Beste Tweakers,
Vorige week heb ik een gloednieuwe RAPTOR X 150 GB harde schijf gekocht.
Deze heb ik in de Scynte Quiet Drive ingebouwd, en de resultaten zijn zeer goed.
De schijf is zeer stil (nauwelijks hoorbaar) en de temperatuur is 39 graden.
Echter in mijn BIOS wordt de schijf als "slave" gezien.
Ik heb in mijn pc nog 2 harde schijven zitten : 2 x Seagate's Barracuda's van elk 250 GB.
Deze 2 schijven zijn netjes als "master" geinstalleerd, maar mijn nieuwe raptor wordt als
derde schijf dus als "slave" gezien.
Mijn systeem loopt verder prima, echter heb wel het idee dat ie wat trager opstart en de performance
ietsjes trager is. Moet ik me zorgen maken omdat mijn raptor als "slave"staat ingesteld?
situatie nu:
- Seagate Barracuda 250 GB "master" OS geinstalleerd
- Seagate Barracuda 250 GB "master" Data disk
- Raptor X 150 GB "slave" Data disk
Ik zou graag al mijn schijven als "master"willen hebben. Ligt het aan de aansluiting op het SATA blokje op
mijn moederbord ( Gigabyte GA-P35-DQ6)?
Daar heb ik 4 blokjes als Intel SATA en 1 blokje als Gigabyte SATA opzitten.Ik gebruik de Intel SATA omdat die sneller is
dan de Gigabyte SATA.
De seagate's zijn op het eerste blokje aangesloten, en de Raptor op het eerstvolgende lege blokje. Moet ik die misschien een blokje opschuiven
zodat die weer "master"wordt? Dit begrijp ik dus niet helemaal. Elke schijf heeft een aparte SATA aansluiting, dus geen schijven samen gekoppeld
maar de raptor wordt dus wel afhankelijk van een seagate-schijf. Ik vermoed dat daar de traagheid in zit.
Ook heb ik begrepen dat het eventueel aan de jumpers kan liggen. Daar heb ik echter geen verstand van, en bij de
Raptor zat ook geen jumper op.
Ik wil graag straks mijn OS Vista Ultimate 64 bit op de Raptor installeren, en mijn beide Seagate's als RAID 0
laten draaien.
Krijg ik daar problemen mee omdat de Raptor "slave" staat?
Overigens is nu mijn raptor schijf helemaal leeg, maar wil hem wel gaan gebruiken.
Mijn vraag is dus: Hoe kan ik al mijn schijven als "master" laten opereren?
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden/oplossingen/adviezen.
Groetjes,
ERIC
Vorige week heb ik een gloednieuwe RAPTOR X 150 GB harde schijf gekocht.
Deze heb ik in de Scynte Quiet Drive ingebouwd, en de resultaten zijn zeer goed.
De schijf is zeer stil (nauwelijks hoorbaar) en de temperatuur is 39 graden.
Echter in mijn BIOS wordt de schijf als "slave" gezien.
Ik heb in mijn pc nog 2 harde schijven zitten : 2 x Seagate's Barracuda's van elk 250 GB.
Deze 2 schijven zijn netjes als "master" geinstalleerd, maar mijn nieuwe raptor wordt als
derde schijf dus als "slave" gezien.
Mijn systeem loopt verder prima, echter heb wel het idee dat ie wat trager opstart en de performance
ietsjes trager is. Moet ik me zorgen maken omdat mijn raptor als "slave"staat ingesteld?
situatie nu:
- Seagate Barracuda 250 GB "master" OS geinstalleerd
- Seagate Barracuda 250 GB "master" Data disk
- Raptor X 150 GB "slave" Data disk
Ik zou graag al mijn schijven als "master"willen hebben. Ligt het aan de aansluiting op het SATA blokje op
mijn moederbord ( Gigabyte GA-P35-DQ6)?
Daar heb ik 4 blokjes als Intel SATA en 1 blokje als Gigabyte SATA opzitten.Ik gebruik de Intel SATA omdat die sneller is
dan de Gigabyte SATA.
De seagate's zijn op het eerste blokje aangesloten, en de Raptor op het eerstvolgende lege blokje. Moet ik die misschien een blokje opschuiven
zodat die weer "master"wordt? Dit begrijp ik dus niet helemaal. Elke schijf heeft een aparte SATA aansluiting, dus geen schijven samen gekoppeld
maar de raptor wordt dus wel afhankelijk van een seagate-schijf. Ik vermoed dat daar de traagheid in zit.
Ook heb ik begrepen dat het eventueel aan de jumpers kan liggen. Daar heb ik echter geen verstand van, en bij de
Raptor zat ook geen jumper op.
Ik wil graag straks mijn OS Vista Ultimate 64 bit op de Raptor installeren, en mijn beide Seagate's als RAID 0
laten draaien.
Krijg ik daar problemen mee omdat de Raptor "slave" staat?
Overigens is nu mijn raptor schijf helemaal leeg, maar wil hem wel gaan gebruiken.
Mijn vraag is dus: Hoe kan ik al mijn schijven als "master" laten opereren?
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden/oplossingen/adviezen.
Groetjes,
ERIC