Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik las laatst een artikel dat jonge ICT'ers erg moeilijk te krijgen zijn en dat daardoor de lonen van deze doelgroep zo worden gestuwd.

Aan de ene kant zou je dus kunnen zeggen ik stap op deze manier in de arbeidsmarkt. Aan de andere kant is er ook zelfstandig ondernemen wat meer vrijheid biedt.

Nu is de stelling zou je als jonge ICT'er eerder voor een riant loon gaan en meer zekerheid of toch de vrijheid opzoeken van het ondernemen en het daarbijhorende risico. Of zeg je ik ga eerst wat geld verdienen om later alsnog zelf te kunnen ondernemen.

Ik heb hierover een kleine enquête opgesteld die ook nog het onderwerp franchising belicht. Ik zou het op prijs stellen als je deze ook nog even zou kunnen invullen. De enquête dient als vooronderzoek. Op basis van de enquête kan ik verdere vragen uitwerken.

Klik HIER voor de enquête.

Ik heb al toestemming gevraagd voor de enquête en de resultaten zullen hier nadien ook verschijnen.

Alvast Bedankt!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 15:43:
Nu is de stelling zou je als jonge ICT'er eerder voor een riant loon gaan en meer zekerheid of toch de vrijheid opzoeken van het ondernemen en het daarbijhorende risico.
Ligt ook heel erg aan welke kant je opgaat als IT'er. Wil je de detachering in als freelancer en je hebt 0,0 ervaring zou ik er niet aan beginnen.

Ga je ondernemen en een product verkopen (website, hosting whatever) is relevante ervaring veel minder van belang aangezien de afnemende klant dit doorgaans toch niet ziet.

Btw: niet echt een super boeiende enquete..

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 18-02-2008 19:11 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 17:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik snap je relatie met franchising niet helemaal. Natuurlijk is dat ook een zelfstandig ondernemer, maar dat is slechts één aspect ervan.

Tja en verder of het de moeite waard is... Rij eens langs de plaatselijke villawijk, zul je zien dat 80% ondernemer is.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Je focussed in die survey erg op franchising, iets wat in een winkelformule wel vaak gedaan wordt maar in de ICT eigenlijk weinig. (Behalve in winkels natuurlijk.) Andere aspecten komen bijna niet aan de orde, wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? Onderzoeken of franchise iets is voor ICTers?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 15:14
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 15:43:

Nu is de stelling zou je als jonge ICT'er eerder voor een riant loon gaan en meer zekerheid of toch de vrijheid opzoeken van het ondernemen en het daarbijhorende risico. Of zeg je ik ga eerst wat geld verdienen om later alsnog zelf te kunnen ondernemen.
Je impliceert in deze zin dat werknemerschap lucratiever zou zijn dan een eigen zaak ("riant loon vs. vrijheid en risico").

De meeste ICT'ers die gaan freelancen gaan aanzienlijk meer verdienen dan ze in loondienst deden. De afweging lijkt dus eerder te zijn: zekerheid van loondienst vs. meer inkomsten van zelfstandige.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:46

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het is dat je dit keer wel vertelt dat het over franchising gaat, het blijft verder zo oppervlakkig als het al was.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• kraaitje
  • Laatst online: 08-01 16:34
De reden dat ik het niet zou doen is gebrek aan ervaring. Op dit moment is er inderdaad erg veel werk in de IT dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Mocht het niet bevallen kun je altijd nog terugvallen op loondienst :-)

Verwijderd

ik ben toevallig zelfstandige, als je vragen hebt kun je die aan mij stellen als je wil. heb ook je enquête gedaan

Verwijderd

Ik zal zo de enquete invullen, maar moet ook nog even kwijt dat ik op mijn 22e verjaardag gekozen heb om samen met een studiegenoot een bedrijfje te beginnen in "de websites" en daar geen dag spijt van heb gehad in de 5,5 jaar dat we nu draaien. Ik bepaal mijn eigen uren (binnen bepaalde grenzen uiteraard) en doe in principe weer ik zin in heb. En daarnaast verdien ik nog prima ook. Inmiddels 2 medewerkers en op zoek naar meer, en dat met een eenmalige investering van ieder 1000 euro :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 19:50 ]

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 23:56
Ben een paar jaar zelfstandig, maar ik kom nooit franchising tegen. Ik kreeg wel een aanbod om dealer van Mamut te worden, dat kwam het dichtst in de buurt.

Verwijderd

Welke franchises zijn er eigenlijk in de ICT? Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 07:51:
Welke franchises zijn er eigenlijk in de ICT? Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk.
Ik denk dat je dit hooguit bij computer winkels zal aantreffen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De insteek van je onderzoek intrigeert me, zeker na je (post)absentie van vier jaar op GoT. Welke beslissing wil je maken naar aanleiding van dit, of een eventueel vervolgonderzoek? Uit de vragen over franchise zou de indruk kunnen ontstaan dat je franchisegever bent of wilt zijn, en dit onderzoek een marktorientatie is om je formule uit te breiden, in plaats van een persoonlijke zoektocht naar je arbeidswensen.

De keuze ondernemerschap versus werknemersschap is persoonlijk. De voorkeuren van anderen zeggen dan ook niet zo veel. Als jij je aangetrokken voelt door het ondernemerschap en je hebt je zaakjes op orde moet je het gewoon doen. Hooguit kun je kijken of je persoonlijkheid match met de meerderheid van de ondernemers, maar dan nog.

Je hebt het ook over een vervolgonderzoek, hoe moet ik dat zien? Nog meer mensen, andere vragen stellen?
LauPro schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:39:...Tja en verder of het de moeite waard is... Rij eens langs de plaatselijke villawijk, zul je zien dat 80% ondernemer is.
Dat lijkt me een eenzijdige benadering van de voordelen van het ondernemersschap. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat de meeste ondernemers de potentiele opbrengst niet als eerste op hun lijstje hadden staan. Of ze willen niet te boek staan als geldwolven natuurlijk ;)

Verwijderd

Als MBO / HBO / WO starter is als zelfstandige de markt opgaan een erg slecht idee. Rond je 30e beginnen met 5 tot 9 jaar werkervaring en bewezen projecten kan lucratief zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel maar dit is toch wel het principe.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 10:24:
Als MBO / HBO / WO starter is als zelfstandige de markt opgaan een erg slecht idee. Rond je 30e beginnen met 5 tot 9 jaar werkervaring en bewezen projecten kan lucratief zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel maar dit is toch wel het principe.
Onderbouw dit eens?

Ik ben (24 jarige) ondernemer en student en kan prima rondkomen van mijn onderneming, wat geld opzij zetten en een geweldig netwerk opbouwen.
Wat ik wel steeds meer zie is dat er een hoop ondernemingen gestart worden omdat het allemaal zo veel geld zou gaan opleveren, meer dan dat ze nu bij hun baas doen. Ik ben van mening dat als je met die insteek begint het eigenlijk al direct fout gaat.

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 15:21

T-8one

take it easy, take a sisi

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 07:51:
Je komt wel partners een maatschappen tegen.
Ik weet eigenlijk niet of dat lijkt op een franchise.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Verwijderd

Met dit onderzoek probeer ik inzicht te krijgen in hoe mensen met een ICT-achtergrond denken over franchising. Of ze hier bekend mee zijn etc. Mocht blijken dan er totaal geen relatie is dan is er voor mij geen reden voor verder onderzoek. Daarom is dit onderzoek te typeren als vooronderzoek, en daarom vrij oppervlakkig. Ik doe dit van school uit en het gaat er inderdaad om of een franchiseformule uitgebreid moet worden.

Er was ook wat discussie of er franchising was op het gebied van ICT-dienstverlening en deze zijn er zeker. Er zijn grote internationale formules als: WSI, InfoPro. Maar ook nationale als: megasellers, regioproviders. Er zijn er dacht ik iets van 7 of 8 op dit moment. Franchising in de dienstverlening wordt steeds populairder.

• multipasser
  • Laatst online: 29-01 09:11

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik ben 30 en al 6jaar zelfstandig. Heb nu mijn eigen zaak en dat loopt lekker.
Nooit zou ik in dienstverband kunnen werken. Ik wil mijn eigen baas zijn.
Dat gevoel zit in je. Je bent als zelfstandige geboren of niet. Dat merk je wel zelf.

Ik kan het alleen maar aanraden. Let wel, je moet toch een mooie omzet halen om een goed loon en voordelen te hebben als een normaal ingeschreven loon. Dus met 15k omzet ga je op je honger zitten.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• anyonas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik heb ook reeds overwogen om als zelfstandige te beginnen. Ik heb nu ongeveer 5 jaar ervaring en heb reeds een rekensommetje laten maken wat voordeel dit me zou bieden. Het komt er op neer dat ik netto hetzelfde zou overhalen dat ik bruto in loondienst heb. Maar hier heb ik maar weinig rekening gehouden met de sociale bijdrage (in belgie) Dus uiteindelijk is dit bedrag no wat lager... Maar nog steeds een paar honderd euro meer dan in loondienst. En dit uitgerekend worst case scenario. Dus dat is zeker niet slecht. Maar op men nieuwe job heb ik weer een beetje meer loon en wat leuke voordelen en het komt dan toch ongeveer op hetzelfde neer. Dus ik heb voorlopig die plannen nog maar uitgesteld.

It's dark but I don't want to find the light

Verwijderd

multipasser schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:37:

Dat gevoel zit in je. Je bent als zelfstandige geboren of niet. Dat merk je wel zelf.
100% mee eens. Als je al jaren twijfelt over het al dan niet gaan ondernemen dan kun je er volgens mij beter niet aan beginnen.

• multipasser
  • Laatst online: 29-01 09:11

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Zertox RSZ en Belastingen zijn een grote hap uit het brutoloon.
Je moet ook je boekhouder tellen (1500euro/jaar) en nog algemene kosten (gsm, internet,auto,...)
Dat wordt allemaal van de omzet afgetrokken. Dan heb je pas je brutoloon.
Ben je een éénmanszaak dan wordt je volledig brutoloon belast volgens personen belasting.
En dat is hoog! :))

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

multipasser schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:25:

Ben je een éénmanszaak dan wordt je volledig brutoloon belast volgens personen belasting.
En dat is hoog! :))
We gaan redelijk off topic volgens mij, maar de hoogte van de inkomstenbelasting ligt helemaal aan je winst natuurlijk. Die kun je natuurlijk drukken door onkosten te maken, en daarnaast heb je ook nog allerhande startersvoordeel.

• LauPro
  • Laatst online: 30-01 17:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Roenie schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:28:
Dat lijkt me een eenzijdige benadering van de voordelen van het ondernemersschap. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat de meeste ondernemers de potentiele opbrengst niet als eerste op hun lijstje hadden staan. Of ze willen niet te boek staan als geldwolven natuurlijk ;)
Binnen de 'fiscale' ondernemers heb je ook weer 2 onderverdelingen:
• Zelfstandigen
• Ondernemers

Als je onder de categorie 2 valt dan kan eist je levensstijl gewoon een bepaalde levenstandaard. En natuurlijk heb je als ondernemer in het begin een idee maar op een gegeven moment moet er gewoon brood op de plank komen. Als er geen geld binnen komt moet je je vanzelf verantwoorden aan de belastingdienst en je leveranciers, dan gaat je kop eraf :) .

Dus het fiscale aspect is zeker wel belangrijk. Mensen die slecht met geld om kunnen gaan en dit niet goed uitbesteden zullen in een ondernemerschap zeer snel tegen grote problemen aanlopen.

En over personeel gesproken. De meeste ondernemers die ik spreek vinden het een hel, het is duur, veel werk, veel verantwoordelijkheden etc. Maar het blijft een noodzakelijk kwaad om de onderneming verder te laten groeien.

Wat is er dan niets lekkerder als je na zo'n drukke week heerlijk uit kan rusten in je kapitale villa ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:41:We gaan redelijk off topic volgens mij, maar de hoogte van de inkomstenbelasting ligt helemaal aan je winst natuurlijk. Die kun je natuurlijk drukken door onkosten te maken, en daarnaast heb je ook nog allerhande startersvoordeel.
Als je de belasting drukt door onkosten te maken, hou je natuurlijk ook minder winst. Ik betwijfel of dit een aantrekkelijke keuze is om juist meer winst over te houden na belastingen ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Eerst 'netwerken' dan ondernemen..

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 17:13:
Eerst 'netwerken' dan ondernemen..
Dat lijkt me slim inderdaad. Ik ben zelf naast mijn student zijn gewoon ondernemer geworden en omdat ik student ben met superveel contacten in de scene waar ik in onderneem kom ik relatief makkelijk aan opdrachten.

En tja, het gevoel dat je eigen baasch bent vind ik wel wat waard. 5 daagsche werkweek voor dezelfde persoon ga ik sowieso proberen te vermijden..

'tis ook wel spannend, "ga ik het wel trekken nadat ik afgestudeerd ben..." etc.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 22-02-2008 17:25 ]

specs

Verwijderd

Roenie schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 17:05:
[...]
Als je de belasting drukt door onkosten te maken, hou je natuurlijk ook minder winst. Ik betwijfel of dit een aantrekkelijke keuze is om juist meer winst over te houden na belastingen ;)
Je moet die kosten natuurlijk wel maken voor zaken die je anders uit de winst zou betalen he. Denk hardware voor privé, representatiekosten (een pak, voor je zaak gemaakte reiskosten), etc.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:39
Ondernemen lokt mij ook wel, maar dan meer in de vorm van ZZP, en dan denk ik richting systeembeheer voor het MKB. Alleen mijn technische know-how, dat moet en kan gewoon stukken beter. Als ik ooit ga ondernemen valt en staat het daarop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook wel dat ik eerst ervaring op wil doen, na paar jaar wil ik dan voor mijzelf gaan beginnen. Dat lijkt mij wel het beste. In die paar jaar zou je je ook al wat kunnen verdiepen in het ondernemerschap. Je leert in die paar jaar ook wat er speelt in de markt en wat belangrijk is.
Pagina: 1