Toon posts:

[Vista]RAID0 van SATAII met extra IDE schijf zeer trage boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe PC: Vista bussines 64bit, quad core, 4GB ram, ASUS P5E en 2x500GB Samsung spinpoint in RAID0.
Alles werkte lekker vlot, totdat ik een extra IDE schijf van 250GB (western digital) er bij wou steken als extra opslag.

De hele en precieze volgorde van gebeurtenissen staat hier uitgelegd:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=2217591

Maar het resultaat is dus dat Vista zeer lang (5minuten) aan het welcome scherm blijft hangen bij het booten. En ook bij het afsluiten.
Slaapstand en alle andere applicaties werken heel rap.

Weet iemand iets wat mij kan helpen aub?

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik de IDE schijf er fysiek uithaal, veranderd er niets aan de snelheid. Natuurlijk staat de IDE schijf dan wel niet meer in deze computer.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Wellicht kun je die info achter die link gewoon even overzetten naar je topicstart. Een linkje is gewoon weg niet handig en gaat tegen het beleid in. Verder is het 'not' done om een topic binnen 24 uur omhoog te 'kicken'. Daar hebben ze de 'edit' knop voor uitgevonden. Dus als je de informatie achter link in de topic-start zet, kun je die meteen gebruiken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Als ik alles kopieer van op helpmij zal er een hele hoop tekst staan, en dan zullen veel mensen er zelfs niet aan beginnen.
Als er vragen zijn, mogen die gewoon gesteld worden, ik zal er asap op antwoorden. Je hoeft die link niet te lezen hoor.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:34
Had ik ook bij m'n vorig systeem. Heb er ook geen oplossing voor gevonden. Heb je al andere chipset drivers geprobeerd?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Mentalist

[avdD]

Dit is vrijwel zeker een softwareprobleem. De drivers zoals blubbers voorsteld zou je kunnen proberen, maar dat is geen verklaring aangezien je die niet aangepast hebt in de tussentijd (of dat moet achter je helpmij link staan).

Aangezien ik er 99% zeker van ben dat je PC direct vlot opstart wanneer je er een Linux live CD of iets vergelijkbaars instopt duw ik dit topic uit OM en naar WOS.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Doe's niet zo duwen? :P

Anyways: lijkt erop dat de drive mogelijk nog binnen Windows aangemeld staat, ondanks de verwijdering later.
(Ook omdat ie als bootschijf heeft gestaan - getuige het opstarten met XP)
Je zou eens (met de 250GB als slave) kunnen kijken wat Schijfbeheer voor mededelingen geeft, en als je PC eenmaal opgestart is de data van je IDE datadisk afhalen en vervolgens compleet ontdoen van partities.

Dat kan met diskpart (commandline util) of via schijfbeheer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb juist een BIOS update gedaan zonder resultaat.
Is dit hetzelfde als een chipset update zoals blubbers voorstelde?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je BIOS is zeg maar de aansturing voor je moederbord, dat is niet hetzelfde als chipset drivers.
chipset drivers zijn drivers (of nog simpeler: soms gewoon informatiefiles) die uitgebreide functies kenbaar maken aan het OS wat je gebruikt - zoals USB 2.0 of geavanceerde instellingen voor energiebeheer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
je kunt je mobo (en drivers) uitlezen op www.driveragent.com, dan kun je zelf op dat model zoeken en de nieuwste drivers downloaden

you had me at EHLO

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 13:47
Dit probleem heb ik ook gehad maar dan met een trage pc, gebeurde bij mij toen ik mijn netwerkkaart wilde installeren. Dit had te maken met een bug in Vista x64 en 4GB ram.
Haal er maar eens 2 GB ram uit en kijk of ie sneller is. Is dat het geval dan kun je een hotfix installeren (Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A") of anders SP1 (daar zit ie denk ik wel in)
Btw, de tekst in de hotfix wijst naar een ander probleem maar het hielp bij mij om het traagheids probleem op te lossen.

[ Voor 22% gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 17-02-2008 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mathijs, ik heb een 2GB RAM latje er uit gehaald, maar het blijft traag.
Toch bedankt. :)
Ik ga zo vlug mogelijk
-driveragent.com een bezoekje brengen.
-Doen want Alt92 voorstelde

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de IDE (met jumpers op single drive) schijf er weer ingestoken.
Eerst meldde hij dat hij de bootmgr niet vond, de IDE schijf stond dus op master...
Reboot, BIOS, RAID set als eerste gezet.
Reboot, welcome duurt nog altijd heel lang.

Device manager opgestart, "Disk drives", "IDE ATA/ATAPI controllers", "Storage controllers" Bekeken, allemaal OK.

En de IDE schijf was al geformatteerd en partitieloos. (heb ik gedaan in Vista zelf)

Drivers:
Ik heb even gescanned op driveragent.com, mijn "standard dual channel PCI IDE controller"drivers waren niet up to date, en als mouse-over message zie ik:"JMB36X standard dual channel PCIE IDE controller" . Wanneer ik op het icoontje klikte van dit toestel, zie je wat voor drivers ze hebben en voor welke OS, Voor Vista 64 hadden ze maar 1: "Gigabyte SATA2 RAID"

En mijn mobo is een ASUS P5E :/ ...

Dus zocht ik wat op google naar drivers met die JMB36X , gevonden op softpedia, gedownload, installer zegt dat ik geen zo een toestel heb in mijn PC.

Dan gezocht naar 64bit drivers, ook gevonden op softpedia.
Midden in de installation krijg ik een popup:" Installdriver.inf not found" en de setup word afgebroken.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok geen replies :/
Na een week was ik het beu, ik heb alles geprobeerd dat ik kon vinden zonder resultaat.
Ik heb geformatteerd, met de IDE schijf erin, en Vista opnieuw geinstalleerd.
En nu start de PC RAP op ! :D
Pagina: 1