Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 17:01
Ik ben momenteel bezig met het maken van een mini pc voor in de auto.

Aangezien een harde schijf niet zo goed tegen schokken kan heb ik 2 CF kaartjes van 4 gig en met een snelheid 266X gekocht. Nu zou ik deze in software raid0 willen zetten en daarop windows xp installeren.

Na wat googlen en testen kom ik tot de conclusie dat windows xp blijkbaar niet kan booten van een raid0 software raid. Nu is mijn vraag hoe kan ik windows xp toch op software raid0 installeren.
Ik had hier in een van de topics op tweakers iets gevonden over het verplaatsen van windows xp naar software raid 5 en dit zou ook kunnen werken voor software raid0 maar de link was dood.

Wat mij wel al lukt is windows xp instaleren op 3 gig van 1 CF kaartje en dan 2 volumes van 1 gig omzettten naar raid0 maar dan blijf ik met 2 gig achter die niet in raid0 staat en mijn windows xp installatie heeft ook maar weinig schijfruimter over. Daar om wil ik beide CF kaartjes volledig in raid0 zetten zodat ik over 1 schijf beschik die in raid0 staat.

Ik heb ook nog een CF kaartje van 256 mb, is het mogelijk om deze als actief boot schijf te maken en dan windows xp van raid0 te laten opstarten? Maar dan is de vraag nog altijd hoe installeer ik dan windows xp op raid0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Je lost je probleem toch helemaal niet op door een tweede volume in RAID 0 aan te maken? Je blijft toch altijd zitten met het feit dat winXP blijkbaar er niet van kan booten. Dit blijft hetzelfde volgens mij als je een soort boot-loader op een los CF kaartje zou weten te plaatsen.

HD's kunnen dan wel niet zo goed tegen schokken, maar als je deze netjes bevestigt dmv wat schokabsorberend materiaal ga je nooit boven de 55 g komen wat ze (volgens een random IDE 7200 rpm schijf datasheet) moeten kunnen hebben, dus moet dat geen probleem zijn.

Ik zou dus eerder een laptop hd ervoor nemen, of anders gewoon zonder RAID 0 opstelling werken

[ Voor 8% gewijzigd door MaikelG op 17-02-2008 13:10 ]

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
michielske schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:26:
Maar dan is de vraag nog altijd hoe installeer ik dan windows xp op raid0?
Staat gewoon in de RAID FAQ , je zult dus wel wat Windows bestanden moeten aanpassen. Ook zou ik je aanraden om m.b.v. nLite je XP een stuk af te slanken. Verder zou je het gebruik van de Enhanced Write Filter van XPe kunnen overwegen, deze laat je kaartjes veel langer meegaan door bijvoorbeeld de vele schrijf/lees acties van de pagefile niet echt op de kaartjes uit te veoren maar in het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:13
Nielson schreef op zondag 17 februari 2008 @ 13:18:
[...]
Staat gewoon in de RAID FAQ , je zult dus wel wat Windows bestanden moeten aanpassen. Ook zou ik je aanraden om m.b.v. nLite je XP een stuk af te slanken. Verder zou je het gebruik van de Enhanced Write Filter van XPe kunnen overwegen, deze laat je kaartjes veel langer meegaan door bijvoorbeeld de vele schrijf/lees acties van de pagefile niet echt op de kaartjes uit te veoren maar in het geheugen.
Dit is wat anders.
Met windows kan het gewoon niet. Je moet namelijk eerst windows kernel opstarten voordat je de RAID0 partitie kan aanspreken en dat gaat niet als je kernel op je soft-Raid 0 staat.

Als je Linux gebruikt doe je de kernel op een kleine losse partitie en start daarna het systeem verder op, maar aangezien in windows de kernel en de rest behoorlijk in elkaar verweven zijn zal dit niet (op een normale wijze) kunnen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
[...]
Het aanpassen van die bestanden heb ik in het verleden al eens gedaan. Dit is enkel nodig om software raid1 en raid5 te kunne gebruiken. Ik heb nu enkel raid 0 nodig en dat lukt zonder die 3 bestanden te wijzigen wijzige van servernt naar winnt (ofzoiets).
MaikelG schreef op zondag 17 februari 2008 @ 13:08:

HD's kunnen dan wel niet zo goed tegen schokken, maar als je deze netjes bevestigt dmv wat schokabsorberend materiaal ga je nooit boven de 55 g komen wat ze (volgens een random IDE 7200 rpm schijf datasheet) moeten kunnen hebben, dus moet dat geen probleem zijn.

Ik zou dus eerder een laptop hd ervoor nemen, of anders gewoon zonder RAID 0 opstelling werken
Een harde schijf kan misschien tegen schokken van 55 G maar harde schijven zijn volgens mij toch niet gemaakt om voortdurend in een schokkerige omgeving te staan. Vandaar dat ik gekozen heb voor CF kaartjes.

Ik zou dus toch graag beide CF kaartjes in sofware raid0 willen krijgen. Omdat mijn moederbordje zelf geen hardware raid bezit.

Is het mogelijk om in linux een software raid0 met NTFS geformateerde schijven te maken en dat windows bij de installatie deze schijven herkent als 1 schijf waarop ik dan Windows installeren.
Dus eigelijk 2 OS tegelijk laten draaien en dus linux in de achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 15:49

Stropdas

Insert subtitle here

Je bedoelt dan via VMware of soortgelijks? Dat kan je doen geloof ik. Heb je anders nog ruimte voor een goedkoop PCI IDE RAIDkaartje van 20euro ofzo? Dan zet je de kaartjes via deze kaart in RAID0. Moet je alleen bij installeren van Windows de drivers bij de hand hebben. Dat zou toch mijn voorkeur zijn ipv. via Linux

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Ik heb 1 PCI slot vrij op mijn moederbordje maar dat ik graag vrijgehouden in de toekomst nog een of ander uitbreiding te kunnen doen zoals Sata connectors of nog extra USB poorten. Via vmware kan het natuurlijk maar gebruikt dat niet te veel geheugen? Ik heb maar een VIA EPIA moederbordje 1,2 GHZ met 512 mb sdram geheugen.
[...]
Verder zou je het gebruik van de Enhanced Write Filter van XPe kunnen overwegen, deze laat je kaartjes veel langer meegaan door bijvoorbeeld de vele schrijf/lees acties van de pagefile niet echt op de kaartjes uit te veoren maar in het geheugen.
Ik heb eens gegoogeld naar EWF maar is het ook te gebruiken in een gewone xp? Ik vind hier namelijk nergens iets van terug. In XPembedded zit het standaard maar ik zou toch liever winxp pro willen gebruiken. Is het soms mogelijk om EWF te installere in winXP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
michielske schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:24:
Ik heb eens gegoogeld naar EWF maar is het ook te gebruiken in een gewone xp? Ik vind hier namelijk nergens iets van terug. In XPembedded zit het standaard maar ik zou toch liever winxp pro willen gebruiken. Is het soms mogelijk om EWF te installere in winXP?
Dat is inderdaad mogelijk, XPe is feitelijk ook maar een modulaire uitvoering van XP Pro. Op MP3Car is hier vrij veel info over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Ik heb op mp3car eens rondegekeken naar die EWF en het is blijkbaar makkelijk te gebruiken.
Dit gaan mijn CF kaartjes iets langer laten leven. Maar het raid probleem is blijkbaar niet zo simpel op te lossen. Mss is een mini linux distributie met daar een vmwareplayer op nog de simpelste oplossing.
Alleen gaat de videokaart niet voluit benut worden en kan ik ook maar 2 usb apparaten tegelijk gebruiken. Of is dit met de nieuwste vmware players al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

michielske schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:24:
Ik heb 1 PCI slot vrij op mijn moederbordje maar dat ik graag vrijgehouden in de toekomst nog een of ander uitbreiding te kunnen doen zoals Sata connectors of nog extra USB poorten. Via vmware kan het natuurlijk maar gebruikt dat niet te veel geheugen? Ik heb maar een VIA EPIA moederbordje 1,2 GHZ met 512 mb sdram geheugen.
Dan koopt ge een RAIDkaartje met een heleboel satapoorten?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

Ethirty

Who...me?

Ik neem aan dat de RAID0 vooral voor de capaciteit en niet voor de snelheid bedoeld is. Waarom probeer je anders niet eens het volgende:
- installeer Windows op 1CF card en na installatie deze en de 2e kaart omzetten naar een dynamich volume en dan een spanned volume aanmaken. Windows ziet dan 1 grote disk.
Of
- de 2e kaart middels een NTFS mount aan je 1e kaartje koppelen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
nee ik wil met raid0 juist meer snelheid halen. CF kaarten zijn namelijk trager dan harde schijven.
Momenteel ben ik aan het experimenteren met linux software raid en daar wil ik een virtuele windows machine in draaien om windows toepassingen te kunnen gebruiken.
Pagina: 1