Voeding kapot binnen 1 dag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

Topicstarter
Ik heb nu bijna 2 jaar een antex 450w voeding gehad. deze deed het prima tot vorige week. Begon met BSOD's en later was ie helemaal dood.
Nu heb ik woensdag een nieuwe voeding gehaald. simpel ding omdat ik er geen geld voor had.

Maar nu heeft deze voeding het welgeteld 1 dag gedaan. Had me pc hele dag aan staan, 's middags ging ik even weg, toen zette ik hem uit. Toen ik weer terug was ging mijn pc niet meer aan > voeding dood...

Nu zei de verkoper of ik ook geaarde stopcontacten had. Die heb ik dus niet (zoals de meeste huizen, alleen in de keuken) daarop gaf hij als antwoord dat dit niet onder garantie valt.!

Wat moet ik nu? goeie voeding kopen en wachten tot die ook kapot gaat? geaard stopcontact maken/gebruiken?

pc: amd 64 3000+
ram: 2gb crucial
hd: 2x maxtor 200g 1x 120g
vga: 8600 GT
mamaplank: msi k8n neo4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt 100% zeker garantie, geaarde stopcontacten zijn zeker beter maar niet verplicht bij de wet "eisen computer gebruik" :P

Wat voor merk en wattage voeding had je gekocht ?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07 23:02

jhu

Beetje raar verhaal, je hebt hem normaal gebruikt en dan heb je gewoon garantie.

Stond er een sticker op met: "geaard stopcontact vereist"?

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gewoon garantie.. zelfs als er een stikker op zou zitten ofzo ..

Wbt het technische verhaal; een voeding moet ook gewoon werken zonder aarding. Als je de boel dus snel wilt oplossing kan je een gewone voeding halen.
Je kunt evt. even controleren of je pc ergens sluiting maakt, maar dat lijkt me sterk aangezien de boel wel een tijdje werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza

Brazza

Byte me!

Topicstarter
Nee dat staat niet op de doos/handleiding. Toch maar even langs gaan maandag.

Maar wat is dit nu? snap er niks van waarom die in 1 dag dood is,
merk: X super 420 watt

[ Voor 7% gewijzigd door Brazza op 16-02-2008 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kortsluiting, slechte voeding of gewoon pech...

Kijk even je onderdelen na of er iets defect is, slecht contact maakt,

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dikke kans dat je met zo'n vaag merk (sterker nog: ik heb er nooit van gehoord, weet je zeker dat "X super" het merk is :?) over 420 watt piekvermogen praat en je een voeding hebt gekocht die simpelweg niet genog sap kan leveren voor jouw pc. Als je een nieuwe voeding gaat halen zou ik met deze mogelijkheid dus rekening houden! koop liever een A-merk voeding voor een tientje meer.

Kijk hier even voor een advies: Welke voeding heb ik nodig? Deel 19

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Wat had die verkoper gedaan als je had gelogen en had gezegd dat ie wel aan een geaard stopcontact zat.

Beetje een kletsverhaal dus. Voedingen horen het gewoon te doen met een ongeaard stopcontact. Er staat denk ik nergens in de voorwaarden van de voeding dat je hem alleen mag gebruiken met een geaard stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Voeding terugbrengen en nieuwe kopen...Die man lult uit zijn nek.

Spire heeft al sterke voedingen vanaf 3-40 euro en komen erg goed uit de test online..

Eventueel kun je ook voor een 'WhiteLabel' van Aopen gaan... goedkoper, maar wel een goede voeding.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Overigens geeft Antec op veel van haar voedingen 3 jaar fabrieksgarantie. Was het trouwens toevallig een Smartpower voeding? De eerdere versies van deze voedingen hebben nogal een kwalijke reputatie in verband met slechte condensators waardoor ze vroegtijdig stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza

Brazza

Byte me!

Topicstarter
Ok bedankt. Slaat echt nergens op wat die verkoper zei.
En ja het betreft een Antec Smartpower. Ik hoorde ook dat er 3 jaar garantie opzit. Zal hem via die winkel wel opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 16:48:
Je hebt gewoon garantie.. zelfs als er een stikker op zou zitten ofzo ..

Wbt het technische verhaal; een voeding moet ook gewoon werken zonder aarding. Als je de boel dus snel wilt oplossing kan je een gewone voeding halen.
Je kunt evt. even controleren of je pc ergens sluiting maakt, maar dat lijkt me sterk aangezien de boel wel een tijdje werkte.
Eerlijk gezegd moet ik de verkoper in dezen gelijk geven. Als jij een apparaat met randaarde ongeaard aansluit kan het goed gaan (ik tik dit bericht vanaf een bak dat niet geaard is), maar het kan ook fout gaan, bijvoorbeeld doordat de lekstroom een zekering in de voeding plattrekt. Dit gebeurt vooral als er meerdere PCs in een LAN staan en eentje wel geaard is (of de PC via NIC op een modem aangesloten is die bijvoorbeeld via coax geaard is).

Het gaat niet altijd mis, maar als het fout gaat is het zeer zeker niet de schuld van de voeding. Jij bent out-of-spec bezig als je iets ongeaard aansluit dat overduidelijk geaard zou moeten zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:36:
[...]

Eerlijk gezegd moet ik de verkoper in dezen gelijk geven. Als jij een apparaat met randaarde ongeaard aansluit kan het goed gaan (ik tik dit bericht vanaf een bak dat niet geaard is), maar het kan ook fout gaan, bijvoorbeeld doordat de lekstroom een zekering in de voeding plattrekt. Dit gebeurt vooral als er meerdere PCs in een LAN staan en eentje wel geaard is (of de PC via NIC op een modem aangesloten is die bijvoorbeeld via coax geaard is).

Het gaat niet altijd mis, maar als het fout gaat is het zeer zeker niet de schuld van de voeding. Jij bent out-of-spec bezig als je iets ongeaard aansluit dat overduidelijk geaard zou moeten zijn...
Technisch of juridisch?
Juridisch gezien heeft de verkoper dat te bewijzen; bij hem ligt immers de bewijslast. Indien hij dit kan (lees: aantonen dat het een technisch defect betreft veroorzaakt door het niet geaard aansluiten) dán is er geen sprake van non-conformiteit. waarbij je je mag afvragen of je als consument niet van een computervoeding mag verwachten dat hij normaal werkt in een niet-geaard stopcontact en een product dat defect raakt door het niet geaard aansluiten per definitie dus al non-conform zou zijn.

Je klant gelijk wegsturen omdat iets ongeaard aangsloten is omdat er "dan geen garantie is", is dus gewoon een no-go.

Wbt. het technische verhaal heb je gewoon gelijk maar als de TS niet de mogelijkheid heeft een geaard stopcontact te vinden/maken betekent dat niet dat hij nooit meer achter z'n computer zou kunnen :+.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juridisch ben ik niet degene om te oordelen, maar technisch zie ik het vaak zat van de andere kant (modems) misgaan - daar waar een grotere lekstroom of -spanning dan gemiddeld ontstaat kunnen modems er wel eens van doorbranden. Dat is ook niet raar. Een PC met normale voeding is niet dubbelgeisoleerd. Dat houdt in dat als de randaarde niet aangesloten is, er een lekspanning van 1/2 netspanning (oftewel zo'n 115VAC) op de behuizing staat. En juist die behuizing - die geaard zou moeten zijn - is geleidend verbonden met alles wat GND zou moeten hebben in de PC, bijvoorbeeld ook bij de netwerkverbindingen. Een typische modem is wel dubbelgeisoleerd (te herkennen aan tweepins-stekker). Maar bij kabelmodems is het iig zo dat de coaxkabel wel geaard is, ofwel bij de aansluitpunt in het huis, danwel in de wijkcentrale. Dus krijg je een potentiaalverschil over die modem. In ernstige gevallen: exit modem.

Precies hetzelfde kun je krijgen bij netwerken waar de ene PC wel geaard is en de andere niet, daar is 0V op de geaarde PC echt 0V en "0V" op de niet geaarde eigenlijk 115VAC. Dat gaat dus ook over de NIC ontladen. Je kunt er zelfs last van krijgen bij een ongeaarde stand-alone PC. Ik heb zelf eens een voeding zien sterven toen een niet-geaarde PC in contact kwam met de CV-radiator (die wel geaard is), waardoor de voeding een enorme opdonder kreeg.

Het is juist een wonder te noemen dat in 9 van de 10 gevallen het wel goed gaat als je de boel niet aardt...
waarbij je je mag afvragen of je als consument niet van een computervoeding mag verwachten dat hij normaal werkt in een niet-geaard stopcontact en een product dat defect raakt door het niet geaard aansluiten per definitie dus al non-conform zou zijn
Oh? Dat in NL pas sinds 1993 standaard in alle ruimtes geaarde stopcontacten aangelegd worden is erg afwijkend. De rest van de wereld gebruikt sinds jaar en dag geaarde contacten. Iedere PC die ik voorbij heb zien komen die daadwerkelijk als volledig systeem afgeleverd werd heeft ergens de text staan dat het op een geaard stopcontact aangesloten dient te worden (net zoals dat ook op wasmachines e.d. staat).

Een consument die een kant-en-klare PC koopt is dus gewaarschuwd, een consument die zelf onderdelen bestelt kan geacht worden zelf deskundig te zijn over hoe die troep aangesloten moet worden.

Edit:
En als de TS/klant geen geaarde stopcontact binnen handbereik heeft kan ik me best voorstellen dat dat hinderlijk is (zoals ik aangaf, ik heb er ook tekort aan in dit huis), maar is dat dan het probleem van de leverancier :?

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 16-02-2008 21:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
dion_b schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:36:
[...]

Zou dat nog maar eens goed onderzoeken, wat je daar zegt.

Als Brazza zijn pc op een ra stopkontakt thuis had aangesloten, was hij dus ook stuk gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Antwan46 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:58:
[...]

Zou dat nog maar eens goed onderzoeken, wat je daar zegt.

Als Brazza zijn pc op een ra stopkontakt thuis had aangesloten, was hij dus ook stuk gegaan.
Nee - althans er even van uitgaande dat dit echt een aardingsprobleem is - dan zou dat niet gebeurd zijn.

Dan zou namelijk 0V op zijn PC ook echt 0V geweest zijn, datgene waar de PC in contact mee was (andere PC, ander voorwerp in huis, coaxkabel via modem, wat dan ook) zou ook op de 0V echt 0V gehad hebben, dus zou er geen potentiaalverschil zijn en zou er ook geen stroom gaan lopen en zou niets doorbranden.

Simpel experiment die je uit kunt voeren als je een oude PC hebt die volledig expendable is:

1) sluit PC geaard aan. Zet PC aan. Neem een mooie koperdraad. Breng PC met koperdraad in contact met iets wat geaard is (verwarmingsbuis is een goede). Wat gebeurt er? Niets.
2) sluit PC ongeaard aan, maar verbind het met koperdraad in kwestie met iets anders wat geaard is. Wat gebeurt er? Niets. Maar ivm verschil geaard voorwerp en aardingspunt moet je dit NIET langdurig zo laten
3) sluit PC ongeaard aan, verbind het aanvankelijk nergens mee. Houd nu verwarmingsbuis vast met een hand en raak PC zachtjes met andere hand aan. Je voelt nu 115V door je heen gaan - maar omdat jij een hoge weerstand hebt gebeurt er verder niets. Nu koperdraad pakken, goed aan verwarmingsbuis bevestigen en kort de PC aantikken. Hoogstwaarschijnlijk zie je vlak voor aanraking een vonk, is er een goede kans op doorslaan aardlekschakelaar, evenals doorbranden zekering in voeding PC...

En ja, bovenstaande bij nummer drie meld ik uit persoonlijke ervaring - al overleefde toen de voeding + PC het wel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 14:04
Buiten het feit dat je gewoon garantie hebt, denk ik dat je gewoon pech hebt gehad met je voeding. Je kunt beter voor een merk-voeding gaan, en volgende keer zeggen dat je een geaard stopcontact gebruikt.
Modbreak:Dus als je $willekeurig_out_of_spec_handeling doet zou je recht hebben op garantie :? Riiiight...

Verder zet je hier aan tot fraude door aan te raden onwaarheden te vertellen, wat op GoT absoluut niet getolereerd wordt. Check je mail :o

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 18-02-2008 16:05 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Pagina: 1