Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

booten vanaf ISO op 2e HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal rescue CD's met allemaal fijne tooltjes, waarvan ik opstart als er problemen zijn. Echter dat blijft natuurlijk wel een CD, dus de laadtijd is vaak best lang.

Is het mogelijk om een ISO/image van zo'n CD op een vrije (primaire?) partitie te zetten en daar d.m.v. de boot sequence van het BIOS van zo'n image op de HD op te starten?

Of moet daarvoor een bootmanager of zo gebruikt worden?
Kortom jullie hebben hier veel meer verstand van, dus ieder advies is welkom

Verwijderd

Ik zou zeggen probeer het eens. Kopieër alle files van zo'n CD eens naar een schijf en maak 'm bootable en kijk wat ie doet.

Verwijderd

Je moet nog de schijf opstart baar maken dit kun je met een boot manager doen.
zoe even op www.google.nl voor een boot manager

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:33:
Ik zou zeggen probeer het eens. Kopieër alle files van zo'n CD eens naar een schijf en maak 'm bootable en kijk wat ie doet.
boot.ini aanpassen zodat je kan kiezen tot welk os je wilt starten

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:33:
Dat had ik gedaan, dus een primaire partitie aangemaakt, daar alle bestanden van de CD opgezet en in BIOS gekozen voor die schrijf als opstartschijf, maar er gebeurde dus niks.

"boot.ini aanpassen zodat je kan kiezen tot welk os je wilt starten"
Hoe doe ik dat dan?

Ik heb nu op de andere schijf alleen XP Pro staan.

Of is het makkelijker om een bootloader te zoeken? Hebben jullie een voorkeur?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
een bootable cd heeft op een plek, anders dan waar de normale bestanden op de cd/dvd staan de bootgegevens van de cd/dvd staan. ( je kunt dit vergelijken met de bootsector van de cd/dvd (*1)

als je dus alleen de normale bestanden van de cd/dvd op die partitie hebt gezet, en de partitie bootable hebt gemaakt, wat eigenlijk alleen wil zeggen dat bij het opstarten op de schijf naar opstartbestanden wordt gezocht in de bootsector van die schijf, dan wil die dus niet starten. de bootsector van die schijf is immers leeg.

*1 als je een bootable cd of dvd wilt maken moet je immers vaak aangeven dat ej dat wilt, de image of die dan wordt gemaakt en op dvd/cd wpordt gebrand krijgt dan door het brandprogramma deze bootiamge mee.

in een iets verder verledenmoets je vaak voor de "bootsector"van de cd/dvd imeers vaak een bootimage selecteren.

tegenwoordig zijn er dvd/cd spelers die op meerderemanieren van een dvd of cd kunnen booten btw. waarbij de cd/dvd speler zelf een bootimage emuleert, en er dus niet per se een bootimage/sector op de dvd of cd hoeft te staan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:00:
Dat had ik gedaan, dus een primaire partitie aangemaakt, daar alle bestanden van de CD opgezet en in BIOS gekozen voor die schrijf als opstartschijf, maar er gebeurde dus niks.
Dat is niet een schijf bootable maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:26:
[...]

Dat is niet een schijf bootable maken ;)
Ok, maar hoe kan ik dat dan wel doen? Tot zover is gezegd een bootmanager vinden of het boot.ini aanpassen.

Hoe doe ik dat laatste? Of is een bootmanager een betere oplossing?

Verwijderd

Als je het echt netjes wilt doen moet je eerst uitzoeken welk OS je rescuedisk gebruikt. Een hele bekende die we hier niet bij naam zullen noemen gebruikt WinME. Je kunt de CD analyseren en dan zul je ook wel de opstartbestanden vinden die de kale WinME shell laten verschijnen. Je zou in dat geval een WinME installatie kunnen doen op die schijf, en vervolgens het OS strippen zodat je enkel de setup van de rescuedisk er overheen hoeft te zetten zodat de schijf bootable is (niet vergeten 'm ook active te maken), en vervolgens de shell laadt die normaliter ook op de CD wordt geladen.

En dan kun je bv. idd je boot.ini aanpassen zodat je een 2e optie hebt om van de 2e schijf te booten. Je hebt dan in wezen een dualboot gemaakt waarbij optie 1 je normale OS is en optie 2 het OS van je rescuedisk.

Simpelweg de boot.ini aanpassen (notepad bv.) heeft geen zin want als je de 2e schijf niet netjes bootable hebt gemaakt dan hangt ie daar bij het laden alsnog.

Maar serieus .. hoe vaak heb jij nou een rescuedisk nodig? Wil je daar al die moeite voor gaan doen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 21:38 ]

Pagina: 1