Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:06
Ik denk erover om een kast te gaan maken van aluminium. Voordat ik het metaal koop heb ik enkele vragen:
- Is 1 mm dik genoeg? Ik zie dat Antec stalen kasten maakt met panelen van 0,8 mm dik. Aluminium is natuurlijk minder stevig, dus is 1 mm dik genoeg?
- Zijpanelen van kasten worden bij de rand altijd dubbel gevouwen, zodat ze geen scherpe randen meer hebben. Kan ik dat zelf buigen zonder apparatuur?
- Hoe kan ik de panelen het beste met elkaar verbinden? Popnagels, lijmen?
- Moet ik persé geanodiseerd aluminium kopen of kan ik door te polijsten of te schuren ook een mooie finish krijgen met normale aluminium platen?

Verwijderd

1mm dik allu is veels te dun :P
Vouw je namelijk zo dubbel is dus totaal niet stevig.!
Zelf buigen kan altijd is alleen zoeken naar iets wat je erutssen kan leggen waar je vervolgens de boel overheen vouwt/buigt.

Panelen kun je het beste met een hoekproviel oid via de binnekant met popnagels bevestigen?
Laatste vraag heb ik geen antwoord op :P

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
- Buigen ofwel zetten zonder zetbank gaat erg lastig worden. Je krijg nooit mooie strakke randen. Je zal dus óf een zetbank moeten zoeken óf een werkplaats met apparatuur óf iets bouwen wat een een zetbank lijkt (erg stevig en best weer wat geld dus).
- Lijmen kan, poppen kan, boutjes moeren, zelftappers, wat jij wil he. Jij bent de ontwerper :)
- 1mm is een beetje dun, verwacht dus geen stijfheid uit je paneel. Als je echter een sterk/stijf frame hebt en hier platen tegenaanschroeft voor de sier/afsluiting is het een heel ander verhaal. Maar wellicht is 2 mm wel iets beter (en dus ook 2x zo zwaar).
- Geannodiseerd alu is vaak voor de kleur. Dus dat is wederom smaak. Ik vind zelf borstelen of met bv. scotsch brite opschuren ook mooi. Je kan trouwens ook niet erg simpel aan geannodiseerd spul komen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Anodiseren van aluminium gaat ook oxidatie tegen, bloot aluminium oxideert erg snel (dus je handen worden zwart, de oxidatie beschermt wel het onderliggende alu).
Vijzen in aluminium kan een probleem zijn (vijzen gaan snel vast zitten, draad tappen is moeilijk), en lassen is erg moeilijk (door de oxidelaag).

Stevigheid kan je idd best bekomen door de constructie, denk bijvoorbeeld aan het verschil in stijfheid tussen een hoekprofiel en een platte lat, door de plooi is het veel steviger.
Een zelfde constructie in aluminium zal je dikker moeten maken dan in staal, maar het resultaat zal wel lichter zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Joep Stoffels schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:09:
Ik denk erover om een kast te gaan maken van aluminium. Voordat ik het metaal koop heb ik enkele vragen:
- Is 1 mm dik genoeg? Ik zie dat Antec stalen kasten maakt met panelen van 0,8 mm dik. Aluminium is natuurlijk minder stevig, dus is 1 mm dik genoeg?
- Zijpanelen van kasten worden bij de rand altijd dubbel gevouwen, zodat ze geen scherpe randen meer hebben. Kan ik dat zelf buigen zonder apparatuur?
- Hoe kan ik de panelen het beste met elkaar verbinden? Popnagels, lijmen?
- Moet ik persé geanodiseerd aluminium kopen of kan ik door te polijsten of te schuren ook een mooie finish krijgen met normale aluminium platen?
-1.5mm is vrij ideaal. Sterk, maar wel buigzaam en niet te zwaar. Ik heb zelf 2 gebruikt en dat is eigenlijk net te dik.
- Je kunt ze ook gewoon netjes veilen. Werkt ook perfect.
- Maak een frame, en maak daar de panelen op vast.
- Kan ook met normale ALu platen :)

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
Je kan ook aluminium solderen, je kan soldeer stafen kopen bij www.durafix.nl. Echt super handig spul en heel erg sterk, bekijk eens het filmpje wat op de site van hun staat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt natuurlijk ook naderhand het alu anodiseren. Je zou dit zelfs thuis kunnen doen (al is dat wel geklooi met accuvloeistof en textielkleurstoffen) het resultaat ervan is best gaaf vind ik zelf.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:06
Ok, 1 mm is te dun. Ik ga voor de 1,4 mm. De zijpanelen wil ik niet vijlen, omdat ik geluidsdempende matten op de panelen ga zetten. Tuurlijk wil ik de scherpe randjes vijlen, maar ik ga ook buigen i.v.m. geluidsdempende matten. Daarvoor heb ik een ontwerp in gedachte.
Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/2191/zijpaneelib2.png
Ik ga eens uitzoeken of ik ergens op de TU/e aluminium kan bewerken en buigen. Ik heb geen zin in profielen, omdat ik dat niet echt mooi vind. Ik wil een kast maken die alleen maar uit gebogen en geperforeerde panelen bestaat, net zoals een standaard gefabriceerde kast. Dat lassen is misschien een optie, maar zelf lopen klooien met accuvloeistoffen en chemicaliën zie ik niet zitten, in ieder geval niet thuis. Misschien ook op de TU/e, maar of ze dat toelaten... :P Ik zal een klein beetje aluminium anodiseren en kijken of dat er goed uitziet. Anders wordt het gewoon met schuurpapier en een bandschuurmachine de boel brushen.

Dit wordt een project voor in de zomervakantie, want nu heb ik geen tijd of geld. Ik begin in ieder geval met het ontwerp.

[ Voor 4% gewijzigd door Joep op 18-02-2008 21:45 ]

Pagina: 1