Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Mijn vraag is hoe installeer ik windows xp op een computer met Ubuntu?
Ik heb gegoogled (vreemd werkwoord) maar tot nu toe heb ik niks nuttigs gevonden.
Weet een van jullie misschien hoe je windows xp erop installeerd?
Ik heb een windows xp installatie disk maar die werkt alleen op een systeem met windows 98 of later.

~Sarkdog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je hoeft niks speciaals te doen, dat er ubuntu op staat is niet zo relevant als het goed is. Alleen als er geen ongepartitioneerde ruimte is, moet je eerst een partitie verwijderen (of resizen maar ik gok dat de xp-installer dat niet kan). Is het niet toevallig gewoon een update-cd van XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

killercow

eth0

Wil je ubuntu erop houden?

Zoja kun je met gparted (30mb iso download) gewoon de partitties resizen.

Daarna kun je windows in die ruimte installeren en achteraf ubuntu repareren, want de windows installer sloopt de bootloader van ubuntu eruit.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zondag 17 februari 2008 @ 14:05:
Je hoeft niks speciaals te doen, dat er ubuntu op staat is niet zo relevant als het goed is. Alleen als er geen ongepartitioneerde ruimte is, moet je eerst een partitie verwijderen (of resizen maar ik gok dat de xp-installer dat niet kan). Is het niet toevallig gewoon een update-cd van XP?
Ik had gelezen op een site van Microsoft dat je ubuntu kan verwijderen door middel van fdisk maar de cd van xp die ik heb werkt alleen op een windows besturing systeem. En als ik probeer op te starten met de xp cd lukt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Definieer "lukt dat niet" eens specifieker? :)
Krijg je een foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 13:51

ODF

Als je een Windows versie na een *nix installeert overschrijft deze de bootsector en kun je de *nix niet meer opstarten. Dan moet je de bootloader opnieuw installeren. Vaak is dit Grub. Hier is een how-to als je Grub weg is na je Windows installatie.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Kan je niet het systeem laten booten van de installatie disk? Dit kan je instellen in de bios van je moederbord. Zet de DVD-Rom speler op de eerste boot device, daarna pas je disken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zondag 17 februari 2008 @ 14:11:
Definieer "lukt dat niet" eens specifieker? :)
Krijg je een foutmelding?
Ik zet de bios instelling op start from cd. Maar hij negeert gewoon de cd en start gewoon ubuntu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 13:51

ODF

Bij een update heb je alleen een volledige install disk nodig van een andere Windows en deze hoef je niet eerst te installeren. Gewoon vanaf de update disk booten en dan vraagt de setup zelf om de install disk van de volledige Windows en daarna gaat de setup verder.

Als de cd niet wil booten heeft Microsoft nog een bootdisk voor 4 diskettes, moet je nog wel een diskettestation hebben en 1,44MB diskettes.

Windows XP Prof bootdisks

[ Voor 35% gewijzigd door ODF op 17-02-2008 14:20 ]

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xtresis schreef op zondag 17 februari 2008 @ 14:12:
Kan je niet het systeem laten booten van de installatie disk? Dit kan je instellen in de bios van je moederbord. Zet de DVD-Rom speler op de eerste boot device, daarna pas je disken.
Bedoel je van een diskette?
Ik heb een laptop dus diskettes werken niet.
En het lukt niet om te booten van de installatie cd

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2008 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Weet je zeker dat het een goede (bootable) cd is?
Pagina: 1