Toon posts:

[Airport Express] regelmatig harde tik uit speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Airport Express waar ik mijn Harman Kardon Soundsticks op heb aangesloten. De Aiport Express en de HK's staan 24/7 aan. Nu hoor ik regelmatig een harde tik uit de speakers komen als ik ze niet gebruik (een paar keer per dag hoor ik die tik, elke dag). Ik had ergens gelezen dat dit te maken heeft met het intern uitschakelen van de interne audiochip o.i.d. op je Apple computer of als je Apple uit de slaapstand komt, maar echt duidelijk was dat ook niet. Heeft iemand anders ook last van dit probleem en hoe zou ik dit kunnen oplossen? Omdat er geen aan/uit knop zit op de speakers is het ontkoppelen van 220V geen oplossing, daar zit de voedingskabel te ver weg voor.

Verwijderd

Ik heb zelf 3 Airport Express'en in huis. Ik heb de aangesloten speakers/versterkers niet altijd aan staan (hoewel het wel voorkomt dat een versterker een paar uurtjes aanstaat zonder dat ik muziek afspeel), maar een harde tik uit de speakers heb ik nog nooit gehoord.

Volgens mij heeft het niet te maken met de interne audio van computers die er gebruik van maken. Er wordt niet geswitched tussen interne audio of een Airport Express: alleen iTunes stuurt audio-data via unicast of multicast naar alle betrokken Airports als die geselecteerd staan, en anders zijn de Airport's gewoon stil. Er wordt niet echt iets aan- of uitgeschakeld.

Waar ik eerder aan denk is vuil op je 220. Misschien een koelkast of zo die aan of uit gaat op hetzelfde netwerk? Misschien kun je eens proberen om zo'n spanningsbeveiliger ertussen te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dat even proberen. Ik had het zowel bij mijn MacBook als Mac Mini dus ik denk dat het of aan de Airport ligt of aan de speakers (HK) of dus de 220V. Ik zal hem even goed schoonmaken en in een andere poort hangen, de AE zit nu in een stekkerdoos.

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
bij een vriend van mij geeft de airport om de paar seconden een tikje als er niet gestreamed wordt vanuit itunes, terwijl ik dat bij andere airports nog nooit gehoord had. Misschien ook wel handig voor hem om te kijken of het een spanningsprobleem is...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 13:31:
Waar ik eerder aan denk is vuil op je 220.
:')

Hij bedoelt dat er waarschijnlijk 'vervuiling' op de 220V spanning op het lichtnet staat. Dat kan van buitenaf komen maar ook van apparaten die veel stroom trekken en slecht ontstoord zijn. Ik heb zelf ook een Airport Express maar herken het probleem niet. Moet ik er wel bij zeggen dat ik 'm weinig analoog gebruikt heb. Hij hangt al vrij lang via de optische uitgang digitaal aan m'n audio setup.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:19
Ik heb precies hetzelfde probleem als de TS. Ik werk zelf met een Mac en Leopard 10.5.2. i.c.m een Airport Express!

Als iederen zijn specificaties van zijn Mac en OS kan vermelden dan kan vastgesteld worden of het een Leopard probleem is of dat het toch aan iets anders ligt.

Heb namelijk een collega die ongeveer hetzelfde probleem heeft. Hij heeft zn MBP aangesloten (met een kabel) op zijn receiver en krijgt om de zoveel tijd ook een "plop" te horen....raar verschijnsel... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Flatwhite op 21-02-2008 22:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flatwhite schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:37:
Ik heb precies hetzelfde probleem als de TS. Ik werk zelf met een Mac en Leopard 10.5.2. i.c.m een Airport Express!

Als iederen zijn specificaties van zijn Mac en OS kan vermelden dan kan vastgesteld worden of het een Leopard probleem is of dat het toch aan iets anders ligt.

Heb namelijk een collega die ongeveer hetzelfde probleem heeft. Hij heeft zn MBP aangesloten (met een kabel) op zijn receiver en krijgt om de zoveel tijd ook een "plop" te horen....raar verschijnsel... 8)7
Had het probleem al vanaf het begin in Tiger 10.4. Ik heb het dus in een stekkerdoos hangen met een UPC modem en de HK speakers.

Verwijderd

de harmann kardonn speakers zijn ook vrij stroom gevoelig.. wie kent de brom niet die de computer geeft, of ga maar eens met je oor langs een computerkast behuizing (gebeurt vaak per ongeluk) waarna je stroom door je oor voelt gaan!

datzelfde gebeurd met die harman kardon speakers ook, zo heb ik mijn ruis van die speakers weg gekrege ndoor hem op een andere stroom-groep aan te sluiten.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:18:
wie kent de brom niet die de computer geeft, of ga maar eens met je oor langs een computerkast behuizing (gebeurt vaak per ongeluk) waarna je stroom door je oor voelt gaan!
Dat heeft met aarding/potentiaalverschillen/aardlussen te maken. Dat staat op zich los van tikken in het geluid.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Ik heb dit niet alleen als ik de ae niet heb aanstaan, ook het starten van een TL lamp, of het op / af doen van de rolluiken veroorzaakt geluiden op mijn speakers. Volgens mij heeft het gewoon te maken met de "overspanning" op de energiemarkt. Leveranciers pompen zo maar wat je huis in, meer huizen aanlsuiten dus iets weer power op de lijn. Ik heb hier voorheen nooit last van gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Ermo schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:10:
Ik heb dit niet alleen als ik de ae niet heb aanstaan, ook het starten van een TL lamp, of het op / af doen van de rolluiken veroorzaakt geluiden op mijn speakers. Volgens mij heeft het gewoon te maken met de "overspanning" op de energiemarkt. Leveranciers pompen zo maar wat je huis in, meer huizen aanlsuiten dus iets weer power op de lijn. Ik heb hier voorheen nooit last van gehad.
Maar ik hoor de tik nooit tijdens het spelen en als er sprake was van overspanning zou die dan toch ook te horen moeten zijn?
Pagina: 1