Toon posts:

Samsung Syncmaster 305T, resolutieprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk een laptop gekocht met een nvidia Geforce 8600M GS graphics adapter met 512mb. Uit de specificaties die ik vooraf heb gelezen, leidde ik af dat deze een resolutie van 2560 bij 1600 zou moeten kunnen leveren.

Vervolgens heb ik een 30 inch Samsung Syncmaster 305t gekocht met een native resolutie van 2560 bij 1600.

De maximumresolutie die ik kan instellen is echter 1280 bij 800.

Ik gebruik een DVI dual link kabel. I heb de drivers verwijderd en opnieuw geïnstaleerd, maar dat verandert niets. Ook heb ik een specifieke monitordriver voor dit scherm te vinden, maar die zal niet nodig zijn; ik kan er in elk geval geen vinden.

Powerstrip? Ook geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Iemand enig idee hoe dit probleem kan worden opgelost?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 20:05
Heb je de monitor van je laptop uitgeschakeld, zodat je alleen de losse monitor hebt.

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-02 22:19
Welke laptop heb je precies? Ik ken maar een aantal modellen die dual-link ondersteunen (Macbook Pro bijvoorbeeld).

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 22:29
Het zou handig zijn als je even het type laptop vermeldt. HDMI heeft een hogere bandbreedte dan DVI, dus als dat een optie is zou ik daar zeker gebruik van maken. En misschien is de poort op je laptop wel geen Dual-Link DVI, en dan heb je 2 kabels tegelijk nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties. Excuus dat ik bij alle andere gegevens het type laptop niet heb vermeld. Het is een Medion 96420.

Antwoord op de eerste vraag (losse monitor): ja, dat heb ik geprobeerd.

Ik hoop dat iemand de oplossing weet. Dank voor jullie input.

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-02 22:19
Ik kan weinig informatie vinden over dat type laptop, maar de kans is groot (erg groot) dat deze gewoon geen dual-link DVI ondersteund. Er zijn letterlijk een handjevol laptops beschikbaar die wel overweg kunnen met een resolutie van 2560*1600, en deze bevinden zich allemaal in de hogere prijsklasse. Medions zijn over het algemeen goed geprijsd voor wat je krijgt, maar het is geen high end hardware. Het lijkt me dus ook sterk dat Medion zo'n ongebruikelijke feature in hun notebook hebben gestopt. Heb je contact opgenomen met Medion? Ik neem aan dat zij hier wel een antwoord op hebben.

hugoy: je verhaal klopt totaal niet. :) HDMI heeft een maximale resolutie van 1920*1080 (meer bandbreedte klopt wel, maar dit is voor video + audio). Ook heeft dual-link DVI niets met twee kabels of twee DVI porten te maken (het is een gewone DVI verbinding met wat meer pinnetjes). Met twee single-link kabels kun je dus helemaal niks beginnen (ook heeft de 305T maar 1 DL-DVI ingang).

Verwijderd

Topicstarter
Met Medion had ik al contact opgenomen. Hun reactie:

"De DVI aansluiting op het notebook betreft een DVI-I aansluiting. Een resolutie van 2560x1600 zal geen problemen opleveren."

Het moet dus kunnen, zou je zeggen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:42:
"De DVI aansluiting op het notebook betreft een DVI-I aansluiting. Een resolutie van 2560x1600 zal geen problemen opleveren."

Het moet dus kunnen, zou je zeggen.
Dat is een nietszeggend antwoord. Vermoedelijk snappen ze de vraag niet want DVI-I ondersteund maximaal 1920x1200. Wat je nodig hebt is dual-link DVI.

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 07:28
misschien een hele rare vraag, maar dit heeft eigenlijk niets met PMG te maken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begrepen dat wat ik heb Dual Link is en tevens DVI-I is. Of is dat onzin?

Ik heb mijn vraag gepost in de beeldschermencategorie, maar hij is (naar ik vermoed dor de moderator) verplaatst.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 22:29
Moogles schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:28:
hugoy: je verhaal klopt totaal niet. :) HDMI heeft een maximale resolutie van 1920*1080 (meer bandbreedte klopt wel, maar dit is voor video + audio). Ook heeft dual-link DVI niets met twee kabels of twee DVI porten te maken (het is een gewone DVI verbinding met wat meer pinnetjes). Met twee single-link kabels kun je dus helemaal niks beginnen (ook heeft de 305T maar 1 DL-DVI ingang).
Ik weet ook wel dat Dual-Link niet hetzelfde is als 2 kabels, maar een 30" Dell scherm dat ik ooit zag (3008WFP) had 2 DVI poorten, om in het geval dat er geen Dual-Link is, toch de resolutie van 2560x1600 te kunnen leveren.

Ook is er tegenwoordig een nieuwe HDMI standaard, namelijk HDMI 1.3 (gaat snel tegenwoordig he :P ) Die tot 2560x1600 ondersteund ;) De Dell 3007WFP had al ondersteuning voor 2560x1600 over HDMI

Over het beeldscherm had ik me niet ingelezen, dus ik wist niet of er 1 of 2 DVI ingangen waren, maar 2 kabels is dus al geen optie.

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet gaat lukken met die laptop die je nu hebt, aangezien die gewoon geen Dual-Link heeft waarschijnlijk. Als je toevallig iemand kent die een HDMI kabel heeft liggen, dan zou je dat nog kunnen proberen, maar ik verwacht niet dat jouw laptop HDMI 1.3 heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door hugoy op 19-02-2008 16:35 ]

Pagina: 1