Diverse profielen per gebruiker, hoe gaan jullie ermee om?

Pagina: 1
Acties:

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:05
Wij hebben een uitdaging en wil graag input van andere horen hoe we dit het beste aan kunnen pakken.

Voor een grote klant willen wij onderscheid maken tussen de verschillende profielen van de gebruikers. Het groot aantal medewerkers zorgt ervoor dat er meerdere fileservers nodig zijn om de home- en profile folders te hosten.

Veel gebruikers hebben meerdere profielen, 1-2 voor hun werkstation (Windows XP) en eventueel 1-2 Terminal Server profielen. Voor de werkstations hebben we de oplossing gekozen om een variabele te gebruiken in het profile path. Dit zelfde wilde wij ook gebruiken voor de Citrix servers, helaas werkt het niet meer in Windows Server 2003 om een environmental variable te gebruiken in het profile path en wordt er een directory aangemaakt met de naam van de variabelen.
Nu hebben we het geluk dat één Citrix farm uit uitsluitend Windows 2000 servers bestaat en de ander uit 2003.

Voor Windows Server 2003 kan een policy gebruikt worden voor het bepalen van een alternatief pad voor de profielen van de gebruikers die erop inloggen. Echter is deze policy te beperkt en niet bruikbaar in onze situatie; in de policy kan een pad opgegeven worden en Windows voegt daar vervolgens %username% aan toe, echter willen wij nog een variabelen eraan toevoegen en wij willen per user de fileserver bepalen. Voor dit laatste zou DFS een oplossing kunnen zijn, echter hebben we het over meer dan 10.000 users en wijzigen we dit dus niet even snel.

We hebben nu voor een oplossing gekozen, waar wij toch de variabelen gebruiken. Dit werkt voor de Windows XP en Windows 2000 machines. Voor de Windows Server 2003 machines, de andere Citrix farm, gebruiken we dan de variabelen als sub directory...lelijk, maar het werkt...for now...

Citrix artikel over profiles: http://support.citrix.com/article/CTX110351

Nu zijn wij benieuwd, hoe gaat jullie om met meerdere profielen per user?

[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 19-02-2008 12:23 ]

Verwijderd

Dit lijkt mij een moeilijk te beheren situatie, met welke oplossing dan ook. Een extra gebruiker aanmaken met een apart profiel is geen optie ?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32

Duinkonijn

Huh?

werk je met een ad?

wat je kan doen is je groep users opdelen in 2 of meerdere OU`s
en dan per OU een apparte locatie aan geven

Ben je der al achter waarom het in 2k3 niet werkt en in 2k wel?

ik zou overigens kiezen voor max 2 profielen. 1 client / 1 citrix.

[ Voor 15% gewijzigd door Duinkonijn op 19-02-2008 19:09 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Abom schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:16:

De eerste vraag die dan al gesteld gaat worden is:
Waarom meerdere userprofiles voor Fatclients?
Bij ons is dat juist gestandaardiseerd op één enkel roaming profile met de nodige redirection (desktop, documents, appdata) voor fatclients.

Maar in de grootte van orde waar jij het over hebt zit je toch al snel tegen een multitude van servers te kijken (als ik even uit m'n hoofd het aantal Home/Profile Servers bij ons bekijk staan er zo'n 500-600 per server op).
Waar je ook rekening mee wil houden is wat er precies voor data op die dozen komt, als daat bijvoorbeeld een quota op Exchange mailboxen zit heb je al gauw dat users PST archieven gebruiken.
Dat heeft ook weer consequenties voor het scalen van je hardware (pst's zijn notoire ruimtevreters en nogal I/O happy zaken).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Abom schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:16:
Veel gebruikers hebben meerdere profielen, 1-2 voor hun werkstation (Windows XP) en eventueel 1-2 Terminal Server profielen.
Waarom zo veel profielen?
en wij willen per user de fileserver bepalen. Voor dit laatste zou DFS een oplossing kunnen zijn, echter hebben we het over meer dan 10.000 users en wijzigen we dit dus niet even snel.
??? Je wil per server de fileserver bepalen, maar 10.000 users wijzigen doe je niet snel?
Waarom wil je trouwens per user de fileserver bepalen? Als admin van 10.000 users zou ik alleen een user aan willen maken, ik hang hem in een OU / security group en dan mag windows lekker zelf bepalen welke fileserver de gebruiker heeft, welke exchange server de gebruiker heeft etc.
Als admin wil ik dit echt niet met het handje gaan instellen, dat is leuk bij <100 gebruikers maar daarboven wil ik toch echt een policy / script zien wat dit gewoon automatisch regelt voor nieuwe gebruikers, veels te foutgevoelig en te veel werk.
Zo min mogelijk, qua fat-clients is het gewoon 1 roaming profile ( alle roaming profiles van alle buitendienstmedewerkers / mensen die op meer plekken werkzaam zijn zitten op 1 dfs die over alle vestigingen heen repliceerd wordt )
Meerdere citrix profiles gelden alleen als iemand vanuit land x als enige gebruiker op een citrix server in land y moet zijn ( meerdere gebruikers is gelijk een nieuwe citrix server in land x ), en dan krijgen ze 1 map die in een dfs staat. Willen ze echt iets openen wat ze net in outlook / word opgeslagen hebben dan moeten ze even geduld hebben ( wan lijnen zijn niet zo dik ).

Eigenlijk dus gewoon zo weinig mogelijk, omdat het imho alleen maar verwarrend werkt voor gebruikers ( ene keer hebben ze deze pictogrammen op hun bureaublad en die snelkoppelingen, iets later hebben ze niet hetzelfde meer ) en omdat het qua beheer een nachtmerrie is, een profiel van een gebruiker is beschadigd, welke is dit nou? en van een gebruiker hoef je echt niet te verwachten dat hij weet of hij applicatie x in citrix opstart of lokaal.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Met Gomez12 - Ga maar eens op zoek naar een provisioning systeem (of maak het zelf) wat bepaalt (op basis van loadbalancing - beschikbare ruimte, serverlokatie, serverload) waar een userprofile aangemaakt wordt.

Of verzin een goede procedure met je Serverbeheerders dat zij tijdig aangeven welke servers er niet meer gebruikt kunnen worden voor het aanmaken van profiles (omdat ze vol zitten).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Abom
Het issue is inmiddels opgelost. Windows Server 2003 ondersteund toch wel het gebruik van variabelen in profielpaden. Alleen moet je de server wel rebooten om dit actief te maken...dan vraag ik me weer af waarom dat onder 2000 niet is en waarom de variabelen wel in een sessie te resolven is...anyway, problem solved.

De reden dat wij zoveel profielen gebruiken is omdat wij bezig zijn met het introduceren van een nieuw standaard werkplek. De bestaande profielen moeten niet vergald worden door de nieuwe standaard werkplek.
Hetzelfde geldt voor Citrix overigens. We zijn een nieuwe farm aan het bouwen die een totaal nieuwe opzet krijgt en we willen niet de profielen mixen.

Provisioningsysteem is er al en dat werkt goed, dit systeem bepaald dus ook automatisch per user de fileserver, exchange server etc. Ik melde alleen dat het op dit moment geen optie is om DFS in te gaan richten voor user profiles. DFS voor flexibiliteit zou wel wenselijk zijn, echter hebben we dan nog altijd geen onderscheid tussen de verschillende systemen, daar hebben we alsnog de variabelen voor nodig. DFS met replicatie is sowieso niet wenselijk, dat zou om teveel data gaan en hier ligt overal 1+Gb.

De vraag ging ook niet over het provisioingsysteem, maar over het gebruik van verschillende profielen van users. Het lijkt erop dat het wat ongebruikelijk is om 2+ profielen te gebruiken per user, echter maakt het enkele zaken voor ons een stuk eenvoudiger tijdens de implementatie en migratie van de nieuwe werkplekken/Citrix farm.

[ Voor 65% gewijzigd door Abom op 20-02-2008 13:22 ]

• Gomez12
Abom schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:56:

De vraag ging ook niet over het provisioingsysteem, maar over het gebruik van verschillende profielen van users. Het lijkt erop dat het wat ongebruikelijk is om 2+ profielen te gebruiken per user, echter maakt het enkele zaken voor ons een stuk eenvoudiger tijdens de implementatie en migratie van de nieuwe werkplekken/Citrix farm.
Maar bij jullie is het dus ook alleen maar tijdelijk? Alleen tijdens implementatie / migratie ? Daarna krijgen jullie gewoon weer normale aantallen user profielen.
Want als dat zo is had dat best in de TS erbij gekund. Tijdelijk meerdere profielen heb ik heel veel gezien, maar ik had het idee dat jullie permanent 2+ profielen hadden.

Tijdelijk kan en mag alles.

• Abom
Het zou tijdelijk kunnen zijn, echter is het nog niet gepland om dit terug te draaien na de migratie.

Het ging niet over het 'waarom', maar om het 'hoe'. :)

Het lijkt mij duidelijk dat het alles behalve wenselijk is om gebruikers met twee profielen voor hun werkstation te laten werken...of op elke Citrix server een ander profiel te geven.

[ Voor 58% gewijzigd door Abom op 20-02-2008 14:28 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Abom schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:26:
Het zou tijdelijk kunnen zijn, echter is het nog niet gepland om dit terug te draaien na de migratie.
Nadeel wat je nu dus hebt is dat settings en data van één user nu over twee profiles verspreid is, hoe ga je dat mergen?
Hebben beide profiles ergens een gemeenschappelijke storage (homedrive bijvoorbeeld)?
Kun je daar bijvoorbeeld een _oldHOME in zetten?

Wat doe je met user-specifieke settings?

• Abom
Ik begrijp je vraag niet helemaal. De home directory blijft hetzelfde, voor de verschillende Citrix en fatclient omgevingen. Elke user krijgt z'n eigen profile directories. Met de klant is afgesproken dat alle users na de migratie naar de andere werkplekken, een nieuw, leeg profiel krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Abom op 20-02-2008 15:11 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Abom schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 15:10:
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
[...]
Met de klant is afgesproken dat alle users na de migratie naar de andere werkplekken, een nieuw, leeg profiel krijgen.
Dan snap ik weer niet waarom je je dan nog afvraagt of dit terug te draaien is :)
Wat valt er dan nog terug te draaien als je toch iedereen een clean profile geeft?
(waar alle settings dus uit zijn verwijderd, inclusief favorites, office instellingen, Pst files, desktop settings...)

• Abom
Het is _niet_ gepland om terug te draaien. Het is dus niet tijdelijk :) Volgens de huidige planning.

[ Voor 16% gewijzigd door Abom op 20-02-2008 15:20 ]

• Tylen
  • Laatst online: 17:31

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom gebruik je uberhaubt roaming profiles in een Citrix farm met 10000 users?
Hier moet je toch echt met mandatory profiles werken en de flex profile kit.

Of als je met PowerFuse werkt de optie User Preferences enablen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Abom
Ik heb erover gedacht om naar flex profiles te kijken, echter is er geen ervaring mee en wordt er heel hard gedrukt op de kosten. Hierdoor wordt er ook geen gebruik gemaakt door powerfuse.

Overigens hebben (nog) lang niet alle users toegang tot de Citrix farms. Er zijn wel plannen om Citrix verder in te zetten en mocht dit gestart worden, ga ik zeker PowerFuse adviseren en/of flex profile kit gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Abom op 22-02-2008 14:39 ]

• Tylen
  • Laatst online: 17:31

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Flex profile kit is gratis he ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Gomez12
Correctie, de aanschaf is gratis, het aanleren hoe / wat in te stellen kost gewoon tijd ( en dus geld ). Als je vanaf nul begint kan dit best wel redelijk wat tijd zijn ( want volgens mij is de documentatie een forum, de support loopt ook via het forum etc etc ), het is niet dat je even ergens een vraag kan stellen en dan een antwoord kan verwachten, het is meer als jij een probleem hebt dan is het net afhankelijk of er een welwillend persoon zin heeft om antwoord te geven.

Dit kost dus wel degelijk tijd en geld.

• Abom
Ik weet dat het 'gratis' is. Aangezien ik subcontractor ben, ben ik er geen voorstander van om een dergelijk product in te voeren. PowerFuse lijkt mij een betere oplossing.
Pagina: 1