Kenwood autoradio lijkt dood?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een uitdaging!

Een collega van mij vond het zo rot voor me dat mijn autoradio gejat is, dat hij me een andere meegaf. Een oude kenwood uit zijn vorige auto. De enige catch is, ik moet hem wel zelf repareren, het ding doet namelijk niets :')

Nu heb ik natuurlijk allereerst het ding maar gewoon aangesloten, en de zekering bekeken.
De radio doet nog steeds niks. Ik heb een andere auto casettespeler erin zitten, en die werkt gewoon. Ik heb puur de 2 isostekkers aangesloten (zwart blok en bruin blok) die ook naar de casettespeler gaan, maar terwijl de philips casettespeler dan wel werkt, doet de kenwood dan niets. Hij geeft geen enkel teken van leven.

Welnu, als de zekering niet stuk is, en de bedrading van de auto dus gewoon goed is, blijft er maar 1 ding over, de kenwood zelf is stuk. Redenerende dat ik het dan toch al niet meer erger kan maken, en zoals een tweaker betaamt, heb ik het apparaat opengeschroeft.

Ik heb de voeding kunnen identificeren, het cd-loopwerk, de printplaat, het motortje van het frontje (er zit zo'n superdeluxe frontje in wat kantelt en naar voren draait) en natuurlijk de printplaat. Ik heb alles er voorzichting uitgeschroeft. Nu zie ik nergens brandplekken. Mijn collega gaf aan dat hij dacht dat het ding wel kortgesloten moest zijn. Met die wetenschap ben ik gaan zoeken naar kapotte condensatoren, brandplekken, etc, maar ik kan niks vinden.

Nu betreft het een hele mooie radio en ik heb geen geld voor een nieuwe, dus als ik deze eenvoudig kan fixen, ben ik geholpen. Zijn er andere zaken aan zo'n autoradio waar ik aan kan prutsen die het euvel zouden kunnen verhelpen?

Foto's volgen nog! (indien nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Misschien is de autoradio wel los aangesloten geweest op een voeding, en heeft iemand de plus en min omgedraaid waardoor de boel kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135971

het lijkt erg op een geval wat me neef ook heeft gehad bij onze auto, er was een draad direct van de accu naar de radio me neef wil de radio inbouwen laat hij die draad op de radio vallen, radio kapot
we hebben hem proberen laten te maken maar was te prijzig en was nog geen dag oud:(
weg 900 gulden je kunt hem proberen door te meten maar meestal als hij niks meer doet heeft het meestal geen zin meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Foto's:

Losse printplaat met voeding en alles wat erop zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t1584013_Afb061.jpg

CD-loopwerk:

Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t1584016_Afb062.jpg

Binnenwerk frontje:

Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t1584018_Afb063.jpg

Voorkant loopwerk frontje:

Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t1584019_Afb064.jpg

Achterkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t1584021_Afb065.jpg

Onderkant Printplaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t1584026_Afb066.jpg

En de zekering:

Afbeeldingslocatie: http://www.imagehosting.com/out.php/t1584036_Afb067.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Heb je de zekering ook doorgemeten? Hij kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn zonder dat je het ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, ik ben net langs een elektronicawinkel gerend hier (op de valreep) in het centrum, die hebben de zekering doorgemeten en die blijkt gewoon in orde te zijn, dat is het probleem dus ook niet.

Ik vrees dat het einde verhaal is. Ik kan wel een 2e van hetzelfde type gaan zoeken maar zonder dat ik weet waar ik moet zoeken kan ik ook niks vervangen. De voeding zou het logischerwijs moeten zijn, maar die zit helemaal vastgesoldeerd, dat krijg ik nooit los en laat staan een nieuwe erop.
Anoniem: 135971 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 16:41:
het lijkt erg op een geval wat me neef ook heeft gehad bij onze auto, er was een draad direct van de accu naar de radio me neef wil de radio inbouwen laat hij die draad op de radio vallen, radio kapot
we hebben hem proberen laten te maken maar was te prijzig en was nog geen dag oud:(
weg 900 gulden je kunt hem proberen door te meten maar meestal als hij niks meer doet heeft het meestal geen zin meer
Ik heb wel zo'n doormeetapparaat in huis. Wat zou ik precies moeten meten dan? En hoe?

[ Voor 38% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-02-2008 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, Overige Hardware is breed, maar nie zo breed...

Impliciet bedoelen we namelijk wel computerhardware :o

Aangezien je hier over zekeringen e.d. praat verhuis ik even naar Elektronica.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je zou een kunnen beginnen met een multimeter op een aantal punten te zetten, je verdenkt de voeding, dus ...

net voor en net na de voeding meten of je daar spanningen hebt, de stroom dat die van de auto vraagt, ... dat soort dingen. Voor hetzelfde geld is er gewoon een kabel ergens over of zo of zit er op de print een los contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 27-05 16:05
Anoniem: 135971 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 16:41:
Dat is sowieso stom... als je in de auto met open dragen gaat werken, moet je natuurlijk de accu loshalen...
Je wilt geen vonken, laat staan brand, maken in een apparaat gevuld met benzine...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 12:42
HTT-Thalan schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 17:02:
[...]

Ik heb wel zo'n doormeetapparaat in huis. Wat zou ik precies moeten meten dan? En hoe?
Je kan bijvoorbeeld meten of de spanning achter de voeding ook de spanning is die de voeding moet leveren. Als dit al niet het geval is, dan is je voeding overleden. Ook kun je op sommige plaatsen weerstand meten, om te kijken of er geen verbindingen zijn verbroken/kortgesloten.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:27:
Euh, Overige Hardware is breed, maar nie zo breed...

Impliciet bedoelen we namelijk wel computerhardware :o

Aangezien je hier over zekeringen e.d. praat verhuis ik even naar Elektronica.
:o

Sorry! Ik zal volgende keer beter opletten :P
kemphaas schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 23:59:
[...]

Je kan bijvoorbeeld meten of de spanning achter de voeding ook de spanning is die de voeding moet leveren. Als dit al niet het geval is, dan is je voeding overleden. Ook kun je op sommige plaatsen weerstand meten, om te kijken of er geen verbindingen zijn verbroken/kortgesloten.
Dat lijkt me een goede, echter, de voeding is met ongeveer 12 a 14 pinnen op de printplaat gesoldeerd, welke moet ik hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 12:42
HTT-Thalan schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:48:
Dat lijkt me een goede, echter, de voeding is met ongeveer 12 a 14 pinnen op de printplaat gesoldeerd, welke moet ik hebben :P
Staat er geen typenummer of iets dergelijks op de voeding. Dan de datasheet opzoeken, daar staan de pinnen in, en welke de outputs zijn, met bijbehorende voltages.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
kemphaas schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:02:
[...]

Staat er geen typenummer of iets dergelijks op de voeding. Dan de datasheet opzoeken, daar staan de pinnen in, en welke de outputs zijn, met bijbehorende voltages.
Daar had ik nog niet aan gedacht :P

Ga ik proberen, thanks :) Mijn bevindingen zal ik posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 27-05 16:05
"voeding met 12 pinnetjes"?

Die onderdelen met veel pinnetjes zijn (volgens mij):
-de versterkermodule
-de radiomodule

De voeding zit ergens anders.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
MeMoRy schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:47:
"voeding met 12 pinnetjes"?

Die onderdelen met veel pinnetjes zijn (volgens mij):
-de versterkermodule
-de radiomodule

De voeding zit ergens anders.
http://www.imagehosting.com/out.php/i1584013_Afb061.jpg

De eerste foto in mijn fotopost hierboven. Er steken maar enkele onderdelen uit op de printplaat. De onderste is een metalen kastje met condensatoren erin. Ik heb heel veel computervoedingen opengehad, en die hebben hier wel een beetje van weg. Vandaar dat ik aannam dat dit wel de voeding zou zijn. De andere onderdelen hebben er niks van weg. Dat grijze massieve blok aan de achterkant van de printplaat heeft ook heel veel pinnetjes naar de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Die 2 ic's op dat koelplaatje hebben een grote kans om spanningsregelaars te zijn, probeer daar eens voor en na te meten. En die foto is ook niet de meest geweldige kwaliteit, ik kan wel zien dat het een print met ic's zijn maar ... lijkt wel een foto met een gsm genomen.

Wat links-onder staat (zijkant van de print.) heeft volgens mij iets te maken met de tuner (Die half open behuizing waar ook een antenne-kabel lijk aan te hangen?) Rechts-onder lijkt me iets met de versterker te maken hebben aangezien er nogal een koeling aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
De voorkant is idd de tuner, het blok rechtsonder is een versterkermodule. Kijk eens waar de draden de autoradio ingaan, en meet hoever je nog spanning krijgt. Met een beetje geluk is het iets simpels zoals het draadje wat aangeeft of de auto op contact staat. Als je hier niet uitkomt, wordt het zonder wat basiskennis electronica lastig. Zonder schema's kom je dan niet veel verder.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

nu zie ik de plaatjes niet maar...

kijk eens naar de flatcable die naar dat oh zo handige klapschermpje loopt.

exuus als je dat al gedaan had :)

tijd voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altius
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 20:12
De flatcable is inderdaad een goed start punt. Heb zelf ook een kenwood met klapfront en daar zat een klein haarscheurtje in. Als je spanning op de radio zet hoor je dan niet het CD loopwerk even geluid maken?

HP912 Digicam, Ipag h1910, AMD 1,2 Ghz, Dual Cel466 (Abit BP-6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Altius schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:50:
De flatcable is inderdaad een goed start punt. Heb zelf ook een kenwood met klapfront en daar zat een klein haarscheurtje in. Als je spanning op de radio zet hoor je dan niet het CD loopwerk even geluid maken?
De flatcable is helemaal netjes in orde. Mijn collega zei ook dat hij na het opnieuw aansluiting in een nieuwe auto ineens niet meer werkte, dus ik vermoed overspanning of sluiting.

Overigens heb ik hem nog niet door kunnen meten, nog geen tijd voor gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

HTT-Thalan schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 09:36:
[...]

De flatcable is helemaal netjes in orde. Mijn collega zei ook dat hij na het opnieuw aansluiting in een nieuwe auto ineens niet meer werkte, dus ik vermoed overspanning of sluiting.

Overigens heb ik hem nog niet door kunnen meten, nog geen tijd voor gehad :P
Komen de gele en rode draad wel overeen met de iso stekker in je auto t.o.v je radio zelf.
Vaak staat er wel een aansluit schema op de radio.
Pagina: 1