Toon posts:

CPU fan draait continu op 4000 rpm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden mijn mobo vervangen. Heb nu een ASRock P4I65G, Socket 478.

Al met het installeren ervan begon mijn cpu fan als een gek te draaien.

Temp. van mijn cpu is niet hoog, vrij laag zelfs (onder de 30) - maar mag je ook wel verwachten als je fan 4000 rpm draait.
Ik heb reeds speedfan e.d geprobeerd, zonder enig succes.
BIOS heb ik ook geprobeerd, maar daarin kon ik ook niets wijzigen. Hierna heb ik een nieuw fan gekocht - met hetlzefde probleem. Dus aan de draadjes (rood, geel en zwart) ligt het ook niet.

Einde raad dacht ik, misschien dat anderen hier eventueel ervaring mee hebben.

alvast bedankt !!

Verwijderd

Je zult het toch in de bios moeten zoeken. Het lijkt me sterk dat je nergens een optie hebt om te kiezen tussen performance en stilte.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt een deel, 'Hardware health event monitoring'

Hierin kan je zien hoeveel graden bepaalde zaken zijn en hoeveel rpm de cpu fan draait. Maar kan niets wijzigen

Hiernaast heb je ook een tab ergens in de settings, "Internal thermal control mechanism"
Ik neem aan dat het iets te maken zal hebben met de fan, dit is ook 'enabled'..

Maar naast deze is er totaal niets in de bios.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 01:03:
Hiernaast heb je ook een tab ergens in de settings, "Internal thermal control mechanism"
Ik neem aan dat het iets te maken zal hebben met de fan, dit is ook 'enabled'..
Ik vermoed dat die optie gericht is op de ondersteuning voor thermal throtteling in de P4, met andere woorden dat hij automatisch z'n kloksnelheid verlaagt als de temperatuur kritische waardes aan gaat nemen.

Blijkbaar zit er geen aansturing voor het regelen van je ventilatorsnelheid, mits je natuurlijk de specifieke aansluiting van de CPU_FAN gebruikt en niet CHASSIS_FAN of zo want die zijn veel minder vaak te regelen.

Je kan dat kijken naar een handmatige insteller zoals de Zalman fanmate of het gebruik van een NTC-weerstand die je tussen de koelvinnen propt en gebruikt om de spanning over de fan te verlagen.

• DR161
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 10:16

DR161

is sarcasminist

Ik moest bij mijn asus p5n-e sli eerst het q-fan/q-control(of iets wat er op lijkt O-)) uitzetten voor ik met speedfan het zooitje kon besturen.
weet niet of je daar al naar gekeken heb.

pssst geld kopen?

Verwijderd

Topicstarter
qfan? In het programma zelf bedoel je?

@ Lekkere Kwal

Bedankt !! Maar ik wil het eerst even uitsorteren, want ga de pc overlaten aan mn broertje - en met zo'n handmatige gebeuren ben ik bang dat hij de cpu naar de haaien kan helpen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 04:02 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:55

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ondersteund het moederbord wel het regelen van de cpu fan speed?

Ik heb in het verleden ook een Asrock moederbord gehad (ook S478) die dit niet ondersteunde. Het enige wat het moederbord kon was monitoring van de fan speed. DE hardware om de fan speed te regelen ontbrak simpelweg op het moederbord, waardoor ook het regelen met fan speed oid. niet werkte.

Ik heb heel vlug even door de handleiding gebladerd maar kom nergens iets tegen over het regelen van de fan speed....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

koeler kopen met instelbare fan of lekker snel laten draaien kan je hem weken aanlaten
Pagina: 1