• Shuvit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb eerlijk gezegt geen idee waar ik dit probleem precies moet posten.

Ik heb afgelopen vrijdag 2 identieke systemen opgehaald:
  • PC2-6400 - 1 GBx2 - DDR2 - Corsair TWINX
  • Western Digital 250 GB 2500AAJS (SATA300 - 8 MB)
  • ASUS M2N-VM HDMI (nF630a - M-ATX - S.AM2)
  • AMD Athlon 64 X2 6400+ (AM2 - Hypertrans) 3,2 BOX
  • Antec New Solution NSK4480B (380 W-ATX Mini Tower)
  • XFX 8800 GT - 512MB - PCIe- TV+2xDVI - PVT88PYDF4
Beide systemen hebben een erg vreemde vertraging dat om de x seconden zich herhaald en ongeveer 8 seconden per keer duurt. Deze vertraging komt in de BIOS voor en in willekeurige spellen dat ik getest heb.

Dingen dat ik geprobeerd heb met Windows XP (32bits):
  • Voor al het hardware de nieuwste drivers
  • Alternatieve drivers voor VGA kaart
  • AMD duall core optimizer
  • Laatste updates van microsoft
Ik heb Vista (32bits) geinstalleerd op beide PC's en vervolgens weer hetzelfde getest als met XP.

BIOS:
Deze heb ik natuurlijk geflashed, heeft geen effect gehad.

Spellen:
Laatste patches gedownload, geen effect.

Hardware verwisseld en getest:
VGA kaart heb ik verwisseld met een andere
Voeding verwisseld met een 550Watt voeding

Hardware monitoring:
  • Temperaturen heb ik gecontrolleerd en deze zijn goed.
  • Cores van de processor in de gaten gehouden, beide cores werken naar behoren.
  • Temeraturen van de VGA kaarten zijn goed
Nog een opvallend puntje is dat in XP spellen constant stotteren, met vista zit er een interval in.

edit, nog wat info:
GPU-Z aanvulling (imageshack popups!)
Taskmanager aanvulling (imageshack popups!) tijdens spel.

Echter alles wat ik geprobeerd heb heeft geen effect gehad.... de wazige hapering blijft er in zitten. Ik heb me rot gezocht in de GoT search, google, Asus forums, AMD forums en geen enkel antwoord kunnen vinden. Het moment dat ik hier post is als ik compleet radeloos ben 8)7 en geen enkel idee heb wat ik nog meer kan testen.

Dus, erm, hellep! Als iemand nog goede ideeen heeft, post ze graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Shuvit op 16-02-2008 23:32 ]

void

Verwijderd

2 identieke systemen die dezelfde kuren hebben is wel vreemd. Misschien eens het stop kontakt meten en kijken of je last hebt van piekspanningen ? Ook even op een ander stopkontakt proberen om dat iig. uit te sluiten.

Heb het zelf bij een vriend van mij en die heeft continu last van piek spanningen. Een UPS tussengezet en het probleem was opgelost, beetje hetzelfde probleem als wat jij omschrijft. Nuon is niet zo vlot met meten en zeggen vaak dat het niet aan hun ligt maar aan de interne bedrading.

• Shuvit
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 23:29:
2 identieke systemen die dezelfde kuren hebben is wel vreemd. Misschien eens het stop kontakt meten en kijken of je last hebt van piekspanningen ? Ook even op een ander stopkontakt proberen om dat iig. uit te sluiten.

Heb het zelf bij een vriend van mij en die heeft continu last van piek spanningen. Een UPS tussengezet en het probleem was opgelost, beetje hetzelfde probleem als wat jij omschrijft. Nuon is niet zo vlot met meten en zeggen vaak dat het niet aan hun ligt maar aan de interne bedrading.
Helaas, hoewel ik stiekem hoopte dat dat het was... blijkt dat de stroom van cogas toch wel goed is en mijn pc's niet :+

void

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57
Heb je misschien een betere omschrijving van die vertraging? Je zegt dat het ook in de bios voorkomt (wat driver/windows problemen uitsluit), maar hangt ie dan ofzo?

edit:
Wat je nog kan proberen:
- hd eruit trekken kijken of je de bios vertraging nog hebt
- hardware gaan wisselen en kijken of je de bios vertraging nog hebt.

Ik focus op de bios omdat dat iig alle software shizzle uitsluit.

[ Voor 41% gewijzigd door MrAngry op 16-02-2008 23:46 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Shuvit
Het komt ook voor als ik bijvoorbeeld in de BIOS van menu's wissel. Alleen de vertraag momenten in de BIOS zijn korter dan dat van games, het duurt in de bios maximaal 2/3 seconden. Het lijkt of het dan moeite heeft met het opbouwen van de schermen.

Helaas kan ik het niet beter uitleggen dan dit.

edit:
Zal het testen.

Edit 2:
VGA kaart heb ik dus al eerder verwisseld, nog steeds de vertraging.
HD is het ook niet.
DVD rom is het ook niet.

Edit 3:
Onboard sound uitschakelen helpt ook niet.
Onboard VGA zou uit moeten zijn zodra je er een ander VGA kaart in stopt.

[ Voor 31% gewijzigd door Shuvit op 16-02-2008 23:56 ]

void

• MrAngry
Stukje eliminatie dus.

We houden geheugen, mobo en evt aangesloten ranadapparatuur over. Misschien kan je je(evt.) USB keyboard en muis eens wisselen voor wat oude meuk en dan hebben we nog het geheugen. Die Asus plankjes hebben weleens moeite met geheugen, maar volgens mij hoort die corsair meuk daar niet bij, maar dat zou je even kunnen checken in de compatibility list op de site van asus.

Ik weet dat die usb tsjak wat far fetched klinkt, maarja, we hebben het over 2 pc's met een identiek probleem. Het moet in de hardware zitten dus we gaan maar elimineren. (Trouwens, dat hardware uitwisselen heb je niet met de andere pc gedaan neem ik aan? Voor het geval dat we met een defecte range aan hardware zitten)

Verwijderd

Ik gok op de geheugentimings. Ik neem aan, dat die op automatisch staan.
Zet ze in de BIOS op manual en laat het langzamer lopen dan de automatische timings.
CL5 i.p.v. CL4 bijvoorbeeld :)

• Shuvit
De hardware wat ik getest heb komt uit een ander werkend PC, ik heb dit niet getest met de identieke PC vanuit gaand dat die hetzelfde effect heeft.
Geheugen is compatibel met het mainboard en de USB zoot was wel een idee, maar helaas geen effect :(
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 00:13:
Ik gok op de geheugentimings. Ik neem aan, dat die op automatisch staan.
Zet ze in de BIOS op manual en laat het langzamer lopen dan de automatische timings.
CL5 i.p.v. CL4 bijvoorbeeld :)
Het ligt ook niet aan de timings helaas.

void

• Shuvit
Na wat meer controlleren aan temperaturen denk ik een theorie te hebben:

Met The Witcher even aan het testen hebben 4 stotters geconstateerd:
00:29:55
00:30:14
00:32:11
00:32:26

Met het volgende grafiek:
Temperatuur (imageshack popups!)

Groene lijn is de VGA-kaart die niet boven 47celcius komt. Als mijn vermoedens juist zijn clocked de VGA kaart als hij te warm wordt terug ofzo.

Rood is de CPU.

Ik ga het nu testen met Rivaturner, mocht dat helpen dan kan hier een slot op en zo niet dan ga ik dingen in de buurt schoppen ofzo :+

En misschien is de BIOS gewoon wat sloom zo nu en dan, heb ik niet echt een verklaring voor.

edit:
VGA-kaart kan ik nu 100% uitsluiten. De groene lijn is dus niet de VGA-kaart maar iets anders. De pieken die te zien zijn komen precies overeen met de stotters.

[ Voor 11% gewijzigd door Shuvit op 17-02-2008 00:52 ]

void

• Shuvit
Met Ntune mainboard stresstest wordt alles nog wat duidelijker. Deze draaide 10 minuten telkens een venster met een 3d animatie en sloot deze nadat de animatie compleet was weer af.

Zoals in het bovenste grafiek te zien is, elk moment dat de animatie weg ging dropten beide lijnen naar beneden. Elke piek in het grafiek is een stotter.

Grafiek (popups!)

Ik kan nu veilig de conclusie trekken dat ik een ander mainboard nodig heb of chipset cooler moet aanschaffen. Deze is duidelijk niet geschikt is voor gaming. Toch bedankt voor de reacties :)

[ Voor 18% gewijzigd door Shuvit op 17-02-2008 01:29 ]

void

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb net even gekeken en wat ik al vermoeden heb je een mATX bordje gekozen die geen 6400+ ondersteunt, als ik jou was zou ik even concact op nemen met asus of hun info op de site wel klopt.

http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us

Voer dit in:

Search CPU Using : Motherbord
Type : SocketAM2/AM2+
Name : M2N-VM HDMI

Kan je het zelf nakijken, maar ben bang dat dit een van de mATX bordjes is die geen 125watt aankan, de meeste mATX bordjes van asus kunnen dat wel, kan ook zijn dat de info niet klopt of niet volledig is op de site van asus.

Maar een mede tweakers wees ons er laatst op in het AMD neiuws topic dat er mATX bordjes zijn die geen 125watt cpu's aan kunnen en zich dan terug klokken en dat kan je stotter probleem zijn.

Edit/
Deze dus. :)
The Source schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:22:
Hoor dat AMD de 6000+ prijs voor assembly aan het slashen is, ik hoor prijzen van onder de 80 / 90$. Grote probleem voor AMD is dat dit een top model is voor ze, en dat kreng verbruikt 125W. En gok eens welke mainboards 125W supporten?? Enkel de high-end mainboards, want de goedkopere mainstream mainboards en nagenoeg alle! uATX mainboards supporten enkel 89W. Dus als AMD zo wanhopig is dat de deze 6000+ naar dit prijs niveau moeten brengen dan krijgen ze een probleem, want geen een mainboard vendor support die wattages op 'goedkopere ATX / uATX' modellen.
en deze
The Source schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:49:
[...]

Pak eens een 125W CPU, pak eens een willenkeurig uATX AM2 mainboard en een high-end AM2 mainboard (SLI of CF chipset bv). Benchmark dit eens en kijk met een powermeter ook eens wat het stroom verbruik is. Als het werkt dan is de kans groot dat het stroom verbruik wordt terug gedrongen door automatisch terug te klokken. Dit aangezien het PWM design van dat soort mainboards normaal gezien geen 125W toelaat, ook totaal niet nodig, aangezien deze CPU's voor het high-end segment bedoeld zijn (waren).

Of je de prijzen in de retail ook omlaag zult zien gaan..? Niet perse, ik weet nu dat het bod bij enkele EU SI's ligt, als die alles in PC's inbouwen dan zien we er niets van terug.

Maar ik hou er over op, geloof je het niet, dan niet, geloof je het wel dan wel, kan er helaas niet meer van maken.
Geen eigen ervaring mee, en als je op de stie kijkt naar de rest van de goedkope asus mATX bordjes dan ondersteunen ze wel een 6400+, dus ik zou gewoon even asus mailen. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door mad_max234 op 17-02-2008 01:39 ]

• Shuvit
Het blijkt dus inderdaad dat het mainboard wat ik heb geen 6400+ ondersteund. Tevens heb ik ook een 5600+ dat op een ASUS M2N-X Plus zitten, wat wel in de lijst staat maar ook echt het maximale is. Die PC heeft af en toe ook een stotter (Crysis, zucht :+).

Handig om nu van die lijst af te weten, echter zouden computer zaken hier ook van af moeten weten voordat ze een product in zo'n combinatie verkopen....

Bedankt voor de info, en van mij part kan hier een slotje op :*)

void

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja je ziet wel vaker dat winkels dingen verkopen die niet samen gaan en dat de koper het wel wilt gaan combineren, meeste zaken kennen ook niet al hun hardware en het is ook niet te doen om voor elke klant dit te gaan uitzoeken. Als je zelf een pc kan bouwen moet je ook wel weten dat er QVL bestaan van bijna elke fabrikant. ;)

Het is dus niet te doen om al je personeel van alles op de hoogte te houden (komen en gaat elke dag wel producten), ik vind dat de koper die moeite moet nemen hij hoeft immers alleen voor 1 setje uit te zoeken of het samen gaat werken.

Maar helaas had jij daar de kennis nog niet van, maar zoek voortaan even uit hoe en wat wel bij elkaar kan nu je het wel weet. :)

edit/

Nog wel even asus mailen, ben ook wel benieuwd wat hun zeggen, ik wou dat laatst zelf nog doen maar ben er niet meer aan toe gekomen, en is ook wel makkelijk voor andere die de zelfde symptomen heeft en ook een dergelijke combi. En topic gaan niet op slot of ze moeten niet voldoen aan de regels van got.

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 17-02-2008 03:01 ]

• MrAngry
Ben wel en niet verbaasd, het moest zoiets zijn, maar ik had er nooit rekening mee gehouden dat het mobo de proc niet kon hebben, das echt een wtf..

Verwijderd

mad_max234 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 02:31:

Het is dus niet te doen om al je personeel van alles op de hoogte te houden (komen en gaat elke dag wel producten), ik vind dat de koper die moeite moet nemen hij hoeft immers alleen voor 1 setje uit te zoeken of het samen gaat werken.
Vervelend probleem voor de TS maar met je stelling ben ik het niet helemaal eens. Je mag verwachten dat een verkopende partij op de hoogte is van de spullen die ze in hun assortiment hebben, after all, er is geen 1 computerwinkel/webshop die alle hardware ter wereld voor handen heeft, vaak word gekozen voor een aantal merken en producten, soms vanwege de kwaliteit maar vaak op de bedongen kortingen.

Neemt niet weg dat wanneer een klant aangeeft een systeem te willen hebben, bestaande uit zijn geselecteerde onderdelen, dat je van een klant ten alle tijden mag verwachten dat die kennis van zaken heeft. Daar zijn hun voor en ze werken er dagelijks mee. En als je 2 identieke systemen aanschaft dan ben je in mijn ogen een goeie klant en daar mag je best wel een beetje je best voor doen.

Maar goed, heb het zelf onlangs met een computerwinkel gehad die een MSI SLi 650 verkocht. De eerste tower gaf na opstarten diverse beepjes, waarbij je gelijk denkt dat er ergens een hardware fout in zit. Vervolgens een nieuw systeem opgehaald, omgeruild, en ook hier weer hetzelfde. MSI Nederland zelf even opgebeld, bleek dat dit type moederbord beepjes geeft zodra er USB aanhangt en dat MSI het niet kon oplossen met de huidige chipset drivers van Nforce op dit moederbord. Als je dan denkt alles meegemaakt te hebben vind ik dit wel de klok slaan, zeker omdat MSI de retailer hiervan niet in kennis steld en ook geen publicatie over dit fenomeen op hun website heeft staan.

De MSI medewerker gaf zelf al aan dat dit slordig was maar daar koop je als klant geen brood voor. Diezelfde PC zaak had al meerdere van dezelfde .cfg verkocht maar niemand had ooit geklaagd. En zo zie je maar dat miscommunicatie over het algemeen bij de bedrijven ligt en niet bij de consument, waarvan het grote gros iets koopt, er mee werkt en zich er verder niet in verdiept en de beeps op de koop toe neemt :) Maar het blijft de verantwoording van de shop imho om een werkend systeem af te teveren, ten alle tijden en dan kunnen ze zich niet op ontwetendheid verhalen ;)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat kan jij en MSI vinden, maar praktijk wijst toch anders uit.

Ja als je een AM2 SLI moederbord besteld met DDR1 en een 2x AGP kaart, ja dan vind ik dat de winkel het wel moet weten, dan moet er wel een belletje gaan rinkelen. :)

Maar bij zijn specifieke probleem is het niet voor de hand liggend is en je kan niet verwachten dat personeel alle ins en outs kennen. En een beetje winkel heeft paar duizend artikelen op hun lijst staan die per dag veranderen of iets aan het product veranderd (denk aan verschillen de rev. van producten), is echt geen beginnen aan als je daar niet al je vrije tijd aan besteed. En het meeste winkel personeel is niet zo heel er bekwaamt en hebben ook nog een leven naast het werk. :)

Neem het hef in eigen handen en je zal dit soort problemen niet meer onder vinden. Je hoeft immers maar 1 systeem samen te stellen en kan daar dus lekker de tijd voor nemen. een winkel doet dat echt niet en zeker niet voor die kleien winst marges van de online schops.

Verwijderd

Ik ben hier dus ook voor komen te staan, zelfde mobo en zelfde proc (6400+). Ik baal er echt van want het is gewoon niet snel terug te vinden, en je probeert echt van alles om je systeem soepeltjes te laten draaien.

Nu zie ik wel dat voor dit mobo nog altijd nieuwe bios versies verschijnen waarbij er meer "cpu support" is (op dit moment versie 0603). Houdt dit nou ook in dat alle hoop nog niet is verloren en er support voor 6400+ bijgebakken kan worden?
Of voor mijn part een mogelijkheid om de processor softwarematig te 'downclocken' zodat in ieder geval de boel weer fijntjes draait?

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 22:00
Ik heb ooit dergelijke problemen gehad met een Athlon XP 1800+, dit bleek door een wazige fout in bios te komen. Bios reset gedaan, geflasht naar laatste versie en vervolgens optimized defaults geladen. Syteem liep 3x zo soepel als voorheen.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 21:39
Ik heb ooit een MSI laptop gehad met dezelfde fenomenen (echter een Semrponnetje maar als proc) en toen zei MSI dat dit aan het mainboard lag van nVidia... Die konden er niets meer aan doen en het was een structurele fout in de nForce 4 chipset... Ach ja, ben gelukkig van dat ding af :)
Pagina: 1