Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] .exe bestanden willen niet openen?*

Pagina: 1
Acties:

• AjodokusK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Hallo allemaal,
ik heb hier de pc van een vriend van mij staan met een uiterst vreemd probleem. Het systeem ziet er als volgt uit:

- Asrock dual sata mobo met uli chipset
- Amd 64 3200+ cpu
- 512mb kingston ddr
- Asus GF 6600GT
- Hitachi T250 deskstar hdd
- Samsung dvdr
- Win xp pro

Ik heb het systeem meegenomen met de boodschap dat hij geen .exe bestanden kon openen. Stap ondernomen: clean install xp pro, installatie verloopt vlekkeloos. Resultaat: systeem loopt super maar bij openen van elk .exe/setup/.bat bestand krijg ik de melding "unable to run win32 extension". Ben niet meer volledig zeker van het woord "extension", maar daar komt het iig op neer. Google geeft geen uitkomst. Zijn jullie ooit iets dergelijks tegengekomen?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:06

Speedmaster

Make my day...

Ga eens naar Mapopties en zet extensies verbergen van bekende progs eens uit.

Controleer vervolgens eens het bestand wat je wilt starten of deze niet een dubbele .exe bevat

• AjodokusK
beste tuut-tuut,
bedankt voor je snelle reactie. Ik begrijp alleen niet zo goed wat het uitzetten van "extensies van bekende progs" voor verschil zou maken en waarom elke willekeurige .exe/.bat/setup file een dubbele extensie zou hebben?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

AjodokusK schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:12:
Zijn jullie ooit iets dergelijks tegengekomen?
Jawel, maar zolang jij niet aangeeft waar je zelf al naar hebt gekeken (virusscan bijvoorbeeld?) blijft dit een glazen-bollen-tuur topic.

We stellen het hier op prijs als je in ieder geval de meest logische dingen zelf al aanpakt en dat in je startpost vermeldt.
Zo weten wij dat je al wat gedaan hebt, en hoeven wij ook geen dingen te noemen die je bijvoorbeeld al geprobeerd hebt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AjodokusK
Ik heb het over een clean install, incl. drivers, zonder verbinding met www, waarbij mij de aanwezigheid van een virus onmogelijk lijkt. Daarnaast heb ik werkelijk geen idee wat ik zou kunnen proberen om de oorzaak hiervan te achterhalen. Ik zou geen link kunnen bedenken met verkeerde drivers of defecte hardware. Van luiheid van mijn kant is echt geen sprake, snap er gewoon niets van. Elke willekeurige .exe of setup file geeft dezelfde respons.

Verwijderd

Is de melding niet..."Not a valid Win32 application:" ????
zo ja, kijk hier dan eens naar:http://www.computerhope.com/issues/ch000726.htm

• AjodokusK
Dat is inderdaad de melding, maar met het artikel is helaas de oorzaak niet te achterhalen. Download een willekeurig bestand, bijv. ccleaner, winrar enz. en elke file geeft bij het runnen dezelfde boodschap. Raadselachtig......Bedankt alvast mensen.

• McWolf82
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
Is dit geen foutmelding als je 64-bit draait?

[ Voor 43% gewijzigd door McWolf82 op 18-02-2008 23:07 ]

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
AjodokusK schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:55:
Dat is inderdaad de melding, maar met het artikel is helaas de oorzaak niet te achterhalen. Download een willekeurig bestand, bijv. ccleaner, winrar enz. en elke file geeft bij het runnen dezelfde boodschap. Raadselachtig......Bedankt alvast mensen.
En download eens niet een bestand maar haal er één van floppy / cd / pendrive etc.
Of kopieer zo'n executable eens naar een andere pc en kijk of hij daar wel werkt.
Grote kans dat de downloads namelijk gewoon corrupt raken.

Is dat niet het geval dan trek ik toch in twijfel of je werkelijk een clean install gedaan hebt.
Het enige wat dan over zou blijven is een corrupte harde schijf maar de rest van windows schijnt wel goed te werken.

(Probeer eens start > uitvoeren > notepad.exe)

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-10 21:46

KompjoeFriek

Statsidioot

Ook al zeg je geen direct contact met internet gemaakt te hebben, toch klinkt het verdacht veel als een actie van malafide software.
Kun je je nog herinneren wat het allerlaatste was dat je installeerde voor dit probleem optrad?

En mocht het zo zijn dat je zelfs xp's eigen exe bestanden (bv notepad.exe zoals RolfLobker al zegt) niet meer kunt starten dan zou het kunnen dat Windows niet meer zijn originele "commando" heeft ingesteld waarmee hij normaal wel .exe files kan starten.

Wat je in dit geval kunt doen is een copy maken van regedit.exe en die noem je dan: regedit.com
Daarna start je regedit.com en ga je naar de volgende "sleutel":

Deze computer\HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open\command

Daarin zul je een text vinden met de naam: (default) en bij data: "%1" %*

Zou er ongeveer zo uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: http://home.kompjoefriek.nl/exefile.png
Als dit niet het geval is zal windows niet weten wat hij met .exe files moet doen.
Zelfde geldt voor .bat files
McWolf82 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 23:07:
Is dit geen foutmelding als je 64-bit draait?
Zelfs als je XP 64-bits draait zou je ook 32-bits applicaties moeten kunnen starten
(gaat automatisch via windows on windows aka wow, zoals je bij de 32-bits versie ook een wow hebt om 16-bits applicaties te starten)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

en is je XP-cd niet corrupt of zo?

aangezien explorer.exe ook een.exe is vind ik het erg vreemd

kijk eens bij windows-toets+r --> msconfig (enter) --> startup/opstarten en bij services of er niks verdachts bijstaat

hopelijk krijg je het open natuurlijk :P

• AjodokusK
Enorm bedankt voor jullie meedenken en ideeen!! Ik ga het vanavond direct uitzoeken. Hou jullie op de hoogte.

Verwijderd

Srry voor de late kick van deze topic maar de oplossing is hiervoor:
Download het volgende bestandje, plaats het op je bureaublad (rechtsklikken > doel opslaan als): http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits/exefix.reg

Dit probleem word vaak veroorzaakt door spyware/trojans.
Ik heb dit probleem zojuist gehad op een laptop en door het uit te voeren van het bovenstaande register bestand was het opgelost.
Pagina: 1