WXP op RAID1 (mirroring) schijf

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:29
Ik heb dit een tijdje geleden zo geïnstalleerd maar heb achteraf m'n bedenkingen.

Iedere keer dat m'n PC vast loopt (en dat wil wel eens gebeuren tijdens games of bepaalde audio programma's) raakt m'n RAID-array corrupt.
Dan kan ik rebooten en 4 uur wachten tot m'n array weer hersteld is.

Ik vraag me af of dat eigenlijk gebruikelijk is.

#1 is het verstandig om je besturingssysteem op een RAID 1 disk te zetten?
#2 ligt het wellicht aan het type controller (ICH9R) dat ik gebruik dat telkens m'n array verrot raakt?

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Persoonlijk vind ik raid 1 iets voor de OS schijven in servers om zo uitval door een kapot schijfje te voorkomen. Voor thuis zou ik zeggen, gebruik die 2e schijf voor dagelijkse backup.
Het grote nadeel van RAID 1 is dat als het FS corrupt raakt, dit (meestal) op beide schijven gebeurd.

But I thought YOU did the backups...

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:29
Ik vroeg me eigenlijk meer af of het normaal is dat bij een system halt de array altijd corrupt raakt, of dat dit afhankelijk van de controller is. Ik kan me voorstellen dat in professionële servers (hoewel crashes daar natuurlijk ten aller tijde voorkomen moeten worden) de array niet iedere keer corrupt is als de machine onverwacht reboot :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Heb je wel de nieuwste raid drivers geinstalleerd? Ik heb namelijk ook een RAID1 array (Met OS) op een Adaptec RAID controller, maar de weinige keren dat mn systeem vastloopt, is de array nog nooit corrupt geraakt (De raid1 array is nu ongeveer een jaar oud).
Bovendien heeft mn vader op zn twee pc's (eigen bedrijf) ook al een jaar of vijf een raid1 draaien, ook deze zijn nog nooit corrupt geraakt.

Ik denk dat het aan de drivers ligt, het lijkt me niet dat de controller de oorzaak is aangezien jouw controller geen slecht type is volgens mij. Je zou eventueel kunnen kijken naar een nieuwe BIOS voor de controller als die beschikbaar is.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Volgensmij controleert Windows standaard bij iedere onverwachte afsluiting de data bij software RAID-array's. Het is gewoon een veiligheid, mocht er data geschreven zijn op het moment dat de server uitviel. Het lijkt me ook niet dat je dit uit wilt zetten (als het al gaat) vanwege de data. De kans is natuurlijk klein, maar het zal je maar gebeuren dat je zonder dat je het weet met een RAID1 zit die niet 100% overeen stemt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Fauna schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:50:
Volgensmij controleert Windows standaard bij iedere onverwachte afsluiting de data bij software RAID-array's. Het is gewoon een veiligheid, mocht er data geschreven zijn op het moment dat de server uitviel. Het lijkt me ook niet dat je dit uit wilt zetten (als het al gaat) vanwege de data. De kans is natuurlijk klein, maar het zal je maar gebeuren dat je zonder dat je het weet met een RAID1 zit die niet 100% overeen stemt.
Volgens mij is het precies zoals Fauna al aangeeft, na een probleem zoals een onverwachte power shutdown gaat de RAID controller de RAID1 set controleren op mogelijke fouten. Als het goed is duurt dit ook niet zolang als wanneer de mirror daadwerkelijk opnieuw opgebouwd moet worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1