Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[MSoff Word] vs [OOo 2.3 writer]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik een afstudeerscriptie schrijven. Deze wil ik graag gaan schrijven in OOo Writer. Nu heb ik inmiddels al 1 jaar ervaring met OOo en zelfs €20 gedoneerd, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat OOo Writer goed genoeg is om een hele scriptie aan te kunnen. Maar bij MS Word heb ik nog meer twijfels.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een voorbeeld bestand wat gemaakt is in OOo Writer, zodat ik de kunst kan afkijken. Ik doel dan voornamelijk op het goed uitlijnen van illustraties (plaatjes, tabbellen, e.d.) met de juiste bijschriften, het opzetten van een inhoudsopgave en index. Zeg maar, dat je als schrijver een goede grip hebt op het maken van de tekst.

Weet iemand zo'n voorbeeld bestand en waar ik dat kan downloaden?

Google heb ik geprobeerd, maar zonder succes.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik heb in het verleden een paar van mijn verslagen geschreven met Writer en verder geen probleem. Maar voor mijn afstudeerscriptie heb ik toch even wat anders gebruikt LaTeX. Dit was binnen de vakgroep veelgebruikt en werkt fijn voor dit soort grote dingen. Maar later heb ik ook te vaak gezien dat mensen met een mooi geschreven Word-verslag aankwamen om nog even te printen en door een klein setting-verschil met thuis de hele opmaak over konden doen, ook het handmatig nummeren van afbeeldingen en referenties is daarmee niet ongewoon. No offence voor OOo Writer, maar ik ben een beetje bang voor hetzelfde daarmee. Ik ben begonnen met LaTeX via LyX: een beetje een kruising tussen latex en word, stapt lekker makkelijk in, later vond ik puur LaTeX toch wat lekkerder. Voordeel is dat het nummeren, uitlijnen en TOC allemaal voor je gedaan wordt en dat met een paar settings het er snel mooi uit ziet, zonder dat je je er verder nog mee bezig hoeft te houden. Ik heb zelf alle commando's uit de (uitgebreide) help en met wat zoeken gevonden. Maar kijk vooral eens naar het verschil tussen WYSIWYG en mark-up (word-achtigen en latex-achtigen) en kijk of het wat voor jou is. Oh ja, mocht er iets van wiskunde voorkomen in je verslag is/vind ik iets met LaTeX wel echt een must en ziet het er ook echt stukken beter uit!
En qua bestanden: bij LyX zit de help in een LyX-bestand, dus daar kan je meteen de kunst van afkijken

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord.
QuaQu schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:26:
Ik heb in het verleden een paar van mijn verslagen geschreven met Writer en verder geen probleem. Maar voor mijn afstudeerscriptie heb ik toch even wat anders gebruikt LaTeX. Dit was binnen de vakgroep veelgebruikt en werkt fijn voor dit soort grote dingen.
Latex heeft mijn gedachte eerder gepasseerd (toen ik de overstap maakte naar OOo). Maar ik ben bang dat LaTeX mij zwaar valt.
Maar later heb ik ook te vaak gezien dat mensen met een mooi geschreven Word-verslag aankwamen om nog even te printen en door een klein setting-verschil met thuis de hele opmaak over konden doen, ook het handmatig nummeren van afbeeldingen en referenties is daarmee niet ongewoon.
Dit is van toepassing op LaTeX? Dit noem ik controleverlies, en dat wil ik graag voorkomen.
No offence voor OOo Writer, maar ik ben een beetje bang voor hetzelfde daarmee.
Zeker Word lijkt mij dit slecht te kunnen.
Ik ben begonnen met LaTeX via LyX: een beetje een kruising tussen latex en word, stapt lekker makkelijk in, later vond ik puur LaTeX toch wat lekkerder. Voordeel is dat het nummeren, uitlijnen en TOC allemaal voor je gedaan wordt en dat met een paar settings het er snel mooi uit ziet, zonder dat je je er verder nog mee bezig hoeft te houden.
Hoe lang is de learning curve? Ik ben opzich vrij handig met computers.
Ik heb zelf alle commando's uit de (uitgebreide) help en met wat zoeken gevonden. Maar kijk vooral eens naar het verschil tussen WYSIWYG en mark-up (word-achtigen en latex-achtigen) en kijk of het wat voor jou is.
Bij Frontpage ben ik ook over gestapt op mark up editing. Ook omdat je controle verliest met WYSIWYG methode. Word doet van alles, zonder dat je dat wilt, daar wil ik best graag van af.
Oh ja, mocht er iets van wiskunde voorkomen in je verslag is/vind ik iets met LaTeX wel echt een must en ziet het er ook echt stukken beter uit!
Bedankt! Ik ga zeker even dat LyX bekijken.
En qua bestanden: bij LyX zit de help in een LyX-bestand, dus daar kan je meteen de kunst van afkijken.
O, perfect!

Bedankt! :*)

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:48:
Bedankt voor je antwoord.

Dit is van toepassing op LaTeX? Dit noem ik controleverlies, en dat wil ik graag voorkomen.
Nee, dit heb ik alleen twee keer met word gezien. Met OOo kan je wel makkelijk een PDF-je maken en dat printen, dat scheelt iig wel.
Hoe lang is de learning curve? Ik ben opzich vrij handig met computers.
Out-of-the-box kan je gewoon een mooi verslag maken met leuke headers, verwijzingen en TOC e.d. Maar als je er iets meer moeite in steekt, kan het meteen ook veel mooier. Je kan met LyX ook puur LaTeX invoeren voor de wat heftigere dingen. Ikzelf had heel snel door hoe alles werkt, omdat het makkelijk in de menuutjes klikken is. Voor de wat specialere dingen heb ik na een paar weken zelf LaTeX ingevoerd, maar dat is ook geen kunst.
Mocht je ook nog veel verwijzingen hebben, zou ik eens kijken naar BibTeX, een supereenvoudig systeem. Een plat text-bestandje bijhouden met literatuur en daarmee wordt alles geregeld! Zelf heb ik vooral het idee dat Word-achtigen gewoon niet echt bedoeld zijn voor een groot verslag met veel opmaak, verwijzingen e.d. Maar het is natuurlijk aan jou om te kijken welk alternatief je wil gebruiken. Ik ben iig ook nog niks tegengekomen wat ik met 2 keer googlen niet op kon lossen.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Heb je al eens met Word 2007 gewerkt? En dan bedoel ik echt gewerkt!
Wat een geweldig programma is dat! Niet meer te vergelijken met de vorige word-versies.
Ben nu mijn scriptie aan het schrijven in word 2007 en het ziet er geweldig uit.

...less is more

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Als het belangrijk is dat de structurele opmaak van de tekst ook bij veelvuldig wijzigen behouden blijft (nummering van hoofdstukken, afbeeldingen, tabellen, etc., kruisverwijzingen, bibliografie) zou ik zeer zeker LaTeX (of LyX) aanbevelen. OOo komt op de tweede plaats, maar dan moet je wel goed in de gaten houden dat je consequent met stijlen werkt. Word raad ik af, omdat het daarin eenvoudiger is om toevallige markup-wijzigingen aan te brengen dan om met stijlen te werken, zodat je op den duur, naarmate het document groeit, een rommelige opmaak krijgt.

Kijk hier voor een vergelijking tussen OOo en Word. Wat daar overigens niet wordt genoemd, maar wat voor mij in het voordeel van OOo spreekt, is de plaatsing van afbeeldingen en andere floats die in OOo veel beter is te regelen (zonder verrassende verspringingen achteraf).

Met LaTeX (of LyX) is het veel veiliger als je achteraf nog globale stijlwijzigingen wilt aanbrengen.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

QuaQu schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:26:
Maar later heb ik ook te vaak gezien dat mensen met een mooi geschreven Word-verslag aankwamen om nog even te printen en door een klein setting-verschil met thuis de hele opmaak over konden doen, ook het handmatig nummeren van afbeeldingen en referenties is daarmee niet ongewoon. No offence voor OOo Writer, maar ik ben een beetje bang voor hetzelfde daarmee.
Daarom is het gebruik van iets als pdf ook handiger wanneer je het ergens gaat printen. Het is meer de keuze voor het verkeerde formaat. Overigens heb ik OOo nog niks raars zien doen met documenten ondanks dat de versie van OOo en de taal verschilt, zelfs niet als men StarOffice gebruikt.

Dat LaTeX is allemaal leuk en aardig maar dat moet je weer aanleren, daar zul je dus tijd voor moeten uittrekken. Dat OOo is iets wat je al kent dus dat kan voordeel opleveren wat betreft tijd. Kijk vooral eens naar de master document mogelijkheid in OOo, dat is erg goed te gebruiken voor een scriptie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was genoodzaakt dit voor 2 3 weken in de vriezer te stoppen, maar inmiddels pak ik het weer op. Bedankt voor alle hulpzame informatie. Interessant is het zeker.

Ik heb er 2 indrukken van gekregen (van LyX). (1) Dat de documentatie slecht verzorgt is, de "steep learning curve" had met goede documentatie eenvoudiger kunnen zijn. (2) Het programma lijkt zeer professioneel te zijn in wat het doet. Conclusie, ik ga het proberen.

Met deze handleiding moet ik Lyx onder de knie gaan krijgen.

Iets anders wat ik nu denk te begrijpen is de positie van Word in het spectrum van tekstverwerkers. Aan de ene kant heb je programma's als Adobe Illustrator om bruchures en folder te maken en aan de andere kant van dit spectrum heb je programma's als LyX (document preparation system). Word zit daar tussen in met zijn WYSIWYG interface. En kan daardoor eigenlijk niet exceleren aan beide uiteinden van dit spectrum. De "burgergebruiker" heeft er voldoende aan. Maar voor wetenschappelijke rapporten en professionele brochures is Word eigenlijk niet echt wat.
Pagina: 1