Toon posts:

IDE naar S-ATA werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MB met alleen S-ATA aansluitingen. Om een IDE DVD-writer toch te kunnen gebruiken heb ik een converter gekocht (van IDE > S-ATA). Maar wat ik ook doe, het BIOS of het OS herkennen de DVD-writer niet.

MB: SR5245 (compaq) is de IPIBL-LA (Berkeley) van Asus
Northbridge: Intel G33
Southbridge: ICH9R
Socket 775 met Quad Core Processor

Volgens Win XP werken de Serial Ata storage controller en de primaire en secundaire IDE Channels goed. (geen foutmeldingen of zo)

In BIOS staat de 1e S-ATA controller op IDE (keuze is IDE, Raid of ACHI) en de 2e controller op enabled. (laatste heeft alleen keuze en/disbaled)
Ik heb geen RAID gemaakt en in de stand ACHI liep het BIOS vast.

Enig idee hoe ik die IDE DVD-writer aan de praat krijg?

Verwijderd

De drive word niet herkent in windows of in je bios? Indien dat laatste check of alles goed is aangesloten, mischien met je het sata>ide printplaatje omdraaien?

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Misschien eens proberen om de jumpers op de schijf te verplaatsen op Master :?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ondersteunt die converter dan wel optische drives? Want die gebruiken volgens mij net een iets ander protocol (atapi).

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Om wat voor PATA/SATA converter gaat het? Dat staat namelijk niet in je TS.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Grote kans dat zo'n coverter idd geen ATAPI drives ondersteunt, zoals Palomar zegt. Werkt de converter wel met een schijf, indien beschikbaar?

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:15
Als je een quadcore kan kopen, zal je vast nog wel een tientje of 2 hebben om een nieuwe s-ata dvd-rw te kopen denk ik dan... :)

Zo'n converterdingetjes werken lang niet altijd, zijn vaak onnodig duur, slecht gedocumenteerd, maken het er niet eenvoudiger of betrouwbaarder op, etc...

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Noel schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 16:21:
Als je een quadcore kan kopen, zal je vast nog wel een tientje of 2 hebben om een nieuwe s-ata dvd-rw te kopen denk ik dan... :)

Zo'n converterdingetjes werken lang niet altijd, zijn vaak onnodig duur, slecht gedocumenteerd, maken het er niet eenvoudiger of betrouwbaarder op, etc...
Helemaal mee eens. Die kleine converters deden hier ook bagger!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:27:
De drive word niet herkent in windows of in je bios? Indien dat laatste check of alles goed is aangesloten, mischien met je het sata>ide printplaatje omdraaien?
Het wordt niet in BIOS herkend en ook niet in WIndows. Omdraaien gaat niet, want de IDE connector kan maar op een manier in de DVD-writer.

Het gaat om de volgende converter:
http://www.prijzenstunters.nl/acatalog/SATA.html

Natuurlijk zou ik een een nieuwe writer kunnen kopen, maar het is wel zonde om een goed werkend apparaat in het grof vuil te gooien, toch?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij die dingen daar zie ik voor de S-ATA -> P-ATA converters bij geen een vermeld staan dat deze overweg kunnen met het ATAPI protocol, dus ga er maar vanuit dat het niet gaat werken.

Je kunt je huidige brander natuurlijk altijd nog verkopen/weggeven, voor die paar tientjes zou ik niet moeilijk doen.

• kalizec
Sorry, maar op die pagina staan meer dan één model converter.
Zet nu maar gewoon het merk/model/type converter neer in tekst ipv een link.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:47:
[...]

Sorry, maar op die pagina staan meer dan één model converter.
Zet nu maar gewoon het merk/model/type converter neer in tekst ipv een link.
Excuus: het is de IDE (HDD) naar SATA (MB) converter, Model 628

Een DVD/CD rom wordt normaal als ATAPI device herkend, maar omdat op een ouder MB t.a.v. de IDE aansluiting geen onderscheid wordt gemaakt in het soort apparaat en op de nieuwe MB's gewoon wat SATA poorten zijn, was ik in de veronderstelling dat het dus niks zou uitmaken of je nu een HD of een Atapai device aanbiedt aan het MB. Dat het dus voor de communicatie tussen hardware en MB niks uitmaakt, immers er zijn geen aparte SATA of IDE connectoren op moederborden voor DVD/CD's. Je kunt er normaal toch gewoon een HD of iets anders op aansluiten?
Of is dat dus een denkfout?

Hoe zit dat dan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:56:
[...]

Excuus: het is de IDE (HDD) naar SATA (MB) converter, Model 628

Een DVD/CD rom wordt normaal als ATAPI device herkend, maar omdat op een ouder MB t.a.v. de IDE aansluiting geen onderscheid wordt gemaakt in het soort apparaat en op de nieuwe MB's gewoon wat SATA poorten zijn, was ik in de veronderstelling dat het dus niks zou uitmaken of je nu een HD of een Atapai device aanbiedt aan het MB. Dat het dus voor de communicatie tussen hardware en MB niks uitmaakt, immers er zijn geen aparte SATA of IDE connectoren op moederborden voor DVD/CD's. Je kunt er normaal toch gewoon een HD of iets anders op aansluiten?
Of is dat dus een denkfout?

Hoe zit dat dan?
Dat is een denkfout, het gaat namelijk niet om wat je mobo vindt, maar om wat die controller print zegt die je P-ATA omzet naar S-ATA. Zodra die niet overweg kan met het atapi protocol dan zal het ding niets doen. Daar staat je moederbord nog compleet los van.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:58:
[...]

Dat is een denkfout, het gaat namelijk niet om wat je mobo vindt, maar om wat die controller print zegt die je P-ATA omzet naar S-ATA. Zodra die niet overweg kan met het atapi protocol dan zal het ding niets doen. Daar staat je moederbord nog compleet los van.
Helaas vermeldt de verpakking verder niks, zelfs niet wie de fabrikant is (wel dat het uit China komt). Dus dan zal het waarschijnlijk niet lukken, jammer. In ieder geval bedankt voor de adviezen.

• kalizec
Met wat zoekwerk heb ik wat meer info over die SATA-converter gevonden.
(Al neem ik aan dat er ook wel wat meer informatie op het printplaatje zal staan.)

Waarschijnlijk betreft het een RXD-628. En als je daar op zoekt (Google) kom je een berg problemen in combinatie met CDROM en DVD-drives tegen. Kennelijk praat de bridge chip op dit apparaat alleen IDE en niet ATAPI. Kortom, het gaat nooit kunnen werken met een CDROM of DVD-drive. In principe is het wel mogelijk met een andere converter, maar de chip op deze ondersteunt het in ieder geval niet.

Mocht je nog een tip nodig hebben: Ik meen dat Abit ooit SATA-converters mee leverde met een heleboel moederborden en dat deze in ieder geval wel ATAPI konden praten. Ze zijn wellicht te vinden op Vraag & Aanbod (omdat ze ook mee geleverd werden als mensen ze niet gebruikten).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Idd, de serillel 2 gaat wel werken (de serillel niet). O.a. hier te vinden: http://cgi.ebay.nl/Abit-S...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Overigens kun je ook kijken naar een optical met ATA66 support (maar goed, beetje zinloos, als je de drive gaat vervangen kun je beter gelijk een S-ATA nemen).

Verwijderd

[quote]kalizec schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:11:
Met wat zoekwerk heb ik wat meer info over die SATA-converter gevonden.
(Al neem ik aan dat er ook wel wat meer informatie op het printplaatje zal staan.)

Waarschijnlijk betreft het een RXD-628. En als je daar op zoekt (Google) kom je een berg problemen in combinatie met CDROM en DVD-drives tegen. Kennelijk praat de bridge chip op dit apparaat alleen IDE en niet ATAPI. Kortom, het gaat nooit kunnen werken met een CDROM of DVD-drive. In principe is het wel mogelijk met een andere converter, maar de chip op deze ondersteunt het in ieder geval niet.

Wel bedankt voor het uitzoeken. Ik ben er ook ingetrapt en heb zo'n kaartje gekocht.
Vandaag net aangekomen en ik vond het al vreemd dat het niet werkte |:(
Na bovenstaand gelezen te hebben weet ik nu ook waarom. Naja. verzendkosten waren gelukkig niet al te hoog. :X

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Sorry hoor, maar waarom €15 voor een converter uitgeven als een nieuwe sata brander krap 2 tientjes kost? Dat je zoiets voor je oude harddisks in huis haalt kan ik nog wel begrijpen, want een nieuwe harddisk is wel iets duurder.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

Pagina: 1