[Debian/iptables] internet op netwerk traag, op server niet

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
sinds een week of 2 is het internet op de meeste computers bij ons in huis wisselend traag. We hebben 8mbit adsl dat via een debian 4.0 server gedeeld wordt. Het netwerk ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.kiwanisgolf.nl/netwerk.jpg
Ik kom er niet helemaal achter waar het probleem nou zit. De volgende snelheden heb ik gemeten:

speedtest vanaf PC1 via 2 switches en de server: max 120 KB/s down, 100 KB/s up
speedtest vanaf PC3 via 1 switch en de server: max 400 KB/s down, 100 KB/s up
Bestandje downloaden op PC1 vanaf de server via 2 switches (gewoon via samba share) stabiel 9,6 MB/s down

Ik heb een testbestandje via de snt.utwente.nl ftp-server gedownload (we hebben adsl via de UT):
op PC 1 via switches en server: max 100 KB/s
op Server: stabiel 850 KB/s (maximale snelheid op onze lijn)

Bestanden downloaden vanaf de campus van de UT (via samba shares)
op PC1 via switches en server: max 40 KB/s
op Server: 750 KB/s (dit is goed, is nooit sneller geweest).

Wanneer ik PC1 direct op het ADSL modem aansluit, haal ik overal hoge snelheden
speedtest: 750 KB/s down, 100 KB/s up
FTP: 850 KB/s down
campusnet: 750 KB/s down

Het vreemde is nou dat de internetverbinding in orde lijkt, de server ook een goede verbinding met internet heeft, PC1 een goede verbinding met de server heeft (dus kabels en switches lijken in orde), maar dat de server het internet niet goed lijkt te verdelen. Voorheen haalden we gewoon overal op iedere pc hoge snelheden en er is in de tussentijd niets veranderd aan hardware of software. Daarnaast lijkt het alsof de snelheid van internet per computer scheelt (speedtest wisselt tussen de 50 KB/s en 500 KB/s per computer op dezelfde tijdstippen).
Alle testen zijn uitgevoerd terwijl er geen ander verkeer van/naar andere computers plaatsvond.

Internet wordt op de server gedeeld via een eenvoudig NAT scriptje in IPTABLES, dit werkte altijd goed.

Waar o waar kan dit aan liggen?

PS. de opstelling met 3 switches is nodig omdat het hier om 3 huizen gaat. In ieder huis ligt 1 switch)

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
Probleem is al opgelost. Wellicht leuk voor later:
Het probleem begon steeds vreemder te worden. Sommige pc's hadden wel gewoon snelle verbindingen met internet. Wanneer ik mijn pc dan aan dezelfde netwerkkabel hing, was de verbinding weer erg traag. De server leek sommige pc's gewoon geen snelle internetverbinding te gunnen, maar lokaal verkeer vanaf de server was wel weer gewoon snel. Het probleem is uiteindelijk opgelost door de netwerkkaarten in de server te vervangen. Deze draait nu met 2 3com kaartjes en de snelheid is overal weer optimaal.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat klinkt een beetje als een duplex issue. Check volgende keer als eerste of je kaarten wel allemaal netjes op autoneg staan.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 18-02-2008 02:54 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het was toevallig ook niet zo dat de server erg druk bezig was (met wat dan ook) en dat de 3com kaartjes wat meer zaken zelf verwerken, ipv de CPU aan te spreken, waardoor het netwerk niet te lijden heeft onder andere bezigheden van de server?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
kaartjes stonden op autoneg en cpu-load was erg laag (athlon xp 2800 die alleen als router werkt heeft het zowiezo niet erg druk). load kwam op het moment van testen niet boven de 10%.