SLI met dual monitor door extra videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Drider314
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-05 14:21
Ohio!

Ik ben recentelijk begonnen met het oh zo schokkende "werken" wat een hoop tijd opslurpt maar als bijkomend voordeel heeft dat er plotseling bakken met geld beschikbaar zijn om eens echt een PC te bouwen.

Ik heb een nieuw systeem gebasseerd op de best buy guide van de tweakers site.

Mijn eerste idee was om mijn twee Asus EN8800GT 512mb videokaarten in SLI te draaien en daarmee mijn drie monitoren aan te sturen, maar enig gezoek op Tweakers en de rest van het web maakte mij al snel duidelijk dat dit absoluut onmogelijk is. SLI ondersteund maximaal 1 monitor en meer is er niet over te zeggen.

Dat vond ik natuurlijk zonde, want ik heb een prachtige grote monitor waarop gegamed moet worden, maar ook twee kleinere schermen die ik graag gebruiken wil voor secundaire applicaties (MSN, voicechat, overzichtskaart van de map die ik speel, etc).

Ik kon al snel vinden dat je SLI uit kan zetten en dan gewoon tot 4 monitoren kan draaien, maar dan draai ik eigelijk gewoon 2 kleine, lage kwaliteit monitoren op een veel te dure kaart, terwijl mijn grote monitor minder presteerd terwijl er wel GPU kracht over is op de tweede kaart. Ik hoopte immers juist van de SLI te profiteren ^_^

Wel vond ik een oplossing middels een Matrox kastje, maar dat heb ik al meteen afgewezen. Meer dan 200 euro en dan mijn 22 inch monitor in 1024x768 laten draaien, dat doet me gewoon pijn aan mijn hart.

Dus verder gezocht en toen kwam ik op de NVidia SLI fora (en daarna ook op Tweakers) tegen dat het mogelijk is om naast je 2 kaarten in SLI ook nog een derde videokaart op je moederbord te zetten die dan de tweede en derde monitor aandrijft.

Ter verduidelijking, ik heb het hier dus NIET over een drie-wegs SLI of een physics kaart. Het gaat om twee exact dezelfde kaarten (Asus EN8800GT 512mb) in SLI, en daar volledig los van een derde videokaart.

Bij gedetailleerde inspectie ontdekte ik dat mijn Abit IN9-32X MAX moederbord bovendien een derde PCI-e slot heeft (die schijnbaar maximaal x8 ipv x16 ondersteund), dus leek het er even op dat ik de oplossing had gevonden: ik steek hier simpelweg een derde kaartje in en sluit mijn tweede en derde monitor op dit derde kaartje aan.

Helaas, zoals zo vaak mocht het niet zo simpel zijn.

Ik heb een Gainward Bliss 8600GT 512mb geleend van een maat van mij en deze in mijn derde PCI-e slot gestoken. Doch helaas blijkt deze niet door het systeem gedetecteerd te worden. De kaart blijkt wel te werken in de primaire PCI-e slot op mijn moederbord, dus hij is niet stuk oid. Ik kon ook geen settings in de bios van het moederbord vinden die mij zouden verbieden om de derde PCI-e slot te gebruiken (je weet het soms niet)

Ik heb hierbij reeds naar drivers en dergelijken gekeken en deze blijken dezelfde te zijn aan de drivers van de 8800 GT (zelfde serie schijnbaar). Ik heb toch nog even mijn SLI videokaarten gedeinstalleerd en de hele boel met derde kaart erin geherinstalleerd, doch dit mocht helaas niet baten, de kaart word simpelweg niet gevonden door Vista-64.

Met wat zoeken ben ik weer terug uitgekomen bij het NVidia SLI forum waar een enkele opmerking staat dat het extra kaartje een ATi kaart zou moeten zijn, in verband met driver problemen. Op andere plekken word echter juist beweerd dat een ATi kaartje niet werkt met een NVidia vanwege, je raad het al, driver problemen. Feit is in ieder geval dat de 8600GT niet werkt op de derde PCI-e slot van mijn moederbord.

Om een flink lang verhaal een stukje korter te maken: heeft iemand hier al eens een derde videokaart naast SLI draaiend gekregen? Weet iemand of het inderdaad perse een ATi (of juist een NVidia) kaart moet zijn, of een PCI ipv PCI-e kaartje misschien, of iets in die richting? Of heb ik iets doms over het hoofd gezien en moet ik me schamen?

Of... is SLI met een extra videokaart voor extra monitoren misschien gewoon een mythe en kan ik beter op zoek gaan naar iets eenvoudigers als de heilige graal, excalibur of een vriendin die D&D speelt?

Alvast mijn hartelijke dank!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Volgens mij is die PCI-e x8 geen Graphics PCI-e, dit slot is bedoeld voor een RAID-controller o.i.d. Maar volgens mij is het wel mogelijk om een vrij PCI-slot te gebruiken en daar een videokaartje van 30 euro in te steken (wel met 2 aansluitingen). Hou er hierbij wel rekening mee dat je dan niets 3D kan laten weergeven op die schermen, maar het is wel mogelijk dacht ik.

Edit: Wat zijn de groottes van je schermen eigenlijk? En hoe vaak game je?

Als je vaker desktopped dan gamed zou je standaard SLI uit kunnen zetten en dan als je gaat gamen even opnieuw starten en SLI enablen. Dit is wat omslachtig, maar het is ook een optie.

[ Voor 26% gewijzigd door hugoy op 17-02-2008 10:08 ]

Verwijderd

Neem dan gewoon crossfire :/
Modbreak:Op GoT verwachten we dat je on-topic, vriendelijke en behulpzaam post...

Deze post is geen van drieen. Post zinnig of post niet :/

[ Voor 73% gewijzigd door dion_b op 18-02-2008 01:12 ]

• Drider314
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-05 14:21
Hartelijk bedankt voor het snelle antwoord! Ik wist niet dat de derde PCI-e slot niet voor een grafische kaart kon worden gebruikt, dat zou het probleem zo maar eens kunnen zijn.

Ik heb een LG L226WTQ-SF monitor (22 inch, 1680:1050) en twee HP 7500 monitoren (17 inch, 1024x768). Ik had inderdaad ook nagedacht over het omschakelen van en naar SLI (dat is wat ik nu doe, en dat werkt overigens - een reboot is niet eens nodig met de nieuwste drivers), maar dan heb ik tijdens het spelen mijn andere monitoren helaas niet beschikbaar, terwijl ik dat nou juist erg handig vind, vandaar dat ik naar een oplossing met een derde videokaart zoek.

Misschien is het wel een beetje een luxe probleem, maar ik wil eigelijk wel het maximale uit mijn systeem halen natuurlijk, zoals het elke tweaker betaamt ^_^

Ik zal na het weekend eens een PCI videokaartje uitzoeken en die uitproberen. Als dit werkt (of juist niet) zal ik het hier ook even posten voor het geval andere mensen hetzelfde probleem hebben.

Crossfire was misschien achteraf gezien handiger geweest, maar dan moet ik denk ik wel aardig wat soldeerwerk aan mijn 8800GT's gaan doen wil ik dat voor elkaar krijgen. Dan is een PCI videokaartje misschien makkelijker :P

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Haal gewoon een geforce 6200 PCI, werkt perfect als desktop kaartje, en kan je er zo bijsteken :), heb je 2 extra dvi uitgangen.

http://specs.tweak.to/15535

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
hugoy schreef op zondag 17 februari 2008 @ 10:06:
Volgens mij is die PCI-e x8 geen Graphics PCI-e, dit slot is bedoeld voor een RAID-controller o.i.d. Maar volgens mij is het wel mogelijk om een vrij PCI-slot te gebruiken en daar een videokaartje van 30 euro in te steken (wel met 2 aansluitingen). Hou er hierbij wel rekening mee dat je dan niets 3D kan laten weergeven op die schermen, maar het is wel mogelijk dacht ik.
Dat is onzin, een PCI-E is niet 'ergens voor bedoeld'. Een videokaart kan prima in PCI-E x8, alleen heb je wat minder bandbreedte (die je toch meestal niet nodig hebt). Ze kunnen zelfs in een PCI-E x1 slot als je de zeikant van je slot weg zaagt.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

hugoy schreef op zondag 17 februari 2008 @ 10:06:

Edit: Wat zijn de groottes van je schermen eigenlijk? En hoe vaak game je?

Als je vaker desktopped dan gamed zou je standaard SLI uit kunnen zetten en dan als je gaat gamen even opnieuw starten en SLI enablen. Dit is wat omslachtig, maar het is ook een optie.
Op p965 en p35 chipsets zijn de 4 lanes die voor het 2e pci-express slot gebruikt worden ook niet voor een videokaart. Toch werkt dat wel. De pc waar ik nu op zit draai ik met een 2400pro in het 2e slot. Het primaire slot is leeg. Dat is voor als ik deze meeneem naar een lan oid, dan stop ik er een echte kaart in. Maar werken doet het wel hoor, op alle borden met 16/4 lanes combinatie.

Verder kan Crossfire meerdere monitoren ondersteuen, had je missschien beter kunnen nemen :+ Al denk ik dat het met een 3e kaart ook wel aan de gang te krijgen moet zijn. In een pci-express slot.

Youtube Download ubersnel.nl

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 12:45
Is het niet gewoon een IRQ probleem waardoor de derde kaart neit gezien wordt?
Ik meen dat er standaard maar 2 IRQ's beschikbaar zijn voor grafishe kaarten, en je nu dus handmatig een derde zou moeten toewijzen?

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 19:25
Onder Vista is het onmogelijk om meerdere videokaarten te gebruiken die niet van dezelfde serie zijn (je kan dus helemaal geen Nvidia met ATI mixen!). Je kan zelfs geen kaart uit de 8xxx serie gebruiken in conjunctie met een 7xxx kaart. Onder XP heb je wat meer mogelijkheden, maar elegant is het ook niet echt.

In jouw situatie zou ik je primaire monitor dubbel aansluiten op je SLI setup. Eenmaal aan de SLI-enabled DVI port, en eenmaal aan 1 van de resterende 3. Je andere twee monitoren kun je dan aan de overgebleven twee DVI porten hangen. Op deze manier kun je via het nvidia menu switchen tussen SLI (dan gaan je secundaire monitoren automatisch uit) of niet SLI (dan kun je weer gebruik maken van je tweede en derde monitor). Wat je probeert te bereiken (actieve tweede en derde monitor) + SLI gamen op je primaire monitor gaat 100% niet lukken onder Vista en onder XP kan het wel maar is het ERG lastig.

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:30

DeZzL

Rocket surgeon

Ik heb zelf 3 monitoren in een SLI setup onder Vista. De SLI modus staat normaal gesproken gewoon uit. Qua beeldkwaliteit maakt dit tijdens office applicaties, photoshop, browsen, film kijken etc. niets uit.

Als ik een zware game wil spelen zet ik SLI aan (secundaire monitoren gaan dan natuurlijk uit) en knallen met die hap.
Om te switchen tussen SLI en non-SLI hoef je als alles goed is niet te rebooten, dus erg omslachtig is dit niet.

@Moogles:
In jouw situatie zou ik je primaire monitor dubbel aansluiten op je SLI setup. Eenmaal aan de SLI-enabled DVI port, en eenmaal aan 1 van de resterende 3.
Wat is het nut van het dubbel aansluiten van de primaire monitor?

[ Voor 37% gewijzigd door DeZzL op 17-02-2008 16:05 ]

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 15:00

Nutral

gamer/hardware freak

Waarom niet Crossfire ? dan kun je gewoon 2 HD3870 videokaarten nemen, daar je schermen op aansluiten en toch snel gamen terwijl je andere schermen nog aan blijven.
Modbreak:Misschien omdat hij al twee dure 8800GT kaarten heeft liggen :o

Hou het on-topic en ga niet de fanboy uithangen. TS is op zoek naar technische oplossingen, niet naar dit soort 'advies'

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 18-02-2008 01:15 ]

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 19:25
DeZzL schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:00: @Moogles:

[...]

Wat is het nut van het dubbel aansluiten van de primaire monitor?
Oops. Ik heb zelf een opstelling met 3 19" monitoren en een Matrox triplehead2go die ik zo heb aangesloten. Bij mij heeft het wel zin, maar inderdaad voor een gewone SLI opstelling is het niet nodig.

• dukejoost
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 13:07
Het werkt.

Asus Striker II NSE met 3 Asus EN8800GT/1GB onder Vista Ultimate x86

Bovenste en onderste kaart in SLI aan primaire monitor
Middelste aan twee extra schermen (links en rechts)

169.25 en 175.16 versies van de drivers werken.
De boel wordt wel wat warm, vooral de eerste kaart : 103C met kast dicht, 93C open.

Truukje is wel nodig om SLI aan te krijgen :

Alles aansluiten en Vista starten.
Disable middelste kaart (die met niet-primaire monitor) in device manager.
Dan SLI aanzetten in nvidia control panel.
reboot, en eventueel derde kaart weer enablen.
Voila.
(bron http://forums.slizone.com/index.php?showtopic=14989 )

Een andere driverversie installeren sloopt dat echter dus dan moet het weer ingesteld worden.

Een klein nadeel is wel dat SLI versnelling enkel kan bij full screen games.
En dan op de andere scherm een browser of msn activeren,
minimaliseerd dan je game. Erg vervelend.
Dus speel ik nu EVE Online in een window, zonder sli :-(

Succes.

[ Voor 13% gewijzigd door dukejoost op 27-05-2008 00:07 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

euh... hoe lang is die sli bridge? lijkt mij dat je 2 kaarten naast elkaar gebruikt voor sli, en de 3e onderaan voor de 2 andere monitoren..

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:37

Kirpeknots

Wazzup!

Ik heb laatst ook zitten klooien met meerdere videokaarten in 1 systeem en heb uitgevonden dat matrox kaartjes echt perfect zijn om een eenvoudig scherm er bij te hangen.

Regel een oude G200 of millenium PCI en go for it.
Pagina: 1