[watt] Gewoon een vraagje over HiFi

Pagina: 1
Acties:

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Hallo,

Ik heb zelf een leuke Denon versterker en twee luidsprekers van Acoustic Energy.
Nu weet ik dat mijn speakers ong. 120Watt max zijn, en mijn versterker geloof ik 90Wx2 op 4ohm (correct me if im wrong, zoiets heb de boeken er niet bij gepakt).

Als ik later goede, zwaardere speakers wil aanschaffen, wat is het effect van zwaarder aantal Watts van de speakers dan op een versterker die x aantal wat per zoveel ohm levert. Ik snap niet zo goed nog hoe het werk, waarschijnlijk wel met een voorbeeld.

Want 90W is dus het maximale dat mijn versterker kan leveren, maar daar komt hij in de praktijk nooit aan, en 120W per speaker ook al helemaal niet. Daarom snap ik niet precies waarom ik bijv. later een zwaardere versterker moet kopen of niet.

Ik was gewoon nieuwsgierig en me pa wist het ook niet precies uit te leggen dus vandaar 8)

gr, Angelo

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

watts zijn totaal nietszeggend in consumentenapparatuur.

Twee: een speaker "is" niet zoveel watt. Hij is tot xx watt belastbaar en een versterker kan xx watt leveren.

Gewoon totaal negeren is meestal het beste. Je kan het toch op 1000 manieren meten en het is ongeveer de minstzeggende specificatie die er is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Is het niet zo dat je last kan krijgen van Clipping bij een te zwakke versterker dan?? (dat heb ik altijd geleerd)

Dan, ALS ik ooit een speaker die tot 300w belastbaar is koop, dan is 90W toch "weinig".

[ Voor 28% gewijzigd door semicon op 17-02-2008 16:33 ]

Verwijderd

Nee, want je jaagt geen 300 watt door die speakers heen. Je kan het wel doen natuurlijk, en dan is het niet goed. Maar als je 90 watt draait op de meeste consumenten speakers heb je al een aardig volume niveau ;).

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Bij luidsprekers met een beetje rendement is 10 watt vermogen al erg veel, meestal veel te hard om normaal te luisteren. Maak je er verder niet druk om, zoals gezegd: het aantal watts is het minst interessante.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

semicon schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:33:
Is het niet zo dat je last kan krijgen van Clipping bij een te zwakke versterker dan?? (dat heb ik altijd geleerd)

Dan, ALS ik ooit een speaker die tot 300w belastbaar is koop, dan is 90W toch "weinig".
Nee.

ALS je je set als een mongool veel te hard zet (dan moet je denken aan een eigenwijze 15 jarige die om een of andere reden ziekelijk hard draait), gaat alles wel zo;n beetje kapot. Met normaal (en hard_ spelen hoef je je daar geen zorgen om te maken. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Tenzij je exotische speakers hebt zoals electrostaten of 1x in de week in een ruimte van 200 vierkante meter met 40 man film kijkt zou ik er niet teveel waarde aan hechten inderdaad :) Daar komt inderdaad nog bovenop dat alleen binnen dezelfde productlijn van dezelde producent de waardes (meestal, nog geeneens altijd) zijn te vergelijken.

[ Voor 53% gewijzigd door mac1987 op 17-02-2008 19:25 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

voodooless

Sound is no voodoo!

En het punt van elektrostaten zijn niet de watts, maar de opvallend lage impedantie. Impedantie bepaald namelijk de load aan de versterker, en hoe lager de impedantie, hoe moeilijker de versterker de speaker kan aansturen.

Formaat van een speaker heeft dus niets te maken met de zwaarte. Een vloerstaander is doorgaans net zo "zwaar" als een kleine boekenplankspeaker.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
En door de lage impedantie moet de versterker meer... leveren ;)
Maar anyway, niet op letten dus. Als je huidige versterker voldoet (en die Denon stereoversterkers zijn prima dingen) is er geen reden een nieuwe te kopen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

als je dan toch naar watts wil kijken vergelijk dan het opgenomen vermogen met elkaar. Dat zegt veel meer. Immers wat er ingaat minus verlies kan er ook weer uitkomen. Bij een versterker is een simpele vuistregel dat hoe zwaarder in gewicht hoe beter. Er zit dan een flinke voeding / buffer in zodat hij ook 'op moeilijke momenten' de controle niet verliest. Dat komt ten goede aan de geluidskwaliteit en je speakers gaan ook langer mee :)
Pagina: 1