Moet linux (mandriva) opnieuw worden geinstalleerd als ik de cpu vervang?
Ik heb nu een amd sempron 2800 en ga naar een amd 64 x2 4000+
Ik heb nu een amd sempron 2800 en ga naar een amd 64 x2 4000+
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 19-02-2008 12:11 ]
Oslik blyat! Oslik!
Oslik blyat! Oslik!
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
In 't geval van Mandriva, een binary-distro is dat inderdaad zo. Bij Gentoo heb je echter wel een "probleem" als je een andere 'march' nodig bent geloof ik, aangezien je packages dan gecompiled zijn met CPU-specifieke optimalisaties waardoor 't wellicht niet 100% meer gaat werken.Spider.007 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:07:
Maar bij al die gevallen hoef je je distro toch sowieso nooit te herinstalleren? Gewoon de kernel-package upgraden lijkt mij een stuk eenvoudiger. Hetzelfde geldt voor installatie van additionele modules wat automagisch goed zou moeten gaan; en anders geen herinstallatie vereist
Nee, alle moderne CPU's zijn wel i686. Vanaf de Pentium Pro ofzo al volgens Wikipedia.Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:15:
uname -a geeft
Linux vigor14 2.6.17-17mdv #1 SMP Mon Feb 11 11:46:31 EST 2008 i686 AMD Sempron(tm) Processor 3400+ GNU/Linux.
geeft i686 aan dat het om een 64bit cpu gaat?
[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 19-02-2008 13:19 ]
Nouja, zeg maar gerust 0% als je compileert voor instructies die niet aanwezig zijn in de nieuwe CPUOsiris schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:16:
[...]
In 't geval van Mandriva, een binary-distro is dat inderdaad zo. Bij Gentoo heb je echter wel een "probleem" als je een andere 'march' nodig bent geloof ik, aangezien je packages dan gecompiled zijn met CPU-specifieke optimalisaties waardoor 't wellicht niet 100% meer gaat werken.
Dat hangt er maar vanaf hoe je dingen gecompileerd hebt. AMD heeft sinds de K6 3DNow instructies die Intel niet heeft, dus die kant op kun je problemen krijgen. Andersom loopt Intel meestal een generatie voor wat SSE betreft, maar iirc doet gcc toch niets met SSE4 momenteel...Geen idee of zulk soort dingen trouwens backwards-compatible zijn? As in, een nieuwere AMD-CPU ondersteunt ook de optimalisaties van een oudere AMD-CPU wel. Lijkt me dat zoiets minder issues geeft dan AMD -> Intel of andersom.
i686 is idd de codenaam van de PPro, en alles van Intel vanaf PPro en P2 is i686 (eh, muv de Itanium), alles van AMD vanaf de Athlon (muv sommige Geodes die opgefokte 486-jes zijn), en de Cyrix CPUs vanaf de Nehemiah. Daar komt bij dat de 64b Intel en AMD CPUs beide ook amd64 architectuur aankunnen.[...]
Nee, alle moderne CPU's zijn wel i686. Vanaf de Pentium Pro ofzo al volgens Wikipedia.
[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 19-02-2008 17:58 ]
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 35% gewijzigd door Kosh66 op 19-02-2008 17:43 ]
IddKosh66 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:36:
Lijkt erop (uname-statement) dat ie een 32-bit i686 SMP-kernel draait.
E.v.t. Hardware-tuning kan ie later alsnog doen dmv. een recompile van de standaard kernel met de specifieke HW die hij heeft, als hij dat al wil doen.
Dan heb je een 64b kernel die 32b userland draait. Kan zeker, maar waarom zou je?Volgens mij hoeft ie bij een CPU-upgrade dan niets te veranderen. Alleen als ie van 32-bit naar 64-bit OS wil gaan, komt ie er niet onderuit om minimaal een kernelupgrade & b.b.h. compilertools te installeren.
Dat werkt zeker, maar dan gebruik je de helft van je P3 niet (geen i686, geen SSE, mogelijk geen MMX)...Heb dit vroeger zelf al eens gedaan bij een upgrade van een P1 naar een P3 met een generieke kernel en het draaide gewoon.
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb ook heel wat updates gehad op deze manier van m'n Gentoo (telkens de harddisk in een modernere laptop overzetten)... Hierna wat compile-flags aanpassen en alles opnieuw compileren, heerlijkKosh66 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:36:Heb dit vroeger zelf al eens gedaan bij een upgrade van een P1 naar een P3 met een generieke kernel en het draaide gewoon.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq