Creative T7900 en 2 audiobronnen

Pagina: 1
Acties:

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:48
Ik heb hier een mooie Creative T7900 (7.1) set staan. Leuk setje.
Deze is aangesloten op mijn pc (Creative X-Fi XtremeGamer), en werkt naar behoren.

Nu ben ik me aan het orienteren om een HTPC te kopen, en aangezien ik geen zin heb om een 2e speakerset op te gaan hangen (beperkte ruimte) vroeg ik mij af of ik op een of andere manier mijn T7900 ervoor kan gebruiken, zonder mijn pc-audio te moeten verliezen.

Gewoonweg de kabels splitten is niet slim denk ik, of kan dit gewoon?
Zijn er meer oplossingen zoals "audio switches" oid?

Ter referentie:
Afbeeldingslocatie: http://jgiam.com/images/creative/015.jpg.
Alle poorten zijn in gebruik.

De set beschikt over een "afstandsbediening" waarop een Line-in en een Line-out (headphones oid) aan kan. Probleem is, dat zodra er iets op de line-in word aangesloten dat hij dat enkel door de 2 voorste (links + rechts, stereo dus) laat horen, en niet door alle speakers.

De "Aux-In" is in gebruik door de afstandsbediening. Ik denk dat het weinig verschil maakt of ik het via die "remote" doe, of rechtstreeks in de Aux-In op de subwoofer.

Op een site staat:
1 x headphones ¦ 1 x audio line-in ¦ 1 x 7.1 channel audio line-in
.
De headphones en audio-line in zijn te vinden, maar die 7.1 line in? Where is it :P

Of het nu 7.1, 5.1 of 2.1 is maakt me eerlijk gezegd niet zo heel veel uit, zolang ik alle speakers maar kan gebruiken.

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen. In ieder geval bedankt :)

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:38
Die 7.1 Line in is de aansluiting met de 4 jacks voor je geluidskaart. Die kan je dus niet meer gebruiken. Tenzij je elke jack gewoon splitst, met 4 van zulke kabels. Je HTPC moet in dit geval wel een 7.1 uitgang hebben als je alle kanalen wilt benutten.

• Sypher
Thanks for the reply. :)

Zoiets zat ik ook al te denken, maar vroeg me af of dat wel mogelijk was.
Want blaas ik m'n boeltje niet op als er 2 outputs tegelijk aan de staan (en geluid produceren)?

[ Voor 7% gewijzigd door Sypher op 19-02-2008 16:35 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:26
Sypher schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:35:
Thanks for the reply. :)

Zoiets zat ik ook al te denken, maar vroeg me af of dat wel mogelijk was.
Want blaas ik m'n boeltje niet op als er 2 outputs tegelijk aan de staan (en geluid produceren)?
De kans dat de geluidsbronnen dat niet leuk gaan vinden is behoorlijk groot. Dus je zal er toch iets van een audio selecter of zo tussen moeten zetten.

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Het is misschien een wat drastische ingreep, maar je kunt de kabels van beide bronnen openwerken en er dan diodes aan vast solderen (zorg er dan natuurlijk wel voor dat de stroom van de bron naar de speakers kan en niet andersom :)). Daarna laat de kabels samenkomen en laat je ze de speakers ingaan. Door de diodes weet je zeker dat de stroom de goede kant opgaat. Je moet wel voorzichtig en serieus te werk gaan, dus de draden even schuren voor het solderen en er daarna voor zorgen dat alles goed geisoleerd is. Het zou moeten werken, maar het voelt misschien wat onveilig aan om het zelf te doen. Maar als je de spullen goedkoop in huis kan krijgen en je durft het aan, het is een poging waard, maar je hebt een grote kans op signaal en dus kwaliteitsverlies.. It's up to you, I'm just saying ;P. En anders zul je inderdaad moeten zoeken naar een soort switch, zoals hierboven genoemd wordt. Succes iig!

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Sypher
DjDuivert schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:24:
Het is misschien een wat drastische ingreep, maar je kunt de kabels van beide bronnen openwerken en er dan diodes aan vast solderen (zorg er dan natuurlijk wel voor dat de stroom van de bron naar de speakers kan en niet andersom :)). Daarna laat de kabels samenkomen en laat je ze de speakers ingaan. Door de diodes weet je zeker dat de stroom de goede kant opgaat. Je moet wel voorzichtig en serieus te werk gaan, dus de draden even schuren voor het solderen en er daarna voor zorgen dat alles goed geisoleerd is. Het zou moeten werken, maar het voelt misschien wat onveilig aan om het zelf te doen. Maar als je de spullen goedkoop in huis kan krijgen en je durft het aan, het is een poging waard, maar je hebt een grote kans op signaal en dus kwaliteitsverlies.. It's up to you, I'm just saying ;P. En anders zul je inderdaad moeten zoeken naar een soort switch, zoals hierboven genoemd wordt. Succes iig!
Het mooiste zou natuurlijk een oplossing zijn die niet "destructief" is :P Dit aangezien ik niet graag m'n garantie verspeel door die kabels te slopen ;)

Het lastige met die "audio switchers/selectors" dat je dus 8 inputs en 4 outputs hebt. Zie die maar te vinden :/

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
DjDuivert schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:24:
Dit kan niet werken, omdat geluid wisselstroom is! Je moet een schakelaar maken, waarmee je de inputs kunt kiezen, of iets kopen wat zelf een input selecteert aan de hand van de spanning die op de kabels staat, maar ik heb geen idee of zoiets bestaat en hoe het heet.

Ik raad je aan om gewoon een switch te kopen, dat is het gemakkelijkste en het goedkoopste zonder geluidsverlies. (En begin nu niet over zilveren kabels, daar is een ander topic over. Op dit setje zal je de schakelaar echt niet horen).

• kippy
Het bestaat wel. Een switch die 5.1 audio schakeld. Maar echt goedkoop is het niet...

http://sewelldirect.com/L...th-7-1-Surround-Sound.asp

Het is natuurlijk niet al te moeilijk om zelf een schakelijk te solderen.

Zelfs een compleet voobeeld is redelijk makkelijk te vinden http://www.richardjwalsh.com/tech/audioSwitch/index.html

[ Voor 18% gewijzigd door kippy op 19-02-2008 18:20 ]

• Sypher
Auch, erg goedkoop is het niet nee.. Damn
Een "tussenoplossing" zou natuurlijk zijn om 4 van die 2 <-> 1 kastjes neer te leggen. Maar goed.

Aan die 2e link heb ik wel wat denk ik, eens zien of ik iemand zo bereid kan krijgen om dat in elkaar te prutsen :P Enige verschil zou zijn dat ik gewone 3.5"" minijacks nodig heb ipv die Phono's. HMm

[ Voor 14% gewijzigd door Sypher op 19-02-2008 18:57 ]

• Tha Ra
Het mooiste zou een oude paralelle of seriele poort-switch. Daarmee kan je namelijk met 1 draainknop 9 of 25 kanalen tegelijk switchen, genoeg dus! En je kan er mischien één voor een paar euro op marktplaats of de kringloop halen. En voor een paar euro 3,5 mm jack-chassisdeeltjes en je bent klaar. ;)

• kippy
Is idd een goede optie. Maar ik zou persoonlijk wel de draden die er in zitten vervangen, want dat is meestal super dun draad wat opgekrult tegen elkaar ligt. En dat is vragen om geluid van mindere kwalitijd.

• Sypher
Tha Ra schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:12:
Het mooiste zou een oude paralelle of seriele poort-switch. Daarmee kan je namelijk met 1 draainknop 9 of 25 kanalen tegelijk switchen, genoeg dus! En je kan er mischien één voor een paar euro op marktplaats of de kringloop halen. En voor een paar euro 3,5 mm jack-chassisdeeltjes en je bent klaar. ;)
Kijk aan, dat is natuurlijk helemaal mooi als dat gaat werken :)
Bedoel je zoiets als:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/e/be/VFD8aP4JdMpMA5VEnWbL/g==.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/e/ae/nOB7XD/f4OLRm9h1s4aItQ==.jpg

• Tha Ra
Ja, dat bedoel ik! Dan alleen nog 12 jack-chassisdeeltjes er in bouwen,en vastsolderen en je bent klaar ;)

• Sypher
Ah ok, maar is zo eentje met 1 input en 2 outputs goed genoeg dan? Niet dat ik straks met zo'n antiek ding zit opgescheept :P

Is het werkelijk zo simpel door die kabels zo vast te maken dan?

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Sypher schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:29:
Ah ok, maar is zo eentje met 1 input en 2 outputs goed genoeg dan? Niet dat ik straks met zo'n antiek ding zit opgescheept :P

Lijkt me niet aan te moeilijk. Je soldeerd er een paar mooie plugjes aan, waar je vervolgens je eigen kabeltjes op aan kan sluiten, en klaar ben je!

• Tha Ra
Sypher schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:29:

Eén output van de switchbox is 25 pins (9 voor een seriele), een jackplug is maar 2 pins (plus de mantel). Dus je hebt maar 8 pinnen én de mantel nodig van één aansluiting.

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 21:41
Afbeeldingslocatie: http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/pila/glosniki-bezprzewodowe/creative-ddts-100/pudelko-z-gniazdkami.jpg

Deze heb ik nog liggen, zat bij m'n creative decoder DDTS-100... Misschien is dit wat? Geen idee of het 5.1 of 7.1 is.

• Sypher
Tha Ra schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:56:
[...]

Eén output van de switchbox is 25 pins (9 voor een seriele), een jackplug is maar 2 pins (plus de mantel). Dus je hebt maar 8 pinnen én de mantel nodig van één aansluiting.
Ik zat nog eens te denken, en heb er eigenlijk maar 6 nodig.
Dit aangezien er 3 uit m'n geluidskaart naar 4 in m'n subwoofer gaat. Als ik hem daar tussen zet zou ik aan 2x 3 inputs (en 1x 3 outputs) genoeg hebben. :)
1337aldi schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:18:
[afbeelding]

Deze heb ik nog liggen, zat bij m'n creative decoder DDTS-100... Misschien is dit wat? Geen idee of het 5.1 of 7.1 is.
Hmm, zou dat zijn wat ik hoop dat het is? :P Staat er iets van een bijschrift bij dat schuifje aan de zijkant?

[ Voor 3% gewijzigd door Sypher op 20-02-2008 21:26 ]

• 1337aldi
Sypher schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:25:
[...]

Ik zat nog eens te denken, en heb er eigenlijk maar 6 nodig.
Dit aangezien er 3 uit m'n geluidskaart naar 4 in m'n subwoofer gaat. Als ik hem daar tussen zet zou ik aan 2x 3 inputs (en 1x 3 outputs) genoeg hebben. :)

[...]

Hmm, zou dat zijn wat ik hoop dat het is? :P Staat er iets van een bijschrift bij dat schuifje aan de zijkant?
Ja, er staat pc-audio aan de ene kant en decoder aan de andere kant. Het is bedoeld om de decoder en de geluidskaart op één speakerset aan te sluiten volgens mij. Ik denk dat het is wat je zoekt ;)

• Sypher
Yup, dat lijkt er wel op dan :)
Nu nog zien te vinden...

• kippy
Ja is precies wat je zoekt. Als je naar dit diagram kijkt kun je ook zien hoe het aangesloten wordt.

Het enige plobleem is dat die dingen zeer moeilijk vindbaar zijn. Ik ben er zelf ook naar opzoek geweest, dat was ongeveer 2 jaar geleden en toen waren ze beina niet te vinden of ze koste 100 euro of meer. Maar wie weet kom je er een op marktplaats of e-bay tegen.

• Sypher
Ik zag net wel z'on Switchbox (dus niet de hele set) op eBay staan voor 25 euro in Frankrijk.. Maar ja..

[ Voor 22% gewijzigd door Sypher op 21-02-2008 12:04 ]

• 1337aldi
Sypher schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 08:56:
Yup, dat lijkt er wel op dan :)
Nu nog zien te vinden...
Nou, ik gebruik de mijne niet, en ben ook niet van plan om te gebruiken :) Wat heb je er voor over? :>

• Sypher
Update:
Heb een 4-wegs Serial Switcher ("data transfer switch") op de kop getikt. Van binnen ziet het er allemaal vrij eenvoudig uit, afgezien van die hele bos kabeltjes :P

Heb gisteren nog wat rond gebeld naar electronicazaken en audio(speciaal)zaken maar niemand kon helpen, want "het bestaat niet"... Hmmm Hmmm
Pagina: 1