goedje in water voor betere warmte-geleiding !?!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier staat een press-release van iets dat ze qwikboost noemen, zorgt voor betere warmte-overdracht ofzo :), wat voor de waterkoelers.
Iemand weleens van gehoort, of ervaringen mee ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wat ik er uit lees is dat het NIET voor in water is. Maar voor een AC, een Air Conditioner. Of voor in koelkasten. Maar dat zijn technische gezien ook gewoon dezelfe warmtepompen als AC's

Water is moeilijk te verbeteren wat betreft koelende eigenschappen. Bijna alles maakt het slechter

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben :P , ik weet nie wat voor vloeistof er door een A/C gaat. Jammer dat ze er geen waardes bij zetten hoeveel warmte het eigenlijk geleid :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebruiken ze dan in auto's, is dat koelvloeistof geen beter alternatief dan water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

In een AC loopt een gas/vloeistof mengsel. Net als in je koelkast en vriezer. Onder druk is het een vloeistof, dan koelen ze het tot kamer temperatuur met een ventilator. En daarna verstuiven ze het in een expansie vat. Dan koelt het sterk af. En dat is de kou die je krijgt. Dat gas wordt dan weer warmer. Vervolgens persen ze het samen. Hierbij loopt de temperatuur verder op. Maar dat koelen ze dan weer met de ventilator.

Wat er in een auto zit is niet zozeer een prima koelmiddel, maar eentje die tegen -20C kan. Dat is veel belangrijker dan goed koelen per liter vloeistof. Je hebt zoveel ruimte in een auto dat er best een liter extra in kan als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Op vrijdag 16 februari 2001 13:55 schreef another tweaker het volgende:
Wat gebruiken ze dan in auto's, is dat koelvloeistof geen beter alternatief dan water?
Nee jo, das omdat een auto kan bevriese.
En omdat een auto uit verschillende materialen bestaat, anders zou je corrosie kunnen krijgen.
Koelt niet beter als water, iets minder juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een koel of vriezer zit toch freon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik d8 dat water zelf al 1 van de beste energietransporters was, omdat het een hele (ff mijn natuurkund-boekje erbij pakken)hoge soortelijke warmte heeft. In deze tabel staat dat water een soortelijke warmte heeft van 4.18 (per kg) heeft en om ff een andere stof erbij te halen als voorbeeld: alcohol 2.4 (per kg). Dus kweenie of er NOG betere stoffen zijn, maar water IS al 1 vd betere

Aju Leon

edit:
correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Ja, je kan water nog mengen met micro ijzerdeeltjes dan koelt het nog wat beter :)
Nadeel is wel dat waarneer de stroming stilvald het ijzer gaat klonteren en naar de bodem zakt.
Je moet in dat geval ff flink schudden voor gebruik >:)

Met micro bedoel ik dus ook echt micro allemaal enkele ijzeratomen die vrijlijk door de vloeistof kunnen zweven.

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kan je er beter Metaal-ionen en knallen:
Gooi er wat keuken zout bij, zal beter thermisch geleiden, maar electrisch.
Misschien heb je dan een 1100MHz broodrooster.

de mazelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-07 09:37
Op vrijdag 16 februari 2001 14:40 schreef Jambek het volgende:
Dan kan je er beter Metaal-ionen en knallen:
Gooi er wat keuken zout bij, zal beter thermisch geleiden, maar electrisch.
Misschien heb je dan een 1100MHz broodrooster.

de mazelen
ja zoiets heb ik ook een keer gelezen dat als je er zout bij gooit het dan beter warmte geleid, maar dan ook electriciteit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 16 februari 2001 14:11 schreef another tweaker het volgende:
In een koel of vriezer zit toch freon?
Meestal wel ja, of ammoniak kan ook. Maar dat is bij licht verhoogde druk een vloeistof. Vandaar dat het een gas/vloeistof systeem is. Het is ook de reden dat je een vriezer na transport even tot rust moet laten komen. Je systeem kan gevuld zijn met een soort schuim door het schudden. Dat pompt zo rot. Het kan dan door het pompen schuim blijven en je pomp verzieken. Je kan na een uurtje even de stekker er in steken en voelen of het koel element koud wordt binnen een minuut. Als dat zo is kan je hem aanlaten. Zo niet dan moet je nog langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 16 februari 2001 14:45 schreef Freez het volgende:

[..]

ja zoiets heb ik ook een keer gelezen dat als je er zout bij gooit het dan beter warmte geleid, maar dan ook electriciteit....
Bovendien is zout water vrij aggressief. Corrosie is ook niet iets waar je op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Kwik is beter dan water.....Enkel de praktische bezwaren (giftig, nauwelijks te verpompen, lost vanalles op) houden mij tegen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee herman, mag ik vloeibaar stikstof met een sicce Idra rondpompen >:) ,of doet ie het dan nie meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Vloeibaar stikstof is VEEL slechter dan water. Het is wel koud, maar kan geen warmte afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zou die pomp blijven draaien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat is niet nodig. Je kan een systeem maken dat op de druk van het verdampende stikstof werkt. Maar je krijgt niet genoeg stikstof door je systeem om je processort te koelen. Je moet dan gaan onderdompelen. Maar dan kan je knap veel andere problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zeus_
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 12:46

_zeus_

Ja er is iets voor , het heet waterwetter
kijk ff op www.redlineoil.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Weet je wat wel kewl is, als je gekleurt water in je leidingen doet bv groen of rood ofzo dat staat best wel 8-)

En nou niet meteen Pisang ambon of Passoa in je leidingen stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)We hebben net een aantal busjes Waterwetter binnen gekregen. Ik heb helaas nog niet de tijd gehad het uit te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Stikstof werkt uistekend !
Je moet alleen een warmtespreider(lees blokje metaal met koelvingers) op je die plakken :)
ook het verpompen van verdampende stikstof met overvloed op de die werkt wel goed, alleen is die hele stikstofkoeling nogal onpraktisch 8-)

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Watter wetter schijnt erg goed te werken ja, mooi als het straks in ons landje te verkrijgen is :)

Wat ook leuk voor in je water is Dye Lite:
Afbeeldingslocatie: http://data-detective.com/overclock/images/dh3-chiptestpic2.jpg

Word normaal gebruikt om lekken te zoeken (het licht dus op in UV-licht), maar als je het gewoon in je waterkoeling-systeem doet ziet dat er natuurlijk supervet uit :) (vooral icm blacklight).

Afbeeldingslocatie: http://data-detective.com/overclock/images/blu_dye_li2.jpg

http://data-detective.com/overclock/dye_lite.htm
Pagina: 1