4GB + 32bit Vista, is dat wel stabiel?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.901 views

• ThunderRobert
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2024
Medetweakers,

Binnenkort neem ik een E6600 over van iemand, die ik op een Asus P5K plank wil prikken. Mijn idee is om het systeem 4GB geheugen te geven, omdat het A: geen drol meer kost en B: ik wil gaan werken met een 64bit Linux OS (OpenSuSE 10.3), ik wil gaan virtualiseren met Xen.
Echter wil ik een multiboot gaan maken met Vista Ultimate 32-bit, en ik weet dat hij maar 3GB zal decteren, dit vind ik opzich jammer, maar ik kan er mee leven. Mijn vraag waar ik nog mee zit is: Draait Vista wel stabiel, en krijg ik niet allerlei problemen, als ik 4GB in het systeem heb?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Nee, en als je even had gezocht had je daar erg veel over kunnen vinden.

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Ik heb al bijna een jaar lang 4gb icm vista 32 en een E6600 en niks geen problemen gehad. Hier zijn trouwens ook al veel meer topics over, maar goed...

Tomorrow is not today!

Verwijderd

Ja, ik heb 4gb, 3,5gb in 32 bit ken nog 2 mensen hebben ook 4 gb in 32 ultimate vista, alledrie geen problemen. Weet niet of het aan je p5k plank ligt, misschien kan je daar naar zoeken?
p.s. Alle drie hebben we in elke pc 2 E6600's zitten (Q6600)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 18:01 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:01:

Weet niet of het aan je p5k plank ligt, misschien kan je daar naar zoeken?
Hij heeft geen problemen..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Windows 2000 Pro, Windows XP (32bit) en Windows Vista (32bit) hebben geen van allen problemen met 4GB aan geheugen. Omdat dit 32bit Operatingsystems zijn kunnen zij maximaal 4GB aan geheugen adresseren. De hogere adres plaatsen worden alleen bezet door hardware componenten zoasl PCI, PCI-X, PCI-e of AGP kaarten, maar ook onderdelen op het moederbord zelf. Overhet algemeen zal er tussen de 3GB en 3,5GB aan adressen plaatsen overblijven voor je interne geheugen. De genoemde Windows versies zullen hier uitstekend mee overweg kunnen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Misschien kan je hier wat mee (ik heb het nog niet getest want mijn systeem draait nog niet)

Enable support for 4GB of RAM (or more) in Vista 32-bit

On a computer that has 4 GB of RAM, the System Properties dialog box and the System Information dialog box may report less memory than you expect. This problem occurs because the address space is limited to 4 GB in a 32-bit hardware environment. Memory may be relocated to make room for addresses that the basic input/output system (BIOS) reserves for hardware. However, because of this limitation, Windows Vista cannot access memory that is relocated above the 4 GB boundary.

Solution: Open an elevated Command Prompt, type BCDEdit /set pae ForceEnable and press Enter.

The pae parameter enables Physical Address Extension (PAE). On 32-bit versions of Windows, PAE is disabled by default. PAE is an addressing strategy that uses a page-translation hierarchy to enable systems with 32-bit addressing to address more than 4 GB of physical memory. PAE also supports several advanced system and processor features, such as Data Execution Prevention (DEP; "No execute"), Non-Uniform Memory Architecture (NUMA), and hot-add memory, so it is also used on computers with less than 4 GB of memory. PAE must be supported by the processor.

On a computer that supports hardware-enabled Data Execution Prevention (DEP), PAE is automatically enabled when DEP is enabled and automatically disabled when you disable DEP. To enable PAE when DEP is disabled, you must enable PAE explicitly: Open an elevated Command Prompt.
Type BCDEdit /set nx AlwaysOff & BCDEdit /set pae ForceEnable and press Enter.
bron

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:54
Dan vraag ik me af: Waarom gooi je er niet gewoon Vista x64 op?

Weer iemand die gelooft in het fabeltje dat er veel problemen zijn met x64 oid?!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon in "RAM FAQ"

De FAQ heet niet voor niets de FAQ :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.