• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 22:42

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Topicstarter
Je hebt een berg foto's gemaakt. En je wilt weten hoe je dat hebt gedaan...
Hoe kun je zien of je stops over of onderbelicht hebt en hoeveel? (Behalve in de foto zelf)
Of valt dat uit te rekenen met bijv gegevens uit de EXIF?
Ik probeer te leren van foto's die knetterscherp zijn en goed belicht. Ik kan in de exif dan wel zien welke ISO, sluitertijd, diafragma etc is, maar ik kan nog niet vinden (daar ben ik mee aan het experimenteren) hoeveel stops ik onder of overbelicht heb. (Ik heb het over manual schieten met een DSLR)

Ik heb hierop al gezocht in het forum : http://gathering.tweakers...ata%5Bsearchtimeout%5D=30)
maar ik kan uit al die gegevens niet echt opmaken hoe ik kan zien hoeveel stops ik over of onderbelicht

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

In de exif staan slechts technische gegevens van de camera/foto, maar helaas niet hoeveel licht je gevangen hebt. Je kan dus niet zien in de exif of je goed belicht hebt.

Histogram leren lezen is wel een aanrader voor je denk ik. Dat helpt een heel eind.

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 17-02-2008 15:34 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Het is erg handig om eerst te weten wat precies een stop is :) Dus zoek dat eerst eens uit :)

Als je een foto op ISO400, 1/60, f/4 hebt geschoten, dan kan een stop onderbelichten het volgende zijn:
ISO200, 1/60, f/4
ISO400, 1/120, f/4
ISO400, 1/12060, f/5.6

1 stop overbelichten kan zijn:
ISO800, 1/60, f/4
ISO400, 1/30, f/4
ISO400, 1/60, f/2.8

[ Voor 1% gewijzigd door een moderator op 17-02-2008 20:43 . Reden: Kleine verbetering ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Verder is over- of onder-belichting alleen maar relatief ten opzichte van waar/hoe je je lichtmeting neemt. In een sneeuwlandschap is het bijvoorbeeld nodig om over te belichten als je op de witte sneeuw meet, maar als je lucht of een graycard meet oid dan hoeft dat uiteraard niet. Die +1EV in je camera setting is ook niets speciaals: je zet hem bv vast op F/4, ISO200, lichtmeter geeft dan 1/60, als je dan +1EV instelt neemt je camera de foto op 1/30 ipv 1/60. Maakt dus niet uit of er bij een foto zou staan 1/60 +1EV oid, of gewoon 1/30.

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Topicstarter
thnx dit helpt al iets, ik snap dat je dus niet zomaar kan terugvinden dat als ik een foto t.o.v. een bepaalde meting heb gemaakt, dat deze bijv een halve stop, eenderde stop, een hele of zelfs 2 stops over of onderbelicht is.
In dit geval ben ik in mijn "zoeker" de streepjes af aan het gaan (van -2 naar +2 met steeds 1/3 ertussen) om te kijken wat voor resultaat dat geeft (sluitertijd)

[ Voor 26% gewijzigd door Kabouterplop01 op 17-02-2008 16:26 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 20:05

Garyu

WW

Over- en onderbelichting is altijd relatief ten opzichte van de lichtmeting van de camera. Op het moment dat je deze aanpast aan de situatie, wordt dit in de EXIF opgeslagen. (+0.5EV bijvoorbeeld voor een halve stop overbelichten). In manual wordt vziw niet opgeslagen, of ik zou het in ieder geval niet logisch vinden, aangezien je sowieso de belichtingsmeting van de camera 'negeert'.

In de andere modi waar de camera zelf het diafragma of de sluitertijd kiest (of beide), kan je 'm forceren een hogere of lagere waarde te kiezen, wat dus over- en onderbelichting is. Dit zie je dan in de EXIF als EV terug.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Topicstarter
MEga bedankt! Bij manual heb je alleen Flash Bias ("opvulflits")
('k heb een 300D)
Ik begin nu pas de mogelijkheden van mijn camera te leren kennen!
Ik ga met de handleiding erbij zoeken bij de modi die ik nog heb AV TV A-dep en P

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

A-Dep en P kan je beter links laten liggen wat mij betreft. Concentreer je op Av en Tv, als je die goed doorhebt en begrijpt wat ze doen, dan is M op zich ook niet moeilijk meer. (Ik gebruik zelf bijna niks anders dan Av/Tv en hier en daar, heel af en toe, M)

Bericht hierboven

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Topicstarter
Av/Tv moeilijker? Dat is frappant. Ik heb nu een paar knetterscherpe foto's (hetzelfde onderwerp auto gemaakt) in manual en die vind ik scherper dan met auto... Ik heb "zone metering" gebruikt. (Kijken naar de meest opvallende kleur in het onderwerp en kijken naar de highlight; is de kleur een "standaard" kleur en is je highlight niet uitgebeten zonder details dan een stapje (in mijn geval 1/3 stop) terug, totdat het resultaat is wat je wenst. (Zone metering is je vast niet onbekend) Vandaar dat ik graag wil leren van de ervaring, zodat ik kan zien wanneer kleur en belichting in een keer goed zijn "geschat"

Het komt van deze DVD af:
http://www.photoshopcafe.com/video/products/zones.htm

[ Voor 6% gewijzigd door Kabouterplop01 op 18-02-2008 00:28 ]

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Een tijd terug was er een poll hier op tweakers waar gevraagd werd op welke modus je je cam meestal of altijd had staan. Een overgrote meerderheid heeft em op Av (canon) / A (andere merken) staan.
niet voor niks: Dit is de snelste modus om mooie foto's te maken.

Mijn zus had de foto vakschool gedaan: daar moest alles op manual. Echt perfekt om te leren hoe licht en diafragma werken, maar er werd haar nooit verteld wat de andere modi voor waren.

Ze heeft meerdere bruiloften gefotografeerd: echt respekt, want de foto's waren best ok!

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Pagina: 1