Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Combineren van voedingslijnen van PSU

Pagina: 1
Acties:

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:55
Goedenavond,

de huidige voeding levert niet genoeg amperage voor de nieuwe videokaart. De 7900GS AGP heeft een molex aansluiting.

Nu hangt er een Aerocool 450W (continu) voeding in met 18A over de 12V rails in. Daarnaast hangt een ongebruikte PCI-E aansluiting. Dat zijn 12V lijnen. Nu kwam vanmiddag het idee in me op om die 12V lijnen aan de normale molex te maken en zo meer vermogen te kunnen halen.

Vraag nu is, omdat dit waarschijnlijk 2 aparte rails zijn, wat ik overigens niet zeker weet, kan ik deze zomaar even aan elkaar verbinden? Dus de PCI-E connector pinnen (6 stuks, 3x 12V en 3 x gnd) bij de originele molex voegen?

[ Voor 3% gewijzigd door fheerens op 16-02-2008 21:18 ]

In AvE we trust

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 14:34
Zou ik niet doen. Sowieso zijn molex-connectors niet geschikt voor hoge Amperages, en als er iets verschil zit tussen de spanningen, wordt je ook niet vrolijk.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• fheerens
kemphaas schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:18:
Zou ik niet doen. Sowieso zijn molex-connectors niet geschikt voor hoge Amperages, en als er iets verschil zit tussen de spanningen, wordt je ook niet vrolijk.
Dat laatste vraag ik mezelf dus al de hele dag af... Als er werkelijk verschil in zit, dan balanceerd dat zichzelf toch. Of zit ik daarmee totaal verkeerd? De 7900GS vereist een minimale voeding van 400W met 20A op de 12V lijn. De voeding levert volgens specificaties 18 over 12V. Hier moet toch een manier voor zijn...

In AvE we trust

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:24
Het aan elkaar solderen van deze connectors zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, maar het zal wel als het voltage enigszinds ongelijk is onnodige belasting op de voeding zetten. Het lijkt me verstandiger om een nieuwe voeding te kopen.

Er is ook een kans dat de voeding die je nu hebt zonder modificaties krachtig genoeg is. De vereisten van de videokaart zijn misschien piek, terwij je voeding continue 18A kan leveren, en piek ook wel even 20A.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

fheerens schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:15:
...de huidige voeding levert niet genoeg amperage...
Zoiets heet vermogen.
...Dus de PCI-E connector pinnen (6 stuks, 3x 12V en 3 x gnd) bij de originele molex voegen?...
Je kan eerst even meten (weerstand) of ze niet al op dezelfde uitgang zitten.
Buiten dat zou ik gewoon een verloopplug kopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• fheerens
Eddy Dean schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:48:
Het aan elkaar solderen van deze connectors zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, maar het zal wel als het voltage enigszinds ongelijk is onnodige belasting op de voeding zetten. Het lijkt me verstandiger om een nieuwe voeding te kopen.

Er is ook een kans dat de voeding die je nu hebt zonder modificaties krachtig genoeg is. De vereisten van de videokaart zijn misschien piek, terwij je voeding continue 18A kan leveren, en piek ook wel even 20A.
Uiteraard is een nieuwe voeding een betere oplossing, maar om nu weer 100 euro te spenderen aan een voeding die eigenlijk alleen voor de videokaart is... Deze voeding moet continu 450W kunnen leveren volgens specificatie. Dat is ongeveer 500W piek?

Het probleem is dat ik gewoon niet voorbij het windows laadscherm kom en het beeld op zwart gaat, maar goed, dat is een ander sub-forum.
DukeBox schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:48:
[...]

Zoiets heet vermogen.

[...]

Je kan eerst even meten (weerstand) of ze niet al op dezelfde uitgang zitten.
Buiten dat zou ik gewoon een verloopplug kopen.
In eerste instantie is dit in mijn ogen juist niet vermogen. Het vermogen is prima, het amperage per 12V lijn is te alleen laag. Ik was er inmiddels achter dat de lijnen inderdaad gescheiden zijn, door zowel weerstand als diode tests te doen. Het rare is dat de molex connectors ook van elkaar gescheiden zijn, zowel 12V, 5V als gnd's t.o.v. elkaar en naast elkaar. Een verloopplug van PCI-X en molex naar molex ben ik nog niet tegen gekomen.

In AvE we trust

• DukeBox
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

1 amperage bestaat niet.
2 pci-x power pluggen bestaan niet
3 ja, er bestaan pci-e naar molex verloop pluggen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 23:40
Nee, het vermogen is het wattage. Vermogen wordt aangeduid met de letter P met de eenheid Watt, stroomsterkte, hier ten onrechte amperage genoemd, wordt aangeduid met de letter I met de eenheid Ampère.

[ Voor 0% gewijzigd door Avalaxy op 16-02-2008 23:21 . Reden: :') ]

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:50
leonpwner1 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:51:
[...]

Nee, het vermogen is het wattage. Vermogen wordt aangeduid met de letter P met de eenheid Ohm,
Vermogen met als SI eenheid Ohm??
Ohm is de si eenheid van weerstand met de letter R

De SI eenheid van vermogen is watt

Flickr!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 23:40
Foutje :+ Zat er ook ff niet bij met m'n hoofd :P

R -> weerstand -> Ohm
P -> vermogen -> Watt
U -> spanning -> Volt
I -> stroomsterkte -> Ampère

Pot verwijt de ketel :+

Edit: extra dom, voordat ik schreef 'Ohm' schreef ik nog 'Wattage' :')

[ Voor 17% gewijzigd door Avalaxy op 16-02-2008 23:21 ]

• MrDummy
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Meestal als je 2 voedingen neemt en je wilt ermee je pc mee voeden:

Voeding 1:
- alle harde schijven
- drives
- fans
- verlichting
- 12V pomp / waterkoeling

Voeding 2:
- moederbord
- videokaart

Zo kan beide voedingen wel op 400-450 Watt blijven.
Moederbord en videokaart van zware versie trekt al paar honderd Watt... Vandaar dat 2e voeding apart blijft voor 2 stroomvretende delen.

Je hoeft dus niet poging doen om lijnen samen te bundelen. Dit verdeelt de belasting goed.
Voeding 1 wordt eerst ingeschakeld, dan voeding 2. Dan werkt de pc goed.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 16-02-2008 23:30 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als er op de doos van de grafische kaart staat: minimaal 20A op 12V is dit niet alleen voor de kaart zelf, die waarde geld voor de volledige pc. Zit er niet nog iets op die 12V lijn? Volgens mij moet je voeding die kaart van voldoende prik kunnen voorzien. Die 2A is ook de moeite niet, tenzij de rest van de pc ook al op het randje zit. Anders moet je eens wat meer specs geven. Ik denk eerlijk dat het probleem ergens anders ligt.

@Dummy, volgens mij wilt hij niet 2 voedingen samenvoegen maar 2 12V rails op 1 voeding combineren.

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 16-02-2008 23:36 ]

• fheerens
Bedankt allen voor de reacties. Probleem was een file van een niet-whql driver 169.38 die in de nvidia map bleef staan. Scheelt weer even 100 euro voeding...

In AvE we trust

• MrDummy

MrDummy

fheerens schreef op zondag 17 februari 2008 @ 00:37:
Bedankt allen voor de reacties. Probleem was een file van een niet-whql driver 169.38 die in de nvidia map bleef staan. Scheelt weer even 100 euro voeding...
Ik vind knap dat je nu pas achter komt dat alleen software de boosdoener is.
Het is totaal niet te vergelijken met voedingen toevoegen of 12V lijnen combineren.

Goed uninstallen is ook een zaak. Zeker als je van videokaart wisselt. Dat moet je dus eerst doen voordat je kaart eruit trekt. Naast driver ook even uninstall tooltje, oftewel cleaner, draaien om restantjes op te zoeken en weghalen.

En als je dezelfde kaart blijft gebruiken, dan kan overheen installeren nog wel even.

Je hebt vooraf niet precies gezegd wat je videokaart precies doet, en daardoor kunnen we niet meekijken waarom je tweede voeding nodig hebt. Reset het af en toe? Of alleen onder games? Freezes? BSOD?

[ Voor 11% gewijzigd door MrDummy op 17-02-2008 08:53 ]

• fheerens
MrDummy schreef op zondag 17 februari 2008 @ 08:50:
[...]

Het is totaal niet te vergelijken met voedingen toevoegen of 12V lijnen combineren.

Goed uninstallen is ook een zaak. Zeker als je van videokaart wisselt. Dat moet je dus eerst doen voordat je kaart eruit trekt. Naast driver ook even uninstall tooltje, oftewel cleaner, draaien om restantjes op te zoeken en weghalen.

En als je dezelfde kaart blijft gebruiken, dan kan overheen installeren nog wel even.

Je hebt vooraf niet precies gezegd wat je videokaart precies doet, en daardoor kunnen we niet meekijken waarom je tweede voeding nodig hebt. Reset het af en toe? Of alleen onder games? Freezes? BSOD?
Ik heb dit topic juist geopend, hier, om info te verkrijgen over het samenvoegen van voltlijnen. Een ander topic in "beeldkanonnen" heeft daar weinig betrekking op. Hier ben ik ervanuit gegaan dat het mijn voeding was, om de simpele reden dat deze officieel niet aan de minimum eisen voldoet. Dat ik me netjes afmeld door te zeggen dat het probleem opgelost is lijkt mij alleen maar een voorbeeld van post-manieren...

Daarbij komt nog eens dat ik niet verwacht dat een videokaart probleem in EL wordt opgelost zonder voldoende info. Vandaar de geringe info omdat dit er hier niet toe deed. Natuurlijk is het overigens stom dat één file uit een non whql driver dit veroorzaakt, alleen was dit niet mijn eerste gedachte omdat de kaart dezelfde problemen gaf als er helemaal een drivers geïnstalleerd stonden.

[ Voor 13% gewijzigd door fheerens op 17-02-2008 10:14 ]

In AvE we trust

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 14:34
MrDummy schreef op zondag 17 februari 2008 @ 08:50:
[...]

Inderdaad. Ik wist helemaal niet dat er een nieuwe kaart in was gezet en dat er problemen waren, dat het het wat makkelijker gemaakt te replyen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
fheerens schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:15:
de huidige voeding levert niet genoeg amperage voor de nieuwe videokaart. De 7900GS AGP heeft een molex aansluiting.
Hieruit kon het vermoeden ontstaan dat het een nieuwe kaart in een oud systeem was.
fheerens schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:15:
Het probleem is dat ik gewoon niet voorbij het windows laadscherm kom en het beeld op zwart gaat, maar goed, dat is een ander sub-forum.
Ok de TS had ook wat meer achtergrond info kunnen geven over zijn systeem. Aangezien er dan betere oplossingen voorgesteld kunnen worden. Maar het probleem was wel beschreven.

• MrDummy

MrDummy

AGP heeft inderdaad niet echt veel eigen stroom. Daarom zijn alle zwaardere AGP kaarten van molex aansluiting voorzien. Daar stop je stekker voor zekerheid in.
Mijn Nvidia 7600 als AGP kaart moet ook met molex stekker extern gevoed worden.

Ook PCI-E kan niet goed stroom leveren voor zware kaarten. Insteken is verplicht.
Alleen nieuwste mobo met PCI-E 2.0 is dat niet meer nodig.
Latere kaarten die op 2.0 voorbereid zijn mogen zonder externe voeding draaien daar, maar op normale PCI-E niet.

Aan andere kant kan het zijn dat hij over oudere voeding beschikt die nog geen PCI-E stekker heeft. Dan kun je even vragen naar mogelijke converter kabel of zo, of namaken...

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 17-02-2008 16:25 ]

Pagina: 1