Wireless gateway levert internet, LAN tussen twee computers

Pagina: 1
Acties:

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 18:34
De situatie:

Een LinkSys WAG200G wireless ADSL Home gateway
2 laptops (wireless)
1 desktop (wireless & lan)

1 van de laptops is van mij net als de desktop. De laptop is doorgaans wireless maar soms moet ik wat grote bestanden verzenden en dat met WLAN is een hel. Dus een kabeltje getrokken tussen de desktop en de laptop en tegenwoordig hangt de laptop standaard OOK aan het LAN.

Maar daar zit hem gelijk de crux. Ik wil namelijk ook internet op de PC, nu zit daar ook een wireless kaart in maar bereik is net niet goed genoeg. Dus dacht ik, als dat LAN er toch ligt, waarom niet dan via de laptop.

dus dan heb je... internet -> gateway -> laptop -> pc (via LAN)

Klinkt als onhandig en dat is het vast en zeker maar het is op dit moment de enige manier die werkt. Thuis kan ik in theorie prima de network bridge gebruiken. Nu is de laptop natuurlijk mobiel en moet vaak fungeren in secureW2 netwerken en andere variaties daarop. De network bridge werkt dan niet meer, sterker nog, er kan totaal geen verbinding met het netwerk ter plaatsen gemaakt worden. Dan moet ik dus die bridge ontbinden en op een of andere manier kan dat soms echt 5 tot 10 minuten duren. Dat is dus niet praktisch.

Thuis is dan de eerste plek om aan te passen dacht ik zo. Dus ik had een netwerk tussen de PC en Laptop (LAN dus) met ip 10.0.0.1 en 10.0.0.2 en snm 255.0.0.0 aangelegd. Daar kon dan weer geen internet overheen. En als ik dan toch de wireless aanzwengel op de PC dan wil hij perse internet via het LAN zoeken en pakt niet de WLAN.

Zoek termen op tweakers en google

"WLAN gateway met LAN 2 PC"
"wireless gateway met lan"
"wireless,internet,lan,router"

en variaties daarop, maar ik kon niet echt iets constructiefs vinden (overigens die optie die hierboven staat vermeld met dat snm komt wel van tweakers). Nu ben ik geen ITer en heb daarom niet de volledige achtergrond kennis als het gaat om subnetmasks (snm), ip adressen, etc. Daarom weet ik ook niet of wat ik wil wel mogelijk is. Desalniettemin hoop ik toch dat er wel een oplossing is.

alvast bedankt als je tot het einde van deze post bent gekomen!

Chris

Criticism is prejudice made plausible.

Verwijderd

Als ik het goed begrijp (hoop ik) probeer eens op de laptop met de wizard netwerk instellen > deze computer maakt rechtstreeks verbinding met internet (dmv wan kaart). Op de desktop > deze computer maakt verbinding via gateway of een andere computer (dmv lan kaart). Je laptop is dan de gateway.

Op de laptop bij TCP/IP instellingen van de lan verbinding naar de desktop een IP toewijzen voor de desktop: 192.168.0.1 / gateway: 255.255.255.0 ofzo, dan rebooten en hij zou automatisch verbinding moeten krijgen.

• Christian_Ku
Het lijkt erop dat je het goed begrijpt ;).

Ik zal dit morgen avond helaas pas kunnen testen. Alhoewel ik me wel afvraag hoe dat dan werkt. Want wat maakt windows dan aan? Dan ziet windows dus mijn WLAN verbinding als een directe internet verbinding? En MOET je voor een internet verbinding een subnetmask van 255.255.255.0 hebben?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-03 08:05
nee, subnetmasker mag ook 0.0.0.0 zijn :) maakt het alleen *wat* groter.

bij je netwerkinstellingen op je laptop:

netwerkverbindingen -> menu->geavanceerd ->geavanceerde instellingen ->wireless naar boven verplaatsen ->opnieuw opstarten

dan verkiest hij het wireless boven wired, naar ik geloof :)

you had me at EHLO

• Christian_Ku
Hmm, heb beide opties geprobeerd maar niks wil helpen. Telkens als ik de LAN verbinding inschakel probeert de laptop sowieso daar internet data mee binnen te halen. Maakt niet uit hoe hoog of hoe laag de verbinding in de lijst staat of dat er een internetverbinding wizard is gebruikt. Misschien juist geen 255.255.255.0 snm maar een andere aangezien die al gebruikt wordt door et WLAN in huis?

Overigens heb ik ook al een ip serie van 10.0.0.1 met 255.0.0.0 geprobeerd maar dat maakt eigenlijk ook niks uit.

• sjongenelen
Laptop (LAN dus) met ip 10.0.0.1 en 10.0.0.2 en snm 255.0.0.0 aangelegd. Daar kon dan weer geen internet overheen
ik begrijp niet echt wat nu je probleem daar is, dat zou moeten werken :)

maak anders eens een visio tekening met al je ip settings en post die hier, maakt het veel overzichtelijker (ook voor jezelf :P)

edit: kan jou laptop wel wireless en wired tegelijk (dat kon mijn oude niet nl)

mijns inziens:

laptop settings:
IP: 10.0.0.1
Subnetmask: 255.0.0.0
gateway: <IP ADRES ROUTER IN ZELFDE IP KLASSE>
(dus bijvoorbeeld 10.0.0.138 let op niet 192.168.x.x reeks)
DNS: <IP ADRES ROUTER>

dan ICS aanzetten. als je niet weet wat het is moet je het even opzoeken (internet connection sharing)

PC settings:
IP: 10.0.0.2
subnetmask: 255.0.0.0
gateway: 10.0.0.1 (want je krijgt nu internet van je laptop)
DNS: <ROUTER IP>

[ Voor 45% gewijzigd door sjongenelen op 19-02-2008 22:37 ]

you had me at EHLO

• Christian_Ku
OK, maar dat ICS is toch het aanleggen van een netwerkbrug? En dat wil ik dus juist niet. Want die moet ik deinstalleren als ik mijn laptop naar mijn werk neem en dat neemt nogal wat tijd in beslag elke keer.

Verder, de gateway deelt zelf de IP adressen uit (DHCP) dus ik weet niet zeker of ik de router wel in kan stellen op 10.0.0.138, neem aan van wel maar ga dat morgen avond proberen.

• sjongenelen
je kunt toch ook die IP reeks aanhouden? wel zo makkelijk :)

you had me at EHLO

• Christian_Ku
Hmm...eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat je (TheNymf) nu met je vorige post bedoelt. Jij stelt dus dat ikmet mijn LAN een IP range moet kiezen die hetzelfde is als die van mijn WLAN, simpelweg omdat dat in de range ligt van het IP adres van de Router.

Helaas bleek het ook niet te werken maar dat kan natuurlijk ook aan de uitvoerende macht liggen in deze.

Afbeeldingslocatie: http://picasaweb.google.nl/Christian.Kuijlaars/Bureaublad/photo#5169524013951216130

http://picasaweb.google.n...photo#5169524013951216130

link erbij geplakt voor de zekerheid. Het "visio" (ergo Powerpoint) plaatje van de situatie zoals ik dacht dat TheNymf bedoelde...maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Het werkte/werkt niet tot nu toe.

• sjongenelen
hmm, ja. als je het mij vraagt moet je desktop dus de gateway settings naar de laptop (wired) laten wijzen, dus 192.168.1.10 :)

denk ik :P

you had me at EHLO

Pagina: 1