Ik ga een moederbord kopen. Nu ik zo aan het researchen ben, vraag ik me af of ik iets heb aan AM2+. Als AM2 voor mij genoeg zou zijn, heb ik natuurlijk meer keus (en het is wellicht goedkoper).
Ik wil dit mobo over 2-4 jaar misschien upgraden naar een nieuwe AM3 CPU. Zowel AM2 en AM2+ mobo's ondersteunen die, maar ik vraag me bij zo'n AM3 CPU upgrade wel af, in hoeverre een AM2+ mobo dan sneller is dan een AM2.
De voordelen van AM2+ tov AM2 mobo's:
Bedankt!
Ik wil dit mobo over 2-4 jaar misschien upgraden naar een nieuwe AM3 CPU. Zowel AM2 en AM2+ mobo's ondersteunen die, maar ik vraag me bij zo'n AM3 CPU upgrade wel af, in hoeverre een AM2+ mobo dan sneller is dan een AM2.
De voordelen van AM2+ tov AM2 mobo's:
- sneller Hypertransport
- sneller geheugen (is dat zo?)
- (meer stroomvoorziening, niet belangrijk voor me)
- Ik denk dan, sneller HT is toch alleen belangrijk voor GPU gebruikers? Want AM2 heeft al 8GB/s, terwijl ik volgens mij al genoeg heb aan 1GB/s (HDD/LAN/USB, niks bijzonders).
Of heb ik een in het strikt geheim, niet te Googlen, voor de NSA/CIA/AIVD werkend, >8GB/s slurpend onderdeel over het hoofd gezien? - De enige onderdelen die met geheugen te maken hebben, zijn de CPU, de DIMMs, en de leidingen op het mobo. Heeft op dit vlak het mobo dan ook maar iets te maken met de maximale geheugen snelheid?
Wellicht kunnen AM3 CPU's veel sneller DDR2 geheugen aan. Als dat niet beperkt zou worden door het mobo, kan ik ipv AM2+ net zo goed een AM2 mobo nemen.
Het verschil tussen huidige AM2 en AM2+ CPU's qua maximale geheugen snelheid is namelijk slechts 30% ofzo (snel sommetje), dat vind ik verwaarloosbaar. Maar is dat voor de AM2(+) mobo's hetzelfde?
Bedankt!
offtopic:
Na 8 jaar trouwe dienst heeft mijn geweldige BP6 het begeven. EINDELIJK een goeie reden om opnieuw iets gaafs te bouwen
Na 8 jaar trouwe dienst heeft mijn geweldige BP6 het begeven. EINDELIJK een goeie reden om opnieuw iets gaafs te bouwen