Ervaringen van een nieuwe gebruiker

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sinds anderhalve week de trotse bezitter van een Mac Pro en zou dus graag even mijn ervaringen delen:

de zaken die ik minder vind onder OSX:
-openen van Finder (cmd + shift + h) werkt niet wanneer je bv aan het internetten bent terwijl onder windows (windowsvlaggetje + e) altijd werkte. een zwaar gemis vind ik. Ik zou graag altijd meteen de Finder willen kunnen openen.
-knippen van bestanden? no go onder OSX, ook iets dat ik veel gebruikte helaas onder Windows
-wanneer men een usb stick in de usb steekt en vervolgens die map opent, en dan cmd shift h doet om een plek te zoeken naar waar je het wil slepen dan vervangt hij je usb map door de home map ipv een nieuw finder venster aan te maken.
-het typen van [ tekens, ben veel bezig in php en dit is toch even wennen :)
-tijdens het gebruik van iSync kan ik mijn muis en toetsenbord niet meer gebruiken omdat de bluetooth verbinding vol zit vermoed ik (ze hadden hier beter een max snelheids limiet op kunnen zetten om te syncen zodat ik wel kan blijven werken met mijn bluetooth tobo en muis)

en dan de beste, ik moet een extern toetsenbord aan mijn mac pro hangen wil ik in bootcamp windows kunnen komen, want ik heb een bluetooth muis en tobo van Apple maar de bluetooth apparaten zijn nog lang niet geinitaliseerd bij het booten, dus onmogelijk om alt te duwen. Ook in OSX geen optie te vinden voor het booten naar windows... een gemis of niet handig over nagedacht

zaken die ik geweldig vind:
-de looks :9
-de snelheid waarmee alles blijft werken
-frontrow, echt geweldig mooi
-aanpassen van instellingen in het algemeen, alles zit altijd overal hetzelfde en is erg duidelijk

Overigens is dit topic niet bedoeld om reacties uit te lokken als 'blijf dan lekker bij Windows' ik ben ervan overtuigd dat bijna alle zaken die ik hier boven besprak een kwestie van gewenning zijn :)
En tot nu toe ondanks die paar puntjes ben ik erg te spreken over mijn overstap.

Zaken die ik met de pc doe:
-videobewerking
-fotobewerkingen
-programmeren
-webdesign
-en internetten itunes,...

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

En waar gebruik je je Mac dan voor?

Trouwens raar dat je problemen hebt met de [, ik heb er geen problemen mee. :) Ik werk ook veel in PHP, op mijn stage op Windows en thuis op een Mac (obviously) en ik vind het geen probleem at all.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Sjoerd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:18:
Sinds anderhalve week de trotse bezitter van een Mac Pro en zou dus graag even mijn ervaringen delen:

de zaken die ik minder vind onder OSX:
-openen van Finder (cmd + shift + h) werkt niet wanneer je bv aan het internetten bent terwijl onder windows (windowsvlaggetje + e) altijd werkte. een zwaar gemis vind ik. Ik zou graag altijd meteen de Finder willen kunnen openen.
Appeltje-Tab naar de Finder, en druk dan op Appeltje-N
-knippen van bestanden? no go onder OSX, ook iets dat ik veel gebruikte helaas onder Windows
Ik ken het probleem :(
-wanneer men een usb stick in de usb steekt en vervolgens die map opent, en dan cmd shift h doet om een plek te zoeken naar waar je het wil slepen dan vervangt hij je usb map door de home map ipv een nieuw finder venster aan te maken.
Zoals ik net al zei, druk eens op Appeltje-N
-het typen van [ tekens, ben veel bezig in php en dit is toch even wennen :)
Keyboard layout is op mijn MBP een weekje wennen geweest, nu merk ik het niet meer
-tijdens het gebruik van iSync kan ik mijn muis en toetsenbord niet meer gebruiken omdat de bluetooth verbinding vol zit vermoed ik (ze hadden hier beter een max snelheids limiet op kunnen zetten om te syncen zodat ik wel kan blijven werken met mijn bluetooth tobo en muis)
Lastig, zelf heb ik geen bluetooth dus ik heb het nog nooit gemerkt.
en dan de beste, ik moet een extern toetsenbord aan mijn mac pro hangen wil ik in bootcamp windows kunnen komen, want ik heb een bluetooth muis en tobo van Apple maar de bluetooth apparaten zijn nog lang niet geinitaliseerd bij het booten, dus onmogelijk om alt te duwen. Ook in OSX geen optie te vinden voor het booten naar windows... een gemis of niet handig over nagedacht
In OSX kan je wel rebooten naar Windows, enige probleem is dat hij dan Windows als standaard startup zal gebruiken.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
super-muffin schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:40:
En waar gebruik je je Mac dan voor?
Trouwens raar dat je problemen hebt met de [, ik heb er geen problemen mee. :) Ik werk ook veel in PHP, op mijn stage op Windows en thuis op een Mac (obviously) en ik vind het geen probleem at all.
PC moest Mac zijn excuses ;)
de sneltoets zelf is gewoon een beetje onhandig omdat alles aan de linker kant zit van je tobo (tenzij je de rechter alt gebruikt) maar het feit dat je 3 toetsen moet indrukken is gewoon even wennnen :)
NiteSpeed schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:41:
Appeltje-Tab naar de Finder, en druk dan op Appeltje-N
...
Zoals ik net al zei, druk eens op Appeltje-N
Hej dat is een goeie inderdaad :) bedankt, dat is al 1 ergernis minder :) nog altijd minder snel dan windows vlaggetje e maar zeker wel werkbaar op deze manier :)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Verwijderd

een tip voor sneltoetsen:

Quicksilver....

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat je Finder niet supersnel kunt openen is IMHO niet zo'n groot probleem als je eenmaal handig omgaat met Spotlight :).

🌞🍃

Verwijderd

Je zegt dat je een macbook pro hebt,
die heeft toch een een toesenbord, dus hoef je geen extern te gebruiken,
er zit gewoon een op, kun je daar even op alt duwen, en dan wanneer windows is opgestart je bluetooth toetsenbord gebruiken..

Verwijderd

een mac pro is wat anders dan een macbook pro ;)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 10:28
Bluetooth zit in de efi laag. Ik kan gewoon alt inhouden tijdens het booten. Kon al met mijn powerbook en nu ook met mijn mac pro. Eerst met een wit BT tb nu met de alu.

Zoals al eerder gezegd. Installeer quicksilver. Daarmee kan je al je irritaties mee oplossen. OSX zuigt zonder quicksilver :)

[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 23-02-2008 12:23 ]

Verwijderd

Veel van jou minpunten blijven vergelijkingen met windows. Als je van mac osx naar windows zou overstappen zou je tegen dezelfde dingen aanlopen. Beginnen met mac blijft wennen, maar in osx heeft alles een reden (ook het ontbreken van dingen, of verschillen ten opzichte van windows) waar in windows voor mijn gevoel over veel dingen niet (lang genoeg) is nagedacht. Na een korte wenperiode geeft OSX je zoveel meer terug :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:44:
Veel van jou minpunten blijven vergelijkingen met windows. Als je van mac osx naar windows zou overstappen zou je tegen dezelfde dingen aanlopen. Beginnen met mac blijft wennen, maar in osx heeft alles een reden (ook het ontbreken van dingen, of verschillen ten opzichte van windows) waar in windows voor mijn gevoel over veel dingen niet (lang genoeg) is nagedacht. Na een korte wenperiode geeft OSX je zoveel meer terug :)
Ik geef je volledig gelijk

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 13:22
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:44:
[...] Beginnen met mac blijft wennen, maar in osx heeft alles een reden (ook het ontbreken van dingen, of verschillen ten opzichte van windows) [...]
Ik ben het grotendeel met je eens, maar ik kan toch geen reden vinden voor de niet volledige ondersteuning van knippen/kopieren/plakken in Finder. |:(

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Cut/Copy/Paste is inderdaad soms erg vervelend, dat geef ik grif toe.

Wat je finder betreft zijn er tal van oplossingen, alt-tab gevolgd door apple-N of quicksilver of een dubbelklik op je finder-icon. Je hebt gelijk dat het niet zo eenvoudig is als in windows: winkey-e
Zelf heb ik daar niet echt last van moet ik zeggen. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Het BT-probleem had ik ook, maar verdwijnt als ik de muis even uit/aan zet (met het schuifje onderop). Dan werken de gekoppelde telefoon en de muis allebei prima.

Zeer schrale workaround, ik weet het, maar wellicht heb je er wat aan. (Ik gebruik iSync te weinig om me hieraan te storen, maar het zou leuk zijn als dit opgelost werd).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Da's ook niet zo vreemd. Cmd-shift-H is de shortcut voor 'home'.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Ik heb middels het progje Keyboard Maestro windowsvlaggetje + e weer in ere hersteld, nouja, cmd + e dan :P

Ik heb dit ook gedaan met delete en print screen en voor verplaatsen is het toch cmd + slepen?
Pagina: 1