Herstelpartitie activeren Acer laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 17:00
Dag iedereen,

Van een vriend van mij heb ik de opdracht gekregen zijn laptop opnieuw te installeren. Goed, geen probleem, ik pak de manual en zie dat ik met alt-F10 tijdens de POST het recoveryprogramma kan starten. Alleen... dit werkt niet. Overigens moet daarvoor in het bios van de laptop de 'disk to disk recovery' op enabled staan, dit is uiteraard het geval.

Wat is er aan de hand? Hij had eerst zijn neef ernaar laten kijken, en die heeft windows xp erop gezet (wordt geleverd met vista) (verder had ie echt NIKS van drivers geinstalleerd, echt slecht...). Ik denk dat daardoor op een of andere manier de schijf is aangepast waardoor de recovery niet meer werkt.

Het is een Acer laptop (aspire 9410Z), deze heeft een 'pqservice' partitie van 10 gig aan het begin van de schijf, waar de recovery op staat. Het is een FAT32 partitie, maar staat erin als '0x27' unknown. Waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat windows de partitie niet ziet. Goed, aangezien hij niet wil booten van die partitie, heb ik hem met partition magic op active gezet en jawel! Hij start het recovery programma. Maar, hij geeft de error 'fail to find partition 1' en sluit weer af. Shit. Nu heb ik zo'n beetje alles wel geprobeerd, door de 2e partitie te verbergen of zichtbaar te maken, maar hij blijft hem stug niet vinden. Ook een keer terug gezet, zodat de xp partitie weer actief was, maar dan werkt de alt-F10 toetsencombinatie weer niet (die doet het dus nooit).

Wat ik nu wou proberen was het installeren van programma's van acer, die de herstelpartitie op cd's branden, dan kan ik daar van booten, maar ook dit werkt niet, want ik kan alleen een update van de software downloaden van de acer website blijkbaar.

Op dit moment heb ik zo'n beetje geen ideëen meer, ik zit te denken om de partitietabel aan te passen zodat hij niet meer op 0x27 staat maar op fat32 (want dat schijnt - volgens partition magic - het bestandssysteem te zijn) maar de acronis disk director suite geeft steeds aan als ik het wil veranderen, dat het niet klopt met het filesystem. Ik heb het dus nog niet geprobeerd aan te passen. (wel heb ik een backup gemaakt van de partitie voordat ik ermee ging klooien).

Heeft iemand nog ideëen om deze laptop - legaal - opnieuw van windows te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
[quote}Hij had eerst zijn neef ernaar laten kijken, en die heeft windows xp erop gezet (wordt geleverd met vista) (verder had ie echt NIKS van drivers geinstalleerd, echt slecht...). Ik denk dat daardoor op een of andere manier de schijf is aangepast waardoor de recovery niet meer werkt.[/quote]

Helemaal gelijk, nu kan je zowieso de recovery partitie van Acer niet meer gebruiker doordat de MBR is herschreven. (Hierin zat ook de F10 functie verwerkt).

Heeft de persoon wel de recovery cd/dvd aangemaakt?
Zo ja, dan kan je daarmee de laptop herinstalleren.
Zo nee (weer iemand die niet doet wat er gevraagd word door het systeem), dan is het een kwestie van zelf herinstalleren (met een OEM versie, en dan met PK van Acer)

En anders kunnen de recovery cd's/dvd bij Acer besteld worden (€€€).

Succes.

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Die recovery cd was dus niet gemaakt (anders had ik dit probleem nu ook niet :+). Is er dan niet een mogelijkheid om de inhoud van de recoverypartitie zichtbaar te maken voor windows, en dan de data eruit te halen? Het is ongetwijfeld gewoon een image van de schijf namelijk.

Mocht dit niet werken, ga ik inderdaad maar installeren met de key onderop de laptop.

offtopic:
jij bent vroeg wakker :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
Nee helaas is dat niet mogelijk.
De data op de recovery partitie kan je niet zomaar ervan af halen (althans mij is het niet gelukt (Hirens bootcd alle partitie proggies geprobeerd)).

En daarnaast denk ik niet dat je er dan een bootable cd/dvd van kan maken.

Dat is het nadeel van de Recovery partitie.

offtopic:
Tja ach, ik begin elke dag om 3.30 nederlandse tijd :)

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 12:14
Hier een heel verhaal over een mogelijke herstelprocedure voor de ACER MBR.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ah dat ziet er interessant uit! Vooral ook dat ntfs blijkbaar niet wordt herkend door de acer utility, dat verklaart de 'fail to find drive 1' error. Ik zal er eerst eens fat32 van maken, dan weer dwingen van die partitie te booten. Lukt dat niet, ga ik proberen de mbr te herstellen me dat document. Ziet er niet zo moeilijk uit.

Vanavond laat ik wel weten hoe het ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 11:02
Misschien is het anders ook mogelijk de data van die partitie nog te redden en op een dvd te zetten.
Soms betreft het gewoon een ghost image of iets dergelijks.....

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Uiteindelijk kreeg ik het niet voor elkaar om de boel te herstellen door op te starten vanaf de herstelpartitie (omzetten naar fat32 baatte niet). Uiteindelijk is het gelukt door de partitietype van 27 naar 07 te zetten (hexadecimaal, met partedit32.exe). Toen zag windows hem als fat32 partitie, en kon ik de data lezen. Opgestart met BartPE, en van daaruit het herstelprogramma op die partitie gestart. Dat werkte, geen foutmeldingen over onvindbare partities. Alleen op het eind kon hij de goede partitie niet actief zetten, maarja dat was ie al :+. Reboot en vista startte. Nu is ie nog steeds bezig met allerlei 'acer' instellingen a.k.a. rotzooi.

Opgelost. :)

Nu als eerste de partitie met de bijbehorende software op dvd branden ;)

edit:
gouden tip dus de link van Sloompie

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 19-02-2008 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204578

Ik zit hier met hetzelfde probleem, maar ik kan Partedit32 nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 13:12

we_are_borg

You will Comply

Anoniem: 204578 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 13:27:
Ik zit hier met hetzelfde probleem, maar ik kan Partedit32 nergens vinden.
Druk even op de link die DigiK-oz post hier staan alle utils die je nodig kan hebben Partedit32 wordt op die site een andere tool gebruikt.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartbee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 22:51
met die acer laptops helpt het ook altijd om gewoon een vista dvd te lenen die overeenkomt met jou versie (home premium?) en dan te instaleren met de key die onderop die laptop staat. Ben je gelijk van de acer rommel af.
Pagina: 1