Toon posts:

Peltier setup op socket 775 vragen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb een watercool systeem draaien, een thermaltake bigwater 745 met daaronder een p4 640 (3,2ghz) op een Abit AW8 moederbord. Op het moment ben ik niet echt tevreden met de idle temperatuur van 44 graden. Ik neem deze temperatuur gemeten door uGuru niet echt serieus.. Want mijn waterblok is zeker niet die temperatuur als ik hem voel met mijn vingers. Daarnaast is het hoogtijd om mijn watercooling een keer schoon te maken dus zo ver gaat het allemaal wel goed komen.

Nu heb ik een 184watt peltier besteld en wil deze van de week tegelijk met het schoonmaken van mijn watercooling setup inbouwen. Echter resten mij nog een aantal vragen, ik heb namelijk diverse reviews gelezen waar in de meeste gevallen allemaal een oud socket gebruikt word. Neem als voorbeeld Socket A. (462)

Als je kijkt naar socket A zie je dat er een groot gat in het midden zit die je dus vol moet doen met zuurvrije vaseline om condens te voorkomen. De pootjes van de proc vallen compleet in de socket.. Wat dus bij socket775 niet gebeurt.

Bij socket 775 weten de meeste denk ik wel heeft de cpu geen pootjes, maar contact plekjes en heeft de socket de pootjes die naar binnen geduwt kunnen worden. Het lijkt me logisch dat ook voor socket 775 geld dat het midden volgestopt moet worden met vaseline.. maar hoe zit het met de ruimte die nog vrij is tussen de cpu zelf en de contact poortjes van lga775? Ik ben bang dat hier condens tussen gaat zitten, weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Het lijkt me onverantwoord heel de socket vol te smeren met vaseline..? Iemand die hier al ervaring mee heeft?

Ik heb dus een losse peltier, dit zijn de specs van mijn peltier.

184,8W
Imax= 12A
VMax= 15,4V
QcMax= 106,7
Tmax= 67
(127 couples)
afmetingen: 50 x 50 x 3,9mm (L1,L2,H)

Nog een klein vraagje, just to check i'm right.. 12A en 15,4V komt precies neer op 184,8W. Klopt het als ik zeg dat ik 12V op de peltier hang, nog steeds 12A dat de pelt dan ineens 144W is?

Of reken ik nu fout? Ik heb hier mee zitten rekenen:

http://www.popschoolmaast...llege_spanning_stroom.htm

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Peltiers horen toch meer in DOC thuis :)
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 14:09:
Nog een klein vraagje, just to check i'm right.. 12A en 15,4V komt precies neer op 184,8W. Klopt het als ik zeg dat ik 12V op de peltier hang, nog steeds 12A dat de pelt dan ineens 144W is?
Als een peltier lineair zou zijn, zou dat kloppen, maar in praktijk is het niet zo.. De curve loopt in het begin vrij stijl, naar mate je richting de 15,4V komt, neemt het vermogen maar langzaam toe.
Dat betekend dus ook dat je bij 12V waarschijnlijk een groter vermogen kan verpompen dan de 144W. (gunstig in dit geval dus).

Verwijderd

Ik zou niet met dat wattage aan peltier gaan werken. Je moet de warmte namelijk dubbel kwijt. Dus TDP van proc in non-oc'ed staat + wattage peltier (en eventueel oc) = wattage wat je waterkoeling af moet koelen. Zoiets komt toch stock gauw uit op 250 watts aan warmte, veel meer dan dat je je setup nu mee bestookt.

En ik raad 144Watts TEC af op je proc... Iets zegt me dat het te weinig is.. Aangezien ik met een Swiftech MCW-T60T een 2600Pro op stressed 20 graden hield (en das een GPU...). Verwacht dus niet veel van je huidige tec dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof zo even uit mijn hoofd dat mijn cpu 90watt is stock, kan ik dat uitrekenen, of moet ik gewoon de SL code even opzoeken op de Intel site?

Ik vraag me nu even af hoe het zit met het voeden van de TEC, Twynn, je zegt "Dat betekend dus ook dat je bij 12V waarschijnlijk een groter vermogen kan verpompen dan de 144W"

Betekend dat dan ook dat hij meer van mijn voeding gaat vragen? Want 144watt en 12volt komt neer op een voeding die 12A moet leveren.. Ik heb een Computer PSU liggen die 20A over de 12 volt lijn gooit. (Ik snap wel dat ik de TEC niet zomaar even aan een molex kan hangen zonder dat die zwart word... :P ) Aan de voeding zal nog een dikkere kopere kabel moeten komen...

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:30
Het is heel simpel. Het peltier heeft een Imax van 12A. (wat betekend P = U . I = 12 . 12 = 144W) Dat is het totale maximum van het peltier. Meer dan 12A, zal hij volgens de specs niet trekken. Dus 20A voeding is ruim voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de volgende vraag bestaat vast wel een formule, heb echter zelf geen idee :?

Kan ik ook in de plaats van mijn PSU open maken, 2 dikke draden op de print solderen gewoon 2 of 3 gele +12V en zwarte Ground draden nemen die afzonderlijk uit de PSU komen?

Ik weet dat ze bij de voedingen die ik ooit open geschroeft heb de draden per kleur als een dikke bundel bij elkaar gesoldeert zijn.

edit

Ik heb trouwens gevonden dat mijn cpu standaard 84watt is. een overclock naar 4ghz komt volgens een psu calculator neer op 145watt op maximale belasting. Dit zou een oc van 25% zijn. Nu blijf ik met mijn huidige setup al steken bij de 3,6ghz...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 23:56 ]

Verwijderd

Je kan prima de load verdelen over 2 molexen :) Dus niet een kabel die meerdere molex-aansluitingen heeft maar bijv 2x12v van 2 verschillende draden pakken. Een molex-kabel is gemaakt tot op 12A te leveren, je zit dus erg krap met een losse TEC eraan. Verdeel je de load is er niets aan de hand en hoef je ook niet te gaan solderen :)

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb recent ook met een 180W TEC gespeeld (hwi 8400gs contest), op 12V verbruikte de TEC 115W, met de natte vinger berekend kwam ik dan op zo'n 75W nuttig vermogen en dat is te weinig om je P4 onder de temperatuur van je koelwater te krijgen. Wel krijg je grote temperatuurverschillen tussen load en idle die je miscchien niet wilt hebben..
Het beste neem je de TEC op in je koelwater circuit, en voer je de warmte ervan af via een apart systeem (luchtkoeler bv.), op die manier krijg je koeler water en dus iets lagere temperaturen, zonder dat je condens krijgt bij idle en een hete cpu onder load.

<edit>
Een TEC kan je zien als een gewone weerstand tijdens het uitrekenen van het vermogen bij een bepaalde spanning. Jouw TEC heeft een weerstand van 15.4/12= 1.28ohm, op 12V krijg je dan een I van 12/1.28=9.38A en een vermogen van 12*9.38=112,5W (ongeveer 65W nuttig)

[ Voor 19% gewijzigd door rapsac op 19-02-2008 01:06 ]

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, beter gooi ik dan maar mijn huidige TEC in de kast en bestel ik deze..

http://samenkopen.net/action_product/762661/856644

edit

Ik zag dat ze in dezelfde IA ook voedingen hebben van 12V 33A, dat is natuurlijk wel erg gunstig en niet duur...

edit2

Ik was de specs van de pelt eens aan het bekijken van de link hierboven, maar ik denk dat deze ook te laag is...

Imax= 12A
VMax= 24V
QcMax= 168
Tmax= 67
(198 couples)
afmetingen: 40 x 40 x 3,2mm (L1,L2,H)

288Watt @ 24Volt, is dus 144Watt @ 12Volt.... In principe genoeg, maar ik verwacht dat 12volt tegenover 24 volt wat de pelt vraagt gewoon te weinig is... Een gloeilamp doet ook niets op 110volt tegenover 230volt..

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 10:12 ]

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-01 13:28
Neem dan deze voeding er bij:
http://samenkopen.net/action_product/762661/761164

Die zou moeten voldoen.
Let er wel op dat die dingen best zwaar zijn en dat er dus nog flin wat verzend kosten bij komen uit china, dat je stroom rekening als een speer omhoog zal gaan en dat je een flinke waterkoeling nodig hebt. Je bigwater gaat nooit 400Watt aan warmte af kunnen voeren.

Kan je toch echt aanraden om PhaseChange te gebruiken. :)

Inkoop actie is trouwens wel goed, heb er zelf ook pelts gekocht en andere elektronica zooi.

[ Voor 10% gewijzigd door Mod_Aap op 19-02-2008 10:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
PhaseChange zegt me echt helemaal niets.. Er staat me iets van een compressor bij? Ik ga hier zeker nog wel over lezen..

Sowieso lijkt het me niet verstandig al zo snel een dikke voeding te gaan kopen en een nieuwe pelt. Ik ga eerst een kijken wat ik nu kan met wat ik heb.. Als ik niet tevreden ben schaf ik als eerste een nieuw waterblokje aan. Want die van TT zijn niet echt goed heb ik begrepen...

Proberen kan geen kwaad.. Ik ga de pelt van 184watt inbouwen, en ik zet mijn cpu weer even op stock instellingen. Mocht het dan al niet werken kan ik 3 dingen doen;

1. ik koop een zwaardere voeding die 15 volt levert zodat mijn huidige pelt wat meer power heeft.
2. ik koop een zware pelt, en een bijhoorende voeding van 24volt.
3 ik koop een nieuw waterblokje.

Indien de keuze 1 of 2 word kan ik natuurlijk nog altijd 3 doen. Keuze 2 lijkt me ook niet echt een goed idee.. Mijn kamer zal warm worden, mijn ouders filppen als ze de volgende stroom rekening zien, en mijn waterkoeling gaat niet koelen denk ik maar koken...

Ik weet niet of dat laatste op te lossen is door een nieuw waterblokje, ik weet namelijk niet goed wat nu de bottleneck is in mijn huidige WC setup... Iemand die me daar mee kan helpen? (mischien maak ik eerst thuis wat foto's... anders valt er zo weinig te beoordelen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 11:25 ]

Verwijderd

Heeft iemand hier misschien een nederlandse link naar een guide over het isoleren van een (775) socket?

Ben voornamelijk geïnteresseerd in de lijst met gebruikte materialen en waar die gekocht zijn. Op heel veel site's wordt gelinkt naar radioshack etc. maar daar hebben we hier niet zoveel aan.

Edit:

Een link naar de guide van Shamino op VR-zone:

http://www.vr-zone.com/ar...t_Condensation/230-1.html

Vanuit de link:

Isolatie voor achterkant moederbord --> Neopreen (muismat)

RTV silicone --> http://www.motopartshop.n..._49_1411&products_id=2717 Alleen als ik kijk op het datablad staat er bij punt 10 dat je het niet moet blootstellen aan vocht?!

PCB lacquer spray --> Kruidvat haarlak??

Nagellak --> Kruidvat nagellak

Dielectric grease --> ???

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 14:48 ]

Verwijderd

En als klap op de vuurpijl :) vaseline :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:23:
PhaseChange zegt me echt helemaal niets.. Er staat me iets van een compressor bij? Ik ga hier zeker nog wel over lezen..
Idd een compressor ja. Daar komt bij kijken dat je een stuk meer isoleren moet dan bij een peltier op jouw vermogen. Een beetje goede compressor drukt jouw CPU tot op -20 tot -40 graden neer.
1. ik koop een zwaardere voeding die 15 volt levert zodat mijn huidige pelt wat meer power heeft.
2. ik koop een zware pelt, en een bijhoorende voeding van 24volt.
3 ik koop een nieuw waterblokje.
Optie 1 is opzich wel te overzien. Wellicht dat je een 2dehands PSU aan kan schaffen, en het liefst eentje met een hoop ampere. Zo kan je altijd deze nog gebruiken als je toch besluit een andere TEC aan te schaffen.
Ik weet niet of dat laatste op te lossen is door een nieuw waterblokje, ik weet namelijk niet goed wat nu de bottleneck is in mijn huidige WC setup... Iemand die me daar mee kan helpen? (mischien maak ik eerst thuis wat foto's... anders valt er zo weinig te beoordelen.)
Ik weet ook niet hoe jouw WC-setup eruit ziet. Is dat er 1 met een single radiator? Dan is het vervangen van de radiator alleen al een oplossing. Welke pasta gebruik je voor je CPU-block? Artic silver 5? Of gewoon witte prut? Heb je alles goed verdeeld en strak aangedraaid ? (Let op : Niet te strak, daarmee gaat je moederbord op ten duur krom mee staan). Foto's zouden wel handig zijn ja.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:27:
[...]

Optie 1 is opzich wel te overzien. Wellicht dat je een 2dehands PSU aan kan schaffen, en het liefst eentje met een hoop ampere. Zo kan je altijd deze nog gebruiken als je toch besluit een andere TEC aan te schaffen.

[...]

Ik weet ook niet hoe jouw WC-setup eruit ziet. Is dat er 1 met een single radiator? Dan is het vervangen van de radiator alleen al een oplossing. Welke pasta gebruik je voor je CPU-block? Artic silver 5? Of gewoon witte prut? Heb je alles goed verdeeld en strak aangedraaid ? (Let op : Niet te strak, daarmee gaat je moederbord op ten duur krom mee staan). Foto's zouden wel handig zijn ja.
Tja, een PSU die ik nu dus al wel eentje heb liggen levert max 12 volt.. Of ik moet wat gaan haxen in de voeding himself.. Liever begin ik daar niet aan tenzij iemand een makkelijke manier weet 15volt uit een AT of ATX psu te halen...

Mijn WC ziet er zo uit,

Pompje met reservoir er aan vast ------- cpu ------- 12x24cm RAD met 2x 12cm-fan ------- front bay reservoir ------- pompje......

Heb nog een 12x12cm rad liggen + FAN deze zit nu nog niet in mijn setup wegens ruimte gebrek.. Foto's maak ik strax thuis na 't eten :9

Denk dat ik eens ga zoeken naar een 15volt voeding........

Verwijderd

Je kan daarmee in de problemen komen als je gaat zitten hacken in je PSU. Koop gewoon een externe PSU, want daarmee belast je je normale PSU ook niet zo enorm.

Een beetje goede PSU (hobby) vindt je al 2dehands op MP voor een paar tientjes... En dan heb ik het over voedingen die intern ook nog eens een variabele weerstand hebben om zo het voltage tov het amperage , te verhogen (multimeter required natuurlijk). Als je er eentje hebt die 18A levert op 12V en je 'm intern opschroeft naar 15V dan hou je gemiddeld nog 16A over wat nog ruim boven het maximale verbruik van je tec ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:57:
Je kan daarmee in de problemen komen als je gaat zitten hacken in je PSU. Koop gewoon een externe PSU, want daarmee belast je je normale PSU ook niet zo enorm.

Een beetje goede PSU (hobby) vindt je al 2dehands op MP voor een paar tientjes... En dan heb ik het over voedingen die intern ook nog eens een variabele weerstand hebben om zo het voltage tov het amperage , te verhogen (multimeter required natuurlijk). Als je er eentje hebt die 18A levert op 12V en je 'm intern opschroeft naar 15V dan hou je gemiddeld nog 16A over wat nog ruim boven het maximale verbruik van je tec ligt.
Ik was ook niet van plan mijn PSU die nu in mijn pc zit onder handen te gaan nemen, ik heb er nog een liggen van 430watt, deze levert 20A op de 12V lijn. Met deze ga ik 't in eerste instantie proberen.. Werkt dat niet zal ik dus aan een andere voeding moeten komen voor de tec.
Pagina: 1