en geconcentreerd uit zien.
Hoe herkenbaar :D
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y4WwyOBAFtbhhW1dkbLBOFrD/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/47Sr07AYI0X4LYcpkzASi4QF/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/odfH80Lz6X8TWrZPBVo96MlQ/thumb.jpg

...en daar hebben we er letterlijk -tig van :X :+ :P

Anderzijds schiet je soms met je G600 ( :X ) ook nog wel eens een leuk plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mBtzUJmIElBP2JKfq8jBr7U6/thumb.jpg

@TS: Gefeliciteerd *O* en ik heb eigenlijk maar 1 goeie tip: Zorg dat je ook geniet voor de fotocamera; voor je het weet zit je foto's te kijken en vraag je je af hoe het zo snel heeft kunnen gaan!

DISCLAIMER: Ik weet dat de kwaliteit van deze foto's in de verste verte niet kunnen tippen aan de foto's die jullie hier schieten in FG. Mijn excuses dus voor deze verdwaalde gekleurde pixels.

Een verdwaalde Devschuur®-papa.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 20-02-2008 01:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En anders zoveel mogelijk indirect flitsen, zodat ze niet de volle flits recht in de oogjes krijgen natuurlijk :)
Maar dan moet het plafond of de muur daar wel een beetje geschikt voor zijn. Bouncen via de muur van een meisjeskamer met roze behang is wellicht niet zo'n briljant idee, witbalans gewijs :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11-2025
Bij je laatste stap: je hoofd achter de camera vandaan halen, ligt de reactie van de baby geheel aan je voorkomen: bij mij gaan ze altijd huilen :'(
D'r zit overigens ook een leeftijdsafhankelijk verschil in hoe ze reageren op een camera. Tot een bepaalde leeftijd glimlachen ze zodra ze een camera zien.
Daarna gaan ze alleen maar heel vreemd zitten kijken en is de truuk tot glimlachen als volgt:
-scherpstellen
-vasthouden
-je hoofd achter de camera vandaan halen.

Qua veel of weinig licht, scherptediepte, kleur of zwartwit etc...dat ligt uiteraard helemaal aan jouw eigen smaak.
Pagina: 1