sinds een week of 2 is het internet op de meeste computers bij ons in huis wisselend traag. We hebben 8mbit adsl dat via een debian 4.0 server gedeeld wordt. Het netwerk ziet er als volgt uit:

Ik kom er niet helemaal achter waar het probleem nou zit. De volgende snelheden heb ik gemeten:
speedtest vanaf PC1 via 2 switches en de server: max 120 KB/s down, 100 KB/s up
speedtest vanaf PC3 via 1 switch en de server: max 400 KB/s down, 100 KB/s up
Bestandje downloaden op PC1 vanaf de server via 2 switches (gewoon via samba share) stabiel 9,6 MB/s down
Ik heb een testbestandje via de snt.utwente.nl ftp-server gedownload (we hebben adsl via de UT):
op PC 1 via switches en server: max 100 KB/s
op Server: stabiel 850 KB/s (maximale snelheid op onze lijn)
Bestanden downloaden vanaf de campus van de UT (via samba shares)
op PC1 via switches en server: max 40 KB/s
op Server: 750 KB/s (dit is goed, is nooit sneller geweest).
Wanneer ik PC1 direct op het ADSL modem aansluit, haal ik overal hoge snelheden
speedtest: 750 KB/s down, 100 KB/s up
FTP: 850 KB/s down
campusnet: 750 KB/s down
Het vreemde is nou dat de internetverbinding in orde lijkt, de server ook een goede verbinding met internet heeft, PC1 een goede verbinding met de server heeft (dus kabels en switches lijken in orde), maar dat de server het internet niet goed lijkt te verdelen. Voorheen haalden we gewoon overal op iedere pc hoge snelheden en er is in de tussentijd niets veranderd aan hardware of software. Daarnaast lijkt het alsof de snelheid van internet per computer scheelt (speedtest wisselt tussen de 50 KB/s en 500 KB/s per computer op dezelfde tijdstippen).
Alle testen zijn uitgevoerd terwijl er geen ander verkeer van/naar andere computers plaatsvond.
Internet wordt op de server gedeeld via een eenvoudig NAT scriptje in IPTABLES, dit werkte altijd goed.
Waar o waar kan dit aan liggen?
PS. de opstelling met 3 switches is nodig omdat het hier om 3 huizen gaat. In ieder huis ligt 1 switch)

Ik kom er niet helemaal achter waar het probleem nou zit. De volgende snelheden heb ik gemeten:
speedtest vanaf PC1 via 2 switches en de server: max 120 KB/s down, 100 KB/s up
speedtest vanaf PC3 via 1 switch en de server: max 400 KB/s down, 100 KB/s up
Bestandje downloaden op PC1 vanaf de server via 2 switches (gewoon via samba share) stabiel 9,6 MB/s down
Ik heb een testbestandje via de snt.utwente.nl ftp-server gedownload (we hebben adsl via de UT):
op PC 1 via switches en server: max 100 KB/s
op Server: stabiel 850 KB/s (maximale snelheid op onze lijn)
Bestanden downloaden vanaf de campus van de UT (via samba shares)
op PC1 via switches en server: max 40 KB/s
op Server: 750 KB/s (dit is goed, is nooit sneller geweest).
Wanneer ik PC1 direct op het ADSL modem aansluit, haal ik overal hoge snelheden
speedtest: 750 KB/s down, 100 KB/s up
FTP: 850 KB/s down
campusnet: 750 KB/s down
Het vreemde is nou dat de internetverbinding in orde lijkt, de server ook een goede verbinding met internet heeft, PC1 een goede verbinding met de server heeft (dus kabels en switches lijken in orde), maar dat de server het internet niet goed lijkt te verdelen. Voorheen haalden we gewoon overal op iedere pc hoge snelheden en er is in de tussentijd niets veranderd aan hardware of software. Daarnaast lijkt het alsof de snelheid van internet per computer scheelt (speedtest wisselt tussen de 50 KB/s en 500 KB/s per computer op dezelfde tijdstippen).
Alle testen zijn uitgevoerd terwijl er geen ander verkeer van/naar andere computers plaatsvond.
Internet wordt op de server gedeeld via een eenvoudig NAT scriptje in IPTABLES, dit werkte altijd goed.
Waar o waar kan dit aan liggen?
PS. de opstelling met 3 switches is nodig omdat het hier om 3 huizen gaat. In ieder huis ligt 1 switch)
There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.