Toon posts:

PC valt uit na belasting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi,

ik heb onlangs de pc van mijn schoonpa een upgrade gegeven. Van FX5200 naar X1950Pro en van 512 MB naar 2048 Mb op P4 2,8 Ghz.
Nu doet het rare probleem zich voor dat de pc uitvalt NA een spel spelen (maakt niet uit of het COD4 of Worms is) en ook wanneer de monitor op screensaver springt.
Nu heb ik de temperaturen en voltages bekeken en deze zijn dik in orde. Het gebeurt dus NA het zware werk. De cdrom blijft dan ook maar bezig en daar verandert niet aan. De PC reageert nergens meer op dan en het beeld wordt zwart.
Iemand een suggestie wat de oorzaak kan zijn? Google en GoT leveren beide veel topics op over uitvallen TIJDENS belasting, maar hier kon ik niets in vinden.

Dank alvast

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-01 14:43
Probeer eens een andere voeding, dit zijn namelijk bekende klachten als een voeding het allemaal niet meer trekt qua vermogen (zonder belasting word er niet zoveel vermogen gevraagd, maar als je eenmaal grafisch de pc gaat belasten wel, en blijkbaar is de nieuwe kaart zwaarder dan de oudere qua vermogen). Dit had je echter wel kunnen vinden, deze klacht komt zo vaak voor.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Invisible_man schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:16:
Probeer eens een andere voeding, dit zijn namelijk bekende klachten als een voeding het allemaal niet meer trekt qua vermogen (zonder belasting word er niet zoveel vermogen gevraagd, maar als je eenmaal grafisch de pc gaat belasten wel, en blijkbaar is de nieuwe kaart zwaarder dan de oudere qua vermogen). Dit had je echter wel kunnen vinden, deze klacht komt zo vaak voor.
Uuuh right? Dan zou de voeding eruit moeten klappen tijdens een zware belasting er niet erna, of zie ik iets compleet over het hoofd? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
dat was ook mijn gedachte dus.

Hieronder de specs, want die was ik vergeten |:(

Intel P4 2,8 Ghz s478
2048 MB GeiL PC3200 CL3
Sapphire ATI X1950 Pro AGP 512 Mb
Sharkoon SHA450-8P 450W voeding
1 IDE hdd en 2 dvd branders IDE

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
Je zou kunnen proberen alle kabels los te trekken en opnieuw aansluiten en eens zien of dat het probleem oplost. Dit zijn namelijk nogal vage klachten.

• jegelie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-01 10:27

jegelie

Sensory++

Heb je de cooler ribs op de cpu eens helemaal losgemaakt en uitgeblazen/gestofzuigd? Ik heb zo eens een PC onder handen gehad die schoongemaakt was door een erkend bedrijf (!) en had ook van die uitvalproblemen. Toen ik het koelblok onder de fan eens losmaakte zat hij knatsjvol met zwart vettig stof. Nu draait de PC op volle toeren en ik heb hem maar meteen een beetje ge-oc-d.

Ik kan mij voorstellen dat de PC bij belasting harder gaat koelen, waardoor hij blijft werken, maar na de belasting gaat de koeler minder hard draaien (externe thermosensor?) maar blijft de cpu te heet...

Joost.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Probeer eens, de kast open zetten , laat een losse ventilator(tafel ventilator) de kast in blazen, kijk wat er gebeurd.

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:28
jegelie schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:21:
Toen ik het koelblok onder de fan eens losmaakte zat hij knatsjvol met zwart vettig
8)7 dat is koelpasta.... onmisbaar bij een warme cpu, het zorgt voor betere wartme overdracht, google de rest maar.....

Raar dat hij NA de 'belastig' uitvalt...... zou zeggen dat dan de temps weer gaan zakken :S
Probeer eens hem met iets anders te stressen dan een game (zodat de grafische kaart niks te doen heeft) een programma zoals orthos ofzo. Misschien is er een probleem met de videokaart, bijv bij het overschakelen van resoluties ofzo...

Flickr!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt inderdaad met de resoluties te maken te hebben, want hij valt ook uit bij het starten van de screensaver.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 09:56:
Het lijkt inderdaad met de resoluties te maken te hebben, want hij valt ook uit bij het starten van de screensaver.
Heeft je screensaver een afwijkende resolutie?

• jegelie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-01 10:27

jegelie

Sensory++

Nolani schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 23:07:
[...]

8)7 dat is koelpasta.... onmisbaar bij een warme cpu, het zorgt voor betere wartme overdracht, google de rest maar.....
Ik verzeker u: dat was GEEN koelpasta. Die zit tussen cpu en onderste plaat van koelblok; het stof zat tussen de "ribben" en zelfs in de ventilator.

Het is denk ik een mengeling van gewoon huisstof en roet van een verbrande fritenketel. Het "professioneel" schoonmaakbedrijf moest de computer schoonmaken op last van de verzekering. Daarna viel hij vaak uit (het werd zomer en de omgevingstemp was dus iets hoger) en toen heb ik er eens een kijkje in genomen.

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~tsg68269/IMG_4355thumb.jpg

En hier klikken voor een hoge resolutiebeeld.

Joost.
(koelblok overigens met stofzuiger en tandenborstel zuiver gekregen, daarna met "poormans cooling paste" tandpasta weer teruggezet - CPU is nog nooit zo koel geweest :) )

• MAD_Sofia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 15:05
Hmm.. missien een oplossing: ( alleen iets minder spectaculair dan wat hier genoemd wordt ) het lijkt mij er eerder op dat er iets mis is met DirectDraw ofzo. Als je een DirectDraw toepassing hebt gedraaid, met dat hij moeite heeft met afsluiten. Daarom eens je DirectX versie nachecken? Of de testjes onder DXdiag > ga naar Run typ Dxdiag enter.

[ Voor 14% gewijzigd door MAD_Sofia op 18-02-2008 17:00 ]

Andromeda is near

Pagina: 1