Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Java]Meerdere GUI in een applicaties

Pagina: 1
Acties:

• Jochemmol
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05-2014
Ik heb bijna alle java docs gelezen voor het gebruik van Swing.

Ik zit nog met 1 ding. Ik vind de documentatie soms lastig omdat ze hebben het op alfabet gesorteerd. Dus hoe je een frame maakt staat onder buttons gebruiken.

Ik wil eigenlijk hetvolgende.
  • De applicatie start en de user krijgt een venster. Hij voert zijn naam in. en klikt op verder
  • vervolgens lees ik dat veld uit en sluit ik het venster.
  • Als de naam voorkomt in de database wordt de programma GUI geladen.
Ik doe dat als volgt.
  • Laat het eerste venster
  • Bij het klikken op de button wordt een 'inlog' class aangeroepen deze heeft geen JFrame.
  • Als de inlog goed is dan wordt de methode van de class die de GUI opbouwd aangeroepen. En het hoofd venster verschijnt.
Ik heb hier dus te maken met 3 basis classes (inlogvenster/inloggchecken (geen venster)/hoofdprogramma).
Is dit handig zoals ik het doe? Of is het gebruik van meerdere vensters gemakkelijker te doen? Ik kan niet goed vinden wat nou de beste manier is om meerdere vensters te gebruiken in mijn applicatie? :?

Daarnaast heb ik alle layoutmodes gelezen. Echter kom ik er niet goed wat de beste mogelijkheid is. Ik gebruik er nu geen (setLayout(null)). Dus dan zet ik alles zelf op 'pixel' nivea goed. Is dat handig.

Voor een inlog venster kan ik gebruik maken van SpringLayout maar voor de groteren vensters heb ik meerdere layouts?

Ik heb geprobeert het zo op te lossen: Ik heb 1 JFram met 1 content panel. Dan maak ik in dat panel 3 panels met de SpringLayout. In elk panel maak ik weer panels met andere layouts om mijn venster te organiseren zoals ik dat wil. Echter is dat veel werk en veel code. Ik probeer het dus zonder layout mode. Dus Absolute Positioning. Dat lijkt gemakkelijker. Maar hoe wordt dat normaal opgelost? :?

Jochemmol

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Jochemmol schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:10:
Ik heb geprobeert het zo op te lossen: Ik heb 1 JFram met 1 content panel. Dan maak ik in dat panel 3 panels met de SpringLayout. In elk panel maak ik weer panels met andere layouts om mijn venster te organiseren zoals ik dat wil. Echter is dat veel werk en veel code. Ik probeer het dus zonder layout mode. Dus Absolute Positioning. Dat lijkt gemakkelijker. Maar hoe wordt dat normaal opgelost? :?
Dit is inderdaad wel de normale gang van zaken. Je kan natuurlijk kijken of je ergens een IDE met gui designer kan regelen (eclipse bijvoorbeeld met een gechikte plugin). Absolute positioning lijkt in het begin makkelijker, maar je moet er dan wel rekening meehouden dat je gui niet "schaalt". Als dat geen probleem is kan je het best gebruiken natuurlijk.

Roomba E5 te koop

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:59

Gerco

Professional Newbie

Voor wat betreft layouts, kijk eens naar MigLayout. Dit is een flexibele layout manager to end all layout managers. Je kunt ook geneste BoxLayouts gebruiken bijvoorbeeld, daar kun je ook bijna alles mee bereiken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Jochemmol
Ja ik gebruik nu netbeans. Daarmee kan ik direct slepen met componenten. Maar ik ben iemand die code zelf maakt dan is het op 'mijn' formaat en snap ik ook wat er gebeurd. Ik bedoel: Soms is de automatische gegenereerde code lastig de begrijpen voor mij. en zeker voor een beginner als ik vind ik het beter dat ik weet wat ik doe en er gebeurd.

Maar ik maak een venster op standaard layout en grote. Het maakt niet uit of je venster full screen maakt het programma blijft net zo groot. Dus dan kan ik Absolute positioning gebruiken. Ik ga het eens goed bekijken. Het onder de knie krijgen van de layout mogelijkheden en het goed en snel gebruiken kost me tijd.

Ik ben nu bezig om mijn programma te positioneren in het midden van het scherm. Ik kan nu wel de grote van het scherm instellen maar nog niet de postitie 8)7

Het gebruik van meerdere GUI doe ik dat handig? :?

Jochemmol

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Jochemmol schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:43:
Ja ik gebruik nu netbeans. Daarmee kan ik direct slepen met componenten. Maar ik ben iemand die code zelf maakt dan is het op 'mijn' formaat en snap ik ook wat er gebeurd. Ik bedoel: Soms is de automatische gegenereerde code lastig de begrijpen voor mij. en zeker voor een beginner als ik vind ik het beter dat ik weet wat ik doe en er gebeurd.

Maar ik maak een venster op standaard layout en grote. Het maakt niet uit of je venster full screen maakt het programma blijft net zo groot. Dus dan kan ik Absolute positioning gebruiken. Ik ga het eens goed bekijken. Het onder de knie krijgen van de layout mogelijkheden en het goed en snel gebruiken kost me tijd.
Wat denk je dat er gaat gebeuren als iemand z'n DPI instellingen anders zijn?

https://niels.nu

• Jochemmol
Je heb een punt stom van me |:( het is dus belangrijk dat ik die layoutmodes goed ga begrijpen en gebruiken.

Het gebruik van meerdere GUI doe ik dat handig?

Jochemmol

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:01

momania

iPhone 30! Bam!

Je hebt al 3 topics nodig gehad om java met mysql te laten werken. Denk je niet dat je eerst eens zou moeten leren programeren in java voordat je je op GUI's stort en weer voor elke scheet die dwars zit een topic gaat openen?

No offence, maar hoe je nu bezig bent is gewoon niet verstandig ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Jochemmol
momania schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:16:
Je hebt al 3 topics nodig gehad om java met mysql te laten werken. Denk je niet dat je eerst eens zou moeten leren programeren in java voordat je je op GUI's stort en weer voor elke scheet die dwars zit een topic gaat openen?

No offence, maar hoe je nu bezig bent is gewoon niet verstandig ;)
Ik begrijp wat je bedoelt. Wat ik gedaan heb is MySQL connectie gemaakt en via de cmd kan ik nu programmatjes maken. Dus gegevens uitlezen uit de database. Rekenprogramma enz.

Nu wil ik dat in een GUI stoppen. Dat lijkt met nog niet zo raar. Ik heb dat nu allemaal wel voor elkaar. Zoals ik zei. Ik krijg netjes mijn layout en netjes alle vensters maar ik kan in de java docs bv niet vinden wat nou gebruikelijk en het gemakkelijkst is. Ik kan daarin niet vinden wat de makelijkste manier is om meerdere GUI te gebruiken.

Ik heb het wel voor elkaar. Mijn inlog werkt goed maar ik vraag mij af is de volgorde die voor mij werkt ook gebruikelijk. Want als ik dingen raar omslachtig of zelfs helemaal fout doe dan kan ik het nu nog aanpassen.

Die MySQL driver had ik helemaal werkent gekregen. Ik deed het alleen niet handig. Door dat te vragen kon ik het aanpassen en nu werkt mijn applicatie nog steeds met de goede instelling van de MySQL driver, :)

Jochemmol

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Jochemmol schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:26:
Nu wil ik dat in een GUI stoppen. Dat lijkt met nog niet zo raar. Ik heb dat nu allemaal wel voor elkaar. Zoals ik zei. Ik krijg netjes mijn layout en netjes alle vensters maar ik kan in de java docs bv niet vinden wat nou gebruikelijk en het gemakkelijkst is. Ik kan daarin niet vinden wat de makelijkste manier is om meerdere GUI te gebruiken.
Euh, duh? Het is een API reference waar je in zit te kijken.

http://java.sun.com/products/jlf/ed2/guidelines.html

Heeft me wel 5 seconden gekost om te vinden. Zoekquery "gui design in java".

Voordat je leert programmeren raad ik je aan een cursusje googlen te nemen. Ga je als programmeur nog harder nodig hebben dan boeken over Java.

https://niels.nu

• Jochemmol
Bedankt. :9 Ik ga dit book doorlezen. Ik dacht dat in die javadocs alles uitgelegd stond.

Jochemmol

Pagina: 1