Medion laptop boot niet van cd-rom (a feature, not a bug)

Pagina: 1
Acties:

• BAWLS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-01 11:14

BAWLS

... dingen met spullen

Topicstarter
Na gisteren vanalles geprobeerd te hebben om een Medion laptop van cd-rom te laten booten heb ik hun helpdesk maar eens gebeld...

Wat blijkt: alleen hun eigen recovery cd werkt, toen ik vroeg hoe ik dan linux op deze machine kon installeren was hun antwoord: "dat ondersteunen we niet, kijk maar op de algemene voorwaarden".

Kennelijk hebben ze iets in het bios aangepast, te bizar voor woorden. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt met een "normale" laptop.

<signature/>

Verwijderd

als je booten van een recoverycd kun je ook van een andere cd booten

• dinoballz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Kan je wel booten met een USB stick en dan een commando geven om van de cd-rom op te starten misschien? Zo heb ik het met een andere laptop voor elkaar gekregen.

Als ze iets in het bios hebben geblokkeerd zou je die ook kunnen flashen met andere firmware.

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:06:
als je booten van een recoverycd kun je ook van een andere cd booten
Dat zou je zeggen, maar dat is dus niet het geval... dit hebben ze bewust uitgeschakeld in het bios.

<signature/>

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Topicstarter
dinoballz schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:08:
Kan je wel booten met een USB stick en dan een commando geven om van de cd-rom op te starten misschien? Zo heb ik het met een andere laptop voor elkaar gekregen.

Als ze iets in het bios hebben geblokkeerd zou je die ook kunnen flashen met andere firmware.
Uiteindelijk heb ik een via hun recovery cd een dos prompt geopend, van te voren had ik mijn usb disk al aangesloten die god-zij-dank herkend werd... dus ik kon in ieder geval de data redden, vanavond maar even een clean install doen vanaf die recovery cd.

<signature/>

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-01 17:07
BAWLS schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:09:
[...]

Dat zou je zeggen, maar dat is dus niet het geval... dit hebben ze bewust uitgeschakeld in het bios.
Heb je die cd getest in een andere pc?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 15:04
beetje vreemd verhaal :/

you had me at EHLO

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Topicstarter
Dat vond ik dus ook toen ik ergens een zelfde soort verhaal tegenkwam, vandaar dat ik uiteindelijk maar de helpdesk van Medion heb gebeld. Die zeiden zelf dat het niet mogelijk was om van een andere cd dan hun recovery cd te booten....

<signature/>

Verwijderd

BAWLS schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:04:
[...]

Wat blijkt: alleen hun eigen recovery cd werkt, toen ik vroeg hoe ik dan linux op deze machine kon installeren was hun antwoord: "dat ondersteunen we niet, kijk maar op de algemene voorwaarden".

[...]
Met andere woorden: Nooit een Medion kopen, want zij bepalen wat er wel en niet op je laptop/PC mag geinstalleerd worden.
Dit is al even erg als DRM :r

Verder vraag ik me af in hoeverre het legaal is, want de vraag is natuurlijk of je die voorwaarden mocht inlezen vóórdat je de laptop kocht en of de voorwaarden uberhaupt geldig zijn.
Je kan immers van een hedendaagse laptop/pc verwachten dat je kan booten van third party media.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 10:22 ]

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:21:
Met andere woorden: Nooit een Medion kopen, want zij bepalen wat er wel en niet op je laptop/PC mag geinstalleerd worden.
Dit is al even erg als DRM :r
Inderdaad! Ik moet ook zeggen dat ik echt perplex stond toen ik hun helpdesk aan de lijn had, zelfs op mijn eerste laptopje (Acer Pentium van 100 jaar terug) heb ik ooit Linux kunnen zetten.

<signature/>

Verwijderd

BAWLS schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:23:
[...]

Inderdaad! Ik moet ook zeggen dat ik echt perplex stond toen ik hun helpdesk aan de lijn had, zelfs op mijn eerste laptopje (Acer Pentium van 100 jaar terug) heb ik ooit Linux kunnen zetten.
Zoals eerder werd aangegeven kan je Linux ook prima via USB stick installeren hoor! (in de veronderstelling dat booten van USB stick mogelijk is)
Voorbeeldje:
http://www.pendrivelinux....-install-for-linux-users/
(werkt vast analoog met andere distro's)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 10:48 ]

Pagina: 1