Toon posts:

Linux opnieuw installeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moet linux (mandriva) opnieuw worden geinstalleerd als ik de cpu vervang?
Ik heb nu een amd sempron 2800 en ga naar een amd 64 x2 4000+

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee dat hoeft niet.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Hoeft niet, tenzij je 64bit linux versie wilt draaien.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik neem aan dat je ook het mainboard vervangt?!
Een nieuwe installatie om gebruik te maken van je 64 bit mogelijkheden is natuurlijk geen overbodige luxe... En je moet in ieder geval even opletten of-ie de dual-core snapt in je huidige installatie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt er nogal vanaf welke Sempron 2800+ je hebt...

Sempron 2800+ heb je o.a. in volgende varianten:
  • Socket A, 166MHz FSB, 32b x86 march=athlonxp
  • Socket 754, 32b x86 march=athlon64
  • Socket 754, 64b x86 of amd64 march=athlon64
  • Socket AM2, 64b x86 of amd64 march=athlon64
Alleen in dat laatste geval kun je CPU vervangen zonder mobo (en dus sloot aan drivermodules te wijzigen). Sowieso ga je van een enkele CPU naar een dual CPU (althans, dualcore, maar dat valt dus onde SMP), dus heb je waarschijnlijk een andere kernel nodig.

Verder hangt het ervan af wat je nu met je kernel gedaan hebt:
  • Heb je een kernel met specifiek de benodigde drivers ingebakken? Dan zul je de boel opnieuw moeten compileren met de juiste drivers voor je nieuwe systeem.
  • Heb je een kernel met losse modules, maar wel een statische modules.conf? Dan zul je modules moeten compileren voor de nieuwe onderdelen en dan je modules.conf aanpassen.
  • Heb je een kernel met losse modules en autodetectie bij boot? Dan hoef je waarschijnlijk vrij weinig te doen...
En als je idd van x86 naar amd64 wilt overstappen zul je wel opnieuw moeten installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 19-02-2008 12:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord wordt niet vervangen. Het gaat om een am2 bord. Met de kernel heb ik persoonlijk niet iets specifiek gedaan (zou niet weten hoe) behalve dat het een nieuwere versie (2.6.22.18) is dan bij de eerste installatie. Kunnen jullie aan de versie nummer zien of deze gechikt is, of is er meer informatie nodig?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

uname -a

Kijk of er dan in die regel iets over SMP staat. Zo ja hoef je niets te doen, zo nee moet je een kernel met SMP support installeren. Die kun je handmatig bakken vanaf de sources (www.linux.org), maar de meeste distro's hebben wel een kant-en-klare kernel package die je via package manager kunt installeren ervoor.

Let trouwens op dat er sinds 2.6.17 een flinke vulnerability is in de kernel die pas weer in 2.6.23.8 gefixed is, dus zorg dat je minstens die versie installeert als je toch bezig bent ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Maar bij al die gevallen hoef je je distro toch sowieso nooit te herinstalleren? Gewoon de kernel-package upgraden lijkt mij een stuk eenvoudiger. Hetzelfde geldt voor installatie van additionele modules wat automagisch goed zou moeten gaan; en anders geen herinstallatie vereist :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
uname -a geeft
Linux vigor14 2.6.17-17mdv #1 SMP Mon Feb 11 11:46:31 EST 2008 i686 AMD Sempron(tm) Processor 3400+ GNU/Linux.

geeft i686 aan dat het om een 64bit cpu gaat?

heeft een update van de kernel pas zin nadat de nieuwe cpu is geplaatst of moet het juist vooraf gebeuren?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Spider.007 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:07:
Maar bij al die gevallen hoef je je distro toch sowieso nooit te herinstalleren? Gewoon de kernel-package upgraden lijkt mij een stuk eenvoudiger. Hetzelfde geldt voor installatie van additionele modules wat automagisch goed zou moeten gaan; en anders geen herinstallatie vereist :)
In 't geval van Mandriva, een binary-distro is dat inderdaad zo. Bij Gentoo heb je echter wel een "probleem" als je een andere 'march' nodig bent geloof ik, aangezien je packages dan gecompiled zijn met CPU-specifieke optimalisaties waardoor 't wellicht niet 100% meer gaat werken.

Geen idee of zulk soort dingen trouwens backwards-compatible zijn? As in, een nieuwere AMD-CPU ondersteunt ook de optimalisaties van een oudere AMD-CPU wel. Lijkt me dat zoiets minder issues geeft dan AMD -> Intel of andersom.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:15:
uname -a geeft
Linux vigor14 2.6.17-17mdv #1 SMP Mon Feb 11 11:46:31 EST 2008 i686 AMD Sempron(tm) Processor 3400+ GNU/Linux.

geeft i686 aan dat het om een 64bit cpu gaat?
Nee, alle moderne CPU's zijn wel i686. Vanaf de Pentium Pro ofzo al volgens Wikipedia.

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 19-02-2008 13:19 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Osiris schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:16:
[...]

In 't geval van Mandriva, een binary-distro is dat inderdaad zo. Bij Gentoo heb je echter wel een "probleem" als je een andere 'march' nodig bent geloof ik, aangezien je packages dan gecompiled zijn met CPU-specifieke optimalisaties waardoor 't wellicht niet 100% meer gaat werken.
Nouja, zeg maar gerust 0% als je compileert voor instructies die niet aanwezig zijn in de nieuwe CPU :z
Geen idee of zulk soort dingen trouwens backwards-compatible zijn? As in, een nieuwere AMD-CPU ondersteunt ook de optimalisaties van een oudere AMD-CPU wel. Lijkt me dat zoiets minder issues geeft dan AMD -> Intel of andersom.
Dat hangt er maar vanaf hoe je dingen gecompileerd hebt. AMD heeft sinds de K6 3DNow instructies die Intel niet heeft, dus die kant op kun je problemen krijgen. Andersom loopt Intel meestal een generatie voor wat SSE betreft, maar iirc doet gcc toch niets met SSE4 momenteel...

Zolang je trouwens binnen dezelfde CHOST (in dit geval i686) blijft kun je trouwens zelfs met Gentoo prima een install overzetten, gewoon eerst je CFLAGS (en evt USE flags) naar de grootste gemene deler van de twee architecturen zetten (i686 is een veilige gok), emerge -e system gevolgd door emerge -e world, dan de boel overzetten, CFLAGS (en evt USE flags) optimaliseren voor nieuwe CPU en dan weer emerge -e system gevolgd door emerge -e world. Et voila, alles werkt en is geoptimaliseerd voor de andere CPU. Zo heb ik ooit een Gentoo install van AthlonXP naar Athlon64 getild en vervolgens weer naar dual P3
[...]

Nee, alle moderne CPU's zijn wel i686. Vanaf de Pentium Pro ofzo al volgens Wikipedia.
i686 is idd de codenaam van de PPro, en alles van Intel vanaf PPro en P2 is i686 (eh, muv de Itanium), alles van AMD vanaf de Athlon (muv sommige Geodes die opgefokte 486-jes zijn), en de Cyrix CPUs vanaf de Nehemiah. Daar komt bij dat de 64b Intel en AMD CPUs beide ook amd64 architectuur aankunnen.

Dit is iig gewoon een vrij generic kernel die al SMP ondersteunt. Deze gaat zeker werken met de nieuwe CPU. Beide cores zullen werken en als je features mist zulllen het hooguit dingen als SSE2 zijn, wat geen functionaliteit scheelt en hooguit marginale performance impact gaat hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 19-02-2008 17:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Lijkt erop (uname-statement) dat ie een 32-bit i686 SMP-kernel draait.

E.v.t. Hardware-tuning kan ie later alsnog doen dmv. een recompile van de standaard kernel met de specifieke HW die hij heeft, als hij dat al wil doen.

Volgens mij hoeft ie bij een CPU-upgrade dan niets te veranderen. Alleen als ie van 32-bit naar 64-bit OS wil gaan, komt ie er niet onderuit om minimaal een kernelupgrade & b.b.h. compilertools te installeren.

Heb dit vroeger zelf al eens gedaan bij een upgrade van een P1 naar een P3 met een generieke kernel en het draaide gewoon. _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door Kosh66 op 19-02-2008 17:43 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kosh66 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:36:
Lijkt erop (uname-statement) dat ie een 32-bit i686 SMP-kernel draait.

E.v.t. Hardware-tuning kan ie later alsnog doen dmv. een recompile van de standaard kernel met de specifieke HW die hij heeft, als hij dat al wil doen.
Idd :)
Volgens mij hoeft ie bij een CPU-upgrade dan niets te veranderen. Alleen als ie van 32-bit naar 64-bit OS wil gaan, komt ie er niet onderuit om minimaal een kernelupgrade & b.b.h. compilertools te installeren.
Dan heb je een 64b kernel die 32b userland draait. Kan zeker, maar waarom zou je? :P
Heb dit vroeger zelf al eens gedaan bij een upgrade van een P1 naar een P3 met een generieke kernel en het draaide gewoon. _/-\o_
Dat werkt zeker, maar dan gebruik je de helft van je P3 niet (geen i686, geen SSE, mogelijk geen MMX)...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ff laten weten dat alles inderdaad zonder problemen is verlopen. Bedankt !! :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Kosh66 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:36:Heb dit vroeger zelf al eens gedaan bij een upgrade van een P1 naar een P3 met een generieke kernel en het draaide gewoon. _/-\o_
Ik heb ook heel wat updates gehad op deze manier van m'n Gentoo (telkens de harddisk in een modernere laptop overzetten)... Hierna wat compile-flags aanpassen en alles opnieuw compileren, heerlijk :9
Maar een kernel-update is nog veel minder werk!
Pagina: 1