20 pins voeding connector op MSI mobo "hapert"

Pagina: 1
Acties:

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:03

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
De situatie:

Mijn zwager brengt zijn PC mee en verteld dat zijn geluid niet meer werkt (boxen zijn OK):

Specs system:
Packard bell "all in one systeempje" Imedia 2803
MSI mobo (6786, uATX)
AMD Sempron 2800+
256 mb geheugen (waarvan 64mb shared video (en dus onboard))
Onboard sound (ac97)
Windows XP home edition SP2
Voeding: 250 watt no-name

Diagnose:
Ik open de kast, brandschoon (systeem is 3,5 jaar oud, geen stofje te vinden :? )
Prik erop, starten en zie dat de CPU fan niet draait (Idle wordt de processor 84~89°C!) (geen andere fans in de kast)
Das nie best, dus prik er af en alle kabels nalopen. Alles is goed aangesloten en de fan werkt op een ander systeem.
Prik er weer op en wat "jutteren" aan de 20 pins connector op het mobo --> fan begint te draaien, geluidskaart werkt weer.
De fan blijft draaien sinds ik de connector heb gechecked, maar het geluid valt nog steeds weg (meestal dan). Als ik een andere voeding gebruik is het probleem er nog steeds ....
Edit:
Windows ziet de chip wel, maar krijg een foutmelding dat hij geen buffer geheugen heeft (o) en soms doet het geluid het wel na een re-boot.....

Vraag:
Kan het zijn dat de onboard sound chip dood is (of extra gaar) en hoe kan ik dit controleren?

In de bios heb ik inmiddels de warning en shutdown temp ingesteld. Het blijkt dat mijn zwager in de zomer nogal last had van "ongewenst" uitvallen vd PC. (kan toch niet dat die processor dat zo lang heeft vol gehouden? 8)7 )
Groeten

Richard

[ Voor 15% gewijzigd door ricardo246 op 17-02-2008 21:26 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.