Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitgaan van HTML support bij versturen nieuwsbrief?

Pagina: 1
Acties:

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 13:16
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of ik er vanuit kan gaan dat ik HTML emails kan versturen(via php) met mijn nieuwsbrief..

Kan ik er vanuit gaan dat de meeste gebruikers een email account hebben met HTML support?

En als ik dan een email layout maak, hoeveel pixels breed zou ik dan maximaal kunnen doen? Als jer er vanuit gaat dat de meeste gebruikers een resolutie hebben van 1024x768..? Iets van 800px breed ofzoiets? Aangezien er meestal een balk links zit..?

Ik heb zelf eigenlijk alleen een hotmail accountje, dus het is lastig om te kijken hoe het bij andere email providers zit..

Ik hoop dat jullie hier meer van weten..

iig heel erg bedankt,

bartosiej

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kort antwoord: nee. Email is primair plain text, zelfs in deze tijd wat mij betreft.

[ Voor 64% gewijzigd door PolarBear op 19-02-2008 07:13 ]

Verwijderd

gmail support het volgens mij wel, je moet volgens mij alleen een header mee zenden.

Voor documentatie:
http://nl2.php.net/manual/nl/function.mail.php
4e voorbeeld

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Download gewoon phpmailer, dan kan je HTML + plain text meesturen. Elke normale email client heeft wel HTM support. We leven in 2008, dan kan je heus wel een HTML mail sturen tegenwoordig.

Ik zou de breedte gewoon variabel houden 100%, want ik lees vaak email in mijn preview vakje in Outlook.

Verwijderd

PolarBear schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 07:13:
Kort antwoord: nee. Email is primair plain text, zelfs in deze tijd wat mij betreft.
Daar heb je multipart/alternative voor. Mensen moeten er zelf maar voor zorgen dat ze hun client goed instellen.

• Xcalibur
  • Laatst online: 21:32
Megamind schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 07:31:
Download gewoon phpmailer, dan kan je HTML + plain text meesturen. Elke normale email client heeft wel HTM support. We leven in 2008, dan kan je heus wel een HTML mail sturen tegenwoordig.

Ik zou de breedte gewoon variabel houden 100%, want ik lees vaak email in mijn preview vakje in Outlook.
Idd, HTML + plain text sturen :)

Ik hou zelf de breedte altijd op zo'n 600 - 650 pixels, dan kan hij ook nog netjes geprint worden. Variabele breedte heb ik een grafhekel aan :P

Edit: overigens wordt de support voor HTML om een of andere reden steeds beroerder... achtergrondafbeeldingen zijn in Outlook 2007 iig een no-go. Ook opmaak met floats op absoluut positioneren levert een hoop gezeik op :X

[ Voor 15% gewijzigd door Xcalibur op 19-02-2008 08:39 ]

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:35
Je kan er niet 100% van uitgaan. Probeer dus altijd ook een tekstversie te maken.

Mocht dat niet kunnen dan zou je ook nog in de tekstversie een link kunnen maken naar een online te bekijken versie van je nieuwsbrief.

Beperk je in de breedte van het mailtje tot 400px. Er zijn bv mensen die bijvoorbeeld Outlook in drie kolommen hebben staan: links mappenlijst, midden lijst van berichten, rechts het bericht zelf. Dan hou je voor je mail weinig ruimte over.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 07:36:
[...]

Daar heb je multipart/alternative voor. Mensen moeten er zelf maar voor zorgen dat ze hun client goed instellen.
Eigenlijk moet het juist anders om zijn! HTML moet als multipart/alternative worden meegestuurd omdat het email van nature plain text is. Plain text bevat geen virussen, macro's, scripts, tracing images of andere sh*t welke niets met email zelf te maken hebben.

Mijn mailserver weigert zelfs email (op smtp niveau, nadat '.' bij DATA is gegeven) als er geen plain text alternatief aanwezig is. Sindsdien ontvang ik op mijn mailserver 73% minder spam.

Wat betreft de breedte kun je het beste uitgaan van relatieve groottes op 100%. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor je lettertypes. Mail clients voor minder valide mensen hebben meestal voorlees mogelijkheden en plain text is nou eenmaal eenvoudiger te lezen dan een HTML email.

If it isn't broken, fix it until it is..

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

bartosiej schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 06:16:
Kan ik er vanuit gaan dat de meeste gebruikers een email account hebben met HTML support?
HTML support hebben ze bijna allemaal wel, maar de vraag is hoeveel mensen hun (webbased) mail user agent zo hebben ingesteld dat deze standaard de HTML niet rendert en de plaintext versie weergeeft, met de HTML versie als alternatief 'als je het vertrouwd'.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• ikke007
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 21:08
Wanneer je een bericht verstuurd als enkel HTML variant wordt je snel aangemerkt als 'spam' omdat de gebruiker geen keus heeft voor een 'alternatief'. Alhoewel ik plain text niet echt een alternatief, maar een primaire behoefte vindt.

Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:37

TeeDee

CQB 241

Doordat MS de HTML parser van Outlook (2007?) weer omgezet heeft naar de Word HTML parser zijn 'we' (© Smeets) weer terug gegooid naar ~ jaar terug.

Stuur het in multipart en laat je gebruikers de optie houden. Plain-text of HTML.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
HTML kan imo prima. Hou het wel printbaar zoals al eerder gezegd werd.
Xcalibur schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:38:
Edit: overigens wordt de support voor HTML om een of andere reden steeds beroerder... achtergrondafbeeldingen zijn in Outlook 2007 iig een no-go. Ook opmaak met floats op absoluut positioneren levert een hoop gezeik op :X
Floats, positioneren, achtegrondafbeeldingen :) ? Met HTML in mail ga ik gewoon terug in de tijd en pak ik de meest basic HTML en dat zijn vaak tabellen. De ondersteuning is gewoon zo ruk dat het haast niet netjes te doen is.

• disjfa
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

We Are Borg schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:19:
Met HTML in mail ga ik gewoon terug in de tijd en pak ik de meest basic HTML en dat zijn vaak tabellen. De ondersteuning is gewoon zo ruk dat het haast niet netjes te doen is.
Als het zo simpel zou zijn. Outlook 2007 gaat nog verder terug waarin je 90% van de html eigenschappen van tabellen niet eens kan gebruiken :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:44

Kettrick

Rantmeister!

Zorg er iig voor dat je eventuele afbeeldingen ook multipart mee stuurt, dan krijgen gebruikers geen irritante melding dat de afbeeldingen niet geladen kunnen worden.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
disjfa schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:25:
[...]
Als het zo simpel zou zijn. Outlook 2007 gaat nog verder terug waarin je 90% van de html eigenschappen van tabellen niet eens kan gebruiken :)
Gelukkig wel.
Het zou toch wat zijn als de verzender van email mij gaat vertellen wat ik moet gaan gebruiken om dat bericht te kunnen bekijken.

Wat is de volgende stap ? Als je je auto bij de garage gaat ophalen een dringend verzoek om niet bij de Aldi te gaan winkelen omdat dat niet in de marketingstrategie van (insert auto merk) past ?

Had eigenlijk een algemene reply moeten zijn ipv quote. Is niet persoonlijk bedoeld,

[ Voor 7% gewijzigd door aZuL2001 op 19-02-2008 09:34 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 96% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:52 ]

• disjfa
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

aZuL2001 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:32:
[...]
Gelukkig wel.
Het zou toch wat zijn als de verzender van email mij gaat vertellen wat ik moet gaan gebruiken om dat bericht te kunnen bekijken.
Mag ik vragen als die een algemene opmerking is, waarop doel je je opmerking. Ik begrijp niet wat je precies bedoelt.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

bartosiej schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 06:16:
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of ik er vanuit kan gaan dat ik HTML emails kan versturen(via php) met mijn nieuwsbrief..

En als ik dan een email layout maak, hoeveel pixels breed zou ik dan maximaal kunnen doen? Als jer er vanuit gaat dat de meeste gebruikers een resolutie hebben van 1024x768..? Iets van 800px breed ofzoiets? Aangezien er meestal een balk links zit..?

Ik heb zelf eigenlijk alleen een hotmail accountje, dus het is lastig om te kijken hoe het bij andere email providers zit..

Ik hoop dat jullie hier meer van weten..

iig heel erg bedankt,

bartosiej
Normaal geef je de ontvanger de keus, ik bijvoorbeeld krijg zowel een HTML als een TEXT email van slashdot.

Dus als je HTML verzend moet je hoe dan ook altijd een TEXT versie meezenden!

There is no place like ::1

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mogelijk op onderstaande als het zo lees:
Megamind schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 07:31:

Een verzender zou zich dus moeten aanpassen aan de ontvanger, niet andersom :) (plain & text, heb je alle ontvangers). Regematig ontvang ik bv van Overtoom en informatique emailtjes, al kan ik html ontvangen worden de afbeeldingen geblokeerd (firewall). Krijg je nog een lege pagina met x-jes te zien :P Maar beide hebben ook gewoon een link erin staan als email net te lezen is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Niemand_Anders schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:41:
Mail clients voor minder valide mensen hebben meestal voorlees mogelijkheden en plain text is nou eenmaal eenvoudiger te lezen dan een HTML email.
En dat is onzin :). HTML heeft gewoon een natuurlijke goed-gedefinieerde flow die je sowieso aan zou moeten houden bij het ontwerp van je document. Natuurlijk kun je er onvoorleesbare tekst mee maken, maar dat kan met handgefabriceerde tabelletjes in plain text ook.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
era.zer schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:04:
Gewoon bovenaan je link
"Klik hier als deze email niet goed leesbaar is" en dat link je naar http://je.websi.te/nieuwsbrief1.htm
Nee, dit is irritant zeg. Noot: ik gebruik alleen Mutt om mijn e-mail te lezen.

Die link kan je prima kwijt in het text part. En daaronder kan je ook nog prima de tekst van je nieuwsbrief kwijt, zodat ik niet naar die website hoef te klikken. :) Met andere woorden: keuze.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

.oisyn schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:14:
[...]

En dat is onzin :). HTML heeft gewoon een natuurlijke goed-gedefinieerde flow die je sowieso aan zou moeten houden bij het ontwerp van je document. Natuurlijk kun je er onvoorleesbare tekst mee maken, maar dat kan met handgefabriceerde tabelletjes in plain text ook.
HTML support voor screen readers zit namelijk (standaard) in internet explorer en niet in de render engine. Dit schijnt in IE7 voor Vista (IE7) veranderd te zijn in combinatie met 'Windows Mail', maar daar hebben wij nog geen bevestiging van ontvangen. Outlook (express, 2003 en 2007) gebruikt alleen render engine en kan als gevolg de tekst niet voorlezen. Wij hebben ook voor het ministerie van financiën een aantal nieuwsbrieven moeten versturen en elke nieuwsbrief moest als plain text verstuurd worden. Het Drempelsweg initiatief helpt wel goed bij websites, maar nog niet echt bij nieuwsbrieven (is het ook niet voor bedoeld).

De oplossing is op zich eenvoudig en helemaal niet zo duur (TextAloud kost 25 euro), alleen mag de overheid geen commerciële software aanbevelen. Inmiddels doet de NVBS die aanbeveling als workaround, maar daarbij speelt weer het probleem dat de software zelf Engels is. Er zijn overigens wel Nederlandse stem modules verkrijgbaar. De NVBS is wel met Nextup in gesprek om een Nederlandse versie te maken, maar dat kan nog enige tijd duren.

Totdat het merendeel van de leden van de NVBS een goede email reader hebben, mag het ministerie van financiën alleen plain text mailingen versturen. De nieuwsbrief bevat meestal wel een link naar een opgemaakte versie van de nieuwsbrief.

If it isn't broken, fix it until it is..

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Niemand_Anders schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:12:
[...]

HTML support voor screen readers zit namelijk (standaard) in internet explorer en niet in de render engine. Dit schijnt in IE7 voor Vista (IE7) veranderd te zijn in combinatie met 'Windows Mail', maar daar hebben wij nog geen bevestiging van ontvangen. Outlook (express, 2003 en 2007) gebruikt alleen render engine en kan als gevolg de tekst niet voorlezen. Wij hebben ook voor het ministerie van financiën een aantal nieuwsbrieven moeten versturen en elke nieuwsbrief moest als plain text verstuurd worden. Het Drempelsweg initiatief helpt wel goed bij websites, maar nog niet echt bij nieuwsbrieven (is het ook niet voor bedoeld).
Nu kom je echter met een heel ander argument. Je zei eerst dat HTML moeilijker te lezen was. Nu zeg je dat Outlook standaard geen HTML kan lezen. Dat is niet waar ik op reageerde en daar ben ik het dus ook niet mee oneens :).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
disjfa schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:07:
[...]
Mag ik vragen als die een algemene opmerking is, waarop doel je je opmerking. Ik begrijp niet wat je precies bedoelt.
Ontwerpers maken graag mooie dingen. Html mail, flash websites, als het maar mooi is.

Ik denk dat je je erg goed moet afvragen wat je wil bereiken. Een boodschap overbrengen.
Zodra je beoogde ontvanger daar geen kennis van kan nemen (spamfiltering, vernaggelde layout omdat het html only is, niet iedereen gebruikt outlook) schiet je je doel voorbij.

Daar wordt, in mijn ogen en helemaal in het algemeen, veel te weinig rekening mee gehouden.

Email is om een bericht te versturen.
Plain tekst kan dat, en voldoet daarvoor.
En zodra bepaalde software zich als "de standaard" beschouwd, en eigen implementaties gaat maken van standaard regels, kan het mis gaan als je met anderen, die niet dezelfde software gebruiken, mag samenwerken / communiceren.

Je gaat niet, in mijn ogen, een document naar een zakelijke klant sturen in het allernieuwste bestandformaat van MS Office wat je zelf als early adopter al draait sinds de eerste beta.
Je moet je altijd afvragen wat de ander aankan. En daar rekening mee houden.

My 2 ct's.
SinergyX schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:12:
Een verzender zou zich dus moeten aanpassen aan de ontvanger, niet andersom :)
Da's de korte variant van wat ik ook bedoel ;)

[ Voor 8% gewijzigd door aZuL2001 op 19-02-2008 15:52 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

De support van HTML is zakelijk gezien eigenlijk wat Outlook support. Helaas gaat de support van Outlook alleen maar naar beneden ipv naar boven. Met de laatste versie 2007 zijn zelfs achtergronden niet meer gesupport (ook niet in tabellen bijvoorbeeld dus).

Qua breedte ben je natuurlijk veel minder vrij dan in een browser, emailprogramma's gebruiken vaak maar een heel klein gedeelte van het scherm voor het weergeven van de e-mail. Meestal kom je dus niet verder dan bijvoorbeeld 600px breed. Of stretch natuurlijk.

Verder moet je rekening houden met webmail. Deze stript meestal alle html uit de body en styles in de head worden vaak hierdoor verwijderd. Gebruik dus alleen inline styles als je al CSS gebruikt. En gebruik geen CSS op de body. Gebruik ook geen algemene styles zoals a { ... } voor links. Een webmail programma zal dat verwijderen, omdat anders de hele webmailsite vernaggeld wordt. Als je dus algemene styles wilt gebruiken, gebruik dan unieke class/id-names. Maar beter is gewoon altijd inline styles te gebruiken om dit hele probleem te voorkomen.

[ Voor 34% gewijzigd door Bosmonster op 19-02-2008 17:08 ]

• Xcalibur
  • Laatst online: 21:32
We Are Borg schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:19:
HTML kan imo prima. Hou het wel printbaar zoals al eerder gezegd werd.

[...]

Floats, positioneren, achtegrondafbeeldingen :) ? Met HTML in mail ga ik gewoon terug in de tijd en pak ik de meest basic HTML en dat zijn vaak tabellen. De ondersteuning is gewoon zo ruk dat het haast niet netjes te doen is.
Dat bedoel ik ook, dat wordt dus niet ondersteund :)
Ik ben dus ook old-skool tabellen aan het bouwen voor de e-mails.....

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Blaise
  • Niet online
Deze referentie is handig als je CSS wil gebruiken in e-mail: http://www.campaignmonito...ss_support_in_emai_2.html
Pagina: 1