AM2+ mobo sneller dan AM2? (met AM3 CPU en geen GPU)

Pagina: 1
Acties:

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ga een moederbord kopen. Nu ik zo aan het researchen ben, vraag ik me af of ik iets heb aan AM2+. Als AM2 voor mij genoeg zou zijn, heb ik natuurlijk meer keus (en het is wellicht goedkoper).

Ik wil dit mobo over 2-4 jaar misschien upgraden naar een nieuwe AM3 CPU. Zowel AM2 en AM2+ mobo's ondersteunen die, maar ik vraag me bij zo'n AM3 CPU upgrade wel af, in hoeverre een AM2+ mobo dan sneller is dan een AM2.

De voordelen van AM2+ tov AM2 mobo's:
  1. sneller Hypertransport
  2. sneller geheugen (is dat zo?)
  3. (meer stroomvoorziening, niet belangrijk voor me)
Het teniet doen daarvan:
  1. Ik denk dan, sneller HT is toch alleen belangrijk voor GPU gebruikers? Want AM2 heeft al 8GB/s, terwijl ik volgens mij al genoeg heb aan 1GB/s (HDD/LAN/USB, niks bijzonders).
    Of heb ik een in het strikt geheim, niet te Googlen, voor de NSA/CIA/AIVD werkend, >8GB/s slurpend onderdeel over het hoofd gezien?
  2. De enige onderdelen die met geheugen te maken hebben, zijn de CPU, de DIMMs, en de leidingen op het mobo. Heeft op dit vlak het mobo dan ook maar iets te maken met de maximale geheugen snelheid?
    Wellicht kunnen AM3 CPU's veel sneller DDR2 geheugen aan. Als dat niet beperkt zou worden door het mobo, kan ik ipv AM2+ net zo goed een AM2 mobo nemen.
    Het verschil tussen huidige AM2 en AM2+ CPU's qua maximale geheugen snelheid is namelijk slechts 30% ofzo (snel sommetje), dat vind ik verwaarloosbaar. Maar is dat voor de AM2(+) mobo's hetzelfde?
Overigens weet ik dat AM3 ook DDR3 ondersteunt, waar ik dan niet van profiteer, maar dat terzijde.

Bedankt!

offtopic:
Na 8 jaar trouwe dienst heeft mijn geweldige BP6 het begeven. EINDELIJK een goeie reden om opnieuw iets gaafs te bouwen :)

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 16:31

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

arf, voor 85 euri heb je een nieuw moederplankje met sockat AM2+.

Volgens mij het belangrijkste argument pro is, dat deze wel backwards compatibel zijn met AM2, maar AM2 plankjes omgekeerd niet met socket AM2+ processortjes.
Dus als je idd van plan bent over een jaar te upgraden naar een nieuwe proc, heb je het mobo al.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

AM3 cpu op een AM2 moederbord zal geen nut hebben zal gewoon een am2+ cpu zijn, de cores zijn gewoon het zelfde, AM3 heeft alleen nut als je ook een moederbord heb uit de "LEO" platform serie dat DDR3 ondersteunt.

Afbeeldingslocatie: http://my.ocworkbench.com/bbs/attachment.php?attachmentid=708&stc=1&d=1197568327

En nu al plannen voor een upgrade die je over 2-4 jaar wilt doen, vind ik gekken werk. En het is nog maar de vraag of jou bord dat je nu koopt ook daadwerkelijk een AM3 kan draaien, dat weten we pas wanneer er iemand een AM3 in een AM2+ bord stopt. ;) (Je ziet het wel bij AM2 moederborden en AM2+ cpu's, die zijn tot de dag van vandaag meer en deel niet compatibel)

Edit/

Over 4 jaar zitten we al op AM5+ Ultra, met HT4.0 en DDR5. :P En de aller aller goedkoopste budget AM5+ cpu zal een AM3 ver achter zich laten schat ik zo. :) (als je begrijp wat ik bedoel)

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 18-02-2008 21:59 ]

• _Dune_
  • Laatst online: 08:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mad_max234 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:49:
En nu al plannen voor een upgrade die je over 2-4 jaar wilt doen, vind ik gekken werk. En het is nog maar de vraag of jou bord dat je nu koopt ook daadwerkelijk een AM3 kan draaien, dat weten we pas wanneer er iemand een AM3 in een AM2+ bord stopt. ;) (Je ziet het wel bij AM2 moederborden en AM2+ cpu's, die zijn tot de dag van vandaag meer en deel niet compatibel)
Er zijn anders al de nodige moederborden die de Phenom processoren prima ondersteunen na een BIOS update hoor. Of je bedoeldt dat een AM2 socket/moederbord niet gebruik kan maken van de energie besparende features van de Phenom, zoals het onafhankelijk van elkaar regelen van de core's kwa energie consumptie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

_Dune_ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:13:
[...]

Er zijn anders al de nodige moederborden die de Phenom processoren prima ondersteunen na een BIOS update hoor. Of je bedoeldt dat een AM2 socket/moederbord niet gebruik kan maken van de energie besparende features van de Phenom, zoals het onafhankelijk van elkaar regelen van de core's kwa energie consumptie.
Zijn er echt niet zoveel alleen asus borden, en paar gigabyte borden, en is de vraag of ook echt alle asus bordje met een AM2+ enabled bios uit die lijst in de praktijk ook 100% werken.

Maar DFI, MSI, ABIT, ASROCK, Jetway, BIOSTAR, ECS, ... en ga zo maar door hebben voor hun oude AM2 borden nog geen werkende AM2+ bios vrij gegeven, weet dat sommige er nog aan werken, maar of ze ook officieel worden vrij gegeven is nog maar de vraag. (MSI schijnt al gestopt te zijn met het maken van een bios omdat ze het niet goed voor elkaar krijgen, google het maar eens)

Ik weet verder heel goed wat wel en wat niet kan met een AMD systeem, heb er van het weekend nog drie in elkaar gezet waarvan 1 AM2+ (Main pc) en 1 AM2 (HTPC upgrade) voor eigen gebruik en een oud S939 systeem voor een "kennis". (AM2+ systeem zit nog tijdelijk een AM2 cpu).

• _Dune_
  • Laatst online: 08:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mad_max234 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:49:
[...]

Zijn er echt niet zoveel alleen asus borden, en paar gigabyte borden, en is de vraag of ook echt alle asus bordje met een AM2+ enabled bios uit die lijst in de praktijk ook 100% werken.

Maar DFI, MSI, ABIT, ASROCK, Jetway, BIOSTAR, ECS, ... en ga zo maar door hebben voor hun oude AM2 borden nog geen werkende AM2+ bios vrij gegeven, weet dat sommige er nog aan werken, maar of ze ook officieel worden vrij gegeven is nog maar de vraag. (MSI schijnt al gestopt te zijn met het maken van een bios omdat ze het niet goed voor elkaar krijgen, google het maar eens)

Ik weet verder heel goed wat wel en wat niet kan met een AMD systeem, heb er van het weekend nog drie in elkaar gezet waarvan 1 AM2+ (Main pc) en 1 AM2 (HTPC upgrade) voor eigen gebruik en een oud S939 systeem voor een "kennis". (AM2+ systeem zit nog tijdelijk een AM2 cpu).
Dan weet ik waarom ik het gevoel heb dat AM2+ CPU's wel redelijk ondersteund zijn. Ik gebruik zelf voornamelijk Asus moederborden (en af en toe Asrock). IK moet wel eerlijk bekennen dat ik nog niet daadwerkelijk een Phenom heb gebruikt, maar heb wel moederborden er op itgekozen. :D

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja asus heeft het als enige goed voor elkaar en gigabyte geloof ik ok aardig, maar over MSI ging laatst al een nieuws bericht in de ronde dat ze gingen stoppen met het proberen om een goede AM2+ bios te maken voor AM2 borden.

Ga even kijken of ik het bericht terug kan vinden.

Edit/

Heb wel een link naar een lijstje van beta biossen van MSI (voor mensen die daar interesse in hebben), maar let op, kunnen onstabiel zijn met een Phenom of helemaal nog niet werkend zijn. Kijk dus even of er ergens ervaring is met deze combi of probeer het zelf uit maar hou het in je achter hoofd

http://global.msi.com.tw/html/popup/MB/AM2/page_e.html

edit2/

Misschien heb ik me vergis want ik kan niks terug vinden, enk dat mijn geheugen me even in de steek laat. Maar mocht ik het nog vinden dan post ik het hier nog wel even, kan ook zijn dat het een andere fabrikant is geweest, maar ik dacht toch echt dat MSI het niet goed voor elkaar kreeg om AM2 moederbord de juiste am2+ bios te maken in een 4Mbit bios chip.

[ Voor 61% gewijzigd door mad_max234 op 18-02-2008 23:25 ]

• N8w8
  • Niet online
Ondanks dat nog geen enkele van mijn vragen zijn beantwoord, bedankt ;)

@dragunova: AM2 moederborden kunnen juist wel AM2+/AM3 CPU's aan. Of bedoelde je dat ook? Overigens maken die paar tientjes me niet uit. Het gaat om keuzevrijheid, niet om prijs.

@mad_max234:
Het zijn inderdaad dezelfde cores. Nieuwere CPUs zijn echter meestal "beter" (meer cores/MHz/cache, zuiniger), ongeacht de socket.

Ik ben nu aangewezen op dualcore wegens hoog verbruik van quadcore, dus upgraden wil ik sowieso ooit doen (er komen iig zuinige quadcore Phenoms). En als je al van tevoren weet dat je wil upgraden, is het prettig om een idee te hebben wat de mogelijkheden zijn, en wat voor performance/bottlenecks dat dan oplevert voor de nieuwe CPU.
De hele zooi (mobo/CPU/geheugen) upgraden is, de komende 10 jaar, niks voor mij (om niet nader te noemen redenen).

Maar ik zie het nog wel, als die Deneb ook niet verder gaat dan DDR2-1066, het zij zo. Maar wie weet :) Vandaar dat ik me afvraag waar de beperking op (geheugen) snelheid ligt.

Het BIOS probleem ben ik me van bewust, dat moet ik zelf ook nog uitzoeken. Zelf nieuwe CPU support toevoegen aan mijn ouwe BP6 was goed te doen, wellicht dat dat bij sommige AM2's ook kan.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Bij een AM2 moederbord moet je misschien wel eerst een BIOS-update toepassen. Daarvoor heb je een AM2 CPU nodig, dus je moet wel eerst een CPU hebben die al werkt voordat je de update toepast.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

N8w8 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 00:12:
1. Ja, HT zit tussen de chips, geheugen loopt niet over de HTlink, deze zit rechtstreeks met parallel banen aan de cpu socket vast. Dus ja de GPU zal HT het meest belasten, snelle HT is eigenlijk voor SMP systemen van belang, daar communiceren de cpu's over de HTlnk met elkaar

2. Een AM2 moederbord gaat tot 800MHz officieel en een AM2+ (cpu+moederbord) gaat tot 1066MHz officieel. Dus ja het moederbord heeft zeker wel invloed op de maximale snelheid die ondersteunt word.

Zo nu zijn je vragen wel beantwoord, maar je moet in dit geval voor een AM2+ gaan die is veel meer voorbereid op de toekomst. Zeker als geld niet zo een probleem is, en zoveel scheelt het nu ook weer niet, je heb voor 80 euro al een heel leuk AM2+ moederbord met alle nieuw snufjes erop.

@mad_max234:
Het zijn inderdaad dezelfde cores. Nieuwere CPUs zijn echter meestal "beter" (meer cores/MHz/cache, zuiniger), ongeacht de socket.
Meer core zal niet het geval zijn de "Dened" en "Propus" zijn een quad en triple zowel voor AM2+ als AM3, meer MHz verwacht ik ook niet wat het zijn de zelfde cores, en zuiniger ook niet want nogmaals het zijn de zelfde cores. :) Of ze moeten de cpu tegenhouden op het AM2+ platform dat ze nog ruimte over hebben en dat ze die gaan gebruiken voor AM3 verder uit te breiden, maar verwacht dat ze bij de AM2+ variant al tot de max gaan van wat de cores kunnen, omdat ze het moeten om Intel beetje bij te houden.

[ Voor 52% gewijzigd door mad_max234 op 19-02-2008 13:50 ]

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
mad_max234 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 23:15:
Ja asus heeft het als enige goed voor elkaar en gigabyte geloof ik ok aardig, maar over MSI ging laatst al een nieuws bericht in de ronde dat ze gingen stoppen met het proberen om een goede AM2+ bios te maken voor AM2 borden.

Ga even kijken of ik het bericht terug kan vinden.

Edit/

Heb wel een link naar een lijstje van beta biossen van MSI (voor mensen die daar interesse in hebben), maar let op, kunnen onstabiel zijn met een Phenom of helemaal nog niet werkend zijn. Kijk dus even of er ergens ervaring is met deze combi of probeer het zelf uit maar hou het in je achter hoofd

http://global.msi.com.tw/html/popup/MB/AM2/page_e.html

edit2/

Misschien heb ik me vergis want ik kan niks terug vinden, enk dat mijn geheugen me even in de steek laat. Maar mocht ik het nog vinden dan post ik het hier nog wel even, kan ook zijn dat het een andere fabrikant is geweest, maar ik dacht toch echt dat MSI het niet goed voor elkaar kreeg om AM2 moederbord de juiste am2+ bios te maken in een 4Mbit bios chip.
misschien was dat mijn topic over een gigabyte bordje met een phenom erop? gigabyte heeft het in mijn geval prima gedaan hoor:P moet nog steeds een mooie review maken maar heb niet zoveel tijd :P ben nu een analoog scoreboard met lampjes aant maken voor lanparty :P

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja zit wel op het review te wachten, je had het beloofd. :P :+

• N8w8
  • Niet online
@mad_max234:
1. Ja, dat verwachtte ik inderdaad al, dat is dan niet belangrijk.
2.
AM2 moederbord gaat tot 800MHz officieel en een AM2+ (cpu+moederbord) gaat tot 1066MHz officieel. Dus ja het moederbord heeft zeker wel invloed op de maximale snelheid die ondersteunt word.
Zowel AM2/AM2+ ondersteunen een maximale FSB van 200MHz. De CPU multiplier zorgt dan toch voor de 800/1066? In dat geval ligt de beperking niet bij het mobo. Of?
je moet in dit geval voor een AM2+ gaan die is veel meer voorbereid op de toekomst. Zeker als geld niet zo een probleem is, en zoveel scheelt het nu ook weer niet, je heb voor 80 euro al een heel leuk AM2+ moederbord met alle nieuw snufjes erop.
Tuurlijk is AM2+ nieuwer en daarom misschien n betere keus. Maar ik heb zo m'n twijfels of het ook sneller is.
Maar het probleem is juist dat er veel meer AM2 borden zijn dan AM2+. Als ik toevallig helemaal weg ben van een AM2 bord, en er geen vergelijkbare AM2+ is, dan kan ik beter de AM2 nemen, denk ik.
Dat BIOS probleem is er natuurlijk wel, daar moet ik nog over nadenken.
1. Meer core zal niet het geval zijn de "Dened" en "Propus" zijn een quad en triple,
2. meer MHz verwacht ik ook niet wat het zijn de zelfde cores
3. zuiniger ook niet want nogmaals het zijn de zelfde cores. :)
1. Maar wie weet wat voor AM3 CPU's er daarna nog komen?
2. Deneb is een kleiner procede (45nm), wat wellicht voor meer MHz zorgt.
3. AM2 dualcore CPUs kan je krijgen van 45 tot 125W! Dat kan bij latere (AM3) modellen evengoed.

Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maarja, wie weet.

Wederom bedankt :)

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

N8w8 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:54:
@mad_max234:
Zowel AM2/AM2+ ondersteunen een maximale FSB van 200MHz. De CPU multiplier zorgt dan toch voor de 800/1066? In dat geval ligt de beperking niet bij het mobo. Of?
In principe KAN het werken, maar er is een grote kans dat het niet stabiel zal draaien. AM2-borden zijn maar getest tot 800 MHz.

Hoe het juist zit:

De BIOS op het moederbord kan je vergelijken met de bestuurder van (jawel) een auto. Stel, die bestuurder is een jonge snaak, heeft net zn rijbewijs en men zet die in een gloednieuwe Bugatti (alias een Phenom). Binnen de kortste keren ligt die wagen in de gracht. De wagen op zich kan perfect rijden, maar enkel als de bestuurder ook weet hoe het moet. Sommige bestuurders zijn slim en kunnen het vlug leren (BIOS update), andere zijn koekerond en leren het nooit.

/exit auto-vergelijkingen

Yes, but no.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 16:31

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

@dragunova: AM2 moederborden kunnen juist wel AM2+/AM3 CPU's aan. Of bedoelde je dat ook? Overigens maken die paar tientjes me niet uit. Het gaat om keuzevrijheid, niet om prijs.
Nee bedoelde ik niet en wist ik ook niet (my bad?); voor zover ik wist ondersteunen socket AM2 bordjes de AM2+ processoren slechts gedeeltelijk (na een biosupdate) if at all.
* dragunova moet de specks van de verschillende platforms nog maar eens bestuderen.

En voor die paar tientjes hoef je het ook niet te doen inderdaad, maar ik zou het wel voor de kwaliteit doen. En die keuzevrijheid, daar w8 ik zelf ook op, hoewel er nu al genoeg te krijgen is ....... die 85 euro die ik noemde is natuurlijk maar een bodemprijs. Er zijn veel betere plankjes te koop, maar die kosten dan ook meer.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

N8w8 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:54:

Zeker ligt het wel bij het moederbord, ik kan zins mij n AM2+ moederbord ook voor 1066Mhz kiezen, voorheen max 800Mhz. En FSB? :P Je bedoeld de HTbus, en die blijft gewoon op 200MHz zowel op met 800Mhz als 1066Mhz, want de geheugen snelheid word bepaald door de HTbus en een divider/multiepleir die je moet instellen in de bios van je moederbord. ;) (Het bord moet het dus wel die optie hebben, ligt dus ook aan je bord.)
Tuurlijk is AM2+ nieuwer en daarom misschien n betere keus. Maar ik heb zo m'n twijfels of het ook sneller is.
Maar het probleem is juist dat er veel meer AM2 borden zijn dan AM2+. Als ik toevallig helemaal weg ben van een AM2 bord, en er geen vergelijkbare AM2+ is, dan kan ik beter de AM2 nemen, denk ik.
Dat BIOS probleem is er natuurlijk wel, daar moet ik nog over nadenken.
Ja, een AM2 bord kan nooit volledig gebruik maken van sommige AM2+ mogelijkheden zoals power management, en HT3.0 scheelt ook wel een heel klein beetje. Ik kan je zeggen dat mijn 3dmark score ongeveer 8% beter is op mijn Asus M3A bordje (am2+) dan op mijn Asus M2N-E, nu is dat voor jou niet van belang, en ik heb verder geen testen gedaan maar denk dat alles net iets beter presteert op een AM2+ bordje.
1. Maar wie weet wat voor AM3 CPU's er daarna nog komen?
2. Deneb is een kleiner procede (45nm), wat wellicht voor meer MHz zorgt.
3. AM2 dualcore CPUs kan je krijgen van 45 tot 125W! Dat kan bij latere (AM3) modellen evengoed.
1. Ja denk dat we daarna ongeveer naar de bulldozer (2010) zullen gaan want na het Leo Refresh komt er een hele nieuwe core. (en denk ook de socket)
2. Nee Deneb is een core die zowel voor de AM2+ als AM3 zal worden gebruikt, AM3 is een refresh van het Leo platform en zal DDR3 krijgen. En misschien iets hoger klok, zie het als s939 --> AM2 maar dan met dezelfde core.
3. Ja dat zou zeker gebeuren zelfs de Phenom 65nm krijgt een zuinig model, maar die zullen niet snel geklokt zijn, bij AM2 begonnen ze op 89watt en hadden ze nog ruimte om de 6000+ en de 6400+ uit te brengen, bij de Phenom zijn ze gestart met 125watt cpu's.

Ik zeg koop nu een setje, en over 2-4 jaar voor +-150 euro een nieuwe setje (cpu+mobo+geheugen) dat 2x zo snel is dan welke AM3 cpu dan ook. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 19-02-2008 23:04 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:54
1066MHz ligt niet aan AM2/AM2+ maar aan je CPU controller. Ten slotte zorgt die voor je geheugen aansturing. Een AMD Athlon X2 K8 zal nooit verder gaan als 800MHz. De Phenom is de enige CPU van AMD die 1066MHz geheugen kan gebruiken. Het kan wel zo zijn dat AM2 1066MHz niet aankan en dus ook op 800MHz wordt terug gevallen.

AM2 bord tot 800MHz + AMD Athlon X2 (800MHz) = max 800MHz
AM2 bord tot 1066MHz + AMD Athlon X2 (800MHz) = max 800MHz
AM2 bord tot 800MHz + AMD Phenom X4 (1066MHz) = max 800MHz
AM2 bord tot 1066MHz + AMD Phenom X4 (1066MHz) = max 1066MHz
AM2+ bord tot 1066MHz + AMD Athlon X2 (800MHz) = max 800MHz
AM2+ bord tot 1066MHz + AMD Phenom X4 (1066MHz) = max 1066MHz

Mja, verder gewoon AM2+ nemen. Garanties krijg je natuurlijk nooit dat iets in de toekomst werkt, maar de kans dat je een 45nm Quad of zelfs Octacore op een mobo kan stoppen dat je nu kiest is natuurlijk groter bij een AM2+ mobo als bij een AM2 mobo. Verder voegt AM2+ genoeg toe voor huidige CPU's dat ik er toch al voor zou kiezen, tenzij je echt budget spul moet gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 19-02-2008 21:44 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nou mijn nieuwe AM2+ bordje met mijn oude AM2 cpu geeft dus wel de optie om 1066MHz te draaien. ;)

Stop ik een Phenom in een AM2 bord dan zal die maximaal 800Mhz ondersteunen omdat het bordje geen optie heeft om 1066Mhz te kiezen. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 19-02-2008 22:32 ]

• N8w8
  • Niet online
edit:
Ik ben er nog niet uit maar heb wel genoeg materiaal om bij de keus mee te laten wegen.
Ik heb m'n keus gemaakt; het wordt de Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AM2+ en mATX).

Tsja, je moet ergens beginnen (ik begon dus met de rauwe socket specs), maar zo is het allemaal wel wat duidelijker ja. Met name het effect van AM2+ op energiebeheer ("dual power plane"?) klinkt goed.
offtopic:
Misschien komt mijn topic ook wel over als miereneukerij, maar de meest voor de hand liggende keus (AM2+) nemen omdat je er dan niet meer stil hoeft te staan bij de gevolgen, is gewoon niet mijn ding.
Maar ik denk dat ik dit keer een uitzondering maak.
Bedankt :)

[ Voor 10% gewijzigd door N8w8 op 20-02-2008 17:25 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Gaat erom dat het maar 10% in prijs scheelt of zo, en je daarom eigenlijk geen risico kan gaan lopen, want niemand kan je op dit moment garantie geven dat het bord dat je nu kiest ook toekomstig producten ondersteunt, zelfs bij de Phenom is het nog maar de vraag of een AM2 bordje waar je keuzen op zou kunnen vallen het ook aan kan, laat staan een nog uit te komen cpu. ;)

Dus voor dat geld kan je beter een bord nemen die wat langer ondersteuning krijgt en misschien ook iets meer kans heeft dat een product dat nog moet uitkomen ondersteunt gaat worden.

Maar als je perse een AM2 bord wilt aan jou de keus, en de ATI AM2+ chipsets zijn echt super daar kan geen andere AM2 chipset tegenop als je het mijn vraagt. ;) Dus wil je een van de beste AM2(+) chipsets dan zul je toch bij de ATi 700 serie uitkomen.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hier nog wat benchmarks van een budget AMD 770 chipset (am2+) gebaseerd moederbord en een Asus M2N32-SLI (AM2)

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/2008/ecsa770m/large/chart5.jpg

Zo zie je dat een AM2+ chipset iets beter presteert.

Verwijderd

Die M2N32-SLI was me een rampenbord :X ervaringen mee ja

Ik denk dat je het beste profijt uit de nieuwere series van AMD hun chipset hebt. Los van dat alleen al, komen er een berg nieuwe functies bij waaronder stroombesparing, een Quad-core independant per core Oc'en (leuk om te mee te spelen :P ) en een verbeterde HT en dergelijk.

Of je kan ook op je AM2 plank blijven, en wellicht een AM2+ CPU aanschaffen, en daarbij proberen je HTT te vergroten. Op het moment draai ik nu 340MHz HTT van de 200, dus 140MHz snelheidswinst, gecombineerd met rap geheugen heb ik de snelste 3800+ X2 (technisch gezien dan) :P

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hoe bedoel je ramp bord, dacht dat de M2N32-SLI wel een van de snellere AM2 borden was? Zou je dat willen onderbouwen?

Verwijderd

Sorry, verwarde de M2N32-Sli met de M2A-MVP :X dat was pas een rampenbord :+

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:25:
Sorry, verwarde de M2N32-Sli met de M2A-MVP :X dat was pas een rampenbord :+
Ik wou net zeggen, de M2N32-sli was dacht ik een van de top bordje. Wilde al gaan zoeken naar reviews, maar dat hoeft dus niet meer. Vergissen is menselijk. ;)
Pagina: 1