Toon posts:

"Onbeperkt internetten zonder datalimiet" vs. fair use polic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onbeperkt internetten zonder datalimiet, maar wel een fair use policy.

Ken je die ene reclame met die vent die een printplaatje met `n paar kabeltjes in z`n handen heeft en het "een gratis spamfilter" noemt en de "gratis datalimiet" die je erbij krijg? Beetje flauwe reclame, maar wel overduidelijk.

Volgens mij was deze reclame de laatste die eerlijk en duidelijk was, want de advertenties die nu te vinden zijn waarin internet wordt aangeboden zitten vol met ongewenste "extra's" die terug te vinden zijn in de bijbehorende voorwaarden.

Overal waar "Onbeperkt internetten zonder datalimiet" wordt aangeboden in de advertentie, zul je tekenen voor een fair use policy. Wie goed zoekt zal op verborgen plekjes in de voorwaarden lezen dat je bij je 4MB/s abo van €30,- de maand toch een datalimiet hebt van zo'n 50GB per maand

Bij mij heeft de "OFF" knop van de pc een redelijke laag stof verzameld, die bij alle ISP's een allergische reactie veroorzaakt. Vernauwing van hart en bloedvaten is dan veelal het gevolg.

Ik heb nu 2 jaar een cheap abo van `n tientje de maand met een downloadsnelheid van niet meer dan 30kb/s. Reken even mee met de natte vinger:
30kb/s x 60s=1800kb/min
1800kb/min/1024=1,75MB/min
1,75MB/min*60min=105MB/uur
105MB/uur*24uur=2,5Gig per dag
per maand is dit pak `m beet 75 Gig en dit komt redelijk overeen met wat ik gemiddeld binnenhaal.

Als ik dit rekensommetje omdraai voor `n 4MB/s abo met "fair use policy" kom ik voor de gemiddelde downloadsnelheid uit op 20kb/s. De rest van de 4MB/s wordt gratis gefilterd door de meegeleverde Spamfilter zeker :X

Waar kan ik de advertentie vinden waar ik dan wel voor 3 tienjes per maand kan internetten, zonder datalimiet/fair use policy?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als het een FUP is, dan staat die meestal niet vast. De kreet zal wel zijn dat je geen overlast voor andere gebruikers mag veroorzaken door teveel bandbreedte te gebruiken. Het is gewoon een kwestie van de Algemene Voorwaarden doorlezen, en ook realistisch te zijn aangaande je eisen.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 02:48:
Waar kan ik de advertentie vinden waar ik dan wel voor 3 tienjes per maand kan internetten, zonder datalimiet/fair use policy?
Dat zul je toch zelf moeten doen, win informatie in bij de verschillende providers en lees de AV's. Vraag om een reactie op papier waarin zij duidelijk aangeven dat er geen FUP is :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 02:48:

Als ik dit rekensommetje omdraai voor `n 4MB/s abo met "fair use policy" kom ik voor de gemiddelde downloadsnelheid uit op 20kb/s. De rest van de 4MB/s wordt gratis gefilterd door de meegeleverde Spamfilter zeker :X
Wat is dat nu voor onzin? :?

Je hebt die snelheid, alleen niet continu 100% van de tijd. Mensen met een dergelijk abo appreciëren de snelheid op het moment dat ze eens een hoop installers moeten binnenhalen of andere bulk data. Maar die doen dat niet non stop 24/7. Wat jij doet is niet de norm voor alle duidelijkheid

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
http://www.xs4all.nl/alle...g/adsl/deabonnementen.php

XS4ALL heeft enkele jaren geleden de FUP afgeschaft.
21-02-2005
Categorie: Productinformatie

Vanaf vandaag biedt XS4ALL onbeperkt dataverkeer voor abonnees met een ADSL Start, Lite, Basic of Fast abonnement. XS4ALL schaft de datalimiet af bij het ADSL Start abonnement en ook de Fair Use Policy voor de ADSL Lite, Basic en Fast abonnementen behoort tot het verleden. XS4ALL onderzoekt de
mogelijkheden om ook de datalimiet bij Power ADSL zo snel mogelijk te kunnen afschaffen. Hiervoor is XS4ALL nog in gesprek met BBned.

XS4ALL vindt datalimieten niet meer van deze tijd. De ADSL verbindingen worden steeds sneller en XS4ALL wil al haar abonnees de ruimte geven om optimaal gebruik te maken van hun ADSL abonnement. De voormalige Fair Use Policy betekende in de praktijk doorgaans al 'onbeperkt dataverkeer'. XS4ALL vindt het niet nodig om nog langer een Fair Use Policy te hanteren.
http://www.xs4all.nl/nieu...ect=nieuws&id=611&taal=nl

[ Voor 79% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 19-02-2008 04:05 ]

• Diego27
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-11 22:14
Hoe zit dit bijvoorbeeld bij Casema, heb nu Tweakdsl en daar is het helemaal top, (300 gig) de maand geen probleem. Alleen is de snelheid de laatste tijd erg ingezakt naar zo'n 6 mb op een 20 mb abbo, dus ik wil kijken om over te stappen.

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:48
Ik heb in het verleden een abbo bij Casema en later Wanadoo gehad. Op dit moment nog een UNET en XMS lijntje liggen en ik heb van allen nog nooit iets te horen gekregen over mijn dataverbruik.

Dat terwijl ik nu maandelijks zeker meer dan 10 terabyte verstook (woeii uploaden)

[ Voor 0% gewijzigd door sMoKeFiSh op 19-02-2008 17:04 . Reden: typo ]

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Verwijderd

FUP = geen datalimiet

Als er ergens nog in Nederland een grote provider is met een datalimiet in de vorm van een FUP dan mag je dat wat mij betreft wel vertellen aan ons want wat je zegt in je post baseer je helemaal nergens op. Het is gemaakt zodat mensen geen misbruik kunnen maken van hun verbinding in de vorm van bijvoorbeeld spammen en sites aanvallen.

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 11:46
Diego27 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:53:
Hoe zit dit bijvoorbeeld bij Casema, heb nu Tweakdsl en daar is het helemaal top, (300 gig) de maand geen probleem. Alleen is de snelheid de laatste tijd erg ingezakt naar zo'n 6 mb op een 20 mb abbo, dus ik wil kijken om over te stappen.
wat is de afstand van jou huis tot de centrale, en heb je al is een x de modem uit en aangezet.

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

• Diego27
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-11 22:14
daanski82 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 16:26:
[...]

wat is de afstand van jou huis tot de centrale, en heb je al is een x de modem uit en aangezet.
De modem heb ik elke dag een paar keer gereset, en er is door hun nog niks aangepast. Ben ze nu aan het bellen en geef ze tot vrijdag.

De afstand van mij tot de centrale is 2646 meter en ik heb de afgelopen 2,5 jaar op 950/1100 k kunnen downloaden, en omdat ik een keer had geklaagd over de verbinding hebben ze me maar ff teruggeschroefd zodat ik nu niet meer over de 6mbit (680k) uitkom.

Lijkt me stug dat ik nu opeens die snelheid niet meer haal.
En als dat zo blijkt te zijn dan zeg ik per direct op en ga ik wel naar een ander, Casema ofzo die halen wel een normale snelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Diego27 op 20-02-2008 17:05 ]

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Diego27 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 17:05:
[...]

De modem heb ik elke dag een paar keer gereset, en er is door hun nog niks aangepast. Ben ze nu aan het bellen en geef ze tot vrijdag.

De afstand van mij tot de centrale is 2646 meter en ik heb de afgelopen 2,5 jaar op 950/1100 k kunnen downloaden, en omdat ik een keer had geklaagd over de verbinding hebben ze me maar ff teruggeschroefd zodat ik nu niet meer over de 6mbit (680k) uitkom.

Lijkt me stug dat ik nu opeens die snelheid niet meer haal.
En als dat zo blijkt te zijn dan zeg ik per direct op en ga ik wel naar een ander, Casema ofzo die halen wel een normale snelheid.
Bij ADSL speelt ook nog iets anders mee. Als er steeds meer mensen met ADSL gaan werken dan kunnen de signalen elkaar gaan storen (op de verzamelde draden naar de centrale toe). Dit speelt vooral een rol bij de hogere snelheden. Mogelijk is dit een van de oorzaken waarom je snelheid naar beneden is bijgesteld.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 02:48:Ik heb nu 2 jaar een cheap abo van `n tientje de maand met een downloadsnelheid van niet meer dan 30kb/s. Reken even mee met de natte vinger:
30kb/s x 60s=1800kb/min
1800kb/min/1024=1,75MB/min
1,75MB/min*60min=105MB/uur
105MB/uur*24uur=2,5Gig per dag
per maand is dit pak `m beet 75 Gig en dit komt redelijk overeen met wat ik gemiddeld binnenhaal.

De mensen die klagen over FUP zijn wat mij betreft de mensen die er "misbruik" van maken, zo ook jouw bovenstaande berekening! Je vergeet blijkbaar dat consumenten-internet niet bedoeld is om continu voluit te downloaden, want er is meestal een overboeking (rond de factor 20). Oftewel: 5% van de maximale snelheid is continu beschikbaar voor elke gebruiker! Hier geldt natuurlijk de bekende 80-20-regel: 20% van de gebruikers zorgt voor 80% van het dataverkeer, en binnen die 20% geldt die regel weer: 20% van die 20% (totaal 4%) zorgt voor 80% van 80% (totaal 64%) van het dataverkeer. En die 4% zorgt er dus voor dat het voor de rest van de klanten allemaal trager wordt! Oftewel: voor het overgrote deel van de klanten is een FUP gewoon gunstig, het voorkomt namelijk dat ze betalen voor capaciteit die ze niet gebruiken!
En tuurlijk, ik download zelf ook graag af en toe een ISOtje (Ubuntu heeft tegenwoordig DVD-iso's), en dan is het heel fijn om een dagje wat meer te benutten. Maar als je dat continu wilt, dan moet je niet raar opkijken dat providers je liever kwijt dan rijk zijn als klant...

Verwijderd

Topicstarter
Even voor alle duidelijkheid wil ik vermelden dat ik geen full-time leecher ben als ik een 20Mbit abo heb.

Ik snap gewoon niet waarom de ISP's zich druk maken als er mensen zijn die hun volledige bandbreedte all the time willen benutten.

Als je digitale tv kijkt, verbruik je ook een behoorlijke bandbreedte. Dit is ook iets in de orde van 4-8 Mbit/s. Wat zou dit dan betekenen als iedereen massaal digitale tv kijkt?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:53:
Even voor alle duidelijkheid wil ik vermelden dat ik geen full-time leecher ben als ik een 20Mbit abo heb.

Ik snap gewoon niet waarom de ISP's zich druk maken als er mensen zijn die hun volledige bandbreedte all the time willen benutten.

Als je digitale tv kijkt, verbruik je ook een behoorlijke bandbreedte. Dit is ook iets in de orde van 4-8 Mbit/s. Wat zou dit dan betekenen als iedereen massaal digitale tv kijkt?
Digitale TV is vaak gebruik van het interne netwerk van een ISP. Dat is geen probleem.
Echter heb je af en toe van die idioten die denken dat ze het hele internet leeg moeten trekken, en dat vinden ISP's niet zo leuk. Vooral niet als er in een bepaald gebied geklaagd wordt over lage snelheden, en dan blijkt het dus een uberleecher te zijn. Dan is een stok achter de deur, zoals een FUP niet onaardig. Uiteraard wordt er in 99 van de 100 gevallen geen gebruik van gemaakt, maar anders kan je als ISP er volgens de AV niks aan doen.

PSN: djmurcielago

Pagina: 1