Toon posts:

[VPN] lage snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan met een Draytek 2930 een VPN (PPTP) verbinding opzetten. De Draytek staat op m'n werk waar we 20Mbit up/down hebben. Als ik van thuis (8Mbit) een VPN verbinding maak met de Draytek router krijg ik maar een snelheid van ca. 200kB/s.

Ik zit me suf te zoeken op GOT en via Google. Ik kan wel het een en ander vinden, maar een echt duidelijk antwoord vind ik niet. Ligt dit gewoon aan de VPN verbinding? Is hier wat aan te doen en zijn er alternatieven?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 02:36:
Als ik van thuis (8Mbit) een VPN verbinding maak met de Draytek router krijg ik maar een snelheid van ca. 200kB/s.
8Mbit down en hoeveel up?? ;) En die 200kB/s haal je in welke richting?
Ik ben geen VPN expert (so please correct me if I'm wrong), maar dat lijken me wel belangrijke factoren :P

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 19-02-2008 02:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
8 up en 1 down, standaard ADSL lijn thuis. Ik krijg 200kB/s als ik download via VPN.

Verwijderd

Zeldzaam dat je 8 Mbit up en 1 Mbit down hebt, maar goed.

Overigens is 200 kB/s niet eens zo'n hele gekke waarde als je een 1 Mbit verbinding hebt. Dit ligt niet aan de VPN, maar aan de ADSL. Hier is wel wat aan te doen: een sneller abonnement nemen.

Verwijderd

Topicstarter
8 down 1 up, excuses

Verwijderd

Daar ging ik in m'n vorige bericht ook al van uit ;)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:33:
Overigens is 200 kB/s niet eens zo'n hele gekke waarde als je een 1 Mbit verbinding hebt. Dit ligt niet aan de VPN, maar aan de ADSL. Hier is wel wat aan te doen: een sneller abonnement nemen.
Vind je het erg als ik dit juist wel een gekke waarde vind? ;) Tenzij de TS 200kb/s haalt en niet kB.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:52

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:33:
Zeldzaam dat je 8 Mbit up en 1 Mbit down hebt, maar goed.

Als hij naar de zaak upload dan ja, echter zou zijn download snelheid maximaal naar de 8mb kunnen gaan aangezien ze bij de zaak een 20mb upload hebben.
Zoals eerder gevraagd maar nog niet beantwoord, welke kant gaat die 200k op?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dat wel beantwoord dacht maar bij deze nogmaals.

Ik download thuis (8mb down/1mb up) via VPN van het bedrijfsnetwerk (20mb down/up) met maximaal 200kB/s. Zou toch denken dat ik toch wel ruim 600kB/s zou moeten kunnen halen?

• The Realone
Zijn er geen regels m.b.t. bandbreedtegebruik? Wellicht dat 1 gebruiker niet harder mag downloaden dan die 200KB/s.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 08:56
The Realone schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:46:
Zijn er geen regels m.b.t. bandbreedtegebruik? Wellicht dat 1 gebruiker niet harder mag downloaden dan die 200KB/s.
Dat lijkt me logisch. Meeste bedrijven knijpen hun vpn bandbreedte om te voorkomen dat 1 persoon alles dichttrekt.

• The Realone
m3gA schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:48:
[...]

Dat lijkt me logisch. Meeste bedrijven knijpen hun vpn bandbreedte om te voorkomen dat 1 persoon alles dichttrekt.
Dat lijkt jou logisch ja (mij ook), maar wie zegt dat dat bij dat bedrijf ook zo is? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Als er ergens bandbreedte regels voor de VPN in te stellen zijn wil ik graag weten waar dit kan.

Op de Vigor staat het overigens zo te zien uit.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:52

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:12:
Als er ergens bandbreedte regels voor de VPN in te stellen zijn wil ik graag weten waar dit kan.

Op de Vigor staat het overigens zo te zien uit.
Als het ingestelt is vind je dat terug onder QoS of Bandwith Management op je vigor.
Mogelijk dat er een ander apparaat tussen zit die de boel knijpt?

[ Voor 8% gewijzigd door SpamLame op 19-02-2008 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
QoS staat uit op de router, de router zelf is direct aan het WAN gekoppeld dus het zou niet geknepen moeten kunnen worden lijkt me dan.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 18:59:
QoS staat uit op de router, de router zelf is direct aan het WAN gekoppeld dus het zou niet geknepen moeten kunnen worden lijkt me dan.
Tuurlijk wel; wie zegt dat het aan de andere kant niet geknepen is/wordt? Vraag het anders eens bij je systeembeheerder; die kan er vast meer zinnige dingen over zeggen dan wij.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01

AirX

Tweak Guru

Misschien dat je routers CPU gewoon niet snel genoeg is? Het encrypten van het verkeer over de VPN neemt namelijk veel CPUkracht in beslag.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
wat voor verbinding is dat op je werk? Bij een 2Mbit SDSL verbinding is dit wel een correcte waarde.
Ik ken niet veel verbindingen die 20mbit synchroon doen...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
AirX schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:23:
Misschien dat je routers CPU gewoon niet snel genoeg is? Het encrypten van het verkeer over de VPN neemt namelijk veel CPUkracht in beslag.
idd, afhankelijk van gebruikte coderingen en protocollen kom je idd niet zo superhoog. Op een simpele sonicwall haalde ik ook 'slechts' 500k/sec over VPN, terwijl er een 100mbit glaspijp ligt op die lokatie.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
bigfoot1942 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 15:48:
wat voor verbinding is dat op je werk? Bij een 2Mbit SDSL verbinding is dit wel een correcte waarde.
Ik ken niet veel verbindingen die 20mbit synchroon doen...
Inderdaad, daar kom je meestal alleen aan met glasvezel of gebundelde lijnen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1