probleem met deurbel / transformator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Een paar dagen geleden is mijn deurbel er mee opgehouden.
Ik heb zo'n schroevendraaier met een lampje erin en die toonde me dat er geen spanning stond op beide draadjes die uit de transformator kwamen.

Op de transformator stond dat de output 12 volt was, dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe (meeste bleken 8 volt, maar heb er toch één kunnen vinden). Dat heb ik allemaal weer net zo aangesloten als de oude situatie, maar helaas doet m'n bel het nog steeds niet :(

Hier een plaatje van de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.excudo.net/got/deurbel_transformator_thumb.jpg

bij m'n deurbel heb ik spanning (lampje van m'n schroevendraaien gaat branden) en ook bij de bel zelf heb ik spanning. Dat lijkt dus goed. De jongen in de winkel heeft de 4 draden van de transformator aan elkaar geknoopt tot twee - en ik hoop dus maar dat dat goed zit?
Waar ik me ook over verbaas is dat bij de bel (de bel zelf, niet het knopje bij de deur) op beide draadjes (de blauwe en de zwarte) spanning staat. Ik dacht juist dat 1 van de twee naar de deurbel ging en pas onder spanning kwam te staan als je die indrukt. Maar ik ben absoluut een kneus qua electronica (vandaar ook dat ik hier post :-))
Oh, om uit te sluiten dat de deurbel zelf niet kapot is heb ik daarna het rode en blauwe draadje even aan elkaar gedraaid - maar dat gaf dus ook geen resultaat.

Ik hoop dat iemand me bij dit probleem kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:47
een schroevendraaier voor 220 zal nog geen lampje geven bij 12 volt he...

edit: beter lezen, ikke

[ Voor 15% gewijzigd door Speeddragon op 16-02-2008 19:36 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Drukknopje kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

code:
1
2
3
4
5
6
-------------     -----------------------------
              )  (                             )    
  230         )  ( trafo                   bel ) 
              )  (                 __          )
--------------    ----------------|  |---------- 
                               druk knop

Dit is je schema (kreatief met streepjes :p)

Je bel is is ook een spoel
En een spoel is gewoon een stuk draad die op een kern gewikkeld is
De 230/12V trafo maakt van je 230 volt wissel 12 volt wissel
Dus je hebt geen plus en min
Omdat je bel ook gewoon een draad is meet je bij je druk knop dus op alle 2 de draden spanning
Maar als je de druk knop sluit zal er stroom door je bel spoel gaan lopen en krijg je herrie (als het goed is)

ps de druk knop bestaat gewoon uit een veertje en 3 stukjes ijzer. het kan zijn dat deze vies zijn

Je kan proberen om de 2 draden die uit je trafo komen rechtstreeks op je bel aan te sluiten.
Doet je bel het dan wel, dan is je druk knop of de draad daar naar toe kapot. Doet hij het niet is je bel overleden.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

Het kan zijn dat je nu de windingen van je trafo in antifase hebt aangesloten en dus netto 0V krijgt.Ik zou het eerst eens proberen met 2 draden van die trafo en kijken of dat werkt want die trafo is waarschijnlijk 2x8V aan de secondaire kant.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik weet niet welk merk trafo je hebt .. maar als jet een amplimo hebt zitten de draden (van de wikkelingen) wel goed

http://www.amplimo.nl/download/15va.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 17-02-2008 01:31 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty
Bedankt voor de reacties. Ik ben met de tips aan de gang gegaan, maar ben helaas nog niet echt veel verder.:

Ik heb allereerst de transformator direct op de bel aangesloten: dat werkte!
Toen heb ik de transformator weer in de meterkast gezet en de vertakking naar de bel (waar je in het plaatje tape omheen ziet) rechtstreeks verbonden (zonder tape uiteraard :)) : dat werkte ook!
Toen heb ik alles weer in de originele situatie gebracht, maar ipv de drukbel heb ik de twee draadjes bij de bel rechtstreeks met elkaar verbonden; stekker er in en ook dat werkte! Toen de bel er weer tussen gezet en zelfs dat werkte! Snapte niet waarom, maar was blij dat het werkte. Dus ben toen de drukbel weer op z'n plek gaan schroeven alles netjes opgeborgen en wat blijkt : het werkte ineens niet meer :(
Toen stapje voor stapje weer terug gaan werken en zit nu weer in de situatie dat ik de splitsing rechtstreeks op de transformator heb aangesloten. Maar noppes ... de bel doet het niet. Ik meet overigens wel spanning (met het bekende lampje in m'n schroevendraaier).

Heb besloten om het geheel even met rust te laten en te kijken wat ie over een paar uur doet (als de transformator weer is 'afgekoeld' (niet dat ie warm van buiten wordt .. maar binnenin ongetwijfeld wel?)

Het is overigens deze transformator:
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=1909

Er staat daar:
secundair: *rood - geel / *blauw - grijs (* = start)
Betekent dat dat ik rood en geel samen moet knopen? Want als dat het geval is, dan heeft de jongen uit de winkel het dus fout gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Waarom heb ik het idee dat beide transformatoren prima in orde zijn, en dat een van de draden of de drukknop niet helemaal jofel is.

Zo'n scroevendraaier met lampje is trouwens alleen betrouwbaar op standaard netspanning, alle vormen van transformators, adapters en andere electronica werkt zoiets verre van betrouwbaar.

Rood en geel samenbinden betekend trouwens of zekeringen die gaan vliegen of je transformator die in rook opgaat.
Die jongen uit de winkel heeft het goed gedaan, anders had het zoiezo nieteens kunnen werken.

Ik zou elke draad die er loopt 's gaan testen door er gewoon een draad langs te gooien en die te verbinden, maar denk dat je deurbelknop vuil is en niet goed werkt.
Transformatoren en helemaal bellen gaan eigenlijk niet zonder duidelijk zichtbare schade kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty
SA007 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 17:15:
Waarom heb ik het idee dat beide transformatoren prima in orde zijn, en dat een van de draden of de drukknop niet helemaal jofel is.
Ik heb het nu zonder drukknop, en dat werkt niet.
In het plaatje zie je een vertakking, waarbij een blauwe het kroonsteentje in gaat (en dus met de output van de transformator verbonden is) en de rode bij een zwarte samenkomt. Die rode en die blauwe komen van de bel (het ding dat herrie maakt) en die zwarte gaat naar de drukbel. Die rode en die zwarte zitten vastgesoldeerd overigens. In plaats van die andere zwarte (die dus ook van de drukbel afkomstig is) heb ik nu die rode en zwarte even direct in het kroonsteentje in zitten. Dan zijn beide draadjes van de bel dus direct met de transformator verbonden. Dit had ik eerder ook al en dat werkte toen prima (totdat het op voor mij onverklaarbare reden er weer mee stopte).
Ook al is die schroevendraaier onbetrouwbaar, als het lampje gaat branden weet je wel zeker dat er spanning is (gaat niet zomaar branden) en zowel bij het kroonsteentje als bij de bel meet ik op die manier nu spanning.
Rood en geel samenbinden betekend trouwens of zekeringen die gaan vliegen of je transformator die in rook opgaat.
Die jongen uit de winkel heeft het goed gedaan, anders had het zoiezo nieteens kunnen werken.
Ok, da's iig fijn om te weten :)
Ik zou elke draad die er loopt 's gaan testen door er gewoon een draad langs te gooien en die te verbinden, maar denk dat je deurbelknop vuil is en niet goed werkt.
Transformatoren en helemaal bellen gaan eigenlijk niet zonder duidelijk zichtbare schade kapot.
Dat heb ik dus al gedaan (zie verhaal van 1 post hierboven) en alles werkte, tot en met de drukbel aan toe - totdat het ineens weer stopte met werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh mischien is je bel misschien wel stuk od een draadje los in dat ding oid ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hoe moeilijk kan zoiets simpels als een electrische bel zijn.
Maar goed, alles op een rijtje, als ik het goed begrijp heeft de bel gefunctioneerd op de manier zoals je hem hebt aangesloten, evenals rechtstreeks op de transformator. En plotseling doet hij het op geen van beide manieren meer. Klopt dit? Zo ja, dan is hij goed aangesloten. Is overigens zo simpel, dat je haast een kei moet zijn om het fout te doen.

Wisselvallig dus, dat is het enige dat overblijft. Is die nieuwe transformator echt 12V of toch maar 8V? Een te lage spanning kan natuurlijk leiden tot dat wispelturige gedrag. Verder een advies, krab (misschien ten overvloede) met een klein mesje de contactpuntjes van de drukknop even zorgvuldig schoon.

Dan de bel zelf, die kan ook een beetje wispelturig zijn. Met name als het een exemplaar is dat ook op gelijkspanning kan werken. In het laatste geval vind je als je het kapje er af schroeft een contactveertje dat bij bekrachtigen van de bel voortdurend verbreekt en bij terugveren weer contact maakt. Die contactjes kunnen ook sterk vervuild zijn.

Tenslotte, was die vorige trafo echt stuk? Je schrijft dat je dat met dat testlampje controleerde, maar klopt dit echt?
Ik begrijp dat je hier een testlampje in een schroevendraaiertje hebt, ene contact het uiteinde van de schroevendraaier, andere kant een draadje met een krokodillenklem? Of was het toch een gewone spanningszoeker voor 220V~? Ik meen begrepen te hebben van niet, maar toch..... Want in dat geval zegt die hele controle natuurlijk niets.

N.a.v. bericht van SA007:
Kortsluiten van een beltrafo leidt nooit tot doorslaan van de zekeringen. Je moet het alleen niet te lang doen, want dan heb je inderdaad kans dat er een rookwolkje uitkomt. Maar eventjes bij gebrek aan multimeter of proeflampje "eventjes vonkje trekken" door de draadjes even tegen elkaar te bewegen kan echt geen kwaad. Echter nooit doen bij trafo's van groter vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dit is idd basisschakeling #1

batterij - schakelaar - bel/lampje
doe je met je 8e al :P

maareuh er is geen beltrafo meer, deze huidige is zeker niet kortsluitvast!

ach even vonkjes trekken kan vaak geen kwaad
ik had vroegah zon ding van 40 volt met 12 kwadraad secundair
joh daar deed ik hele moederborden meer smelten .. niet te geloven hoeveel verschillende kleurtjes rook van zo'n printplaat kunnen komen >:)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Waarvoor dient eigenlijk het verloopstukje dat je tussen de 230v socket en je stekker zit :S
Een paar dingetjes die je moet controleren:
- Werkt de transformator ? (ja dat heb je getest)
- Werkt de bel ? (heb je ook al getest)
- Werkt de schakelaar ?
- Deugt de bedading (vervangen bij twijfel)
Zoals eerder vermeld, het is een erg simpele schakeling.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Dat 'verloopstukje' is een ondertussen verboden versie van een stekkerspliitter.
Daarmee kan je 3 stekkers in 1 stopcontact duwen.

De reden dat deze verboden zijn is dat er geen mechanisme is om de stekker op zijn plaats te houden (een klemmetjes aan de binnenkant), geen kinderbeveiliging en dat samen kan zorgen voor nogal onveilige situaties en brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
fish schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:26:
..........
ik had vroegah zon ding van 40 volt met 12 kwadraad secundair
joh daar deed ik hele moederborden meer smelten .. niet te geloven hoeveel verschillende kleurtjes rook van zo'n printplaat kunnen komen >:)
En vergiftige dampen die in die rook zaten.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zo en of, maar daar stond ik toen nog niet zo bij stil .. 8)7

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty
Hoe moeilijk kan zoiets simpels als een electrische bel zijn.
dit is idd basisschakeling #1 [...] doe je met je 8e al
Zoals eerder vermeld, het is een erg simpele schakeling.
Ik snap niet zo goed waar dit soort opmerkingen voor nodig zijn :?
De reden dat deze (verloopstukjes) verboden zijn is dat er geen mechanisme is om de stekker op zijn plaats te houden (een klemmetjes aan de binnenkant), geen kinderbeveiliging en dat samen kan zorgen voor nogal onveilige situaties en brand.
Noted! ;)

Verder is het probleem inmiddels opgelost.
De oude transformator was echt stuk...dat heb ik voor m'n eigen gemoedsrust toch nog even gechecked toen alles weer werkte :)
Dat de nieuwe in eerste instantie niet werkte, heb ik nog steeds niet kunnen verklaren. Dat ie in tweede instantie (na mijn post wel werkte) en daarna opeens niet meer wel. Dat ding maakt echt een rotherrie en vibreert aardig en ik heb gewoon de dikke pech gehad dat ie bij de laatste keer testbellen daardoor kennelijk het al fragiele contactpuntje liet breken. Daar kwam ik achter toen ik maar weer bij stap 1 begon en de transformator rechtstreeks op de bel wilde aansluiten.
Pagina: 1