Toon posts:

Lege optical media worden niet meer als dusdanig herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort kan ik op mijn PC met twee IDE DVD-branders geen schijfjes meer branden.
Als ik een CD-R, CD-RW, DVD+R of DVD+RW in één van de twee stations plaats, dan verandert het "Dvd-rw-station" icoontje onder "Computer" wel naar het geplaatste opslagtype (er wordt b.v. "DVD+R" in weergegeven, maar dat was het.
De schijf begint ook niet te draaien in het station, want je hoort helemaal niets. Verdere actie vanuit het besturingssysteem blijft ook uit; het "Automatisch afspelen" venster met de gebruikelijke opties voor de geplaatste schijf verschijnt niet.

Als ik vervolgens dubbelklik op het station waar de schijf inzit, krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.rocarodiensten.nl/pix/dvd.png

Dit probleem is voor beide stations van toepassing. Het vreemde is dat dit wel gewerkt heeft en ik me ook niet kan voorstellen waardoor dit ineens fout zou kunnen gaan.

De station's werken verder wel. DVD-films, muziek-CD's en bijvoorbeeld data CD's/DVD's worden herkend en het "Automatisch afspelen" venster komt op.
Alleen recordable of rewriteable media dus ineens niet meer.
De snelheid van de schijfjes is het probleem in ieder geval niet. Beide stations moeten tot 16x DVD kunnen branden en ik heb alleen maar 8x schijven die het normaal gesproken ook deden.
De lege CD's die ik heb gaan tot maximaal 52x, alsook de branders.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Laatste versie firmware van beide stations geinstalleerd.
- Laatste BIOS-versie moederboard/chipset geinstalleerd.
- Stuurprogramma installatie stations (apparaatbeheer) ongedaan gemaakt en opnieuw opgestart.
- Systeem opnieuw opgestart met CD- of DVD Recordable erin.
- IDE-bekabeling gecontroleerd.

Niks heeft het probleem opgelost.

De bewuste configuratie:
- Gigabyte GA-X38-DQ6 moederboard (laatste F7 bios)
- 2 x 1GB Kingston DDR2-800 RAM
- 2 x Hitachi SATA HDD 160GB
- 1 x Hitachi SATA HDD 320GB
- 1 x Lite-On LH-20A1H DVD+/-RW IDE
- 1 x NEC ND-3550A DVD+/-RW IDE
- ATI Radeon HD3870X2
- Coolermaster Real Power M700 700W PSU
- Windows Vista Ultimate 32-bit NL

Ter vergelijking heb ik de recordable en rewriteable schijven in andere systemen (twee Vista en één XP laptop met brander) gestopt en daar werkt het gewoon allemaal.

Wie heeft er nog meer tips?
Alvast bedankt!