Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Opzich weet ik al redelijk wat van High Defenition, maar vaak vraag ik mij dingen af die ik niet kan verklaren, ik noem ze hier in de topic op zodat een van jullie er misschien antwoord op kunnen geven.

1. Wat maakt het verschil met een gewone LCD monitor en een HDTV, zijn dat alleen de beeldlijnen, of zijn er nog meer factoren?

2. Wat als ik nou via het P2P netwerk een HDrip download (720p) mijn PC met HDMI aansluiting aan mijn HDTV aansluit en de file afspeel, heb ik dan officieel HD beeld, of moet het perse op een BluRay disc staan?

3. Wat als ik van die HDrip van 3GB een DVD maak en op een Dual Layer DVD brand, heb ik dan het geen HD beeld meer omdat het op een DVD staat?

4. Is er verschil in het afspelen van een BluRay Disc op een LCD monitor en op en HDTV, zo ja, wat dan?

5. En maakt het ook verchil tussen het afspelen van een HDrip (720p) in VLC op de normale LCD en op mijn HDTV?

Dit zijn volgens mij de vragen die ik me vaak stel, wanneer ik mij nog iets onduidelijks te binnen schiet, waarvan je antwoord niet gemakkelijk op Google vindt, zou ik dat in dit topic posten.

Tot zo ver, bedankt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:48:
[i]1. Wat maakt het verschil met een gewone LCD monitor en een HDTV, zijn dat alleen de beeldlijnen, of zijn er nog meer factoren?
Simpel: een TV is er voor TV en films te kijken, een LCD monitor is er voor om achter te werken. TV's zijn meestal ook groter, bevatten een TV tuner (sommige monitoren ook), en bevatten electronica om zo goed mogelijk met analoge en digitale beelden van verschillende resoluties om te gaan. Een LCD monitor werkt enkel echt goed op de native resolutie van het scherm en zo moet je deze ook gebruiken. Verdere processing van het beeld (scalen van video bijvoorbeeld) vind plaats op de PC.
2. Wat als ik nou via het P2P netwerk een HDrip download (720p) mijn PC met HDMI aansluiting aan mijn HDTV aansluit en de file afspeel, heb ik dan officieel HD beeld, of moet het perse op een BluRay disc staan?
Wat maakt het uit hoe officieel is. Het gaat erom wat je op je TV ziet. De bron is daarbij minder van belang. 720p beeld is 720p beeld. Natuurlijk zul je gezien het bitrate verschil van een BR betere kwaliteit mogen verwachten, het aantal beeldlijnen is echter hetzelfde.
3. Wat als ik van die HDrip van 3GB een DVD maak en op een Dual Layer DVD brand, heb ik dan het geen HD beeld meer omdat het op een DVD staat?
HD rips kun je niet op een DVD-speler afspelen, en waarom zou je een 3GB rip op een dual layer DVD branden :? Je kunt natuurlijk wel de HD rip op een DVD branden en deze op je PC afspelen. Zolang je geen conversie doet naar een Video-DVD hou je natuurlijk nog steeds de zelfde kwaliteit. Doe je dat wel (duurt een paar uur), dan kun je je DVD natuurlijk wel afspelen op je DVD-speler, maar dan heb je natuurlijk geen HD beeld meer.
4. Is er verschil in het afspelen van een BluRay Disc op een LCD monitor en op en HDTV, zo ja, wat dan?
Net zoveel verschil als tussen TV's onderling. Gewoon kijken dus.
5. En maakt het ook verchil tussen het afspelen van een HDrip (720p) in VLC op de normale LCD en op mijn HDTV?
Idem! Gewoon kijken!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ahendriks
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:20
3GB HD rip converteren naar DL DVD betekend ook dat je de resolutie van 1280x720 downscaled naar 768x576 pixels.... Je resolutie wordt dus een stuk lager... Dit kan je *deels* oplossen door de bitrate van de dvd te verhogen, maar de resolutie blijft altijd lager (en het beeld dus slechter!).

Vergeet ook niet dat HD rips MPEG4 gecompressed zijn en dat DVD's MPEG2 compressie hebben... MPEG4 is gewoon stukken 'moderner' en kan bij een gelijke bitrate en resolutie een veel beter beeld creëren. Normaal gesproken gaat dit echter niet op omdat de resolutie an HD veel groter is waardoor ondanks de betere compressiemethode van MPEG4 het uiteindelijke resultaat toch groter is dan de MPEG2 variant. Maar je hebt dan wel een veel beter beeld!