Toon posts:

Xen: automatisch laatste kernel selecteren voor DomU's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Momenteel draai ik enkele tientallen DomU's, waarvoor ik bij elke kernel upgrade de configuratie (/etc/xen/mijndomu.cfg) moet aanpassen zodat ook daadwerkelijk de nieuwe kernel gebruikt wordt.

Dit moet toch makkelijker kunnen? Wat mij betreft start elke DomU gewoon de kernel die ook in Dom0 draait. Als Dom0 gereboot wordt voor een kernel upgrade, zullen dus ook de DomU's automatisch een nieuwe kernel gaan draaien.

Google geeft geen hits op dit soort configuraties, terwijl het me toch redelijk handig lijkt! Misschien zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd

Volgens mij zie je dan toch het idee van die virtualisatie niet. De DomU's zijn in principe volledig onafhankelijk van de Dom0 omgeving. Het zou raar zijn als een Dom0 upgrade ook de DomU's automatisch zou aanpassen. Vergeet niet dat in de DomU's ook eerste de kernel geüpgradet moet worden, en dat gaat ook niet zomaar. Zoiets automatisch scripten is ook best tricky. Je zou het imho niet anders moeten zien dan een hele verzameling bakken waarop je upgrades moet doen.

Als je een configuratie wilt hebben waarbij de DomU's en Dom0 nauwer verwant zijn, moet je misschien meer denken aan OpenVZ. Dat is geen volledige virtualisatie, maar misschien is dat ook niet hetgeen je eigenlijk zoekt.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kun je niet gewoon 'kernel-current' linken naar de laatste en'deze kernel-current in de configs zetten? Voor het rebooten even linkje vervangen, klaar? Of denk ik nu te simpel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:51:
Volgens mij zie je dan toch het idee van die virtualisatie niet. (..) Vergeet niet dat in de DomU's ook eerste de kernel geüpgradet moet worden, en dat gaat ook niet zomaar. (...)
Sorry? Vanuit een willekeurige DomU (Debian):
code:
1
2
# dpkg -l | grep linux-image
(geen output)

Ik heb in mijn DomU's geen kernel geinstalleerd hoor? Die kernel wordt vanuit de Dom0 gepropageerd, correct me if I'm wrong!

Verwijderd

Wellicht is mijn kennis van Xen dan toch een beetje mank. Ik dacht dat de Dom0 een platform was voor virtualisatie waarbij de virtuele omgeving een eigen kernel draait.

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt ook volledige virtualisatie draaien met Xen, zodat zelfs Windows erbinnen kan zitten. Dan draait er natuurlijk wel een eigen kernel ;)

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

stefklep

((Stefklepje))

Uhm alias van de kernel ? die worden standart gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door stefklep op 17-02-2008 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, 'alias'? Ik begrijp niet echt wat je bedoelt...

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik denk dat stefklep een symlink/softlink bedoelt.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:59:
Wellicht is mijn kennis van Xen dan toch een beetje mank. Ik dacht dat de Dom0 een platform was voor virtualisatie waarbij de virtuele omgeving een eigen kernel draait.
Dat klop ook, maar er zijn twee manieren:

• Paravirtualisatie, waarbij je de kernel start vanuit Dom0 (da's dus een file in het fs van dom0). Die kernel kan dezelfde zijn (dom0 is ook gewoon een kernel onder de xen hypervisor) maar dat hoeft niet.
• Hardwarevirtualisatie (met ondersteunde cpu) waarbij je in Dom0 als 'kernel' eigenlijk een stuk qemu start met een Bochs bios.

TS gebruikt de eerste manier.

En TS moet idd gewoon z'n /boot/vmlinuz-xen symlinken naar z'n /boot/vmlinuz-2.zoveel-xen en die symlink updaten bij vervanging van de kernel.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 17-02-2008 18:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1