Toon posts:

Open Suse start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben iemand aan helpen, maar het wil niet echt lukken. Ik heb Open suse 10,3 geïnstalleerd, maar als ik het ik probeer te starten krijg ik enkel de intro tune te horen en er komt geen OS in beeld. Alleen maar een zwart scherm met een balkje.

Weet iemand wat hier aan de hand is? Bedankt

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Lijkt er op dat X.org misschien niet goed geconfigureerd is.
Welke desktop heb je als standaard ingesteld of kies je als je probeert in te loggen?

[ Voor 3% gewijzigd door dragunova op 16-02-2008 23:27 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

Zoals de vorige reactie ook al aangaf is dit waarschijnlijk een probleem met je X.org config.

Bij het opstarten kun je extra opties ingeven, daar kun je init 3 ingeven. Dan kom je in een console mode terecht waar je als root in kunt loggen en dan poging kunt wagen om X opnieuw te configureren door het commando sax2 in te typen. Als dat niet helpt zou je ook je /etc/X11/xorg.conf kunnen hernoemen en opnieuw een poging wagen met sax2 .

Op grond van je nogal summiere informatie is er verder niet zo heel veel van te zeggen wat er fout gaat.

Verwijderd

Dr. swing king heeft dit topic voor mij geopend,

ik zal proberen iets duidelijker te zijn. ik heb de gnome desktop als standaard ingesteld, ik kan opensuse succesvol installeren tot en met de Gefeliciteerd, de installatie van opensuse is klaar. boodschap, als ik daarna op voltooien druk krijg ik een zwart scherm en hoor ik een introductietune via m'n speakers, daarna blijft het scherm gewoon zwart, ik krijg niet het inlogscherm waar je je gebruikersnaam en wachtwoord kan intypen om zo op het bureaublad te belanden.

Wat is X.org config? het zegt mij namelijk niets.

Die root ben ik wel tegengekomen volgens mij, maar daar vraagt het om een gebruikersnaam en wachtwoord wat ik niet heb. kan dat kloppen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2008 12:25 ]

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:18:
Dr. swing king heeft dit topic voor mij geopend,

ik zal proberen iets duidelijker te zijn. ik heb de gnome desktop als standaard ingesteld, ik kan opensuse succesvol installeren tot en met de Gefeliciteerd, de installatie van opensuse is klaar. boodschap, als ik daarna op voltooien druk krijg ik een zwart scherm en hoor ik een introductietune via m'n speakers, daarna blijft het scherm gewoon zwart, ik krijg niet het inlogscherm waar je je gebruikersnaam en wachtwoord kan intypen om zo op het bureaublad te belanden.

Wat is X.org config? het zegt mij namelijk niets.

Die root ben ik wel tegengekomen volgens mij, maar daar vraagt het om een gebruikersnaam en wachtwoord wat ik niet heb. kan dat kloppen?
Nee.

Tijdens de installatie als alles goed is gegaan zul je (voor de reboot, geloof ik) gevraagd worden om het root password in te vullen en wat later krijg je de mogelijkheid om een of meer users toe te voegen. In elk geval zul je een password voor de root-user gegeven moeten hebben om openSUSE succesvol te installeren.

Mocht je in elk geval wel een root-password hebben gegeven, druk als opensuse opgestart is op CTRL+ALT+F1, als het goed is krijg je een console scherm. Login als root. Sluit al het grafische af door het command:
init 3

Met het command 'X' (let op hoofdletter) krijg je als het goed is een grijs scherm (terug naar console via CTRL+ALT+backspace). Als je dat krijgt via command 'sax2' de juiste instellingen proberen in te stellen (sax2 is een grafisch programma om het tekstbestandje /etc/X11/xorg.conf aan te passen).

~/.xsession-errors kan hulpvol zijn als errorlog.

Verwijderd

disheaver schreef op zondag 17 februari 2008 @ 17:39:
[...]

Mocht je in elk geval wel een root-password hebben gegeven, druk als opensuse opgestart is op CTRL+ALT+F1, als het goed is krijg je een console scherm. Login als root. Sluit al het grafische af door het command:
init 3
Dit wordt niet herkend als geldig
Met het command 'X' (let op hoofdletter) krijg je als het goed is een grijs scherm (terug naar console via CTRL+ALT+backspace). Als je dat krijgt via command 'sax2' de juiste instellingen proberen in te stellen (sax2 is een grafisch programma om het tekstbestandje /etc/X11/xorg.conf aan te passen).

~/.xsession-errors kan hulpvol zijn als errorlog.
sax2 word ook niet als geldig herkend.

Alleen met command X krijg ik iets te zien en het enige wat daar als een oorzaak zou kunnen worden aangemerkt is:

NV: No Matching Device section for instance (BusID PCI:1:0:0) found.

Dit gegoogled gaf wel hits, maar niet iets waar ik wijs uit word.

Enige suggesties? Misschien een 10 steps guide to linux? :?

Verwijderd

Een paar plekken waar je meer informatie over opensuse kunt vinden:

http://www.suseforums.net
http://www.howtoforge.com/the_perfect_desktop_opensuse10.3
http://www.opensuse.org

root is een gebruikersnaam welke is te vergelijken met administrator op dat andere platform.

• disheaver
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 22:43:
[...]

Enige suggesties? Misschien een 10 steps guide to linux? :?
Allereerst zoals gezegd als root gaan inloggen. Google legt het je graag uit wat root is.

Verwijderd

disheaver schreef op zondag 17 februari 2008 @ 23:24:
[...]

Allereerst zoals gezegd als root gaan inloggen. Google legt het je graag uit wat root is.
Ik krijg dat zwarte scherm, druk vervolgens op Ctrl + Alt + F1, vervolgens log ik in als root met een gebruikersnaam en wachtwoord.

Als ik dat gedaan heb krijg ik een boodschap in de vorm van have fun! of zoiets, en de volgende regel is: andre@linux-ly1q~>.

Ik neem aan dat jullie dat bedoelen.

Verwijderd

Bijna, je logt niet in als root maar als andre.

Als je dat is gelukt om dat wel als root te doen (dat is dus je gebruikersnaam) en niet als andre kun je de door ons voorgestelde commando's eens uitproberen. Andre heeft als gebruiker de rechten niet om init 3 te doen, hoewel dat ook wel op andere manieren kan.

Maar lees eens rustig wat documentatie door, daar kom je veel verder mee dan hier een vraag en antwoordspelletje te gaan spelen. Op de sites die ik je gaf staat genoeg te lezen en desnoods overweeg je een herinstallatie aan de hand van een installatiehandleiding die daar ook wel is te vinden.
Zonder root password en een bepaalde basiskennis van het besturingssysteem wordt het een frustrerende ervaring vrees ik. Die basiskennis is op te doen door ook in dit forum zaken na te lezen en op de aangereikte sites te gaan neuzen. Over Linux is een schat aan informatie te vinden op het net.

Succes.

Verwijderd

ja ok, maar in eerste instantie verwacht ik toch dat ik het zonder al te veel problemen kan installeren en opstarten zonder dat ik eerst 3 dagen bezig ben een studie te volgen om alleen al beeld te krijgen.

Maar ik denk dat ik het morgen even op een andere computer ga proberen om te kijken of het daar wel zonder problemen gaat werken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Anders gooi je er even pakweg Ubuntu op en zie je of die het wél doet? Ik neem aan, als je nog niet al te bekend bent met *nix, dat je dan ook niet echt een specifieke reden hebt waarom je openSUSE eruit pikte en geen andere versie?

Een andere distro proberen gaat je veel minder tijd kosten dan het hele debugproces te moeten doorlopen, zeker als je niet weet waar je eerst moet beginnen, en ondanks al de deskundige hulp die je hier kan krijgen :).

[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 18-02-2008 01:40 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:49:
ja ok, maar in eerste instantie verwacht ik toch dat ik het zonder al te veel problemen kan installeren en opstarten zonder dat ik eerst 3 dagen bezig ben een studie te volgen om alleen al beeld te krijgen.

Maar ik denk dat ik het morgen even op een andere computer ga proberen om te kijken of het daar wel zonder problemen gaat werken.
Tja, je hebt soms pech qua hardware dat het net niet goed ondersteund wordt. Maar probeer wat dat betreft inderdaad Ubuntu eens. Die heeft tevens een LiveCD en hoef je dus niet eens te installeren om te zien of het werkt.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

/me opt out

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 01:42 ]

Verwijderd

Borromini schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:55:
Anders gooi je er even pakweg Ubuntu op en zie je of die het wél doet? Ik neem aan, als je nog niet al te bekend bent met *nix, dat je dan ook niet echt een specifieke reden hebt waarom je openSUSE eruit pikte en geen andere versie?
openSUSE zat toevallig bij een computermaandblad (Chip) waar ik een abbo op heb, en ze spreken er nogal veelbelovend over, dus ik dacht laat ik het eens proberen...
Tja, je hebt soms pech qua hardware dat het net niet goed ondersteund wordt. Maar probeer wat dat betreft inderdaad Ubuntu eens. Die heeft tevens een LiveCD en hoef je dus niet eens te installeren om te zien of het werkt.
Ok, ik ben nu toch al bezig. >:)

• disheaver
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:49:

Je hebt gewoon een beetje pech. 99% gaat het wel goed. Maar vroeg of laat zul je toch moeten in kunnen loggen als root. Als je geen zin hebt om problemen proberen op te lossen met hulp van google ed, zul je niet aan linux moeten beginnen.

Welke nvidia kaart heb je?

Verwijderd

disheaver schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:51:
[...]

Je hebt gewoon een beetje pech. 99% gaat het wel goed. Maar vroeg of laat zul je toch moeten in kunnen loggen als root. Als je geen zin hebt om problemen proberen op te lossen met hulp van google ed, zul je niet aan linux moeten beginnen.

Welke nvidia kaart heb je?
Ik weet nu hoe ik als root moet inloggen, dat ik dat niet eerder bedacht heb, immers hetzelfde principe als root@localhost bij mysql. Ik heb die commands ingetypt, er zijn een aantal dingen gebeurt, maar ik ben nog steeds waar ik eerder ook al was en dat is bij een hangend zwart scherm met een leuke linux introductie tune.

Die commands die je eerder gaf werken nu dus wel.

Hoe vaak moet je inloggen als root of als gebruiker in dat ctrl+alt+f1 scherm? want ik neem aan dat het meer de bedoeling is om direct op het "bureaublad" terecht te kkomen.

ik heb 2 nvidia 6800 ultra video kaarten in sli.

NB. heb ik misschien de verkeerde versie gedownload? ik heb die voor een 32bit pc gedownload, ik heb een AMD Athlon 64 FX-55 cpu, moet ik dan niet de versie voor 64 bit pc hebben?

http://software.opensuse.org/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 14:22 ]

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het inloggen via ctrl+alt+f1 is een noodgreep omdat je niet op je bureaublad terecht kunt komen wegens de verkeerd geconfigureerde X-server - die moet correct geconfigureerd zijn om een GUI weer te kunnen geven. Het klinkt echter alsof je geen idee hebt wat je moet doen als je eenmaal als root bent ingelogd. Werden je beide videokaarten correct herkend tijdens de installatie en heb je toen ook door middel van previews bekeken of de ingestelde resolutie en kleurdiepte echt werkten? Zo niet, dan is het niet zo vreemd dat X niet correct is geconfigureerd.

Volgens mij kun je beter de installatie over doen en daarbij goed opletten of een andere distributie zoals Ubuntu proberen, want met de informatie die je nu geeft, lijkt het me dat er maar een kleine kans is dat je probleem binnen korte tijd wordt opgelost.

Overigens, wat je 32/64-bit vraag betreft: de eerste google-hit op "32-bit linux on 64-bit" levert deze pagina op. Kortom: het maakt niets uit voor je huidige probleem.

• Room42
  • Niet online
fondacio schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:07:
[...]
Overigens, wat je 32/64-bit vraag betreft: de eerste google-hit op "32-bit linux on 64-bit" levert deze pagina op. Kortom: het maakt niets uit voor je huidige probleem.
Overigens zijn we alleen wel alweer 1,5 jaar verder dan het artikel waar je naar linkt :) Niet dat ik nou zo vreselijk veel van mijn 64 bit merk, hoor ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• disheaver
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:05:
[...]

Overigens zijn we alleen wel alweer 1,5 jaar verder dan het artikel waar je naar linkt :) Niet dat ik nou zo vreselijk veel van mijn 64 bit merk, hoor ;)
Half jaar. (edited)

Maar ook al is ie 5 jaar oud, de inhoud klopt, of niet?

[ Voor 9% gewijzigd door disheaver op 18-02-2008 18:11 ]

• Room42
  • Niet online
Last edited by techieMoe : 08-13-2007 at 01:43 PM. Reason: Added "RAM" section ;)
Maar ook al is ie 5 jaar oud, de inhoud klopt, of niet?
Nou, vooruit :+ Tenzij je dus echt meer dan 4GB ram wilt gebruiken kun je nog wel vooruit met 32 bit.

• dragunova

dragunova

offtopic:
er is wel verschil te merken tussen 32- en 64bit, vooral in compressie, wat ik zelf vooral merk bij rippen.

Als je in de eerste virtuele terminal bent gekomen mety CTRL+ALT+F1, en je bent ingelogd als root, moet je "telinit 3" typen. Hierna geef je een enter als ie uitgerateld is, en daarna start je sax2 op. Door sax2 in te typen en een enter te geven.
Als het goed is kun je nu in een dialoog je X.org configureren.

edit:
toevoeging
owwww, ik zie het nu pas; dus de commands werken nu wel? Je hebt X.org geconfigureerd?
Om een antwoord te gevenb op je tweede vraag; in principe hoef je niet zo vaak vanuit de terminal te werken dus, voor beheer heb je onder SuSE een beheertool genaamd YAST2 (die je overigens ook kunt opstarten in die terminal met "YAST").
Hiermee kun je zo'n beetje alle beheertaken uitvoeren.

[ Voor 31% gewijzigd door dragunova op 18-02-2008 19:45 ]

Verwijderd

dragunova schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:41:
offtopic:
er is wel verschil te merken tussen 32- en 64bit, vooral in compressie, wat ik zelf vooral merk bij rippen.

Als je in de eerste virtuele terminal bent gekomen mety CTRL+ALT+F1, en je bent ingelogd als root, moet je "telinit 3" typen. Hierna geef je een enter als ie uitgerateld is, en daarna start je sax2 op. Door sax2 in te typen en een enter te geven.
Als het goed is kun je nu in een dialoog je X.org configureren.
Als ik alles uitvoer zoals beschreven krijg ik:

sax2
sax: initializing please wait...
sax: your current configuration will not be read in.

sax: no x-server is running
sax: will start own server if needed
spp: prepare device [0] profile: NoModelines
spp:including prepared profile(s)
sax startup

ps. ik heb openSUSE op een andere pc geprobeerd te installeren, en met succes, daar werkt alles naar behoren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 23:18 ]

• dragunova

dragunova

Als ik alles uitvoer zoals beschreven krijg ik:

sax2
sax: initializing please wait...
sax: your current configuration will not be read in.

sax: no x-server is running
sax: will start own server if needed
spp: prepare device [0] profile: NoModelines
spp:including prepared profile(s)
sax startup
Dat is normaal
En daarna?

Grafische configuratiedialoog?
Of crasht sax2?

Als alles zwart blijft zou ik zelf even een schone install doen.

Verwijderd

dragunova schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:49:
[...]

Dat is normaal
En daarna?

Grafische configuratiedialoog?
Of crasht sax2?

Als alles zwart blijft zou ik zelf even een schone install doen.
er gebeurt niks(crasht misschien?), alles blijft gewoon zoals het is, in principe gewoon een volgende regel.

ik heb al meerdere installs gedaan met steeds dit resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 19:01 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je elke keer weer bij hetzelfde uitkomt, probeer dan Ubuntu es... Ik ben geen persoonlijke fan maar wat met de ene instapdistro niet lukt lukt vaak met de andere net weer wel ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• dragunova

dragunova

Aha, specs van je chips?
Toevallig een iets oudere (grafische) intelchipset?

[ Voor 110% gewijzigd door dragunova op 19-02-2008 20:41 ]

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:02:
Als je elke keer weer bij hetzelfde uitkomt, probeer dan Ubuntu es... Ik ben geen persoonlijke fan maar wat met de ene instapdistro niet lukt lukt vaak met de andere net weer wel ;).
Ik heb Ubuntu al geprobeerd, volgens mij een live cd, die werkte idd wel. Moet er wel bijzeggen dat ie pas werkte toen ik in de bios de optie plug&play OS had gekozen, en ineens wel beeld had.

Maar ik kan er slecht tegen dat suse niet gewoon wil werken, zal wel een slecht karaktertrekje zijn.
Aha, specs van je chips?
Toevallig een iets oudere (grafische) intelchipset?
nforce 4 op moederbord en
nvidia 6800 voor grafisch.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 20:13 ]

• dragunova

dragunova

Oh, dat is vreemd; ik heb ongeveer dezelfde X.org problemen gehad met de nieuwe versie op een oudere intelchipset in mn laptop, maar ik dacht dat nvidiakaarten geen problemen opleverden.

* dragunova installeert even gaim

[ Voor 7% gewijzigd door dragunova op 19-02-2008 21:23 ]

Verwijderd

dragunova schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:42:
Oh, dat is vreemd; ik heb ongeveer dezelfde X.org problemen gehad met de nieuwe versie op een oudere intelchipset in mn laptop, maar ik dacht dat nvidiakaarten geen problemen opleverden.
Dat is jammer want als je die zelf opgelost hebt waren we snel klaar. :)

btw, ik heb je toegevoegd op hotmail, misschien werkt dat wat sneller dan hier op het forum. mocht je daar geen bezwaar tegen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 21:03 ]

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik weet dat openSuse er iets anders mee om gaat dan andere distro's, maar wat krijg je te zien wanneer je nadat je als root ingelogd bent het volgende typt:

cat /etc/X11/xorg.conf | grep Driver

en dan met name wat betrekking heeft op je videokaart, er komt namelijk waarschijnlijk ook wat output over de keyboard en muis te staan. Mocht hier

Driver "nvidia"

staan zou je kunnen proberen om met een text editor (bijvoorbeeld nano) dit te veranderen in

Driver "nv"

en kijken of je dan wel beeld krijgt. In dat geval werken de geïnstalleerde drivers niet goed. Mocht er al

Driver "nv"

staan kun je proberen het te vervangen door

Driver "vesa"

[ Voor 4% gewijzigd door DeKaerften op 20-02-2008 21:55 ]

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-01 08:22
Komt mij vaag bekend voor dit probleem. Ik zelf dacht aan brakke nvidia drivers, mischien wel de SLI opstelling die hem de das om doet. Ik zou zeggen voer yast uit in de text-mode en haal even een nvidia driver update binnen.

Gewoon heel simpel als root inloggen zoals je hierboven al hebt gedaan, runlevel 3 gaan (init 3) en dan "yast" intypen. Onder software ga je naar "Community repositories" omdat we de nvidia repositorie toe gaan voegen zodat je gemakkelijk een update binnen kan halen. Computer zal wat gaan ratelen en dan een lijst tonen van online repositories (je moet natuurlijk wel met het internet verbonden zijn). In die lijst zoek je de "NVIDIA Repository" op zet er een vinkje voor met de spatie balk. Voeg de key toe en dergelijke en je zal weer in de yast control center uitkomen. Ga daar naar Software Management en zoek daar naar nvidia, daarin staat als het goed is een NVIDIA kernel driver, instaleer deze en probeer daarna nog eens je xserver te starten (normaal in te loggen).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Pagina: 1